غلبه بر اضطراب عملکرد جنسی

داشتن استرس و اضطراب برای مردان در رابطه جنسی می تواند نتایجی از جمله اختلال در عملکرد جنسی را به همراه داشته باشد. برای مردان در هر سنی طبیعی است که در برخی موارد درباره عملکرد جنسی و اختلال نعوظ اضطراب داشته باشند. چه به دلیل انتظارات دیگران و یا نگرانی های شخصی

استرس رابطه می تواند به اضطراب از عملکرد جنسی منجر شود و این نیز به نوبه خود منجر به اختلال عملکرد نعوظ یا همان مشکل در رسیدن به نعوظ و یا حفظ آن خواهد شد.

برخی روش های مدیریتی ساده میتوانند به مردان در مقابله با اختلال نعوظ ناشی از اضطراب عملکرد جنسی کمک کنند.

چه ارتباطی میان اضطراب و اختلال عملکرد جنسی و نعوظ وجود دارد؟

اضطراب عملکرد جنسی و اختلال نعوظ به چند طریق با یکدیگر در ارتباط هستند.

استرس و نگرانی برقراری رابطه جنسی یا خوشحال کردن شریک زندگی می تواند باعث اختلال عملکرد جنسی در مردان و زنان شود.

چنانچه این انتظارات جنسی شخصی برآورده نشود احساس بی ارزش بودن یا ناتوان بودن فرد در طول زمان بیشتر خواهد شد.

در مردان این احساس کافی نبودن و اعتماد به نفس پایین می تواند به علائم جسمی مانند اختلال عملکرد نعوظ تبدیل شود.

تحقیقات نشان می دهد که میان وضعیت روحی و روانی مردان و توانایی آن ها در برقراری رابطه جنسی ارتباط مشخصی وجود دارد.

دلایل اضطراب عملکرد جنسی

اضطراب عملکرد جنسی معمولاً ناشی از افکار منفی درباره توانایی فرد در خوب انجام دادن فعالیت های جنسی است.

این احساسات شامل عدم کفایت جنسی یا عدم توانایی در ارضای شریک زندگی می باشد.

این احساسات تحت تأثیر تصویر بدن، اندازه آلت تناسلی یا تصورات مربوط به مردانگی یا نقش مرد ایجاد می شود.

افکار منفی عمومی تر فرد درباره زندگی نیز منجر به افزایش اضطراب عملکرد جنسی خواهد شد.

استرس در محل کار، مشکلات خانوادگی یا مالی نیز بر روحیات روانی یک مرد تأثیر گذاشته و به اضطراب عملکرد جنسی می افزاید.

علل اختلال عملکرد نعوظ

اختلال عملکرد نعوظ علامتی است که توسط عوامل مؤثر بسیاری ایجاد می شود.

این مشکل گاهی در صورت بروز اختلال در هر یک از فرآیندهای مربوط به رسیدن به نعوظ  از جمله وضعیت روحی انسان ایجاد می شود.

اختلال نعوظ می تواند به اعصاب، هورمون ها یا حتی گردش خون نیز مرتبط باشد.

موارد دیگر که علاوه بر اضطراب عملکرد جنسی منجر به اختلال نعوظ می شوند عبارتند از:

• بی علاقگی
  • استرس
  • سطح تستوسترون پایین
  • مصرف الکل یا مواد مخدر
  • بیماری های مزمن
  • اختلالات کلیوی
  • آسیب عصبی ناشی از دیابت
  • سکته
  • جراحت
  • رادیوتراپی لگن
  • جراحی های تازه انجام شده

مصرف برخی داروها، به خصوص داروهایی که باعث اختلال هورمون ها، اعصاب یا گردش خون در بدن می شوند نیز می تواند منجر به اختلال نعوظ شود.

این داروها شامل موارد زیر هستند:

• داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد التهاب
  • داروهای فشار خون بالا
  • داروهای ضربان قلب نامنظم
  • شل کننده های عضلانی
  • داروهای هورمونی
  • داروهای شیمیایی
  • داروهایی که بر پروستات تأثیر می گذارند

پزشک یا داروساز قبل از شروع داروی جدید می تواند به شما در شناسایی این عوارض جانبی احتمالی کمک کند.

علائم اضطراب از عملکرد جنسی

اضطراب عملکرد جنسی در هر فرد متفاوت است چراکه هر شخص به روش های مختلف به استرس و اضطراب پاسخ می دهد.

این اضطراب می تواند در بدن علائم مختلفی از جمله انزال زودرس، نرسیدن به ارگاسم یا از دست دادن علاقه به رابطه جنسی ایجاد کند.

علائم جسمی اختلال نعوظ شامل مشکل در رسیدن به نعوظ یا حفظ آن است و همچنین احتمال دارد منجر به از بین رفتن میل جنسی شود.

غلبه بر اضطراب ناشی از عملکرد جنسی

چگونه با این مشکل مقابله کنیم

نکات زیادی وجود دارد که می تواند به افراد در مقابله با اضطراب و اختلال نعوظ و داشتن تجربیات مثبت جنسی کمک کند.

از ورود به چرخه خودداری کنید

بسیاری از مردان در چرخه اضطراب عملکرد جنسی قرار می گیرند.

داشتن یک تجربه جنسی ناامیدکننده گاهی اوقات کاملاً طبیعی است و داشتن علائم بیماری اختلال نعوظ دلیلی برای نگرانی نیست.

با این حال مردانی که اضطراب عملکرد جنسی دارند بیش از حد فکر خود را با این موضوع مشغول کرده و یا این مشکل را یک شکست تلقی می کنند.

این باعث می شود در آینده نسبت به فعالیت جنسی اضطراب داشته باشند و این اضطراب منجر به ادامه یافتن اختلال عملکرد نعوظ خواهد شد.

درعوض لازم است مردان بدانند كه آنچه یك ضعف جنسی تصور می کنند یك اتفاق كاملاً عادی است.

دانستن این موضوع به جای تمرکز بر روی نتیجه منفی به شناسایی عوامل استرس زا یا نگرانی های بوجود آورنده علائم اختلال عملکرد نعوظ کمک می کند.

علت می تواند به سادگی یک پروژه کاری در آینده یا برنامه ریزی برای یک سفر خانوادگی باشد.

تغییر تمرکز از علائم به علت به خصوص در مواقع افزایش استرس می تواند به فرد کمک کند فشار را کاهش داده و عملکردی مناسب داشته باشد.

روی احساسات تمرکز کنید

بسیاری از مردان مبتلا به اضطراب عملکرد جنسی مرتباً در ذهنشان ناتوانی جنسی خود را مرور می کنند.

آن ها دائماً نگران این هستند که شریک جنسی آن ها چه فکری می کند یا هنگام فعالیت جنسی چگونه دیده می شوند.

راهکار مقابله با این مشکل این است که ذهن خود را بر روی احساسات متمرکز کنید.

تمرکز بر تجربه احساسی به جای تحلیل شرایط هنگام فعالیت جنسی می تواند به مردان کمک کند.

تمرکز بر آنچه دست ها احساس می کنند یا آنچه چشم ها می بینند می تواند به انسان کمک کند افکار اضطرابی درباره عملکرد جنسی خود را مسدود کند.

استفاده از شمع های معطر یا موسیقی عاشقانه نیز می تواند به تجربه احساسی بیفزاید و اضطراب فرد را کاهش دهد.

ورزش

تحقیقات نشان داده است که کم ورزش کردن یا انجام ندادن فعالیت بدنی با علائم اختلال عملکرد نعوظ در ارتباط است.

یک تمرین معمولی و ساده 20 تا 30 دقیقه ای چند بار در هفته می تواند سطح استرس را کاهش دهد.

ورزش های خاص نیز علاوه بر ورزش عمومی می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

تمرینات لگن مانند تمرینات کگل به تقویت ماهیچه مسئول پمپاژ خون به آلت تناسلی هنگام نعوظ کمک میکند.

مردان می توانند با سفت کردن عضلات مورد استفاده برای متوقف کردن جریان ادرار تمرین کگل را انجام دهند.

تکنیک های دیگر

تکنیک های زیاد دیگری برای درمان اضطراب عملکرد جنسی و اختلال نعوظ وجود دارد که شامل موارد زیر است:

• مراقبت های هدایت شده مانند درمان بازسازی تصویر ذهنی
  • مشاوره زوجین
  • درمان جنسی
  • آموزش جنسی
  • کاهش استرس

این تکنیک ها می توانند به مردان کمک کنند در رابطه با اضطراب عملکرد جنسی بدون نگرانی با شرکای جنسی خود صحبت کنند.

این کار استرس را کاهش داده و شریک زندگی آن ها می تواند در یافتن راه حل هایی برای رفع اضطراب به آن ها کمک کند.

بیشتر بخوانید: جایگزین ویاگرا برای اختلال نعوظ

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

انجام اقدامات شخصی به کاهش اضطراب عملکرد جنسی و بهبود اختلال نعوظ بسیاری از مردان کمک می کند. اما مواردی وجود دارد که لازم است پزشک اقدامات لازم را انجام دهد.

افرادی که مشکل آن ها پس از انجام اقدامات در جهت کاهش علائم همچنان پا برجاست بهتر است درباره استرس یا اضطراب خود با پزشک صحبت کند.

مردانی که علائم آن ها با گذشت زمان وخیم تر شده و یا نسبت به قبل بیشتر ظاهر می شود باید به پزشک مراجعه کنند.

پزشکان برای شناسایی علل جسمی اساسی معاینه فیزیکی یا آزمایش خون انجام می دهند و احتمالاً درباره سلامت روان و سطح استرس از فرد سؤال خواهند پرسید.

بیشتر بخوانید: رعایت 6 قانون برای درمان اختلال نعوظ

پزشکان ما در کلینیک الهام برای مدیریت اضطراب مرتبط با عملکرد جنسی و اختلال نعوظ راهکارهای مختلفی را به بیماران ارائه می دهند.

بسیاری از مردان با همکاری پزشک متخصص می توانند برای بهبود علائم و افزایش تجربیات مثبت جنسی یک درمان مناسب پیدا کنند.

0 دیدگاه در مورد "غلبه بر اضطراب عملکرد جنسی" ثبت شده