اورولوژی اورژانسی شامل چه مواردی هستند؟

در صورت رخ دادن چه موردی باید آن را به عنوان یک مورد اورولوژی اورژانسی در نظر بگیریم؟

اورولوژی اورژانسی صدمه ای است که به توجه فوری پزشک نیاز دارد

یک موقعیت اورولوژی اورژانسی می تواند نتیجه عدم درمان طولانی مدت یک بیماری، عفونت یا حتی صدمه به مجاری ادراری باشد.

اورولوژی اورژانسی شامل چه مواردی هستند؟

آسیب ها و صدمات اورولوژی اصطلاحی است که برای توصیف صدمات شدید به دستگاه تناسلی استفاده می شود و می تواند در اثر تصادف با اتومبیل، زخم های ناشی از اصابت گلوله یا سایر اعمال خشونت آمیز ایجاد شود.

این سیستم شامل کلیه ها، مثانه، بیضه ها، مجرای ادراری یا دستگاه تناسلی است و بیشتر صدمات آسیب دیده به این اندام ها باید با جراحی اورژانسی درمان شوند.

آسیب های اورولوژی می تواند به دلایل دیگری نیز رخ دهد.

به عنوان مثال، بیشترین صدمات ارولوژی در نوجوانان ناشی از ورزش است.

این جراحات نسبتاً نادر هستند و مردم همیشه آنها را به عنوان حالت اضطراری نمی شناسند.

درک علائم و توجه فوری پزشکی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا برخی از آسیب ها ممکن است منجر به نارسایی کلیوی، از دست دادن عملکرد جنسی و سایر آسیب های اعضای بدن شود.

فوریت های رایج اورولوژی اورژانسی

فوریت های اورولوژی می تواند هم در مردان و هم در زنان و در هر سنی رخ دهد.

اکثر حالات ارولوژی نیاز به مراقبت فوری پزشکی ندارند با این حال، از تعدادی از آنها باید آگاه بود.

شایع ترین حالات ارولوژی که به عنوان موارد اورژانسی در نظر گرفته می شوند عبارتند از:

زگیل تناسلی – اورولوژی اورژانسی

زگیل تناسلی چه در مردان و چه در خانم ها یک مورد فوریت ارولوژی محسوب می گردد.

متاسفانه در ایران، برخی افراد بعلت عدم آگاهی تا چند سال پس از ابتلا به زگیل تناسلی به پزشک مراجعه نمی کنند. همین مورد باعث می شود که نه تنها خود، بلکه افراد دیگری را نیز به این بیماری مبتلا کنند.

زگیل تناسلی معمولا از طریق رابطه جنسی از فرد دارای ویروس HPV به فرد دیگر منتقل می گردد.

این ویروس سبب ایجاد زگیل در اطراف آلت تناسلی مردان و هم چنین واژن خانم ها می شود.

در صورتی که خانم ها اقدام به از بین بردن و درمان زگیل ها نکنند، می تواند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.

آقایان نیز در صورت داشتن رابطه جنسی حین وجود زگیل تناسلی بر روی آلت یا در اطراف آن، به راحتی قادر به انتقال آن به طرف دوم هستند.

در صورت برقراری رابطه جنسی دهانی یا مقعدی احتمال ابتلا به سرطان دهان و ایجاد زگیل های مقعدی بسیار زیاد است.

یکی از بهترین راه ها برای درمان زگیل تناسلی، کرایوتراپی و همچنین تزریق واکسن می باشد.

الهام کلینیک، پیشرو در درمان انواع ضایعات پوستی مربوط به دستگاه تناسلی و کرایوتراپی

پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه هنگامی رخ می دهد که رگ های خونی به سمت بیضه پیچیده شود و جریان خون به سمت بیضه را قطع کند.

علائم پیچ خوردگی بیضه شامل درد کیسه بیضه یا درد شکم، تورم در بیضه یا خون در مایع منی است.

در صورت پیچ خوردگی بیضه، پیچ خوردگی رگ های خونی باید در طی شش ساعت باز شود تا از آسیب جدی جلوگیری شود.

اگر جریان خون به سرعت به حالت عادی برنگردد، می تواند باعث از بین رفتن بافت شود که آتروفی یا خشک شدن بیضه را به همراه خواهد داشت.

در صورتی که این اتفاق بیفتد بیضه های شخص باید برداشته شوند.

پیچ خوردگی در درجه اول در نوجوانان رخ می دهد اما در مردان در هر سنی امکان پذیر است.

شکستگی آلت تناسلی مردانه

هنگامی که آلت تناسلی طی فشار خم شود ، ممکن است یک شکستگی در آن ایجاد شود.

شکستگی آلت در درجه اول در طول مقاربت جنسی یا استمناء شدید اتفاق می افتد.

به هر حال شکستگی آلت تناسلی همچنین ممکن است نتیجه ضربه صدمه وارد شده به آلت تناسلی مرد باشد.

شکستگی آلت به دلیل پارگی غلاف سفید بیضه از بدنه خارجی آلت تناسلی رخ می دهد.

علائم شکستگی آلت تناسلی شامل درد فوری، از بین رفتن نعوظ فوری و احساس ترکیدن و فشار است.

این اتفاق به دنبال ورم آلت تناسلی مردانه اتفاق می افتد که معروف به “تغییر شکل بادمجانی” است.

افرادی که از شکستگی آلت تناسلی رنج می برند ممکن است در هنگام ادرار کردن و مشاهده خون در ادرار(hematuria) و نیز در صورت آسیب دیدگی مجرای ادرار درد داشته باشند.

درمان شکستگی آلت تناسلی شامل جراحی فوری برای بستن پارگی در محل پارگی آلت تناسلی مردانه است.

هدف اصلی درمان، بازگرداندن عملکرد ادراری بیمار و توانایی دستیابی به نعوظ است.

تاخیر ادراری حاد

تاخیر ادراری حاد ناتوانی ناگهانی در ادرار به دلیل انسداد مثانه یا مجرای ادرار است.

این حالت به طور معمول در اثر انسداد ایجاد می شود، اما همچنین می تواند ناشی از عدم ارتباط صحیح سیستم عصبی با مثانه باشد.

تاخیر اداری حاد می تواند در اثر لخته شدن خون، سنگ مثانه، هایپرپلازی خوش خیم پروستات، عفونت ادراری، سرطان پروستات و سایر حالت های مثانه ایجاد شود.

علاوه بر عدم توانایی در ادرار کردن، تاخیر ادراری حاد باعث درد شدید شکم نیز می شود و در صورت عدم درمان، این حالت می تواند منجر به آسیب مثانه و نارسایی کلیه شود.

برای درمان تاخیر ادراری حاد، متخصص اورولوژیست برای تخلیه مثانه کاتتریزاسیون یا سوند گذاری (catheterization) اضطراری را انجام می دهد.

یک سری آزمایشات پس از خالی بودن مثانه انجام خواهد شد تا بهتر بدانید چه عواملی باعث انسداد اصلی شده است و بنابراین ممکن است درمان بیشتری توصیه شود.

پارافیموز (کوچکی غیر عادی سوراخ آلت)

پارا فیموز زمانی رخ میدهد که پوست ختنه گاه مردان ختنه نشده ملتهب شود. این مسئله می تواند نتیجه ضربه به این ناحیه، اقدامات بهداشتی ضعیف یا عفونت باشد.

این مورد در درجه اول در بزرگسالان و مردان سالخورده ای رخ می دهد که نیاز به کاتتریزاسیون (تخلیه به وسیله سوند) مکرر دارند.

در صورت رویداد پارافیموز، پوست ختنه گاه جمع شده، مانع از خون رسانی مناسب شده و باعث تورم سر آلت می شود.

پارافیموز بلافاصله باید معالجه شود در غیر اینصورت ممکن  خوره و مرگ بافت توسعه یابد.

یک متخصص ارولوژی برای بهبود پارافیموز باید در جاگذاری مناسب پوست جلوی آلت در جای خود و کاهش تورم تلاش کند.

نغوظ دائم یا پریاپیسم

نغوظ دائم نعوظ دردناک است که بیش از چهار ساعت به طول می انجامد.

توجه به این نکته ضروری است که نعوظ ناشی از نغوظ دائم با برانگیختگی جنسی همراه نیست.

در عوض این اتفاق حاصل گیر کردن خون در آلت تناسلی مردانه بعد از کشیدگی آلت در حین نعوظ است.

این وضعیت اغلب نتیجه برخی بیماری ها است که باعث گردش خون غیر طبیعی از جمله لوسمی یا بیماری سلول داسی شکل می شود.

داروهای خاص و تزریقاتی که برای درمان اختلال عملکرد نعوظ استفاده می شود همچنین هنگام استفاده از دوزهای نادرست می توانند در بروز نغوظ دائم نقش داشته باشند.

برای معالجه بیماری پریاپیسم یا نغوظ دائم، یک متخصص اورولوژی یک سوزن را در قسمت آلت تناسلی وارد کرده و خون گرفتار شده را تخلیه می کند.

در صورت عدم درمان، می تواند منجر به آسیب بافت، زخم یا از بین رفتن توانایی نعوظ شود.

گانگرن فورنیه یا قانقاریای فورنیه

گانگرن فورنیه یک نوع بسیار پیشرونده از خوره است که دستگاه تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهد.

این حالت در نیمی از همه موارد کشنده است و نیاز به درمان فوری دارد.

گانگرن فورنیه یا قانقاریای فورنیه معمولاً با بیمارانی که از دیابت، الکل، سرکوب سیستم ایمنی یا سایر عفونت ها رنج می برند در ارتباط است.

این حالت باعث درد شدید در سراسر کیسه بیضه و آلت تناسلی مرد و همچنین مرگ بافت و قرمزی در ناحیه آسیب دیده می شود.

این نوع خوره اغلب با برداشتن جراحی بافت آسیب دیده و چرخه قدرتمند آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

در صورت رویداد فوریت اورولوژی چه باید کرد؟

اگر گمان می کنید از مواردی که در بالا به عنوان موارد اورژانسی در اورولوژی یا هر نوع آسیب دیگر رنج می برید، مهم است که سریعاً به پزشک معالج مراجعه کنید.

در مواقع فوریت و اورژانسی اورولوژی، درمان سریع برای اطمینان از بهبودی کامل و جلوگیری از عوارض بعدی بسیار مهم است.

متخصصین و پزشکان متخصص اورولوژیست ما در کلینیک الهام موارد اورژانسی و حیاتی را بدون نوبت و در اصرع وقت ویزیت و اقدامات لازم را انجام می دهند.

کلینیک اورولوژی شهرک غرب

0 دیدگاه در مورد "اورولوژی اورژانسی شامل چه مواردی هستند؟" ثبت شده