اگزمای تناسلی و واژن زنان + درمان و نکات

اگزمای تناسلی در زنان

انواع مختلفی از اگزما وجود دارد که روی ناحیه تناسلی تاثیر می گذارند از جمله اگزمای آتوپیک، درماتیت سبوره، درماتیت تماسی آلرژیک و درماتیت تماسی تحریکی. اگزمای تناسلی در زنان می ‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. علاوه بر فرج، پوست اطراف مقعد، پوست دو لوپ باسن را هم درگیر می ‌کند (اگزمای پرینه).

برای هر نوع مشکل در ناحیه تناسلی، تشخیص صحیح توسط پزشک ضروری است. در این صورت هر بیماری نهفته مرتبط با آن شناسایی و درمان خواهد شد. در این موارد اصلا خجالت نکشید و از پزشک درخواست معاینه کامل داشته باشید.

علل دیگری هم برای پوست ملتهب و دردناک وجود دارد مثل عفونت های قارچی و مخمری (برفک) و عفونت ‌های آمیزشی که روی افراد دارای اگزما تأثیر گذاشته و حتما باید توسط پزشک درمان شود.

یائسگی سبب خشکی واژن می شود و فرج را هم خشک خواهد کرد. همین امر دلیل دیگری برای تحریک و خارش بوده و اگزمای تناسلی در زنان را بدتر می کند.

پزشک احتمالا فرد دارای اگزما را به متخصص پوست ارجاع دهد مخصوصا اگر فرد مشکوک به درماتیت تماسی آلرژیک باشد.

برخی از کلینیک های پوست و مو بخش ‌هایی را به متخصص پوست زنانی تخصیص داده‌ اند که فرد را معاینه کرده و بیوپسی انجام می دهد.

همیشه تشخیص علت اگزمای تناسلی آسان نبوده با اینکه گاهی اوقات می تواند به دلیل آلرژی تماسی باشد.

عوامل تحریک کننده اگزمای تناسلی در زنان

پوست ناحیه تناسلی بسیار مستعد تحریک‌ پذیری است. این تحریک می تواند تعریق، لباس های تنگ و سایش پوست، صابون، حمام حباب، ژل دوش، پودر تالک، دستمال های مرطوب عطری، عطر و ادکلن، دئودورانت، داروهای هموروئید، ضد عفونی کننده های حاوی دتول، ساولن و محصولات مشابه باشد که همگی باعث تحریک بروز اگزما می شوند.

ادرار و مدفوع هم برای پوست بسیار تحریک کننده هستند. اگر بی اختیاری ادرار و مدفوع یا هر دو را دارید با پزشک مشورت کنید تا شما را به متخصص ارجاع دهند.

استفاده از دستمال های مرطوب یا پد ممکن است اگزمای تناسلی در زنان را بدتر کند.

درمان اگزمای تناسلی

درمان اگزمای تناسلی در زنان

اگر دچار تحریک پوست ناحیه تناسلی شده اید باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید. خود درمانی گاهی اوقات مضر است چون برخی داروهای بدون نسخه حاوی موادی آلرژیک و تحریک کننده هستند.

پزشک معمولاً برای اگزمای تناسلی در زنان و اگزمای پرینه نرم کننده و استروئیدهای موضعی تجویز می ‌کند. نرم ‌کننده ‌ها تا هر وقت که لازم بود باید استفاده شوند. بهتر است بعد از حمام آنها را به کار ببرید.

از نرم کننده ها به جای صابون استفاده کرده و از تمامی صابون ‌ها و شستشو دهندگان بهداشتی اجتناب کنید.

بهتر است بعد از دفع مدفوع، خود را با این مرطوب کننده ها بشویید تا از بروز عفونت حین التهاب پوست (رنگ پوست قرمز یا تیره تر از معمول است) پیشگیری شود.

نرم کننده ها سبب کاهش خشکی فرج در زمان یائسگی می شوند. استروئید های موضعی برای استفاده در ناحیه تناسلی ایمن هستند تا زمانی که به درستی به کار بروند.

پوست ناحیه تناسلی استروئید های موضعی را بهتر از سایر نقاط بدن جذب می کند و بنابراین باید با دقت استفاده شوند.

این کرم ها معمولا روزی یک بار به موضع مورد نظر مالیده شده و یک تیوب ۳۰ گرمی طی حدود سه ماه به اتمام می رسد. از استفاده طولانی مدت از این کرم ها اجتناب کنید مخصوصا کرم های حاوی آنتی بیوتیک های خاص مثل نئومایسین که باعث بروز درماتیت تماسی آلرژیک می شوند.

اگر هم کرم های موضعی استروئیدی و هم آنتی بیوتیک با هم تجویز شوند باید حداکثر ۱۴ روز استفاده شوند.

بعد از آن در صورت وجود اگزما باید دوباره به کرم های ساده استروئیدی بازگردید.

درمان با پماد موضعی، آلرژن های کمتری نسبت به کرم ها دارد بنابراین برای نقاط حساس بدن مناسب تر هستند.

چون پمادها چرب اند، به آسانی به اطراف گسترش یافته و به خوبی جذب می شوند. از طرف دیگر پخش کرم روی پوست حاوی مو راحت تر است.

بعد از مصرف استروئید موضعی، وقفه ای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ای داده و بعد نرم کننده استفاده کنید. این کار برای عدم گسترش استروئید موضعی به نقاط دیگر ضروری است.

سعی کنید استروئید موضعی را روزی که رابطه جنسی ندارید استفاده کنید.

خارش

اگزمای تناسلی در زنان می تواند به شدت خارش ایجاد کرده و منجر به زخم شود. نرم ‌کننده ‌های ضد خارش (بالنیوم پلاس، E45، یا درماکول) از شدت خارش می کاهند.

از بی حس کننده های موضعی باید اجتناب کرد چون باعث بروز درماتیت تماسی آلرژیک می شوند. از پزشک درباره مواد تشکیل دهنده محصولی که می خرید بپرسید.

می توانید نرم کننده را در یخچال نگه دارید چون هر چه  سرد تر باشد خارش را بهتر می کند.

اگر ناخن کاشته اید یا ناخن بلند دارید برای خاراندن ناحیه مورد نظر باید از شر آنها خلاص شوید و ببینید تفاوتی در شدت خارش ها ایجاد می کند یا خیر.

اگر بازهم خارش ادامه داشت خود درمانی نکرده و به پزشک مراجعه کنید. احتمالاً آزمایش خون تجویز شده تا فریتین (آهن) چک شود چون کم خونی سبب خارش می شود.

احتمالاً به تست های بیشتری مثل تست پچ برای تشخیص نوع آلرژن ‌ها احتیاج شود. گاهی اوقات علت خارش، عفونت مخمری و بیماری ‌های آمیزشی است که سبب خارش شدید و بدتر شدن اگزما می شود.

اگر هر گونه علامتی دارید (مثل ترشحات پنیری و ترشحات بدبو) از پزشک کمک بگیرید. اگر شب ها خارش دارید آنتی هیستامین مصرف کنید.

بهداشت و اگزمای تناسلی در زنان

بهداشت

تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی بسیار مهم است. از طرف دیگر شستشوی زیاد این ناحیه سبب تحریک بیشتر می شود مخصوصا اگر لیف زبر باشد.

با آب گرم و صابون حاوی نرم کننده خود را بشویید. از صابون ضدعفونی کننده، دستمال مرطوب، حمام حباب، دئودورانت، عطر یا هر محصول دیگری که تحریک کننده ناحیه تناسلی است اجتناب کنید.

اگر باید موهای خود را شامپو بزنید ابتدا نرم کننده را به ناحیه تناسلی زده و بعد مو را شسته و آبکشی کنید.

رعایت بهداشت دست حین استفاده از کرم های موضعی و نرم کننده ها مهم است. همیشه قبل و بعد از زدن کرم دست ها را بشویید.

ترجیحا با اپلیکاتور نرم کننده را به موضع بمالید. اگر کرم یا پماد در تیوپ یا کاسه قرار دارد دست خود را به آن نزنید چون خطر بروز عفونت افزایش می یابد.

در عوض از قاشقی تمیزی یا کاردک برای برداشتن مقدار مورد نیاز از داخل ظرف استفاده کنید.

همیشه ناحیه تناسلی و پرینه را از جلو به عقب بشویید تا عفونت ایجاد نشود. اگزمای تحریکی در زمان قاعدگی بدتر می شود بنابراین از حوله های بهداشتی یا تامپون های غیر عطری استفاده کنید.

اگر می خواهید موهای زائد خود را اصلاح کنید موم و تیغ احتمالا پوست را بیشتر تحریک کنند. استفاده از نرم کننده به جای خمیر اصلاح کمک کننده است.

لباس

لباس های راحت و گشاد به کاهش تحریک و سایش کمک می کنند. شلوار ها و جوراب شلواری های تنگ نپوشید.

زیرپوش ها حتما از جنس نخ، بامبو یا ابریشم باشند یا حداقل درصدی از جنس آنها از این موارد باشد.

پارچه هایی با جنس طبیعی پوست را کمتر تحریک می ‌کنند. اکثر افراد دارای اگزما ترجیح می دهند از شوینده های غیر بیولوژیکی برای شستشوی لباس ها استفاده کنند.

با آزمون و خطا بهترین و مناسب ترین نوع پودر شوینده را انتخاب کنید. برای پودر های غیر بیولوژیکی باید دمای ۶۰ درجه را ترجیح داد تا چربی حاصل از نرم کننده ها از بین برود.

از آبکشی کامل لباس هم مطمئن شوید. از نرم کننده های لباس استفاده نکنید چون حاوی عطر و سایر مواد مضر برای پوست و اگزما هستند.

تتو و اگزمای تناسلی

پیرسینگ و تاتو

پیرسینگ بدن اگزما ایجاد نمی ‌کند اما بعد ها مشکلاتی به وجود می آورد. آلرژی به نیکل بسیار شایع بوده و شانس بروز این حساسیت با وجود پیرسینگ و استفاده از فلزات ارزان قیمت به عنوان زیورآلات بسیار بیشتر می شود.

داشتن تتو (مخصوصاً با حنای سیاه یا رنگ) خطر بروز درماتیت تماسی آلرژیک به رنگ را افزایش می دهد مخصوصاً فنیل اندیامین. همچنین خطر بسیاری در بروز عفونت بعد از پیرسینگ و تاتو وجود دارد.

بیشتر بخوانید : راه‌های از بین بردن زگیل‌ تناسلی

رابطه جنسی

قبل از رابطه جنسی از کرم های استروئیدی روی ناحیه ای که احتمال انتقال به شریک جنسی دارد استفاده نکنید. ابتدا کرم باید جذب شود. استروئید های موضعی فقط باید روزی یک بار به کار بروند پس مواقعی که احتمال انجام رابطه نیست آن را استفاده کنید.

مایع منی اگزمای تحریکی را بد تر می کند. با این حال واکنش آلرژیک به اسپرم که در موارد شدید تر باعث واکنش آنافیلاکتیک می ‌شود، بسیار نادر است.

ضد بارداری های انسدادی

اکثر کاندوم ها، دیافراگم ها و کاپ های قاعدگی از پلاستیک لاتکس ساخته شده ‌اند و اصولا نباید برای افراد دارای اگزما مشکلی ایجاد کنند. با این وجود بعضی افراد به لاتکس یا سایر محصولات دارای پلاستیک حساسیت دارند و بنابراین باید از محصولاتی با جنس پلی اورتان یا سیلیکون استفاده کنند.

اسپرم کش ها هم سبب تحریک پوست می شوند. اگر با این مورد مشکل دارید با پزشک در میان بگذارید.

نرم ‌کننده‌ها و استروئید های موضعی روی انسجام کاندوم و دیافراگم تاثیر می گذارند بنابراین تاثیر محصولات ضد بارداری کم خواهد شد.

لوبریکانت ها

لوبریکانت ها موادی هستند که برای کاهش اصطکاک، درد و ناراحتی حین رابطه جنسی استفاده می شوند. انواع مختلفی از لوبریکانت در دسترس است. لوبریکانت های بر پایه آب بیشترین استفاده را دارد.

این لوبریکانت ها در زمان استفاده خشک می شوند و بنابراین باید آنها را دوباره با افزودن آب فعال و استفاده کرد. لوبریکانت بر پایه سیلیکون معمولاً کمتر از ۴ ماده تشکیل دهنده داشته و هیچ آبی در آن وجود ندارد.

لوبریکانت های سیلیکونی با لوبریکانت بر پایه آب متفاوت بوده چون توسط پوست یا غشای مخاطی جذب نشده و دوام بیشتری دارند.

اگر تصور می ‌کنید در ناحیه تناسلی دچار اگزما شده اید برای معاینه نزد پزشک بروید تا تشخیص و درمان ارائه شود. اگر در تهران هستید می توانید برای درمان مشکلات ناحیه تناسلی و مجاری ادراری به کلینیک اورولوژی الهام مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "اگزمای تناسلی و واژن زنان + درمان و نکات" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍