برای عفونت کلیه چه بخوریم : 10 راه طبیعی

درمان عفونت کلیه

عفونت کلیه یک بیماری جدی است که باید درمان های لازم هر چه سریع تر انجام شود. این عفونت ها اغلب با عفونت مجاری ادراری یا عفونت مثانه آغاز می شوند و سپس به کلیه ها می رسند.

در حالی که درمان اکثر عفونت های مربوط به کلیه راحت بوده و فرد به سرعت بهبود می یابد، در موارد نادر و در صورت عدم درمان، منجر به مشکلات جدی خواهد شد.

همچنین عدم درمان صحیح موجب دردسر فراوان شده و علائمی همچون دفع دردناک ادرار ایجاد می شود.

می توانید علاوه بر داروهای تجویزی از درمان های خانگی هم استفاده کنید تا علائم کاهش یابند. اما خود درمانی نکرده و همیشه ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص صحیح صورت بگیرد.

عفونت کلیه چیست؟

عفونت کلیه یا پیلونفریت معمولا وقتی به وجود می ‌آید که عفونت دستگاه ادراری به یک یا هر دو کلیه برسد. کلیه ها مواد زائد خون را جدا کرده و به ادرار می ریزند. آب و الکترولیت ها را هم وارد خون می کنند.

هر دوی این اقدامات برای سلامت بدن بسیار مهم هستند. عفونت کلیه معمولا به علت باکتری هایی که وارد کلیه و مثانه می شوند به وجود می آید.

همچنین عفونت کلیه از طریق باکتری های حاصل از عفونتی دیگر در نقطه دیگری از بدن، یا جراحی مثانه یا کلیه، یا انسداد مسیر ادراری به علت سنگ کلیه، تومور یا بزرگ شدن پروستات ایجاد می شود.

عفونت کلیه مزمن بوده یا به یکباره رخ می دهد و معمولاً دردناک است. همچنین عفونت کلیه مشکلی جدی است و در صورت عدم درمان مناسب خطر مرگ را به دنبال دارد.

زنان بیشتر در معرض عفونت کلیه قرار دارند چون مجرای ادرار آنها کوتاه تر از مردان است.

همین امر سبب می ‌شود باکتری آسان تر وارد دستگاه ادراری بشود مخصوصاً چون به واژن و مقعد نزدیک تر است. بارداری هم از عوامل پر خطر به حساب می آید.

سایر عوامل پر خطر عبارتند از:

• استعداد بالای ابتلا به عفونت دستگاه ادراری
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • مشکل در کامل خالی کردن مثانه حین ادرار
علائم عفونت کلیه

نشانه های این بیماری معمولاً دو روز بعد از اولین عفونت ظاهر شده و هم کودکان و هم بزرگسالان به آن مبتلا می شوند.

علائم شایع در میان بزرگسالان عبارت است از:

• درد شکم، کمر، کشاله ران یا پهلوها
  • تکرر ادرار یا حس نیاز به تخلیه ادرار
  • سوزش یا درد حین تخلیه ادرار
  • خون یا چرک داخل ادرار
  • ادرار بدبو و کدر
  • لرز

در کودکان زیر دو سال عفونت کلیه با تب بالا ظاهر می ‌شود. بزرگسالان بالای ۶۵ سال ممکن است فقط دچار سرگیجه و گنگی گفتار شوند.

اگر عفونت کلیه به درستی درمان نشود علائم شدید شده و سِپسیس ایجاد خواهد شد که بیماری مهلکی است.

علائم سپسیس این ها هستند:

• لرز
  • تنفس سریع و افزایش ضربان قلب
  • راش پوستی

بیشتر بخوانید : علائم عفونت کلیه

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

عفونت دستگاه ادراری اذیت کننده است اما جزء فوریت های پزشکی نیست. عفونت کلیه بیماری ای جدی بوده که حتما باید درمان های پزشکی انجام شود. در غیر این صورت، عفونت کلیه آسیب بلند مدت به کلیه می زند. این عفونت‌ ها سپسیس و در نهایت شوک سپسیس هم ایجاد می ‌کنند.

به همین علت عفونت کلیه در صورت پیشرفت، مرگبار خواهد شد. بنابراین خیلی زود باید درمان صورت بگیرد. فراموش نکنید که اگر سنگ کلیه درمان نشود سبب بروز انسداد منجر به عفونت و سپسیس خواهد شد.

درمان لازم با آنتی بیوتیک وریدی و توسط اورولوژیست صورت می گیرد.

درمان های پزشکی برای عفونت کلیه

آنتی بیوتیک همیشه اولین خط دفاعی در مقابل عفونت کلیه است. اگر عفونت کلیه شدید نباشد پزشک احتمالا آنتی بیوتیک خوراکی برای یک تا دو بار در روز به مدت ۷ تا ۱۴ روز تجویز می‌ کند.

باید حتما دوره آنتی بیوتیک را کامل به اتمام برسانید حتی اگر طی چند روز حال بهتری پیدا کردید.

نصفه رها کردن آنتی بیوتیک منجر به مقاومت در برابر این دارو و ابتلا به عفونت مجدد می شود.

همچنین پزشک هم تشویق به مصرف مقادیر فراوان آب می کند.

در بعضی موارد، عفونت کلیه به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد. سرم و آنتی بیوتیک هم تزریق می شود که عفونت را درمان می کند.

علاوه بر این ها تست های آزمایشگاهی و تصویر برداری جهت تعیین شدت عفونت و یا انسداد به علت سنگ کلیه یا ناهنجاری های آناتومیک توصیه می ‌شود.

اگر مرتب دچار عفونت دستگاه ادراری می شوید (که خطر ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می دهد) با پزشک مشورت کنید تا علت این عفونت های مکرر مشخص شود.

بیشتر بخوانید : درمان عفونت کلیه

درمان های خانگی عفونت کلیه

برخی افراد ترجیح می ‌دهند بیماری ها را در منزل و با درمان های خانگی برطرف کنند. به علت جدی بودن عفونت کلیه بهتر است فقط به درمان های خانگی اکتفا نکنید.

در عوض از آنتی بیوتیک تجویز پزشک استفاده کنید و در کنار آن درمان های خانگی را ادامه دهید.

همچنین می توانید این درمان ها را برای پیشگیری از بروز عفونت دستگاه ادراری و بهبود عملکرد کلیه به کار ببرید.

۱. نوشیدن آب به قدر کافی

نوشیدن آب کافی به خارج سازی باکتری از بدن کمک کرده و عفونت سریع از بدن خارج می شود.

همچنین کل سیستم ادراری بدن پاک خواهد شد. نوشیدن آب کافی به پیشگیری از بروز عفونت دستگاه ادراری و عفونت کلیه کمک خواهد کرد.

حتماً باید ۸ لیوان آب در روز بنوشید.

آب کرنبری

۲. نوشیدن آب کِرَنبری

آب کرنبری مدت ها است که برای رفع عفونت دستگاه ادراری و عفونت مثانه استفاده می ‌شود.

برخی افراد طعم شیرین کرنبری را به آب ترجیح می ‌دهند اما مصرف آن با افزودنی‌ های قندی مناسب نیست.

مکمل کرنبری یا عصاره خالص آن جایگزین بهتری هستند.

۳. از مصرف الکل و قهوه اجتناب کنید

مهم ترین نقش کلیه، تصفیه مواد زائد و سموم از خون است. هم الکل و هم کافئین بار اضافه به کلیه ها وارد می کنند بنابراین پروسه درمان عفونت عقب می‌ افتد.

الکل و آنتی بیوتیک هم نباید با هم مصرف شوند. بنابراین در حین درمان از مصرف الکل اجتناب کنید.

۴. پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها دو مزیت بزرگ برای عفونت کلیه دارند. اولین مزیت این است که باکتری های مفید بدن را نگه می دارند چون آنتی بیوتیک هم باکتری های مفید و هم مضر را از بین می‌ برد.

همچنین تحقیقات نشان داده اند که پروبیوتیک ها به کاهش اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک کمک می کنند.

۵. ویتامین c

ویتامین c یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به محافظت از بافت های بدن در برابر تنش اکسیداتیو کمک می کند.

همچنین این ویتامین در ارتقا سلامت کلیه ها موثر است. طی تحقیقی در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ ویتامین c جلوی اسکار کلیه را در زمان عفونت کلیه گرفته و آنزیم های داخل کلیه را افزایش می دهد.

آب جعفری برای عفونت کلیه

۶. آب جعفری

آب جعفری یک ادرار آور طبیعی است که باعث افزایش دفع ادرار می شود. همین امر باکتری های موجود در کلیه ها را سریع تر از بدن خارج می کند و آنتی بیوتیک ها موثرتر واقع می شوند.

اگر مزه جعفری را دوست ندارید می توانید با میوه های دیگر مثل توت فرنگی و بلوبری مخلوط کنید.

۷. سیب و آب سیب

سیب هم بسیار مغذی است. سطح بالای اسید در این میوه به افزایش میزان اسید در کلیه و ادرار کمک می‌ کند و رشد اضافی باکتری ها مهار خواهد شد.

همچنین سیب خاصیت ضد التهابی دارد که در کمک به کلیه برای رفع عفونت موثر است.

حمام با نمک اِپسوم

۸. حمام با نمک اِپسوم

هم نمک اپسوم و هم آب گرم سبب کاهش درد می شوند. این روش عوارض عفونت کلیه را کمی قابل تحمل تر می کند.

چون درد شکم گاهی اوقات به خاطر مصرف آنتی بیوتیک است (در کنار عفونت کلیه)، نمک اپسوم به رفع این علائم کمک می‌ کند.

۹. مُسکن های بدون آسپرین

مسکن های بدون آسپرین درد را کاهش می دهند. ایبوپروفن و استامینوفن به کاهش تب حاصل از عفونت کمک می کنند.

اگر اختلال عملکرد در کلیه یا آسیب حاد کلیه دارید نباید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید.

۱۰. گرمادهی

در حالی که منتظر تاثیر آنتی بیوتیک ها هستید می ‌توانید از گرما درمانی برای کاهش درد استفاده کنید.

یک پد گرمازا یا بطری آب داغ را ۲۰ دقیقه روی نقطه مورد نظر نگه دارید.

سرکه سیب برای عفونت کلیه

آیا سرکه سیب هم موثر است؟

سرکه سیب یکی از محبوب ‌ترین درمان های خانگی است که برای عفونت کلیه هم به کار می رود چون خاصیت آنتی‌ باکتریال دارد.

اما هیچ تحقیقی برای اثبات این موضوع در دسترس نیست.

آیا جوش شیرین هم موثر است؟

گاهی اوقات جوش شیرین به شکل درمان خانگی برای عفونت کلیه استفاده می شود. برخی معتقدند این ماده به سم زدایی کلیه ها با تصفیه بهتر مواد کمک می کند.

از طرف دیگر مصرف جوش شیرین می تواند خطرناک باشد. طی تحقیقی در سال ۲۰۱۳ استفاده نادرست از جوش شیرین منجر به بستری شدن در بیمارستان به علت عدم توازن الکترولیت ‌ها، دپرسیون تنفسی و آلکالوز متابولیک شد.

بیشتر بخوانید : 10 روش درمان خانگی عفونت مجاری ادراری

نوشیدن آب کافی برای درمان عفونت کلیه

نحوه کاهش خطر ابتلا به عفونت کلیه

هر فردی احتمال می ‌رود دچار عفونت کلیه شود. چون عفونت دستگاه ادراری ممکن است منجر به عفونت کلیه شود، می توانید با کاهش احتمال بروز عفونت دستگاه ادراری از ابتلا به عفونت کلیه پیشگیری کنید.

جهت کاهش خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری موارد زیر را در نظر بگیرید:

• نوشیدن آب کافی
  • شستن ناحیه تناسلی از جلو به عقب
  • عدم نگه داشتن ادرار
  • دفع ادرار بلافاصله بعد از رابطه جنسی
  • اجتناب از مصرف محصولات معطر برای حمام، دوش واژینال، دستمال، تامپون در زنان
  • استفاده از مکمل های پروبیوتیک

عفونت کلیه چه مدت طول می کشد؟

اکثرا بیماران با مصرف آنتی بیوتیک طی چند روز بهتر می شوند. آنتی بیوتیک ها معمولاً برای دوره دو هفته ‌ای تجویز خواهند شد. بنابراین باید دوره درمان را تکمیل کرد حتی اگر حال و شرایط فرد بهتر شود.

آیا با وجود عفونت کلیه رنگ ادرار تغییر می کند؟

ممکن است گاهی اوقات ادرارِ تیره، قرمز-قهوه‌ای و یا کدر را به علت عفونت ادراری تجربه کنید. اگر هنوز به پزشک مراجعه نکرده اید، رنگ ادرار نشانه خوبی برای مراجعه به مراکز بهداشتی است.

چگونه سلامت کلیه را ارتقا دهیم؟

سبک زندگی سالم و عادات مفید مثل هیدراته ماندن و ورزش منظم تا حد بسیاری در سلامت کلیه موثر است. همچنین از کشیدن سیگار اجتناب کرده و چکاپ مرتب برای بررسی فشار خون داشته باشید.

اگر در خطر بروز عفونت کلیه قرار دارید باید آزمایش های لازم را برای تشخیص درست انجام دهید. کلینیک اورولوژی الهام آماده ارائه انواع خدمات تشخیصی از جمله آندوسکوپی و کولونوسکوپی و خدمات درمانی برای انواع مشکلات اورولوژی و کلیوی است.

2 دیدگاه در مورد "برای عفونت کلیه چه بخوریم : 10 راه طبیعی" ثبت شده
  1. کاربر ناشناس