8 نکته برای بهبودی سریع بعد از وازکتومی

برای تسریع بهبودی دستورالعمل های پزشک در ارتباط با مراقبت های بعد از وازکتومی را دنبال کنید. بعد از عمل باید به خانه بروید و بقیه روز را استراحت کنید.

همچنین لازم است فعالیت های خود را کاهش دهید. برخی از مردان اصلا درد ندارند و بسیاری دیگر در ناحیه کشاله ران احساس درد خواهند داشت.

آزمایش مایع منی بعد از وازکتومی

از آنجایی که بلافاصله پس از وازکتومی عقیم نیستید ضروری است که تا زمان تجزیه و تحلیل مایع منی و اطمینان از وجود نداشتن اسپرم از سایر روش های کنترل بارداری استفاده کنید. دستورالعمل های لازم درباره نحوه انجام آزمایش اسپرم به شما داده خواهد شد.

اطمینان از نتیجه بخش بودن وازکتومی

لازم است مایع منی پس از حداقل سه ماه و 20 بار انزال یا بیشتر مورد آزمایش قرار بگیرد.

احتمال عبور اسپرم از لوله ‌های مسدود شده به خصوص زمانی که لوله‌ های اسپرم بریده شده و سپس توسط غلاف فاسیال جدا می ‌شوند بسیار کم است، اما همچنان احتمال شکست جراحی وجود دارد.

شکست در جراحی بسته به مهارت و تجربه جراح و رویکرد مورد استفاده برای مسدود کردن لوله ها متفاوت است. به همین دلیل تجزیه و تحلیل مایع منی از اهمیت برخوردار خواهد بود.

تکنیک وازکتومی در هزاران جراحی مورد استفاده قرار گرفته و نرخ موفقیت چشمگیر با عوارض بسیار پایینی دارد.

8 نکته برای بهبودی سریع پس از جراحی وازکتومی

پیروی از دستورالعمل های پزشک برای بهبودی پس از وازکتومی باعث می شود سریعتر به فعالیت های عادی بازگردید و خطر عوارض نیز کاهش می یابد.

در ادامه چند نکته برای بهبود سریع به اشتراک گذاشته شده است.

مراقبتهای لازم برای بهبودی سریع بعد از عمل وازکتومی

1. بلافاصله پس از عمل وازکتومی از لباس زیر حمایتی استفاده کنید

برای مدت زمانی که جراح توصیه می ‌کند، تمام طول روز از لباس‌ های زیر حمایتی استفاده کنید. این لباس ها کشش روی طناب ‌های اسپرماتیک یا ساختارهایی که به هر بیضه کشیده شده و در بر گیرنده مجرای وازدفران، بافت‌ های اطراف و خون هستند را کاهش می‌ دهد.

حتما هر روز لباس زیر خود را عوض کرده و برای حمایت بیشتر زیر لباس خود بانداژ قرار دهید.

بیشتر بخوانید : نکاتی که مردان باید درباره عمل وازکتومی بدانند

2. ناراحتی خود را با تیلنول و کمپرس یخ تسکین دهید

برای چند روز پس از وازکتومی احساس درد، تورم و کبودی خفیف خواهید داشت.

تیلنول (استامینوفن) در تسکین درد نقش دارد، اما از داروهای رقیق کننده خون مانند بایر (آسپرین) و آلو (ناپروکسن) خودداری کنید، زیرا این داروها منجر به خونریزی پس از جراحی می شوند.

دو روز اول برای کاهش تورم و ناراحتی یک بسته یخ را در حوله پیچیده و به آرامی روی کیسه بیضه قرار دهید. از این بسته روزانه چندین مرتبه به مدت 20 دقیقه استفاده کنید. اگر بسته یخ ندارید از یک کیسه سبزیجات یخ زده یا دستمال نازک تا شده استفاده کنید.

3. داروهای تجویز شده را قبل و بعد از وازکتومی مصرف کنید

بالا بودن سن، رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن، مصرف کورتیکواستروئیدها (برای درمان آرتریت روماتوئید، لوپوس، آسم، آلرژی و بسیاری بیماری های دیگر)، مشکلات سیستم ایمنی یا دیابت شما را در معرض خطر بالاتر عفونت پس از وازکتومی قرار می دهند.

در صورت وجود یکی از این عوامل خطر احتمالا پزشک قبل از عمل برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند. مصرف این داروها را طبق توصیه پزشک پس از جراحی ادامه دهید.

نکاتی برای بهبودی سریع بعد از عمل وازکتومی

4. محل جراحی را تمیز و خشک نگه دارید

رعایت بهداشت مناسب برای کاهش خطر ابتلا به عفونت بسیار مهم است. هنگامی که جراح اجازه می دهد یک روز بعد از وازکتومی دوش بگیرید باید ناحیه جراحی را به آرامی با آب و صابون بشویید.

مطمئن شوید که ناحیه تناسلی را به آرامی با حوله یا سشوار به طور کامل خشک کنید. به خاطر داشته باشید که می توانید دوش بگیرید، اما باید به مدت پنج روز از حمام کردن در وان آب یا شنا کردن خودداری کنید.

5. فعالیت ها را حداقل به مدت 24 ساعت کاهش دهید

پس از انجام عمل باید حداقل 24 ساعت استراحت کنید و برای 2 تا 3 روز تنها فعالیت های سبک انجام دهید. حداقل تا یک هفته پس از جراحی از ورزش و بلند کردن وسایل بیشتر از 10 پوند خودداری کنید.

اگر بیش از حد به خود فشار بیاورید احتمالا برش ها مجددا باز شده یا کیسه بیضه دچار خونریزی می شود و درد افزایش می یابد.

6. پس از آماده شدن به سر کار بازگردید

در صورتی که ناراحتی شدید نداشته باشید و شغلتان شامل فعالیت های فیزیکی نباشد می توانید 1 تا 2 روز پس از عمل وازکتومی به محل کار بازگردید.

اگر شغلتان شامل فعالیت های شدیدتری مانند بلند کردن اجسام سنگین یا رانندگی است، از پزشک بپرسید که چه زمانی برای بازگشت به محل کار مناسب تر است.

مراقبتهای بعد از عمل وازکتومی برای بهبودی سریع تر

7. تا یک هفته پس از وازکتومی از برقراری رابطه جنسی و انزال خودداری کنید

به مدت یک هفته پس از وازکتومی و تا زمان بهبودی برش یا منفذ کوچک روی کیسه بیضه و بسته شدن انتهای بریده شده مجرای وازدفران از برقراری رابطه جنسی و انزال خودداری کنید.

پس از شروع فعالیت جنسی شاید متوجه خون در مایع منی شوید یا احساس درد بیشتری داشته باشید که در چند انزال اول طبیعی است. همچنین گاهی چندین ماه (20 تا 30 انزال) طول می کشد تا تعداد اسپرم در مایع منی کاملا صفر شود.

تا زمان انجام مجدد تجزیه و تحلیل مایع منی و تایید عقیم بودن توسط پزشک، از سایر روش های کنترل بارداری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : تاثیر وازکتومی بر روی انزال آقایان

8. به علائم عفونت توجه داشته باشید

در صورت مشاهده علائم عفونت مانند افزایش دمای بدن (بیش از 100.4 فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد)، نشت خون از محل برش، افزایش درد، تورم یا کبودی شدید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

عفونت در حدود 1 تا 2 درصد از بیماران وازکتومی رخ می دهد. این مشکل معمولا جزئی است و با استفاده از داروها و کرم های آنتی بیوتیک رفع می شود. بیمار به ندرت دچار عفونت های جدی تر خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در خصوص عمل وازکتومی ، راه کارهای مراقبتی قبل و بعد از عمل و امکان انجام آن می توانید به کلینیک اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "8 نکته برای بهبودی سریع بعد از وازکتومی" ثبت شده