کرایوتراپی دهانه رحم

کرایوتراپی دهانه رحم

.

کرایوتراپی دهانه رحم چیست؟

کرایوتراپی دهانه رحم روشی است که در آن با استفاده از گاز منجمد (نیتروژن مایع) سلول های پیش سرطانی یا زگیل های دهانه رحم از بین برده می شود. دهانه رحم، پایین ترین قسمت رحم است و به داخل واژن باز می شود. پس از بین رفتن سلول های ناسالم، بدن می تواند آنها را با سلول های جدید و سالم جایگزین کند.

همانطور که اشاره شد از کرایوتراپی، که بعضاً به آن “کرایو” نیز گفته می شود، برای درمان برخی بیماری های مقاربتی (STD) مانند زگیل های تناسلی نیز استفاده می شود.

کرایوتراپی دهانه رحم در حالی که شما هوشیار هستید در مطب پزشک انجام می شود. انجام کرایوتراپی دهانه رحم معمولاً حدود 10 دقیقه طول می کشد.

آماده شدن برای کرایوتراپی دهانه رحم

از پزشک خود سوال کنید که آیا می توانید قبل از انجام کرایوتراپی دهانه رحم، برای کاهش انقباضات و کرمپ، از مسکن استفاده کنید یا خیر. بهتر است یک نفر همراه فرد باشد تا او را پس از کرایوتراپی دهانه رحم به خانه برساند. حتماً یک پد قاعدگی با خود به مطب پزشک بیاورید، داشتن ترشحات آبکی پس از این درمان رایج است.

کرایوتراپی دهانه رحم چگونه انجام می شود؟

هنگامی که برای قرار ملاقات خود به کلینیک مراجعه می کنید، یک پرستار یا تکنسین یک لباس مخصوص به شما می دهد و به شما اطلاع می دهد که از کمر به پایین لباس خود را در بیاورید. سپس روی میز معاینه دراز خواهید کشید و پاهایتان را در رکاب قرار می دهید، درست مثل زمانی که آزمایش پاپ اسمیر معمولی انجام می دهید.

سپس پزشک یک اسپکولوم را در واژن شما قرار می دهد تا دیواره های واژن را باز کند. پزشک همچنین ممکن است دهانه رحم شما را با دستگاهی به نام کولپوسکوپ معاینه کند. به این ترتیب پزشک اطمینان حاصل می کند که تمام سلول های غیر طبیعی شناسایی می شوند.

سپس پزشک شما ابزاری به نام کرایوپروب را وارد واژن کرده و آن را بر روی دهانه رحم فشار می دهد. گاز نیتروژن در دمای حدود منفی 50 درجه سانتیگیراد باعث سرد شدن فلز و ایجاد یک گلوله یخی روی دهانه رحم می شود. این توپ یخی سلول های غیر طبیعی را از بین می برد. در طی این قسمت از کرایوتراپی دهانه رحم، ممکن است احساس لرز یا کرمپ داشته باشید.

برای دستیابی به بهترین نتیجه، پزشک شما به مدت سه دقیقه کرایوپروب را روی دهانه رحم نگه می دارد. سپس آن را برای حدود پنج دقیقه برداشته و اجازه می دهند تا یخ آب شود و دوباره این روش را تکرار می کند.

عوارض کرایوتراپی دهانه رحم

پس از کرایوتراپی دهانه رحم

پزشک شما برای اطمینان از تخریب سلول های غیرطبیعی و عود نکردن آنها برای سه تا شش ماه آینده یک آزمایش پاپ اسمیر تجویز می کند. بعد از آن ممکن است لازم باشد به طور سالیانه تحت نظر باشید. ​​کرایوتراپی دهانه رحم حدود 85 تا 90 درصد نرخ موفقیت دارد. در صورتی که سلول های غیرطبیعی بعد از سه تا شش ماه هنوز وجود داشته باشند، پزشک ممکن است یک روش دیگر را برای شما توصیه کند.

به طور کلی، به محض پایان کرایوتراپی دهانه رحم، قادر خواهید بود به فعالیت های عادی خودتان برگردید. پزشک از شما می خواهد به مدت دو تا سه هفته بعد از عمل از تامپون استفاده نکنید و رابطه جنسی نداشته باشید. به این ترتیب دهانه رحم زمان کافی برای ترمیم را در اختیار خواهد داشت.

اگر قرص های جلوگیری از بارداری مصرف می کنید، مصرف آنها را طبق برنامه ادامه دهید.

طی یک یا دو هفته اول بعد از کرایوتراپی دهانه رحم ممکن است ترشحات واژن آبکی یا همراه با خون مشاهده کنید. نگران نباشید. در واقع بدن شما در حال از بین بردن سلول های مرده و قدیمی است.

عوارض کرایوتراپی دهانه رحم

شایع ترین عارضه کرایوتراپی دهانه رحم گرفتگی یا کرمپ خفیف در حین عمل است.

بلافاصله پس از کرایوتراپی دهانه برخی، برخی افراد هنگام ایستادن دچار سرگیجه می شوند. در صورت بروز چنین اتفاقی به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید. چند دقیقه استراحت باید این مشکل را برطرف کند.

برخی از عوارض کرایوتراپی دهانه رحم عبارتند از: (مشاهده این عوارض به ندرت اتفاق می افتد)

  • خونریزی شدید واژن
  • عفونت
  • غش کردن
  • عود کردن عفونت لگن موجود
  • سوختگی در اثر منجمد روی واژن

کرایوتراپی دهانه رحم شما را در معرض ریسک خونریزی و عفونت قرار می دهد؛ زیرا اجسام خارجی به داخل واژن وارد می شوند. در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید:

  • تب شدید
  • لرز
  • ترشحات واژن غیرمعمول با بوی بد
  • درد شکم

در موارد نادر، کرایوتراپی دهانه رحم ممکن است باعث ایجاد زخم در دهانه رحم شود که به آن استنوسیس رحمی نیز گفته می شود. وجود این مشکل ممکن است بارداری یا زایمان طبیعی را برای شما دشوار کند.

تنگی دهانه رحم همچنین ممکن است باعث افزایش گرفتگی و کرمپ در هنگام خونریزی قاعدگی طبیعی شود.

در صورتی که باردار هستید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت باردار بدون، انجام کرایوتراپی دهانه رحم توصیه نمی شود؛ مگر در شرایطی که راه دیگری وجود نداشته باشد. در بیشتر موارد، شما می توانید بارداری خود را تکمیل کنید و سپس کرایوتراپی دهانه رحم را انجام دهید.

سلول های پیش سرطانی به آرامی رشد می کنند و پزشک می تواند معاینات منظمی انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که هیچ تغییر غیرطبیعی به وجود نیامده است.

تلفن ثابت

۰۲۱۸۸۵۹۱۵۲۳

۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶

۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸

تلفن همراه

۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰

آدرس:

تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، دویست متر بالاتر از بلوار دادمان، کوچه ناخدا محتاج، انتهای بن بست، پلاک یک، طبقه یک

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "کرایوتراپی دهانه رحم" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍