کلینیک فیزیوتراپی غرب تهران

فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپی تحت عنوان روشی برای درمان توصیف شده است و مواردی مانند توانبخشی، جلوگیری از آسیب، بهبود و ارتقاء وضعیت جسمانی را دربر می گیرد.

این امر در درجه اول بر علم حرکت تمرکز داشته و به مشکلات جسمی اساسی ناشی از آسیب یا ناتوانی می پردازد و به افراد در بازیابی، به حداکثر رساندن و حفظ قدرت و توان جسمی کمک می کند.

یک فیزیوتراپیست با استفاده از ترکیبی از تکنیک های اثبات شده و روش های طبیعی مبتنی بر شواهد مانند تمرینات و ماساژهای متعدد اختلال را تشخیص داده و یک برنامه درمانی متناسب برای بهبود سلامت جسمی بیمار و بازگرداندن وضعیت به حالت عادی پیشنهاد خواهد داد.

ورود به وب سایت کلینیک فیزیوتراپی غرب تهران

چرا فیزیوتراپی؟

یكی از اصلی ترین دلایلی كه افراد بدنبال فیزیوتراپی هستند یافتن تسكین پایدار از دردی است كه مدت طولانی آن ها را اذیت کرده و به دلایل مختلف تحرک آن ها را محدود کرده است.

این درد یا ناراحتی می تواند ناشی از آسیب دیدگی، شانه یخ زده، وضعیت بدنی اشتباه یا برخی عوامل خارجی دیگر باشد.

فیزیوتراپی نه تنها در مدیریت درد و بهبود تحرک بلکه در شناسایی علائم هشدار دهنده و جلوگیری از بروز آن ها کمک کرده و بیمار را از افزایش درد ناشی از آسیب نجات خواهد داد.

برخی از رایج ترین دلایلی که افراد بدنبال فیزیوتراپی هستند عبارتند از:

• پیشگیری از آسیب
  • کاهش درد عمومی
  • بهبودی از عمل تعویض لگن یا زانو
  • بهبود تعادل بدن
  • اصلاح وضعیت بدنی
  • بهبودی از عمل جراحی
  • مدیریت بیماری
  • تسهیل کشش و انعطاف پذیری مفاصل و عضلات

مزایای فیزیوتراپی

فیزیوتراپی منظم در هر سنی می تواند به بهبود وضعیت افرادی که از انواع بیماری ها، صدمات یا اختلالات رنج می برند کمک کند.

به کمک فیزیوتراپی با کیفیت می توانید وضعیت و سطح آمادگی جسمانی قبل از درد را مجدداً بدست آورده و زندگی بسیار فعال و سالمی داشته باشید. برخی از معروف ترین مزایای فیزیوتراپی عبارتند از:

تسکین پایدار درد

برخی دردها در بدن می توانند دلایل مختلفی از جمله آسیب مچ پا هنگام بازی بسکتبال یا درد کمر مزمن ناشی از نشستن برای ساعت های طولانی در محل کار داشته باشند.

در صورتی که این درد فعالیت های روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد قطعاً به توجه فوری نیاز خواهد داشت.

جلسات منظم فیزیوتراپی نه تنها به کاهش یا حتی رفع کامل درد بلکه به کاهش وابستگی به مسکن های گران قیمت که در طولانی مدت می توانند مضر باشند کمک خواهد کرد.

تسکین درد با فیزیوتراپی

پیشگیری از عمل جراحی

جراحی در موارد خاص غیرقابل اجتناب است اما فیزیوتراپی می تواند به رفع نیاز به عمل جراحی کمک کند.

فیزیوتراپی با استفاده از درمان های متعدد شامل ترکیبی از تمرین ها و روش های درمانی به رفع کامل درد کمک می کند، بافت های آسیب دیده را بهبود می بخشد و پس از یک دوره زمانی تحرک راحت و بدون درد را آسان می کند.

در صورتی که قبلاً تحت عمل جراحی قرار گرفته باشید فیزیوتراپی می تواند به شما در بهبودی سریعتر کمک کند.

بهبود تحرک و تعادل

افراد در دوره بهبودی پس از یک عمل جراحی یا جراحت می توانند با گذراندن زمانی کوتاه بر روی پای خود بایستند.

تحرک می تواند یک چالش باشد و انجام فعالیت های روزمره به یک کار غیرممکن تبدیل شود.

فیزیوتراپی در چنین مواردی می تواند به فرد بسیار کمک کند. این کار نه تنها به بازیابی قدرت عضلانی از دست رفته و بهبود هماهنگی بلکه به بازیابی توانایی حرکت ایمن کمک خواهد کرد.

مدیریت مشکلات مربوط به سن

با افزایش سن احتمال ایجاد عوارض مربوط به استخوان، مفاصل یا عضلات مانند پوکی استخوان و آرتروز افزایش می یابد.

فیزیوتراپی منظم می تواند برای مقابله با این دردهای روزمره مفید باشد.

همچنین اگر فردی جراحی تعویض زانو یا مفصل ران انجام داده و به دنبال کاهش درد و بهبودی سریع تر است می تواند فیزیوتراپی را انتخاب کند.

جلوگیری از وابستگی به داروها

مسکن ها درد را فوری تسکین می دهند. اما اثر آن ها بر کلیه ها و کبد اثبات شده و در طولانی مدت می تواند مرگبار باشد.

بنابراین فیزیوتراپی به عنوان یک روش جایگزین، مطمئن و مؤثرتر برای داروهای مسکن و رفع دردهای طولانی مدت در نظر گرفته شده است.

چه کسانی باید فیزیوتراپی انجام دهند؟

هر شخص در هر سنی شامل کودک، یک جوان حرفه ای یا یک فرد مسن می تواند به فیزیوتراپی احتیاج داشته باشد.

اگر شما یا عزیزانتان هر نوع رگ به رگ شدگی، آسیب و یا اختلال عضلانی را تجربه کرده اید فیزیوتراپی (مبتدی یا پیشرفته) می تواند سلامت جسمی شما ارتقاء داده و شما را در مسیر بهبودی سریع قرار دهد.

در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر می توانید فیزیوتراپی با مزایای بلند مدت را انتخاب کنید:

• مشکل وضعیت بدنی: درد کمر، درد پایین کمر، درد گردن، درد شانه، ضعف عضلانی، بی ثباتی در ناحیه کتف، کشش ضعیف عضلات، عدم تعادل مفاصل، هیپوتونی
  • درد مفاصل: آرتروز، پوکی استخوان، ضعف مفاصل، لوپوس، بی ثباتی مفاصل، بورسیت، دژنراتیو مفاصل، بیماری های مفصل مرتبط با سن
  • جراحات مفاصل: رگ به رگ شدگی و کشیدگی مچ پا، زانوها، آرنج، شانه، مچ و غیره، پارگی غضروف، دررفتگی یا ناپایداری مفاصل، دژنراتیو منیسک، هایپر موبیلیتی مفصل
  • بهبود از جراحی: تعویض مفصل ران، جراحی صدمات ورزشی، جراحی تاندون، تعویض زانو، جراحی رباط، جراحی آسیب نخاعی، جراحی بازسازی، جایگزینی گره های لنفاوی
  • صدمات بافت نرم: آرنج تنیس بازان، آرنج گلف بازان، جابجایی مهره های گردن، تاندونیت آشیل، کشیدگی کمر و گردن، آسیب های روتاتور کاف، تاندونیت
  • کبودی و تورم: کبودی بعد از ورزش یا هرگونه آسیب و جراحی دیگر، گرفتگی، تورم مفاصل، التهاب مزمن مفاصل یا عضلات، لیمفیدما، احتقان لنفاوی

• درد کمر یا پایین کمر
  • درد مفاصل و ماهیچه ها ناشی از بارداری
  • سندرم خستگی مزمن
  • درد گسترده در زانوها، عضلات و مفاصل، مچ پا و غیره

فیزیوتراپیست ها چه کاری انجام می دهند؟

نقش اصلی یک فیزیوتراپیست هدایت شما به سمت بهترین توانایی های عملکردی حرکت با استفاده از روش های ترکیبی مانند درمان دستی برای کشش مفاصل و عضلات خشک، ماساژ درمانی برای شل کردن عضلات گرفته و استفاده از دستگاه و تجهیزات برای رفع مشکلات مرتبط با درد است.

این متخصصان نه تنها در تشخیص دلیل اصلی درد بلکه در از بین بردن کامل این درد از بدن شما نیز فعالیت می کنند تا بتوانید زندگی سالم، متناسب و بدون درد داشته باشید.

یک فیزیوتراپیست خوب وضعیت جسمی را ارزیابی کرده، به شما درباره درد و مشکلات مرتبط با آن اطلاعات داده و سپس یک برنامه توانبخشی به طور خاص متناسب با شرایط شما تنظیم خواهد کرد.

ملاقات معمولی با فیزیوتراپیست شامل موارد زیر خواهد بود:

• ماساژ قسمت هایی از بدن
  • کشش عضلات
  • درمان دستی مفاصل یا استفاده از تجهیزات
  • تمرینات بدنی

انواع درمان های فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از تکنیک ها و روش های بسیاری برای بهبود سلامت جسمی کلی مبتلایان به نوعی اختلال حرکتی، آسیب یا بیماری استفاده می کند.

فیزیوتراپیست پس از ارزیابی وضعیت جسمی می تواند با در نظر گرفتن یک یا ترکیبی از روش ها برای شما یک برنامه درمانی تهیه کند:

ماساژ و درمان دستی

این روش شامل درمان دستی بافت نرم با استفاده از حرکت دست ها و یکی از مؤثرترین اشکال فیزیوتراپی محسوب شده و برای افراد در هر سنی مناسب است.

از این روش با هدف دستیابی به موارد زیر استفاده می شود:

• بهبود گردش خون در بدن
  • تخلیه مؤثر مایعات از قسمت های خاص بدن
  • تقویت حرکت قسمت های مختلف بدن
  • تسکین درد و کمک به آرامش بدن

این روش برای درمان درد و اختلالات حرکتی در ناحیه گردن، شانه و کمر و همچنین درمان سردرد و مشکلات مرتبط با استرس مفید است.

حرکت و تمرینات

تمرینات و حرکات فیزیوتراپی

یک برنامه ورزشی جامع بخش اساسی فیزیوتراپی است که به افراد توصیه می شود در حین بهبودی از آسیب دیدگی یا پس از بهبود تعادل یا سرعت حرکات آن را دنبال کنند.

تمریناتی مشخص طبق تشخیص در برنامه درمانی قرار داده شده است تا به شما در بهبودی ایمن کمک کند.

درمان مبتنی بر انرژی:

در این روش که تحت عنوان الکتروتراپی نیز شناخته می شود برای تحریک سیستم عصبی از انرژی های مختلف مانند جریان ها یا تکانه ها استفاده می شود.

تکانه های الکتریکی باعث سفت شدن عضلات می شوند که به نوبه خود به کاهش درد و استرس بدن کمک کرده و در نتیجه باعث بهبودی مؤثر می شود.

روش های درمانی مبتنی بر انرژی کاملاً بدون درد هستند و شاید هنگام انجام آن ها کمی احساس سوزن سوزن شدن داشته باشید. انواع این درمان شامل موارد زیر است:

دستگاه تحریک الکتریکی عصب از راه پوست:

این دستگاه برای جلوگیری از ارسال سیگنال های درد توسط اعصاب به مغز یک جریان الکتریکی را به بدن منتقل کرده و منجر به آزاد شدن اندورفین می شود.

اولتراسوندتراپی

امواج صوتی با فرکانس بالا با تحریک گردش خون و فعالیت سلول ها صدمات بافتی عمیق را درمان می کند.

تصور می شود این روش به کاهش درد و اسپاسم عضلات و افزایش سرعت روند بهبودی کمک می کند.

لیزر درمانی یا لیزر پرتوان

این روش درمانی به کاهش درد و اسپاسم عضلات کمک می کند.

تصور می شود این روش در درمان مشکلات تاندون مؤثر است. اما بر اساس مطالعات این روش احتمالاً به اندازه سایر روش های درمانی مبتنی بر انرژی مؤثر نخواهد بود.

دیاترمی موج کوتاه

یک میدان الکترومغناطیسی باعث ایجاد گرما در بافت های بدن می شود.

تصور می شود این امر به کاهش التهاب، تقویت بافت ها و کاهش درد کمک می کند.

آب درمانی

این نوع درمان در آب انجام شده و درجه حرارت آب برای کمک به آرامش عضلات و تسکین درد معمولاً بین ولرم تا گرم نگه داشته می شود.

حمام مخصوص آب درمانی به گونه ای آماده شده است که در آن هنگام شنا کردن یا انجام تمرینات وزن آب بر روی بدن فشار می آورد.

این کار به تحریک جریان خون مناسب در بدن و کاهش درد کمک می کند.

فیزیوتراپی کودکان

هدف این شاخه از فیزیوتراپی کمک به کودکان و نوجوانان در زمینه مشکلات رشدی و جسمی است.

کودکان به دلیل شرایط بسیاری از جمله موارد زیر با مشکل حرکتی روبرو می شوند:

• فلج مغزی
  • تأخیر رشدی
  • اختلال هماهنگی رشدی
  • شرایط عصبی عضلانی
  • جراحات مغزی اکتسابی
  • سندرم داون

یک برنامه سفارشی طراحی شده شامل تشخیص مشکل، ارزیابی صحیح وضعیت و درمان با تأثیر طولانی مدت در فعالیت های روزمره کودک گنجانده می شود.

والدین تشویق می شوند در برنامه شرکت کرده و به کودکان خود کمک کنند از سال های رشد خود حداکثر استفاده را ببرند، توانایی های لازم را کسب کنند و به راحتی به دوره بزرگسالی قدم بگذارند.

فیزیوتراپی فیزیولوژیکی

این روش برای شرایط مربوط به نخاع یا افرادی که از آلزایمر، پارکینسون یا هر نوع آسیب مغزی دیگر رنج می برند مورد استفاده قرار می گیرد.

تمرینات بدنی می توانند تأثیرات مثبت داشته باشند و با انجام منظم این تمرینات درمانی می توان از گسترش بیشتر اختلال عصبی در سیستم جلوگیری کرد و حرکت و هماهنگی بدن را بهبود بخشید.

فیزیوتراپی قلب و عروق

اگر فرد با مشکلات قلبی یا مشکل گردش خون و اکسیژن در سیستم روبرو باشد فیزیوتراپی قلب و عروق می تواند به رهایی از مشکلاتی مانند حمله قلبی و فیبروز ریه کمک کند.

همچنین قدرت عضلات اصلی افزایش یافته و استقامت در طولانی مدت بهبود می یابد.

فیزیوتراپی چقدر سریع عمل می کند؟

تمام شرایط متفاوت بوده و هر بیمار با سرعتی متفاوت بهبود می یابد.

به طور کلی فرد باید تا زمان رسیدن به هدف و یا تا زمانی که فیزیوتراپیست تصمیم به توقف کار و ارزیابی مجدد بگیرد در جلسات فیزیوتراپی شرکت کند.

بهبودی بافت ها و ماهیچه ها به طور معمول حدوداً میان 6 تا 8 هفته طول خواهد کشید بنابراین دوره فیزیوتراپی نیز باید به همین اندازه طولانی باشد.

گاهی وضعیت شما به سرعت بهبود می یابد و احتمال دارد طی چند جلسه فیزیوتراپی متوجه بهبود در کنترل درد، دامنه حرکات و قدرت شوید.

در چنین وضعیتی احتمالاً لازم است قبل از مرخص شدن 2 تا 3 جلسه بیشتر در فیزیوتراپی شرکت کرده و یا از شما خواسته می شود برنامه ورزشی را در خانه دنبال کنید.

اما در هر صورت بسته به شدت وضعیت و میزان آسیب احتمالاً فیزیوتراپیست از شما بخواهد درمان را تا زمان رسیدن به سطح پیشرفت قابل قبول ادامه دهید.

عوارض جانبی فیزیوتراپی

آیا فیزیوتراپی می تواند عوارض جانبی داشته باشد؟

فیزیوتراپی معمولاً در مواردی که تحت نظر یک متخصص فیزیوتراپی حرفه ای انجام شود بی خطر است. اما برخی عوارض جزئی را نمی توان کاملاً رد کرد.

فیزیوتراپی در برخی مواقع شرایطی مانند موارد زیر را تشدید خواهد کرد:

• کمردرد
  • افزایش درد