بهبودی پس از جراحی بزرگی پروستات

بهبودی پس از جراحی بزرگی پروستات و انتظاراتی که از آن می توان داشت، چیست؟ اگر جزء میلیون ها مردی هستید که با هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) زندگی می کنند احتمالاً به دنبال راه حل هایی برای مدیریت علائم ناراحت کننده خود هستید.

BPH عارضه است که غده پروستات را تحت تأثیر قرار می دهد. پروستات بخشی از سیستم تولید مثل مردان است که در زیر مثانه قرار گرفته و مجرای ادرار که لوله خروج ادرار است را احاطه کرده است.

غده با افزایش سن رشد کرده یا بزرگ می شود. پروستات با بزرگ شدن به مجرای ادرار فشار وارد کرده و جریان ادرار از مثانه به خارج از بدن را کند می کند.

با بزرگ شدن غده پروستات لازم است مثانه برای خروج ادرار فشار بیشتری وارد کند.

دیواره های عضلانی مثانه با گذشت زمان ضخیم و ضعیف شده و درنهایت مثانه نمی تواند به طور کامل تخلیه شود.

این امر منجر به بروز علائمی مانند جریان ادرار ضعیف و نیاز مکرر به ادرار کردن می شود.

اگرچه تغییر سبک زندگی به همراه مصرف داروهای خاص می تواند به این وضعیت کمک کند، اما این احتمال وجود دارد که پزشک در نهایت برای از بین بردن بافت اضافی پروستات جراحی را توصیه کند.

درصورت توصیه به عمل جراحی می توان برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار (TURP) که رایج ترین عمل جراحی بزرگی پروستات است را انتظار داشت.

جراحی بزرگی پروستات

برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار می تواند تحت بیهوشی عمومی انجام شود و این بدان معناست که خواب هستید.

همچنین می توان این عمل را تحت بی حسی نخاعی انجام داد که در طول عمل بیدار هستید اما هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

جراحی در طی برداشتن بزرگی پروستات از طریق مجرای ادرار ابزاری به نام رزکتوسکوپ را از طریق آلت تناسلی وارد مجاری ادرار می کند.

این ابزار برای کمک به پزشک دارای یک چراغ و دوربین و همچنین یک حلقه الکتریکی برای انجام جراحی است.

جراح از این حلقه برای جدا کردن بافت اضافی بزرگی پروستات و گشاد کردن مجرای ادرار استفاده می کند.

از طریق رزکتوسکوپ مایعی برای انتقال قطعات بریده شده بافت پروستات به مثانه فرستاده خواهد شد.

جراح در پایان کار برای تخلیه ادرار و بافت پروستات لوله ای به نام کاتتر را داخل مثانه قرار می دهد.

رگ های خونی اطراف پروستات برای جلوگیری از خونریزی مسدود می شوند. روش برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار در صورت عدم وجود مشکل حدود 60 تا 90 دقیقه طول می کشد.

هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) - جراحی بزرگی پروستات

بیشتر بخوانید: بزرگی پروستات یا بی پی اچ BPH چیست؟

جدول زمان بهبودی جراحی بزرگی پروستات

بلافاصله پس از عمل جراحی بزرگی پروستات به اتاق ریکاوری می روید. در آنجا کارکنان بیمارستان ضربان قلب، تنفس، میزان اکسیژن و سایر علائم حیاتی شما را کنترل می کنند.

زمانی که به اندازه کافی بهبود یافتید به اتاق بیمارستان منتقل خواهید شد.

پس از عمل جراحی بزرگی پروستات یک یا دو روز در بیمارستان خواهید ماند. در صورت داشتن جراحی لیزر احتمال دارد بتوانید همان روز به خانه بروید. همچنین لازم است برای کنترل درد دارو مصرف کنید.

در طی این دوره فوراً پس از عمل جراحی بزرگی پروستات برای بررسی سندرم پس از برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار که نوعی بیماری نادر اما جدی است که هنگام جذب بیش از حد مایعات در طی روش TURP رخ می دهد توسط پزشکان تحت نظر قرار خواهید گرفت.

علائم اولیه شامل سرگیجه، سردرد و ضربان قلب آهسته است و می تواند تا تنگی نفس، تشنج و حتی کما پیش برود.

سوندی که از طریق آلت تناسلی داخل مثانه قرار می گیرد تا زمان بهبود پروستات ادرار را تخلیه کرده و برای چند روز پس از عمل در محل خواهد ماند.

در صورتی که با سوند به خانه بروید پرستار چگونگی تمیز کردن آن با صابون و آب را به شما نشان خواهد داد. تمیز کردن سوند 2 بار در روز از بروز عفونت جلوگیری می کند.

پزشک به محض رسیدن به خانه به شما دستورالعملی برای نحوه مراقبت خواهد داد.

جراحی TURP - جراحی بزرگی پروستات

مراقبت پس از عمل جراحی بزرگی پروستات در منزل

از بین بردن بافت اضافی پروستات باید به شما در کاهش تکرر و آسان تر شدن ادرار کمک کند. با این حال بهبودی کامل احتمالاً چند هفته طول خواهد کشید.

اکثر مردانی که عمل جراحی بزرگی پروستات را انجام می دهند طی شش تا هشت هفته به فعالیت های عادی خود باز خواهند گشت.

پس از بهبودی ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

• نیاز فوری به ادرار کردن
  • مشکل در کنترل ادرار
  • درد هنگام ادرار
  • مشکلات در ایجاد و حفظ نعوظ
  • وجود مقادیر کم خون در ادرار

این عوارض جانبی جراحی بزرگی پروستات باید پس از مدت کوتاهی بهبود یابند. اگر چند هفته پس از عمل همچنان مشکل دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

نکاتی برای بهبودی راحت تر

پزشک احتمالاً توصیه می کند تا چند هفته پس از عمل جراحی بزرگی پروستات تا حد امکان استراحت کنید. برای بازگشت به روال قبلی صبور بوده و این نکات را به خاطر داشته باشید:

• تا زمان دریافت مجوز از پزشک از ورزش شدید و یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. در صورت تمایل می توانید تمرینات آرام و کم تحرک انجام دهید.
  • برای شستشو و تخلیه مثانه در روز حداقل 8 فنجان آب بنوشید.
  • برای جلوگیری از یبوست غذاهای غنی از فیبر بخورید.
  • برای شروع رابطه جنسی چهار تا شش هفته صبر کنید.
  • از پزشک بپرسید چه زمانی رانندگی برای شما بی خطر است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

برخی عوارض جانبی جراحی بزرگی پروستات مانند وجود خون و درد هنگام ادرار طبیعی است. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

• علائم عفونت از جمله تب یا لرز
  • درد یا سوزش هنگام دفع ادرار که بیش از چند روز ادامه یابد
  • وجود لخته های خون در ادرار
  • خون بسیار قرمز در ادرار
  • مشکل در ادرار کردن
  • قرمزی، تورم، خونریزی یا خارج شدن مایعات از محل عمل
  • حالت تهوع یا استفراغ

پزشک زمان مراجعات بعدی را به شما اطلاع خواهد داد. برای اطمینان از بهبودی از برنامه ملاقات های خود پیروی کنید.

بیشتر بخوانید: لزوم تست پروستات برای مردان بالای 50 سال

تیم متخصصین اورولوژی کلینیک اورولوژی الهام در شهرک غرب تهران با مدیریت دکتر علی حاجب خدمات لازم جهت تشخیص و درمان انواع بیماری های اورولوژی ارائه می دهد.

برای دریافت نوبت جهت مشاوره، تشخیص و درمان بیماری مرتبط با بزرگی پروستات و جراحی آن با شماره های زیر تماس بگیرید.

کلینیک اورولوژی سعادت آباد

0 دیدگاه در مورد "بهبودی پس از جراحی بزرگی پروستات" ثبت شده