11 بیماری شبیه به تبخال تناسلی

بیماریهای شبیه به تبخال تناسلی

تبخال تناسلی از نظر ظاهری شبیه به بسیاری از بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، فولیکولیت و زگیل بوده اما از نظر علائم دارای تفاوت هایی می باشد.

تبخال تناسلی یک عفونت رایج مقاربتی است و اکثر افراد مبتلا به این بیماری علائم خفیف داشته یا اصلا علائمی ندارند، بنابراین فرد متوجه بیماری نشده و یا تبخال به اشتباه تشخیص داده می شود.

زخم یا برآمدگی در ناحیه تناسلی و اطراف آن شاید ترسناک به نظر برسد، اما تبخال بیماری رایج و قابل کنترلی است که در اکثر موارد درمان می شود.

برخی از بیماری های مرتبط با تبخال مانند سیفلیس و زگیل تناسلی نیز بیماری های مقاربتی بوده و سایر مشکلات همچون درماتیت تماسی و فولیکولیت بیماری های پوستی هستند.

برخی آلرژی ها یا تحریکات ساده مانند خارش ژوک و مولوسکوم سرایتی بوده و با مراقبت های خانگی از بین می روند.

11 بیماری که ممکن است با تبخال تناسلی اشتباه بگیرید

در ادامه بیماری های پوستی که به تبخال تناسلی شبیه هستند، آورده شده است.

درماتیت تماسی

قرار گرفتن در معرض مستقیم یک محرک یا آلرژن باعث التهاب و درد پوست می شود. تبخال در هر قسمتی در اطراف اندام تناسلی ایجاد می شود، اما ضایعات درماتیت تنها در قسمتی که ماده محرک با پوست تماس داشته است دیده خواهند شد.

درماتیت تماسی تناسلی به صورت تورم بدون مرزهای مشخص (برخلاف تبخال تناسلی) همراه با از دست دادن بافت پوست ظاهر می شود. سوزش، خارش و درد از دیگر علائم درماتیت تماسی هستند.

شاید به دلیل استفاده از محصولات زیر به درماتیت تماسی مبتلا شوید:

• داروهایی که روی پوست اعمال می شوند
  • دستمال توالت
  • محصولات قاعدگی
  • صابون ها
  • کاندوم

اولین قدم برای پیشگیری از درماتیت تماسی اجتناب از محرک یا آلرژن هاست. پزشک گاهی یک کرم کورتیکواستروئیدی موضعی برای کاهش التهاب یا یک داروی آنتی هیستامین برای کاهش خارش تجویز می کند.

بیماری های شبیه به تبخال تناسلی

عفونت مخمر

عفونت مخمر (کاندیدیازیس) زمانی اتفاق میافتد که قارچی به نام کاندیدا که به طور طبیعی در بدن وجود دارد، بیش از حد رشد کند و واژن، آلت تناسلی و گلو را تحت تاثیر قرار دهد.

اکثر زنان حداقل یک بار در طول زندگی خود دچار عفونت مخمر می شوند. علائم این بیماری شامل موارد است:

• واژن : خارش ناحیه تناسلی، سوزش و ترشحات سفید
  • آلت تناسلی : بثورات قرمز خارش دار زیر پوست ختنه گاه، لکه های قرمز کوچک روی سر آلت تناسلی، ترشح و درد هنگام ادرار کردن
  • تب که کمتر از سایر موارد رایج است

عفونت های مخمر باعث ایجاد تبخال روی فرج نمی شوند. با این حال زنان به عنوان یکی از عوارض تبخال تناسلی و به خصوص در اولین شیوع بیماری به عفونت قارچی مبتلا می شوند.

بنابراین اگر زخم های مرتبط با تبخال دارید، بهتر است بدانید که مصرف دارو برای عفونت مخمر، زخم ها را از بین نمی برد.

عفونت های مخمر را می توان با داروهای ضد قارچ تجویزی یا بدون نسخه درمان کرد. طبیعی است که در طول زندگی بیش از یک عفونت قارچی داشته باشید.

تقریبا 50 درصد از زنان در طول زندگی دو یا به چند نوع عفونت قارچی مبتلا می شوند.

مولوسکوم کنتاژیوزوم

مولوسکوم کنتاژیوزوم نوعی عفونت ویروسی است و به صورت ضایعاتی در هر قسمت از بدن ظاهر شده و خود به خود برطرف می شود.

بسیاری از موارد این بیماری در بزرگسالان از طریق فعالیت جنسی منتقل می شود، اما هرگونه تماس فیزیکی با ضایعات ویروس را به فرد دیگر منتقل می کند. تا زمانی که برجستگی ها وجود داشته باشند به عفونت مبتلا هستید.

ضایعات مولوسکوم کونتاژیوزوم دارای ویژگی های زیر هستند:

• برآمدگی های کوچک برجسته
  • معمولا سفید، صورتی یا هم رنگ پوست هستند
  • معمولا ظاهری شبیه مروارید دارند
  • در مرکز آن ها یک گودی وجود دارد
  • در هر نقطه از بدن از جمله اندام تناسلی ظاهر می شوند

برآمدگی ها به خودی خود برطرف می شوند، اما اگر می خواهید روند بهبود را تسریع کنید (به خصوص اگر نمی خواهید بیماری را به فردی دیگر منتقل کنید)، در مورد کرم ها، داروها یا برداشتن فیزیکی ضایعات با پزشک صحبت کنید.

بیماری هایی که با تبخال تناسلی اشتباه گرفته می شوند

سیفلیس

سیفلیس یک بیماری مقاربتی است که به دلیل شباهت آن به سایر عفونت ها “مقلد بزرگ” نامیده می شود.

حدود سه هفته پس از عفونت غدد لنفاوی دچار تورم شده و متوجه یک یا چند زخم در ناحیه تناسلی یا سایر قسمت ‌های در معرض ویروس خواهید شد.

بر خلاف تبخال، زخم های سیفلیس معمولا دردناک نیستند و پس از سه تا شش هفته به خودی خود از بین می روند.

شش تا هشت هفته بعد تب، سردرد و جوش های پوستی در شانه‌، بازو، قفسه سینه یا کمر و معمولا در کف دست‌ ها و کف پاها را تجربه می کنید.

سیفلیس در صورت تشخیص به موقع و مصرف آنتی بیوتیک ها به راحتی قابل درمان است.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از رایج ترین بیماری‌ های مقاربتی در ایالات متحده است و تقریبا 6 درصد از بزرگسالان فعال جنسی بین سنین 18 تا 59 سال به این بیماری مبتلا هستند.

زگیل بین سه هفته تا هشت ماه پس از عفونت ظاهر می‌ شود.

زگیل تناسلی معمولا مشخصه های زیر را دارد:

• برجستگی های کوچک، احتمالا به شکل گل کلم یا به صورت یک برآمدگی
  • روشن و مرواریدی، بنفش تیره، خاکستری، قهوه ای یا هم رنگ پوست
  • برآمده یا مسطح
  • صاف یا زبر
  • به طور کلی ناراحت کننده و دردناک نیستند، اما گاهی اوقات خارش دارند
  • بر خلاف تاول های تبخال به ندرت از آن ها ترشح خارج می شود.

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی) ایجاد شده و با دریافت واکسن اچ پی وی می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

زگیل ها بدون درمان ثابت می مانند، و یا رشد می کنند و تکثیر می شوند. بهتر است با پزشک درباره دریافت داروی تجویزی یا درمان فیزیکی صحبت کنید، اما زگیل ها مجددا عود می کنند، زیرا ویروس اچ پی وی قابل درمان نیست.

تفاوت تبخال تناسلی با زگیل تناسلی

خارش ژوک

خارش ژوک نوعی عفونت قارچی است که به دلیل اصطکاک یا مرطوب بودن طولانی مدت ناحیه کشاله ران رخ داده و بیشتر آلت تناسلی را درگیر می کند.

این بیماری باعث ایجاد جوش های پوستی می شود، اما برخلاف تبخال تناسلی، به کیسه بیضه یا آلت تناسلی سرایت نمی کند و معمولا در چین‌ های بالای ران ظاهر شده و گاهی به مقعد گسترش می یابد.

جوش ها به صورت لکه های قرمز، برجسته و پوسته پوسته ظاهر می شوند و گاهی تاول می زنند و از آن ها ترشح خارج می شود. خارش ژوک همچنین باعث روشن یا تیره شدن غیرطبیعی پوست خواهد شد.

این بیماری در اکثر موارد با داروهای ضد قارچ درمان می شود.

بیشتر بخوانید : زگیل تناسلی در مردان

واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی به دلیل تغییر در مقدار باکتری های خاص واژن اتفاق می افتد. حدود 29 درصد از زنان در ایالات متحده به واژینوز باکتریایی مبتلا می شوند، اما تنها نیمی از آن ها علائم این بیماری را تجربه می کنند.

برخلاف تبخال، واژینوز باکتریایی ضایعات برجسته ایجاد نمی کند. علائم این بیماری عبارتند از:

• ترشحات غیرمعمول واژن
  • سوزش هنگام ادرار کردن
  • خارش اطراف واژن
  • تحریک واژن

علت دقیق ابتلا به واژینوز باکتریایی مشخص نیست، اما داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم یا دوش گرفتن خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

به طور کلی بیماری با مصرف آنتی بیوتیک هایی مانند مترونیدازول و کلیندامایسین درمان می شود، اما در اکثر موارد علائم مدتی پس از درمان مجددا عود می کنند.

تفاوت واژینوز باکتریایی و تبخال تناسلی

تحریک پوست

علل زیر که باعث تحریک پوست می شوند گاهی علائمی شبیه تبخال تناسلی ایجاد می کنند:

• تراشیدن یا سوختگی پوست با تیغ
  • محصولات رفع موهای زائد
  • اصطکاک صندلی دوچرخه
  • پوشیدن جوراب شلواری یا شلوار جین تنگ
  • اصطکاک ناشی از رابطه جنسی مکرر
  • عدم روانکاری کافی در طول رابطه جنسی

اگر در اطراف اندام تناسلی دچار سوزش شدید، به فعالیت های روزانه و لباس خود توجه کنید. از پوشیدن لباس های تنگ یا خیس خودداری کرده و در حین رابطه جنسی از روان کننده استفاده کنید.

اگر تحریک به خودی خود از بین نمی رود، یا علائم مرتبا و بدون محرک شناخته شده عود می کنند، با پزشک درباره علائم و آزمایش بیماری های مقاربتی توصیه شده صحبت کنید.

بیشتر بخوانید : تفاوت زگیل تناسلی و تبخالی تناسلی

فولیکولیت

فولیکولیت زمانی ایجاد می شود که یک فولیکول یا بافت اطراف ریشه مو ملتهب شود. این التهاب در اثر اصطکاک یا اصلاح و همچنین عفونت باکتریایی استافیلوکوک رخ می دهد.

علائم فولیکولیت عبارتند از:

• کهیر
  • خارش
  • پوسچول یا جوش در نزدیکی فولیکول مو

افراد معمولا برآمدگی های فولیکولیت را با تبخال تناسلی اشتباه می گیرند، اما این دو بیماری متفاوت هستند. جوش های فولیکولیت با یک فولیکول مو مرتبط هستند و هر کجا که مو باشد ظاهر می شوند.

تبخال با خستگی، ضعف و گزگز یا سوزن سوزن شدن در ناحیه همراه است. اگر پوسچول فولیکولیت کنده شود (این کار را در خانه انجام ندهید!)، در مقایسه با مایع شفاف داخل تاول های تبخال، چرکی غلیظ و گاهی خون آلود از آن خارج می شود.

می توان با قرار دادن کمپرس گرم و مرطوب در ناحیه آسیب دیده و رعایت بهداشت دستگاه تناسلی، فولیکولیت را در خانه درمان کرد.

اگر معمولا این بیماری را تجربه می کنید، علائم تشدید می شود یا بیش از سه روز طول می کشند، با پزشک صحبت کنید. احتمالا برای شما آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچ تجویز خواهد شد.

تفاوت بیماری فولیکولیت و تبخال تناسلی

اگزمای تناسلی

اگزما (درماتیت آتوپیک) یک بیماری رایج پوستی است که به صورت جوش های خارش دار ظاهر می شود.

گاهی در طول زندگی ظاهر شده و از بین می رود، اما علائم در بسیاری از موارد و به خصوص در کودکان به مرور زمان بهتر می شوند. علائم اگزما علاوه بر خارش شدید عبارتند از:

• قرمزی پوست
  • گاهی تاول ها به راحتی آسیب می بینند و مایع از آن ها خارج می شود

پوست با گذشت زمان خشک شده، ترک می خورد و ضخیم یا زبر می شود.

تحقیقات زیادی درباره میزان گسترش اگزما به اندام های تناسلی وجود ندارد، اما یک مطالعه در سال 2021 روی بیش از 200 شرکت کننده مبتلا به اگزما نشان داد که 45 درصد از آن ها علائم این بیماری را تجربه کرده اند.

اگزما درمانی ندارد، اما مصرف داروهای بدون نسخه و تجویزی کورتیکواستروئیدهای موضعی، آلی ‌ترتینوئین و قرص‌ های سرکوب‌ کننده سیستم ایمنی در کاهش علائم نقش دارند.

پسوریازیس

پسوریازیس یکی دیگر از بیماری های مزمن پوستی است که اندام تناسلی را تحت تاثیر قرار داده و معمولا با اگزما اشتباه گرفته می شود.

حدود 63 درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس حداقل یک بار در طول زندگی خود دچار ضایعات تناسلی می شوند.

از همین رو این بیماری به یکی از رایج ترین بیماری های پوستی دستگاه تناسلی تبدیل شده است. پسوریازیس بر خلاف تبخال تناسلی باعث ایجاد تاول نمی شود.

این بیماری معمولا باعث ایجاد لکه های خارش دار، برجسته و پوسته پوسته معروف به پلاک می شود، اما گاهی نیز ضایعات صاف به نظر می رسند.

هیچ درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد، اما برخی از داروها و کرم‌ های تجویزی به کاهش و درمان درد کمک می کنند.

بیماری پسوریازیس

علائم تبخال تناسلی

قبل از شیوع تبخال تناسلی، احتمالا علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه خواهید کرد:

• لرز
  • دردهای عضلانی
  • تهوع
  • احساس گزگز یا سوزن سوزن شدن در ناحیه ضایعات

تبخال تناسلی معمولی ابتدا علائمی همچون قرمزی، تورم، تشکیل پاپول، یک برآمدگی کوچک و جامد با لبه‌ های به راحتی قابل مشاهده به همراه دارد و سپس تاول ایجاد می ‌شود.

تاول ها معمولا به صورت خوشه درآمده و گاهی آسیب می بینند و از آن ها مایع خارج شده و در نتیجه زخم باز ایجاد می شود. در نهایت زخم ها پوسته پوسته شده و بدون باقی گذاشتن جای زخم، به خودی خود بهبود می یابند.

تبخال به طور مکرر عود می کند، اما علائم با گذشت زمان کمتر و خفیف ‌تر می شوند. اولین دوره بیماری دو تا چهار هفته طول کشیده و زخم‌ ها در هر دو طرف اندام تناسلی ظاهر می شوند.

اگر به طور مکرر دچار تبخال می شوید، زخم هایی که احتمالا در یک سمت به شکل خوشه درمی آیند در عرض سه تا هفت روز برطرف می شوند.

تنها حدود 10 تا 25 درصد از افراد مبتلا به تبخال تناسلی سال ها بعد به تاول های معمولی دچار می شوند. سایر افراد ضایعات غیرعادی دارند که به سرعت از بین می روند یا اصلا ضایعه ای ظاهر نمی شود.

درد هنگام ادرار و تورم یا خارش در اطراف ضایعات از دیگر علائم تبخال هستند.

در صورت وجود یا حتی عدم وجود ضایعات همچنان این احتمال وجود دارد که ویروس را از طریق تماس تناسلی یا رابطه جنسی دهانی به فرد دیگر منتقل کنید.

اگر نگران هستید یا علائم باعث ناراحتی شما شده اند، نیازی به منتظر ماندن نیست. سریعا با پزشک صحبت کرده و برای انجام آزمایش و درمان مناسب تبخال تناسلی توصیه های لازم را دریافت کنید.

هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد، اما داروهای ضد ویروسی از شیوع آن جلوگیری کرده یا دوره بهبودی را کوتاه می کنند. برای درمان انواع بیماری های پوستی، باکترایی و ویروسی ناحیه تناسلی زنان و مردان از جمله تبخال تناسلی، زگیل تناسلی، سوزاک و سیفیلس می توانید به کلینیک اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "11 بیماری شبیه به تبخال تناسلی" ثبت شده