ارضا شدن یا انزال در خواب چیست؟ آیا طبیعی است؟

انزال در خواب

انزال در خواب ارگاسم متوالی در زمان خواب است که منجر به انزال در مردان و ترشح مایعات واژینال در زنان می شود. انزال حین خواب کاملاً طبیعی است مخصوصاً در دوران نوجوانی و وقتی که فرد بالغ مدتی طولانی رابطه جنسی نداشته باشد.

در این مقاله درباره انزال در خواب و علل بروز آنها در مردان و زنان می پردازیم. همچنین راه‌ هایی جهت پیشگیری از بروز این مشکل را ارائه می کنیم. البته در صورتی که برای فرد مشکل زا شده باشد.

انزال در خواب چیست؟

فرد حین خواب دچار انزالهای متعددی می شود. ارگاسم اوج لذت جنسی است که مرکزیت آن در ناحیه تناسلی مرد و زن قرار دارد. در مردان ارگاسم با آزادسازی مایع منی همراه است. در زنان، مایعی شفاف از مجرای ادرار خارج می شود.

گاهی اوقات متوجه انزال در خواب نشده و با خیس شدن لباس زیر و ملحفه ها متوجه انزال می شوید.

انزال در خواب در بعد از بلوغ رخ می دهد اما بیشتر در دوران نوجوانی و غلیان هورمون های جنسی و در دوره هایی که رابطه جنسی ندارید ایجاد می شود.

ارضا شدن حین خواب معمولاً در سنین ۱۳ تا ۱۴ تا اواسط میانسالی اتفاق می ‌افتد. حدود ۳ درصد از نوجوانان پسر قبل از اینکه بدانند انزال حین خواب چیست آن را تجربه می کنند.

بیشتر بخوانید : دلیل انزال دردناک چیست؟

علل بروز انزال در خواب

در حین خواب، جریان خون در اندام های جنسی افزایش می یابد و می ‌تواند منجر به نعوظ شود.

این امر به علت نعوظ صبحگاهی است مخصوصاً وقتی انزال صورت نگیرد اما گاهی اوقات پیشاپ ترشح می شود.

انزال در خواب علل مختلفی داشته و تئوری های بسیاری برای آن وجود دارد از جمله:

  • رویاهای جنسی : رویاهای جنسی حین خواب در زمان REM می‌ تواند منجر به ارگاسم شود. REM فازی از خواب است که در آن حرکات سریع چشم و واضح ترین رویا ها اتفاق می‌ افتند.
  • افزایش هورمون تستسترون در نوجوانان : انزال شبانه گاهی با افزایش هورمون تستسترون در ارتباط است. تستسترون که مهم ترین هورمون جنسی در مردان به شمار می‌ آید در دوران نوجوانی تا بزرگسالی و جوانی به اوج خود می رسد.
  • تجمع هورمون تستسترون : در مردان بالغ وقفه بلند مدت در رابطه جنسی باعث تجمع هورمون تستسترون می شود. تستسترون در مردان به شعله ورتر کردن آتش لیبیدو (میل جنسی) دامن می ‌زند و در نهایت ارضا شدن در خواب صورت می گیرد.
  • تحریک اندام های تناسلی : مالیده شدن اندام تناسلی به وسایلی همچون پتو و ملحفه یا خوابیدن روی شکم، تحریک ناخواسته جنسی را به دنبال دارد.

در نتیجه انزال حین خواب رخ می دهد.

علت ارضا شدن در خواب در زنان کاملا مشخص نیست چون مثل مردان ارگاسم در آن ها صورت نمی گیرد.

تنها حدود ۱۰ درصد از زنان انزال زنانه را تجربه می کنند که در آن حین ارگاسم مایعی شفاف به بیرون پاشیده می ‌شود.

همه مردان دچار انزال در خواب نمی شوند. حدود ۸۵ درصد از مردان و زنان ارضا شدن در خواب را در مقطعی از زندگی خود تجربه می ‌کنند.

این یافته ها تا حدودی در تحقیقی در سال ۲۰۲۰ در دانشگاه استانبول تایید شد به این صورت که ۸۳ درصد از پسران مسلمان ارضا شدن حین خواب را تجربه کرده ‌اند.

انزال در خواب

بیشتر بخوانید : درمان قطعی زود انزالی : علائم و تشخیص

نحوه پیشگیری از انزال در خواب

برخی از افراد معتقد راه های اندکی جهت کاهش دفعات انزال در خواب وجود دارد. یک راه، داشتن رابطه جنسی و یا خود ارضایی بیشتر است به گونه ‌ای که به ارگاسم و انزال منجر نشود.

این امر، نیاز فرد به ارگاسم حین خواب را از بین می برد. کاهش تماس فیزیکی ناحیه تناسلی با پتو یا تشک موثر است. سعی کنید به پهلوها یا به پشت بخوابید. در موارد نادری که ارضا شدن حین خواب دردسرساز است پزشک داروهای ضد افسردگی تجویز می ‌کند.

این داروها تعداد دفعات انزال در حین خواب را کم کرده اما ارضا شدن در بیداری را با دشواری مواجه خواهد کرد.

کلینیک تخصصی اورولوژی الهام با بهره گیری از پزشکان زبده و بروزترین تجهیزات تلاش دارد بهترین و جامع ترین خدمات جامع را به بیماران ارائه دهد. در بخش اورولوژی انواع آزمایش های تشخیصی و درمان های مخصوص بیماری های اورولوژی انجام می شود.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

6 دیدگاه در مورد "ارضا شدن یا انزال در خواب چیست؟ آیا طبیعی است؟" ثبت شده
  1. کاربر ناشناس

    آقا حالا ما نه کسی هست رابطه جنسی داشته باشه نه میخایم خود ارضایی کنیم تکلیفمون باید با این که تو خواب هی میاد کنار بیایم؟

    1. کاربر ناشناس

      این یک فرآیند طبیعی هست و طبق فرآیندهای فیزیولوژیکی برای سلامتی شما الزامی. به دید یک پدیده بهش نگاه کنید که باعث حفظ سلامتی شما میشه.

    2. کاربر ناشناس

      لعنتی خیلی بد هست یک روز تابستانی وسط ظهر خوابیدن در دفتر برو صندلی تجربه کردم واقعا خیلی بد است

  2. کاربر ناشناس

    حالا ما باید ب این مشکل چطوری نگاه کنیم

  3. کاربر ناشناس

    سوال من این هفته دو بار در خواب ارضا شدم ( رویا هم دیدم) میتونن خطر ناک باشه؟

    1. کاربر ناشناس

      سلام خیر طبیعی هست. اگر مجددا این امر پشت سر هم در خواب تکرار شد باید مسئله را پیگیری کنید.