اچ پی وی (HPV) در زنان : علت اصلی سرطان دهانه رحم

ویروس اچ پی وی در زنان

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) گروهی متشکل از ۱۰۰ نوع ویروس است که هم زن ها و هم مردان را درگیر می ‌کند. برخی انواع اچ.‌پی.‌وی زگیل معمولی پوستی ایجاد می ‌کنند و برخی دیگر زگیل تناسلی. چند نوع از ویروس HPV باعث بروز سرطان می شود. ویروس اچ پی وی در زنان، علت اکثر موارد سرطان دهانه رحم است و می تواند سرطان واژن، فرج، مقعد و اوروفارنژیال ایجاد کند.

سرطان اوروفارنژیال بخش انتهایی گلو، لوزه ها و انتهای زبان را درگیر می ‌کند. همه انواع HPV اغلب بدون علامت هستند و این ویروس بدون هیچ ضرری در بدن برای دهه ها باقی می ماند و یا اینکه بعد از چند سال سیستم ایمنی آن را از بین می برد.

انتقال HPV به سایرین حتی بدون هیچ علامتی از بیماری امکان پذیر است.

اچ پی وی (HPV) در زنان

بیش از ۴۰ نوع HPV می ‌تواند روی ناحیه تناسلی و سایر غشای مخاطی مثل مقعد، راست روده و دهان و گلو تاثیر بگذارد. این شکل های HPV از طریق تماس پوست با پوست و رابطه واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می شوند.

تقریباً همه افراد فعال از نظر جنسی در مقطعی از زندگی خود به این ویروس مبتلا می شوند و در واقع رایج ترین بیماری مقاربتی در آمریکا است.

در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۲ میلیون آمریکایی با شکل مقاربتی HPV وجود داشت و همان سال ۱۳ میلیون مورد جدید شناسایی شد. طی سال ‌های اخیر این میزان کاهش داشته که علل مختلفی دارد از جمله واکسیناسیون.

در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ حدود ۴۵ درصد از مردان و ۴۰ درصد از زنان بین ۱۸ تا ۵۹ سال به نوع مقاربتی hpv مبتلا بودند. انواع سرطان زای اچ پی وی روی ۲۵ درصد از مردان و ۲۰ درصد از زنان در این گروه سنی تاثیر گذاشت.

علائم اچ پی وی در زنان

علائم زگیل تناسلی در زنان

حدود ۹۰ درصد از زگیل های تناسلی مربوط به نوع ۶ و ۱۱ هستند. در زنان، زگیل تناسلی می تواند داخل یا اطراف مقعد (حتی بدون رابطه مقعدی)، بالای کشاله ران، داخل واژن، روی دهانه رحم و اطراف فرج بیرون بزند.

همچنین در دهان، گلو، روی زبان و لب ها هم مشاهده شده است. رنگ زگیل تناسلی صورتی یا گوشتی بوده اما گاهی اوقات بسیار کوچک است و با چشم دیده نمی شود.

زگیل های تناسلی ممکن است:

  • هفته ‌ها یا ماه ‌ها بعد از ابتلا بیرون بزنند
  • صاف یا برآمده باشند
  • خوشه ‌ای با ظاهری همچون گل کلم باشند
  • دردناک بوده و خارش ایجاد کنند

ترشح واژینال یا خونریزی از واژن یا مقعد در این بیماری به ندرت رخ می دهد.

بیشتر بخوانید : سریع‌ ترین راه از بین بردن زگیل‌ تناسلی

پاپ اسمیر و تست HPV جهت غربالگری سرطان دهانه رحم

برخی انواع HPV منجر به سرطان در زنان می شود. تقریباً همه انواع سرطان دهانه رحم به علت HPV ایجاد می‌ شود و اکثر این موارد به دلیل نوع ۶ و ۱۱ به وجود می آیند.

تست پاپ اسمیر توسط دانشمندی به نام جرج پاپانیکولا ابداع شد. همیشه از تست پاپ اسمیر برای شناسایی سلول های غیر طبیعی به نام دیسپلازی دهانه رحم استفاده می شد.

تست پاپ اسمیر شامل برداشتن اندکی از سلول ‌های غیرطبیعی از سطح دهانه رحم و آزمایش آن ها زیر میکروسکوپ است.

دیسپلازی دهانه رحم سرطان نیست اما در بعضی موارد به سرطان منتهی می ‌شود. میزان پیگیری دیسپلازی دهانه رحم به شدت آن بستگی دارد. در دیسپلازی خفیف پزشک غربالگری را یک بار در سال توصیه می‌ کند.

در دیسپلازی شدید، جلسه ای جهت برداشتن سلول ‌های غیرطبیعی ترتیب داده می ‌شود. یکی از جدید ترین تست ها برای تشخیص HPV، به دنبال خود ویروس در سلول های دهانه رحم می گردد.

سازمان غذا و داروی آمریکا انواع مختلفی از تست های HPV را تایید کرده و با انجام برخی از آنها دیگر به پاپ اسمیر نیازی نیست.

اخیرا انجمن سرطان آمریکا توصیه کرده زنان ۲۵ تا ۶۵ سال هر ۵ سال یک بار تست HPV اولیه بدهند. اگر تست HPV اولیه در دسترس نبود تست پاپ اسمیر و تست HPV معمولی هر ۵ سال یک بار انجام شود.

تست پاپ اسمیر به تنهایی هر سه سال یک بار احتیاج است.

سرطان دهان، فرج و واژن

در زنان، HPV عامل ۷ مورد از ۱۰ سرطان اوروفارنژیال (دهان و گلو)، فرج و واژن است.

سرطان اوروفارنژیال موارد زیر را ایجاد می‌ کند:

  • گوش و گلو درد دائم، گرفتگی صدا و سرفه
  • مشکل در بلع
  • کاهش وزن
  • توده ای در گردن

سرطان واژن و فرج در مراحل اولیه علائمی ندارند اما در فاز پیشرفته منجر به خونریزی غیرطبیعی واژن یا ترشح و درد حین مقاربت می ‌شوند.

سرطان فرج هم مشکلات زیر را ایجاد می ‌کند:

  • تغییر رنگ پوست و ضخامت فرج
  • خارش
  • توده و برآمدگی هایی مثل زگیل
  • زخم بازی که یک ماه یا بیشتر دوام دارد

سرطان اوروفارنژیال، واژن و دهانه رحم با نمونه برداری تشخیص داده می شوند.

بیشتر بخوانید : ظاهر شدن نشانه های اچ پی وی و زگیل تناسلی در دهان

درمان اچ پی وی (HPV) در زنان

هیچ درمانی برای عفونت HPV وجود ندارد اما راه هایی جهت کاهش علائم در دسترس هستند.

زگیل های پوستی غیر تناسلی با داروهای زیر درمان می‌ شوند:

زگیل تناسلی با داروهای مختلف توسط خود فرد یا پزشک علاوه بر شیوه های جراحی رفع می‌ شود.

داروهای موضعی عبارتند از:

  • کرم ایمی کیمود (آلدارا)
  • محلول پودوفیلوکس یا ژل (کندیلوکس)
  • سینکاتچین (ورجن)

توده های پیش سرطانی از طریق جراحی برداشته می ‌شوند که به پیشگیری از بروز سرطان کمک خواهد کرد.

سرطانی که با HPV ایجاد می شود با درمان های استاندارد رفع خواهد شد از جمله شیمی‌ درمانی، پرتودرمانی و جراحی.

واکسن اج پی وی

واکسن اچ پی وی HPV برای دختران و زنان

واکسن گارداسیل ۹ فرد را در برابر انواع ۱۶-۱۸-۳۱-۳۳-۴۵-۵۲ و ۵۸ محافظت می ‌کند که همگی سرطان‌ زا هستند. همچنین در برابر نوع ۶ و ۱۱ زگیل زا هم ایمنی ایجاد خواهد کرد.

تمامی دختران باید در سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی واکسن HPV دریافت کنند. در این سن اکثر کودکان در معرض سویه‌ های HPV قرار نگرفته اند بنابراین از واکسن نهایت استفاده را می برند.

دخترانی که در سن ۱۱ و ۱۲ سالگی واکسن نزده اند بهتر است تا ۲۶ سالگی اقدام به دریافت آن کنند. همچنین گارداسیل ۹ تا ۴۵ سالگی هم قابل تزریق است که بستگی به نظر پزشک دارد.

در صورت مشاهده علائم و داشتن هر گونه نگرانی درباره ابتلا به ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی می توانید برای دریافت مشاوره در مورد راه های پیشگیری از زگیل تناسلی و سرطان و درمان زگیل تناسلی زیر نظر پزشک متخصص به کلینیک اورولوژی الهام مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "اچ پی وی (HPV) در زنان : علت اصلی سرطان دهانه رحم" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍