تاثیر ویتامین ها و مکمل ها بر تغییر رنگ ادرار

تاثیر ویتامین بر رنگ ادرار

مهم نیست مکمل های ویتامین واقعا ارزش پولی که صرف خرید کرده اید دارند یا نه، ویتامین ها علاوه بر مزایا، رنگ ادرار را هم تغییر می دهند. اگر ادرار شما نارنجی یا زرد روشن بود متعجب نشوید. برخی ویتامین ها در ادرار دفع می شوند بنابراین اصلا جای نگرانی ندارد.

تغییر رنگ ادرار به زرد روشن (نئون پی)

ویتامین های موجود در غذاها رنگ ادرار را تغییر نمی دهند مگر اینکه حجم بالایی مصرف کنید. بدن می تواند از مواد مغذی موجود در غذاها حداکثر استفاده را بکند. موادی که قابل استفاده نیستند، ذخیره شده یا از طریق ادرار یا مدفوع دفع می شوند.

دفع از طریق مدفوع معمولاً رنگ آن را تغییر نمی دهد. از طرف دیگر، مکمل ها اغلب حاوی مقادیر بالایی از ویتامین ها هستند. بدن بسیاری از این مواد مغذی را مصرف کرده و مابقی در چربی ذخیره شده یا دفع خواهند شد.

اینکه بدن ویتامین ها را جذب یا دفع کند بستگی به نوع ویتامین دارد یعنی ویتامین مورد نظر محلول در آب است یا محلول در چربی. ویتامین های محلول در آب مثل ویتامین C و B در آب حل می شوند، به بافت های بدن برده شده اما ذخیره نمی شوند.

بدن از هرگونه مواد مغذی محلول در آبی که نمی تواند سریع استفاده کند خود را رها می کند. بنابراین اباید ین ویتامین ها را هر روز مصرف کنید.

ویتامین های محلول در چربی مثل A، D، E و K می توانند در بدن ذخیره شوند. آنها قبل از جذب در جریان خون، در چربی حل خواهند شد.

ویتامینی که برای استفاده بلافاصله نیاز نیست، برای بعدها در چربی بدن ذخیره می شود. بنابراین اگر شاهد تغییر رنگ ادرار حین مصرف مکمل ها بودید، کار ویتامین های محلول در آب است.

اصلی ‌ترین رنگ دهندگان ادرار ویتامین B2 یا ریبوفلاوین و ویتامین C هستند. ادرار رنگ روشن معمولاً در نتیجه مصرف زیاد ویتامین B2 ایجاد می ‌شود.

ویتامین C هم رنگ ادرار را نارنجی می کند.

تغییر رنگ ادرار و مصرف مکمل

تغییر رنگ ادرار در اثر مصرف افراطی ویتامین ها

اگر رنگ ادرار تغییر کرد اصلا نترسید. این تغییر رنگ، نشانه مقادیر بیش از حد ویتامین است که برخی از آنها می تواند برای سلامت مضر باشد.

اگر نمی دانید علت این تغییر رنگ، مکمل های ویتامین است یا خیر با پزشک تماس بگیرید مخصوصاً اگر علائم دیگری را هم تجربه کرده اید.

تغییر رنگ ادرار در اثر مصرف ویتامین C

مصرف ویتامین C معمولاً مسمومیت ایجاد نمی کند. شایع ترین شکایت از عارضه مصرف زیاد ویتامین C عبارت است از تهوع، اسهال، کرامپ شکمی و سایر مشکلات مربوط به گوارش.

مصرف روزانه ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین برای بزرگسالان بلامانع است. مصرف بسیار زیاد ویتامین C می ‌تواند خطرات جدی ای برای سلامت فرد ایجاد کند.

برخی تحقیقات نشان داده اند مصرف بیش از اندازه ویتامین C خطر مرگ حاصل از بیماری های قلبی و عروقی را به دلیل شکل گیری سنگ کلیه، افزایش آسیب اکسایشی و سرطان زایی افزایش می دهد.

اگرچه هیچ یک از این عوارض تایید نشده اند.

ریبوفلاوین یا ویتامین B2

ریبوفلاوین یا ویتامین B2 تا حد بسیاری علت ایجاد ادرار زرد روشن است اما اگر مقادیر بالایی مصرف شود خطرناک نخواهد بود. هنوز مدارک کافی دال بر مسمومیت حاصل از مصرف مقادیر بسیار بالای این ویتامین وجود ندارد.

اما این مسئله درباره همه انواع ویتامین های گروه B صادق نیست. اگر مکمل B کمپلکس مصرف می ‌کنید، مخصوصاً در دوزهای بالا که حاوی اسید پانتوتنیک، نیاسین یا فولات هستند هنوز خطراتی وجود دارد.

مصرف بیش از اندازه اسید پانتوتنیک منجر به مشکلات گوارشی در برخی افراد می شود.

بیشتر بخوانید : ادرار تیره به چه معنی است؟

نیاسین

نیاسین عوارض جدی تری دارد. مصرف روزانه بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم از آن فشار خون را پایین آورده و خستگی، عدم تحمل گلوکز و انسولین، تهوع، سوزش سر دل، درد معده، مشکلات چشم همچون اِدِم ماکولا چشم و تجمع مایع در شبکیه را به وجود می آورد.

اگر مقادیر بالا طی سالیان متمادی مصرف شود برای کبد بسیار مضر خواهد بود. مصرف بالای فولات، کمبود ویتامین B12 را پنهان کرده و علائم کم خونی ناشی از B12 را تشدید می‌ کند.

گاهی اوقات فرد برای جبران کمبود B12 مقادیر بالایی فولات استفاده می کند که همین امر علائم آنمی را تشدید خواهد کرد.

این علائم عبارتند از خستگی، کرختی و گزگز انگشتان و پاها، کاهش اشتها، تنگی نفس، تهوع، اسهال و زبان قرمز و زخم.

بیشتر بخوانید : بوی بد ادرار : نشانه ها، تشخیص و درمان

آزمایش ادرار

سایر علل تغییر رنگ ادرار

اگر ادرار فرد قرمز، آبی، یا سبز و قهوه ‌ای باشد علت آن ویتامین ها نیست. بسیاری از موارد هستند که روی رنگ ادرار تاثیر می گذارند مثل غذاها و داروها.

دلایل بسیاری برای این مشکل وجود دارد از جمله:

  • ادرار زرد : اگر بدن کم آب شده ‌باشد، ادرار غلیظ شده و بنابراین رنگ زرد آن پررنگ می ‌شود.
  • قرمز : صورتی روشن تا قرمز تیره به معنای وجود خون در ادرار است که دلایل مختلفی دارد از جمله مشکلات دستگاه ادراری، سنگ کلیه، عفونت مثانه، سرطان مثانه، بزرگ شدن پروستات، ورزش های کششی. بعد از مصرف برخی خوراکی ها مثل چغندر، شاتوت و ریواس دچار ادرار صورتی و قرمز می شوید.
  • قهوه ‌ای : ریواس، چغندر، باقالی، شاه توت به ادرار تن قهوه ای می دهند. علت این امر، وجود بیلی روبین زیاد (حاصل از شکست هموگلوبین) در داخل ادرار است. نوعی از سرطان پوست به نام ملانوما منجر به ملانین (تیره کننده پوست) بسیار در ادرار می شود.
  • نارنجی : مصرف آب هویج زیادی ادرار را نارنجی می کند. داروهایی همچون فنازوپیریدین، ریفامپین و ایزونیازیدی هم همین مشکل را ایجاد خواهند کرد.
  • آبی : رنگی که در برخی تست های تشخیصی به کار می رود، داروها و برخی داروهای خانگی به نام متیلین بلو رنگ ادرار را آبی می کنند.
  • سبز : پیگمنت آبی ممکن است وقتی با رنگ زرد طبیعی ترکیب شود در ادرار به رنگ سبز در بیاید. برخی داروها هم ادرار را سبز می کنند مثل پروپوفول، سیمتدین و آمی تریپتیلین.
  • بنفش : با وجود کاتتر در مثانه، گاهی اوقات ادرار به رنگ بنفش در می آید. باکتری های موجود در کاتتر یا کیسه ادرار، ماده ای به نام ایندی روبین آزاد می کند که ادرار را بنفش خواهد کرد.

اگر تغییرات مشکوکی در ادرار مشاهده کردید برای رفع نگرانی و انجام آزمایش های لازم به پزشک مراجعه کنید. کلینیک اورولوژی الهام در تهران با کادری مجرب و مدرن ترین تجهیزات آماده خدمات رسانی به بیماران می باشد.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "تاثیر ویتامین ها و مکمل ها بر تغییر رنگ ادرار" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍