10 میوه و غذا برای سلامت مثانه

سلامت مثانه

مثانه بخش مهمی از دستگاه ادراری است. مثانه گلابی شکل بوده که بافت قابل اتساع آن ادرار را تا زمان خروج از بدن نگه می دارد. خود مثانه کاملاً قابلیت گسترش داشته و بسته به میزان مایع نگهدارنده، از ۵ سانتی متر تا ۱۵ سانتی متر قابل گسترش است.

در یک فرد عادی گنجایش مثانه با ۴۵۰ تا ۶۸۰ گرم ادرار پر می شود. اما اکثر افراد با رسیدن به ۲۵ درصد از ظرفیت مثانه نیاز به دفع ادرار پیدا می کنند.

در این مقطع بدن شروع به ارسال سیگنال ‌های عصبی به مغز کرده و نیاز به دفع ادرار را نشان می دهد. با مراجعه به سرویس بهداشتی ترکیبی از عضلات ارادی و غیرارادی مثانه و میزراه با هم کار می کنند.

مثانه با همکاری کلیه ها، مایعات بدن را در خون تصفیه می ‌کند. کلیه ‌ها و مثانه مهمترین بخش دستگاه ادراری هستند.

هر دو این ها ادرار تولید می کنند و در صورتی که مثانه به درستی کار نکند مشکلات بسیاری ایجاد می شود.

عملکرد طبیعی این عضو نیازمند هماهنگی عملکرد نورولوژیکی، اسکلتی، عضلانی و روانی بوده که منجر به خالی کردن آگاهانه و ارادی مثانه می شود.

عملکرد غیر طبیعی منجر به بی اختیاری، نشت ادرار، برگشت جریان ادرار به بالا و سایر مشکلات دستگاه ادراری خواهد شد. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی باید اقدامات مناسبی جهت حفاظت از سلامت مثانه و دستگاه ادراری انجام داد.

این اقدامات، مصرف غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی و ویتامین ها است. در این مقاله ۱۰ ماده غذایی مفید برای سلامت مثانه را لیست کرده‌ایم.

میوه و غذاهای مفید برای سلامت مثانه

سیر برای سلامت مثانه

۱. سیر

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است که صدها مزیت مختلف دارد. قرن‌هاست که از سیر به عنوان دارو استفاده شده و این روزها حتی مکمل آن برای کسانی که طعم سیر را دوست ندارند در دسترس است.

سیر مشکلات گوارشی، عفونت های داخلی و پوستی، انگل و خستگی و کاهش انرژی را رفع می ‌کند. همچنین مصرف سیر روشی عالی برای رفع عفونت دستگاه ادراری و سلامت مثانه است.

در بسیاری از غذاها، سس ها و سالادها می توانیم از سیر استفاده کنیم. اگر طعم سیر را دوست ندارید یا مکمل آن را ترجیح می دهید گزینه ‌های مختلفی در دسترس هستند.

۲. موز

موز پتاسیم و فیبر بالایی دارد که به حرکت روده ها و شستشوی دستگاه ادراری کمک می‌ کند.

اگر یبوست دارید، روده ها بزرگ شده و به دستگاه ادراری فشار وارد می ‌کنند. این فشار اضافه باعث محدودیت جریان ادرار شده و منجر به مشکلات ادراری می ‌شود.

به علاوه، چون موز میوه ای غیر اسیدی است مثانه را اذیت نکرده و در عوض مواد مغذی لازم را به بدن می رساند.

گلابی و سلامت مثانه

۳.گلابی

برخی افراد معتقدند خوردن میوه هایی که شبیه اعضای بدن هستند به سلامت آن عضو کمک می‌ کنند. درباره میوه های دیگر مطمئن نیستیم اما گلابی برای مثانه عالی است چون شکلی شبیه آن دارد.

گلابی میوه ای سالم با قند کم است اما به اندازه کافی طعم شیرین دارد. گلابی سرشار از فیبر بوده که به حرکات نرمال روده ها کمک می کند.

همچنین آنتی اکسیدان هم دارد. گلابی را می توان به سالاد یا اسموتی اضافه کرد و حتی جایگزین سیب در غذا بشود.

۴. انواع توت ها

توت ها از بهترین میوه ها برای مصرف مداوم به علت قند پایین و آنتی اکسیدان بالا هستند. در حالی که کرنبری بیشتر برای سلامت مثانه استفاده می شود، سایر انواع توت ها هم تأثیر مشابهی دارند.

توت فرنگی، تمشک، بلوبری، مقادیر بالایی ویتامین C دارند که به مثانه در پاکسازی باکتری های بد کمک می کنند.

توت ها آب زیادی دارند و بنابراین در پاکسازی دستگاه ادراری و پیشگیری از عفونت ادراری موثر هستند. توت ها اگر تنها مصرف شوند تاثیر بیشتری دارند اما می ‌توان آنها را به اسموتی‌، سالاد و سایر دستورات غذایی اضافه کرد.

بیشتر بخوانید : مثانه عصبی چیست + راه تشخیص و درمان

مغذیجات آجیل برای سلامت مثانه

۵. آجیل و مغزیجات

مغزیجات برای سلامت قلب عالی هستند چون پروتئین و چربی های سالم فراهم می ‌کنند.

در حالی که اکثر مغزیجات دوستدار مثانه هستند، برخی مغزیجات خاص برای مثانه حساسیت زا بوده و بنابراین بهترین گزینه ‌ها بادام درختی، بادام هندی و بادام زمینی به شمار می آیند.

۶. سبزیجات متعلق به خانواده کلم برای سلامت مثانه

خانواده کلم به علت خاصیت ضد سرطانی بودن از سالم ترین انواع سبزیجات هسنند. شابانک (نوعی شاهی)، باک چوی (نوعی کلم برگ چینی)، بروکلی، کلم برگ، گل کلم، کلم بروکسل، تربچه و شلغم از این خانواده هستند.

این سبزیجات سرشار از ویتامین C، E، K، فولات و فیبر هستند و باعث افزایش سلامت مثانه می شوند. آنها را کبابی، خام یا پخته میل کنید.

سیب زمینی

۷. سیب زمینی

اگر به دنبال غذایی ساده بدون تحریک مثانه هستید سیب زمینی بهترین گزینه است. سیب زمینی به شدت تطبیق پذیر بوده و بهترین غذا در روز های سرد به شمار می آید.

به علاوه انواع مختلفی از سیب زمینی (بیش از ۴ هزار نوع) در دنیا وجود دارد بنابراین گزینه های مختلف  برای سلیقه های گوناگون در دسترس است.

بهترین نوع سیب زمینی برای مثانه انواع معمولی آن و سیب زمینی شیرین است.

۸. پروتئین بدون چربی

پروتئین های بدون چربی یکی از بهترین انواع پروتئین جهت پیشگیری از تحریک مثانه هستند. شیوه بخارپز، آب پز یا فرپز از بهترین شیوه ‌های پخت این ماده غذایی به شمار می آید. از سرخ کردن آنها در روغن زیاد اجتناب کنید چرا که تحریک کننده مثانه است.

از پروتئین های خوب بدون چربی می توان به مرغ کم چربی، گوشت گوساله، بوقلمون، خوک و ماهی اشاره کرد.

۹. تخم مرغ

یکی از بهترین منابع پروتئین، تخم مرغ است. در واقع تخم مرغ کمترین عارضه را برای مثانه داشته و بخش مهمی از رژیم غذایی متعادل به شمار می آید.

بیشتر بخوانید : درمان تکرر ادرار + علل آن

غلات کامل

۱۰.غلات کامل

غلات کامل و نان گزینه های مناسبی برای تامین کربوهیدرات های سالم بدون بروز مشکلات مثانه هستند. کینوا، برنج و جو پرک نمونه های عالی غلات کامل بوده و اکثر نان ها بدون هیچ مشکلی مصرف می شوند.

اگر مبتلا به سلیاک یا هرگونه حساسیت به گلوتن هستید با پزشک درباره گزینه ‌های جایگزین سالم و مفید صحبت کنید.

انتخاب نوشیدنی های سالم برای سلامت مثانه

نوشیدنی ها تاثیر بسیاری روی سلامت مثانه می گذارند. کافئین علیرغم هوشیار نگه داشتن فرد، تحریک کننده مسائل بوده و در سیگنال های ارتباطی بدن اختلال ایجاد می کند.

نوشیدنی های قندی مثل نوشابه های غیر الکلی روی مثانه فشار وارد کرده و منجر به تحریک مثانه می شوند.

نوشیدنی های الکلی مشکلات مثانه را بدتر کرده و بنابراین تعادل را در مصرف آن ها حفظ کنید. اگر زیاد طرفدار آب نیستید از نوشیدنی ‌های سالم دیگر استفاده کنید.

انواع مختلف چای

جهت اجتناب از مصرف کافئین، چای گیاهی یا چای میوه بنوشید. مصرف کافئین را به آرامی کم کنید تا درگیر عوارض قطع مصرف نشوید.

انواع مختلفی از میوه ها و چای ها وجود دارد. اگر چای داغ دوست ندارید چای سرد همراه با لیمو، نعنا و خیار بنوشید. چای Kohli هم تاثیر محافظتی روی مثانه دارد و برای افراد دارای مشکل مثانه مناسب است.

بیشتر بخوانید : سنگ مثانه و راه های درمان آن

آب کرنبری

آب میوه های خاص مفید برای سلامت مثانه

برخی آب میوه های خاص سرشار از قند مصنوعی هستند که برای مثانه مضر به شمار می آیند. آب کرنبری به حفظ تعادل باکتری های مثانه کمک کرده و از عفونت مثانه پیشگیری می کند.

آب سیب و آب گلابی هم جایگزین مناسبی هستند بخصوص اگر با آب رقیق شوند. آب انار هم گزینه خوب دیگری است سرشار از آنتی اکسیدان که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. از نوشیدنی های حاوی قند مصنوعی اجتناب کنید.

آب همراه با لیمو

در حالی که آب ساده به پیشگیری از مشکلات مرتبط با بی اختیاری یا مشکلات مثانه کمک می کند، اما بسیاری از افراد در خوردن آب بدون طعم مشکل دارند.

برای کمک به افزایش مصرف میزان آب آن را با لیمو یا سایر میوه ها ترکیب کنید. معمولا لیمو ترجیح داده می ‌شود چون ویتامین c زیادی دارد و به قلیایی شدن بدن کمک می ‌کند. همچنین لیمو ادرارآوری شگفت انگیز است که باعث شستشوی سموم از بدن می شود.

اگر مشکوک به داشتن علائم مشکلات مثانه هستید، تماس با متخصص اورولوژی و بررسی سایر شرایط بسیار مهم است. بعد از تشخیص متخصص اورولوژی شما می تواند یک برنامه درمانی مناسب به شما ارائه دهد و شما را در مورد برنامه غذایی مناسب راهنمایی کند.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "10 میوه و غذا برای سلامت مثانه" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍