احتمال بارداری بعد از وازکتومی چقدر است

احتمال بارداری بعد از وازکتومی چقدر است

بر اساس گفته متخصصان احتمال باردار شدن پس از جراحی وازکتومی به مدت زمانی که فرد این جراحی را انجام داده است بستگی دارد. تحقیقات نشان می دهد که در اولین سال پس از عمل بازگشت وازکتومی می توان بچه دار شد، اما تجربه هر فردی متفاوت است.

شاید باردار شدن آسان نباشد، اما شما و همسرتان می توانید صاحب فرزند شوید، در نتیجه نباید امید خود را از دست بدهید.

باردار شدن بعد از عمل وازکتومی

وازکتومی روشی دائمی برای کنترل بارداری است که پزشک مسیر حرکت اسپرم برای ورود به منی را مسدود می‌ کند. وازکتومی با نرخ حاملگی در حدود 1 نفر از هر 1000 نفر بعد از یک سال و بین 2 تا 10 نفر از هر 1000 نفر بعد از پنج سال یکی از بهترین روش های جلوگیری از بارداری است.

اکثر گزارش ‌ها نشان می ‌دهند که احتمال باردار شدن پس از وازکتومی کمتر از 1 درصد است.

در هر حال توصیه می شود قبل از برقراری رابطه از سایر روش های جلوگیری از بارداری برای تایید موفقیت آمیز بودن این عمل استفاده کنید.

احتمال باردار شدن پس از وازکتومی کم است، اما ممکن است این اتفاق رخ بدهد. اگر همسرتان علائم بارداری دارد بهتر است آزمایش انجام دهد.

برگشت وازکتومی

همانطور که قبلا گفته شد، وازکتومی یک روش دائمی برای کنترل بارداری است.

اما همان گونه که عمل بازگشت توبکتومی برای زنان وجود دارد، اگر زوجی تصمیم به بارداری داشته باشند، مردان نیز می‌ توانند عمل جراحی بازگشت وازکتومی را انجام دهد. هرچند این عمل تضمینی برای باردار شدن نیست.

در حال حاضر وازکتومی یکی از اثربخش ترین روش های جلوگیری از بارداری است، اما احتمال بچه دار شدن پس از وازکتومی نیز وجود دارد.

سه دلیل اصلی بارداری ناخواسته بعد از وازکتومی عبارتند از:

  • برقراری رابطه جنسی بدون پیشگیری از بارداری قبل از صفر بودن تعداد اسپرم مرد
  • بازگشت طبیعی وازکتومی
  • خطا در جراحی
بارداری شدن بعد از عمل وازکتومی

وجود اسپرم در مایع منی (صفر نبودن تعداد اسپرم)

گاهی پس از عمل وازکتومی اسپرم زنده تا چندین ماه همچنان در مایع منی مرد وجود دارد و این بدان معناست که باردار شدن زن امکان پذیر است.

تا زمانی که تعداد اسپرم صفر باشد (آزواسپرمی) باید از سایر روش های جلوگیری از بارداری استفاده کرد.

بر اساس گفته اکثر پزشکان تعداد اسپرم پس از دو تا سه ماه و یا 20 تا 25 انزال باید صفر شود، اما این محاسبات پیش بینی های کلی بوده و مردان گاهی حتی خارج از این محدوده ها نیز قادر به باردار کردن شریک خود هستند.

به همین دلیل معمولا توصیه می شود که پس از عمل حداقل یک بار در آزمایشگاه آنالیز مایع منی انجام شود. تنها راه برای اطمینان از عقیم بودن مرد، شمارش اسپرم است.

بارداری پس از وازکتومی به دلیل برقراری رابطه محافظت نشده قبل از اطمینان از عقیم بودن تحت عنوان “خطای فنی” شناخته می شود.

اکثر مردان می دانند که هنوز هم می توانند زن را بلافاصله پس از وازکتومی باردار کنند، اما به طور شگفت انگیزی تعداد زیادی از مردان (40 تا 50 درصد) برای آنالیز مایع منی مراجعه نمی کنند.

بیشتر بخوانید : هزینه وازکتومی

کانالیزاسیون مجدد (برگشت طبیعی وازکتومی)

کانالیزاسیون مجدد زمانی اتفاق می ‌افتد که اسپرم به دلیل ایجاد کانال‌ های میکروسکوپی در بافت اسکار بیمار از انتهای بریده شده مجرای وازدفران خارج می شود. این کانال های کوچک گاهی نتیجه گرانولوم اسپرم یا عوارض دیگر هستند.

اگر این مکانال های بسیار کوچک ایجاد شوند و دو انتهای جدا شده مجرای وازدفران بسیار نزدیک به یکدیگر قرار داشته یا با هم تماس داشته باشند، اسپرم از یک بخش لوله به سمت دیگر حرکت می کند.

کانالیزاسیون مجدد که اندکی بعد از عمل اتفاق می افتد در کمتر از 1 درصد از وازکتومی ها دیده شده و از طریق تجزیه و تحلیل مایع منی قابل تشخیص است.

هرچند این احتمال نیز وجود دارد (اما بعید است) که کانالیزاسیون مجدد بعد اطمینان از عقیم بودن مرد رخ دهد. این مشکل در مدت طولانی پس از عمل بسیار نادر است و تقریبا در 1 مورد از دو الی سه هزار وازکتومی دیده می شود.

خطای جراحی

اگرچه معمول نیست، اما وازکتومی گاهی به دلیل یک خطای جراحی با شکست مواجه می شود. به همین دلیل پیدا کردن یک پزشک ماهر و باتجربه که عمل های زیادی انجام داده باشد، از اهمیت برخوردار است.

پزشکان عمومی معمولا عمل وازکتومی را انجام می دهند، اما بهتر است به یک اورولوژیست با تجربه و متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

خطا در جراحی (هرچقدر هم کوچک) دلیل دیگری است که تجزیه و تحلیل مایع منی بعد از وازکتومی را به عملی بسیار مهم تبدیل می کند.

احتمال باردار شدن بعد از عمل وازکتومی

وازکتومی در مردان چگونه انجام می شود

سه راه برای انجام وازکتومی وجود دارد.

وازکتومی معمولی

در این روش از چاقوی جراحی برای ایجاد برشی در پوست کیسه بیضه استفاده شده و پس از انجام وازکتومی ناحیه بریده شده بخیه می شود.

وازکتومی بدون اسکالپل

روشی بسیار پرکاربرد و همچنین سریع و بدون درد که در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

پزشک با ایجاد سوراخی در کیسه بیضه مجرای اسپرم را بیرون کشیده و آن را پس از مسدود کردن می برد. این روش 15 الی 20 دقیقه طول کشیده و نیازی به بخیه ندارد.

مرد پس از عمل همچنان قادر به انزال است، اما هیچ اسپرمی در مایع منی وجود ندارد. برای اطمینان از عدم وجود اسپرم در مایع منی باید سه ماه پس از وازکتومی، آنالیز مایع منی را انجام داد.

حتما بخوانید : نکاتی که مردان باید در مورد عمل وازکتومی بدانند

تکنیک های انسداد

مجرای وازدفران با ایجاد یک برش در پوست کیسه بیضه بیرون آورده شده و سپس با استفاده از روشی مناسب مانند بخیه، استفاده از کوتر یا گیره، برداشتن قسمتی از وازدفران، اینترپوزیشن فاسیال یا ترکیبی از این موارد مسدود می شود.

مردان معمولا روش وازکتومی بدون اسکالپل را انتخاب می کنند. اما حتی این روش نیز گاهی شکست خورده و احتمال بارداری بعد از وازکتومی وجود دارد.

آیا مرد می تواند بعد از وازکتومی شریک خود را باردار کند

حتی پس از انجام وازکتومی احتمال بارداری وجود دارد. موارد زیر از جمله علل بروز این اتفاق هستند:

پس از وازکتومی برای تایید صفر بودن تعداد اسپرم باید تجزیه و تحلیل مایع منی انجام شود. برقراری رابطه جنسی بدون اطمینان از عقیم بودن منجر به بارداری می شود.

به همین دلیل، پزشکان توصیه می کنند قبل از انجام آنالیز مایع منی از سایر روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

در وازکتومی ناموفق که کانالیزاسیون مجدد نیز نامیده می شود، اسپرم از طریق کانال های میکروسکوپی که در بافت اسکار بیمار ایجاد شده است به آلت تناسلی مرد باز می گردد.

از طریق تجزیه و تحلیل مایع منی می توان این کانال های میکروسکوپی را تشخیص داد. کمی بعد از وازکتومی همچنان مقداری اسپرم در مایع منی باقی می ماند و این برای باردار شدن زن کافی است.

برای صفر شدن اسپرم در نمونه مایع منی یک مرد باید 20 تا 40 بار بعد از وازکتومی انزال کند و لازم است سه ماه پس از عمل نیز آنالیز مایع منی را انجام داد.

امکان بارداری شدن بعد از عمل وازکتومی

احتمال باردار شدن بعد از عمل وازکتومی چقدر است

بر اساس یک نظرسنجی که میان 538 فردی که تحت عمل وازکتومی قرار گرفته بودند انجام شد، 177 مورد طی 5 سال پس از عمل موفق به باردار کردن شریک خود شدند.

با توجه به تعداد کل وازکتومی های انجام شده توسط جراحانی که در مطالعه شرکت کردند، تنها حدود 1 بارداری در 1000 وازکتومی گزارش شده است.

حدود 51 درصد از بارداری ها به دلیل رابطه جنسی محافظت نشده بلافاصله پس از عمل رخ داده است. به علاوه، آمار نشان می دهد که کمتر از 1 درصد وازکتومی های انجام شده به دلیل ناموفق بودن در دفعه اول نیاز به تکرار دارند.

اکثر بارداری های پس از وازکتومی در چند ماه اول و زمانی که هنوز در انزال، اسپرم فعال وجود دارد و از روش جایگزین برای جلوگیری از بارداری استفاده نمی شود رخ می دهند.

همانطور که قبلا ذکر شد، این عوامل به عنوان “شکست های فنی” در نظر گرفته شده و نتیجه موفقیت آمیز نبودن عمل نیستند.

حتی با در نظر گرفتن این شکست های اولیه، وازکتومی همچنان روشی موثر برای کنترل بارداری است.

میزان شکست کوتاه مدت وازکتومی در محدوده 0.3 تا 9 درصد و میزان شکست بلند مدت در محدوده 0.04 تا 0.08 درصد قرار داشته و این میزان دائما کمتر می شود.

ارقام ارائه شده با توجه به منبع و پارامترهای مطالعه متفاوت هستند.

اما نظر کلی این است که وقتی مرد دستورالعمل ‌های پس از عمل را با دقت دنبال کند و تا زمان اطمینان از عقیم بودن از یرقراری رابطه جنسی محافظت ‌نشده خودداری کند، احتمال بارداری بعد از وازکتومی بسیار پایین خواهد بود.

آیا احتمال باردار شدن بعد از عمل وازکتومی وجود دارد

نتیجه احتمال بارداری بعد از وازکتومی

احتمال بارداری ناخواسته بعد از وازکتومی بسیار کم است، اما ضروری است که این نکات را در نظر داشته باشید:

تا زمانی که از طریق آزمایش تجزیه و تحلیل مایع منی تایید شود که تعداد اسپرم صفر است، هیچ راهی برای اطمینان کامل از عقیم بودن مرد وجود ندارد.

تا زمانی که نتایج آزمایش ها نشان دهد که اسپرم در مایع منی مرد وجود ندارد، باید از سایر روش های جلوگیری از بارداری استفاده کرد.

برای دریافت نوبت جهت مشاوره با پزشک اورولوژیست کلینیک الهام، درباره وازکتومی و انتخاب بهترین راه جلوگیری از بارداری با ما تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "احتمال بارداری بعد از وازکتومی چقدر است" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍