آکنه یا جوش تناسلی

آکنه یا جوش تناسلی

آکنه یا جوش نوعی بیماری پوستی بسیار رایج است و آکنه در ناحیه تناسلی نیز از این قاعده مستثنی نیست و تقریبا برای افراد در تمام سنین اتفاق میافتد (اگرچه آکنه در نوجوانان بیشتر از جوانان رایج است).

آکنه تنها به ناحیه صورت محدود نشده و گاهی در ناحیه تناسلی مردان و زنان نیز دیده می شود که به آن آکنه تناسلی می گویند.

تصورات غلط زیادی درباره جوش تناسلی وجود دارد و این موضوع که آکنه یک بیماری مقاربتی است حقیقت ندارد. آکنه تناسلی یک بیماری مسری نیست و از فرد آلوده به فردی دیگر منتقل نمی شود.

آکنه به همان دلیلی که در بدن و کمر ظاهر می شود در ناحیه تناسلی نیز رخ می دهد، اما غده هایی که باعث آکنه می شوند متفاوت هستند.

آکنه توسط غدد چربی و آکنه تناسلی توسط غدد آپوکرین که در ناحیه کشاله ران قرار دارند ایجاد می شود. این غدد گاهی بیش از حد فعالیت کرده و منجر به آکنه می شوند.

آزاد شدن عناصر سمی و ریزش سریع سلول های مرده پوست از جمله دیگر دلایل ایجاد آکنه تناسلی هستند. این مشکل گاهی نیز به دلیل عدم رعایت بهداشت شخصی رخ می دهد.

تعریق منجر به تشکیل باکتری شده و منافذ پوست را می بندد و در نتیجه آکنه تناسلی ایجاد می کند. به همین دلیل در افرادی که در مناطق گرمسیری زندگی می کنند، موارد بیشتری از آکنه در ناحیه کشاله ران گزارش شده است.

بیشتر بخوانید : تفاوت زگیل تناسلی و تبخالی تناسلی

علت ایجاد آکنه تناسلی

پوست ناحیه تناسلی بسیار حساس است و عرق، لباس های تنگ و موهای بدن محیطی مناسب برای راش و آکنه ایجاد می کنند.

همچنین تغییرات هورمونی باعث ایجاد آکنه در صورت، گردن، شانه ها، بالاتنه و ناحیه واژن می شود. اگر مستعد آکنه هورمونی هستید، احتمالا آکنه واژن را نیز تجربه خواهید کرد.

افراد در طول مراحل خاصی از چرخه قاعدگی بیشتر مستعد ابتلا به آکنه هستند. خبر خوب این است که هر چه سن بالاتر می رود، احتمال ابتلا به آکنه کاهش می یابد.

آسیب های پوستی، استرس، عادات غذایی، مقاومت به انسولین و شاخص توده بدنی همگی در ایجاد آکنه نقش دارند.

تمام افراد متفاوت هستند، اما ردیابی چرخه قاعدگی از جمله شروع و پایان دوره های قاعدگی و تخمک گذاری، به شما و پزشک امکان می دهد تا ظهور جوش تناسلی را کنترل کنید.

بدن زنان به دلیل نوسانات هورمونی، پوشیدن لباس های تنگ تر و زدن موهای زائد، بیشتر از بدن مردان مستعد ابتلا به جوش تناسلی است.

این عوامل همراه با عرق محیطی مناسب برای ایجاد آکنه فراهم می کنند.

جوش تناسلی در دختران مجرد

انواع آکنه در اندام تناسلی زنان

آکنه سفید

به عنوان یک قاعده کلی، این نوع آکنه خطرناک نیست. آکنه های سفید روی اندام های دستگاه تناسلی زنان در بیشتر مواقع نتیجه موارد زیر هستند:

  • آسیب دیدگی پوست : وضعیت مشابهی هنگام کندن موها نیز رخ می دهد. فولیکول های مو در ناحیه تناسلی تحریک شده و به عنوان یک عامل محرک برای روند التهابی عمل می کنند. ایجاد آکنه سفید روی اندام تناسلی که معمولا با محتویات چرکی پر می شود نتیجه طبیعی این روند است.
  • پوشیدن لباس زیر دوخته شده از مواد مصنوعی : در این حالت روند تنظیم حرارت مختل شده و باعث گرم شدن بیش از حد اندام تناسلی می شود. به همین دلیل، روند تعریق در ناحیه تناسلی افزایش می یابد و به دلیل رطوبت بالا، شرایط مساعدی برای تشکیل آکنه سفید ایجاد می شود.
  • ریز ترک های پوستی : این اتفاق به دلیل پوشیدن لباس زیر خیلی تنگ رخ می دهد. همچنین ریز ترک ها به دلیل شستشوی مکرر با صابون ظاهر می شوند. قلیایی شدن بیش از حد پوست ناحیه تناسلی باعث خشک شدن این قسمت از پوست می شود.
  • خنک یا گرم شدن بیش از حد : این شرایط منجر به اختلالات گردش خون و تضعیف قدرت دفاعی بدن می شوند. در این مورد، آکنه در ناحیه تناسلی زنان بیشتر به دلیل سرما ایجاد می شود.

اگر آکنه سفید باعث ناراحتی شدید نمی شود، بهتر است مدتی کنید. بررسی بهداشت ناحیه تناسلی نیز از اهمیت برخوردار است.

پس از بلوغ، محتویات چرکی خشک شده و جوش ها ناپدید می شوند. اگر این اتفاق نیفتد و آکنه در کانون های پاتولوژیک بزرگ ترکیب شوند، لازم است با پزشک مشورت کنید.

درد در پرینه، بوی نامطبوع، تب، کاهش شدید سلامت کلی علائم هشدار دهنده محسوب می شوند. علائم مشابه نشان دهنده وجود ویروس پاپیلومای انسانی در بدن هستند.

این بیماری با ایجاد زگیل همراه است که گاهی با آکنه سفید در ناحیه تناسلی اشتباه گرفته می شود. زگیل ها نرم هستند و خیلی سریع رشد می کنند.

در نتیجه مهم است که بلافاصله با پزشک مشورت کنید، زیرا زگیل ها به راحتی زخم می شوند و خطر عفونت نواحی آسیب دیده وجود دارد.

جوش تناسلی در زنان

آکنه قرمز

در صورت مشاهده این نوع آکنه، باید به اندازه و درجه درد توجه داشته باشید. اگر آکنه قرمز روی اندام تناسلی کوچک است و باعث ایجاد ناراحتی نمی شود، در بیشتر موارد جوش تناسلی هستند.

ضایعات بزرگ همراه با درد نتیجه موارد زیر ظاهر می شوند:

  • عدم تعادل هورمونی و اختلال در غده تیروئید (در حقیقت آکنه قرمز روی اندام های زنانه در دوران بلوغ و یائسگی ایجاد می شود)
  • فعالیت فیزیکی بیش از حد (وضعیت مشابهی هنگام عدم رعایت زمان بیداری و استراحت رخ می دهد)
  • استرس طولانی مدت
  • بی ثباتی روانی و عاطفی
  • آسیب های سیستمیک
  • بیماری های منتقله جنسی (آکنه قرمز متراکم روی اندام تناسلی زنان از علائم سیفلیس است. این ضایعات به شکل دایره و بدون درد هستند و در قسمت های مجاور پوست کنده می شود. جوش ها خود به خود ناپدید شده و در جای آن ها هیچ زخمی باقی نخواهد ماند)

اگر آکنه قرمز تنها باعث درد می شود، در اکثر موارد نشان دهنده مشکلات هورمونی است. در چنین صورتی غدد چربی شروع به فعالیت بیشتر می‌ کنند و به همین دلیل منافذ مسدود می‌ شوند.

نتیجه این امر ایجاد فرآیند التهابی در فولیکول موهاست. اگر مو از فولیکول بیرون نزند، در داخل آن ترشحاتی ایجاد شده و کورک به وجود می آید. کندن این جوش ها ممنوع است و این کار تنها باید توسط پزشک انجام شود.

متخصص از طریق جراحی هم کپسول و هم محتویات چرکی آن را برمی دارد.

بیشتر بخوانید : انواع زگیل های تناسلی در زنان

آکنه زیر جلدی

این غده ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، اما به راحتی می توان آن ها را لمس کرد. انواع مشابه آکنه در اندام های تناسلی زنان در زیر پوست ایجاد می شود. این نوع آکنه سر چرکی ندارد، اما توجه به میزان درد بسیار مهم است.

ظاره شدن آکنه سخت زیر جلدی روی لابیا احتمالا نتیجه یکی از موارد زیر است:

  • انسداد مجاری چربی : این جوش ها خطری برای سلامتی ایجاد نمی کنند و ویژگی فردی هر شخص هستند که به دلیل حساس بودن پوست ناحیه تناسلی ایجاد می شوند و دردناک نیستند.
  • تشکیل غده چربی : چنین آکنه های زیر جلدی در اندام های تناسلی زنان نتیجه ویسکوزیته بالای سبوم ترشح شده یا انسداد غدد است.

 این وضعیت خطرناک نیست، اما معمولا وجود یک عفونت همراه با فعالیت حیاتی پاتوژن ها منجر به ایجاد یک فرآیند چرکی شده و به نوبه خود باعث تشکیل جوش می شود.

اگر در زمان بروز این عارضه به موقع به پزشک مراجعه نکنید، بافت سالم آسیب می بیند و عفونت وارد جریان خون شده و در سراسر بدن پخش می شود.

آکنه زیر جلدی دردناک در اندام تناسلی معمولا به دلیل وجود بیماری های خود ایمنی زمینه ای (مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک یا اسکلرودرمی) ایجاد می شود.

این آکنه ها به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را کاهش داده و منجر به ناراحتی زنان می شوند.

علاوه بر این، آکنه زیر جلدی در نتیجه التهاب غده بارتولن که در دهانه واژن قرار داشته و مسئول تولید روان کننده هنگام مقاربت است ایجاد می شود.

با نفوذ عوامل بیماری زا، یک غده بزرگ و بسیار دردناک شبیه تخم مرغ تشکیل می شود.

به طور کلی پس از خلاص شدن از شر عفونت، جوش به خودی خود ناپدید می شود، اما معمولا یک آبسه کاذب ایجاد می شود که نیاز به درمان جراحی دارد.

جوش تناسلی در مردان

آکنه چرکی

 این نوع آکنه معمولا در اندام تناسلی زنان مجرد دیده شده و نتیجه موارد زیر است:

  • عدم رعایت بهداشت
  • پوشیدن لباس زیر تنگ یا لباس هایی از جنس فیبر مصنوعی
  • آسیب دیدگی پوست

در برخی موارد، چنین آکنه ای نشان دهنده یک بیماری جدی یا یکی از مشکلات زیر است:

  • آسیب های مقاربتی (مانند تریکومونیاز، لنفوگرانولومای مقاربتی، سوزاک)
  • زخم های ولوا (این بیماری بیشتر در دختران تشخیص داده شده و با افزایش دمای بدن، بهداشت نامناسب و تورم لابیا همراه است)
  • ولوواژینیت (این مورد یک فرآیند التهابی با ماهیت عفونی است که اندام های تناسلی خارجی و غشای مخاطی واژن را تحت تأثیر قرار می دهد)
  • فورونکولوزیس (ضایعات متشکل از کیسه های موی نکروزه چرکی)
  • گال
  • دیفتری
  • درماتیت آتوپیک
  • تب حصبه

در نتیجه آکنه چرکی در اندام تناسلی زنان به معنای عدم رعایت بهداشت، بیماری های مقاربتی، بیماری های فرج و همچنین آسیب دیدگی سایر سیستم ها است.

انواع جوش یا آکنه تناسلی

آکنه آبکی

آکنه به شکل وزیکول های پر از مایع تقریبا در تمام موارد نشان دهنده وجود یک آسیب است که از طریق فعالیت جنسی منتقل می شود.

آکنه آبکی در ناحیه تناسلی زنان معمولا از علائم تبخال تناسلی است. این مشکل به دلیل تضعیف سلامت عمومی (افزایش جزئی دمای بدن، سردرد) رخ می دهد و زنان در بیشتر موارد آن را به کار بیش از حد نسبت می دهند.

آکنه از بیرون شبیه یک حباب کوچک پر از مایع شفاف است و روی لابیا مینور و نزدیک غشای مخاطی قرار دارد. هنگامی که آکنه فشار داده می شود، حباب ها می ترکند و مایع آزاد می شود.

پس از مدتی زخم های قرمز و دردناک در جای آکنه ایجاد می شود. مدت زمان بهبودی این زخم ها حدودا 2 هفته است.

آکنه معکوس

این بیماری پوستی که تحت عنوان هیدرادنیت چرکی نیز شناخته می شود، باعث ایجاد برجستگی، جوش و زخم در نزدیکی غدد عرق ناحیه تناسلی خواهد شد.

علت ابتلا به این بیماری به خوبی شناخته نشده است، اما برخی از عوامل محیطی و ژنتیکی مانند سیگار کشیدن، چاقی و ژنتیک در بروز مشکل نقش دارند. این بیماری ناشی از عفونت یا عدم رعایت نکات بهداشتی نیست.

برای تشخیص و درمان زگیل تناسلی، تبخال تناسلی و جوش تناسلی می توانید به کلینیک اورولوژی الهام واقع در تهران مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "آکنه یا جوش تناسلی" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍