علائم عفونت کلیه

عفونت کلیه (پیلونفریت) نوعی عفونت مجاری ادراری است که به طور کلی از مجرای ادراری یا مثانه شروع شده و به یک یا هر دو کلیه گسترش می یابد. عفونت کلیه به توجه فوری پزشکی نیاز دارد و اگر به درستی درمان نشود می تواند به کلیه ها آسیب برساند و یا باکتری ها می توانند وارد جریان خون شده و یک عفونت مرگبار ایجاد کنند. بنابراین باید در صورت بروز علائم عفونت کلیه فورا به دنبال تشخیص علت و درمان آن بروید.

درمان عفونت کلیه که معمولاً شامل آنتی بیوتیک ها است گاهی به بستری شدن در بیمارستان نیاز خواهد داشت.

عفونت کلیه چه علائمی دارد؟

علائم و نشانه های عفونت کلیه می تواند شامل موارد زیر باشد:

• لرز
  • درد کمر، پهلو یا کشاله ران
  • درد شکم
  • نیاز شدید و مداوم به ادرار کردن
  • احساس سوزش یا درد هنگام ادرار کردن
  • وجود چرک یا خون در ادرار (هماچوری)
  • ادرار تیره با بوی نامطبوع

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر نشانه یا علائم نگران کننده ای داشته و یا به دلیل عفونت دستگاه ادراری تحت درمان قرار دارید اما علائم و نشانه ها رو به بهبود نیستند به پزشک مراجعه کنید.

عفونت شدید کلیه می تواند منجر به عوارض مرگبار شود. اگر علاوه بر علائم عفونت کلیه ادرار خونین یا حالت تهوع و استفراغ دارید فوراً بدنبال مراقب های پزشکی باشید.

علل عفونت کلیه

باکتری هایی که از طریق لوله ای که ادرار را از بدن تخلیه می کند وارد مجاری ادراری می شوند می توانند تکثیر شوند و به کلیه ها گسترش یابند. این شایع ترین علت عفونت کلیه است.

باکتری های ناشی از عفونت در قسمت دیگری از بدن نیز می توانند از طریق جریان خون به کلیه ها منتقل شوند.

ابتلا به عفونت کلیه غیر معمول است اما به عنوان مثال در صورتی که یک مفصل یا دریچه قلب مصنوعی داشته باشید که عفونت کند احتمال بروز آن وجود دارد.

عفونت کلیه به ندرت پس از عمل کلیه نیز اتفاق می افتد.

نشستن زیاد پشت کامپیوتر و درد پشت

عواملی که خطر عفونت کلیه را افزایش می دهند عبارتند از:

زن بودن

مجرای ادرار در زنان کوتاهتر از مردان است و این باعث می شود باکتری ها از خارج بدن راحت تر وارد مثانه شوند.

نزدیکی مجرای ادرار به واژن و مقعد نیز احتمال ورود باکتری ها به مثانه را افزایش می دهد.

عفونت مثانه می تواند به کلیه ها نیز گسترش یابد و همچنین زنان باردار بیشتر در معرض خطر عفونت کلیه قرار دارند.

انسداد مجاری ادراری

این مورد شامل شرایطی مانند سنگ کلیه، وجود زائده غیر طبیعی در ساختار دستگاه ادراری و در مردان غده پروستات بزرگ شده است که جریان ادرار را کند کرده و یا توانایی تخلیه مثانه هنگام ادرار کردن را کاهش می دهد.

داشتن سیستم ایمنی ضعیف

این مورد شامل شرایط پزشکی مانند دیابت و HIV است که سیستم ایمنی بدن را مختل می کنند.

برخی داروها مانند داروهایی که برای جلوگیری از پس زدن اعضای بدن پیوندی استفاده می شوند نیز تأثیر مشابه دارند.

آسیب دیدگی اعصاب اطراف مثانه

در صورت وجود آسیب عصبی یا نخاعی متوجه عفونت مثانه و در نتیجه گسترش آن به کلیه نخواهید شد.

استفاده از سوند ادرار

سوندهای ادرار لوله هایی هستند که برای تخلیه ادرار از مثانه استفاده می شوند. سوند گاهی هنگام و بعد از انجام برخی عمل های جراحی و آزمایشات تشخیصی قرار داده می شود.

اگر همیشه در تخت خواب باشید احتمالاً باید به طور مداوم از سوند استفاده کنید.

شرایطی که باعث می شود جریان ادرار کج باشد

در ریفلاکس وزیکویورترال مقدار کمی ادرار از مثانه به مجاری ادرار و کلیه باز می گردد. مبتلایان به این بیماری در دوران کودکی و بزرگسالی بیشتر در معرض خطر عفونت کلیه هستند.

عوامل خطر برای عفونت کلیه در زنان

عوارض عفونت کلیه

عفونت کلیه در صورت عدم درمان می تواند منجر به عوارض بالقوه جدی مانند موارد زیر شود:

• زخم کلیه. این مشکل منجر به بیماری مزمن کلیه، فشار خون بالا و نارسایی کلیه خواهد شد.
  • مسمومیت خونی (سپتیسمی). کلیه ها مواد زائد خون را تصفیه کرده و خون تصفیه شده را به قسمت های دیگر بدن باز می گردانند. ابتلا به عفونت کلیه می تواند باعث گسترش باکتری ها به جریان خون شود.
  • عوارض بارداری. زنانی که در دوران بارداری دچار عفونت کلیه می شوند به احتمال زیاد نوزادان آن ها هنگام تولد وزن کمی خواهند داشت.

جلوگیری ازعفونت کلیه

با انجام اقداماتی برای پیشگیری از عفونت ادراری می توانید خطر ابتلا به عفونت کلیه را کاهش دهید. به خصوص زنان با انجام دادن کارهای زیر می توانند خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری را کاهش دهند:

• مایعات مخصوصاً آب بنوشید. مایعات می توانند با دفع ادرار به از بین بردن باکتری های بدن کمک کنند.
  • به محض نیاز ادرار کنید. در صورت نیاز به ادرار از به تأخیر انداختن آن خودداری کنید.
  • مثانه را بعد از مقاربت خالی کنید. ادرار کردن در اسرع وقت پس از مقاربت به از بین بردن باکتری های مجرای ادراری کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.
  • خود را با دقت تمیز کنید. پاک کردن از جلو به عقب بعد از ادرار و مدفوع کردن به جلوگیری از انتشار باکتری ها به مجرای ادراری کمک می کند.
  • از استفاده از محصولات زنانه در ناحیه تناسلی خودداری کنید. استفاده از محصولاتی مانند اسپری های دئودورانت در ناحیه تناسلی یا دوش واژینال می تواند تحریک کننده باشد.
بیشتر بخوانید: کلیه درد در بارداری
بیشتر بخوانید: 6 دلیل درد کلیه راست : علائم و درمان

عفونت کلیه به توجه فوری پزشکی نیاز دارد و می تواند مرگبار باشد. در صورت بروز علائم نگران کننده یا عفونت دستگاه ادراری به پزشک اورولوژی مراجعه کنید.

جهت آگاهی از خدمات کلینیک اورولوژی الهام در شهرک غرب و یا دریافت نوبت از دکتر علی حاجب، پزشک اورولوژیست کلینیک با شماره های زیر تماس بگیرید.

کلینیک اورولوژی سعادت آباد

0 دیدگاه در مورد "علائم عفونت کلیه" ثبت شده