ترشح واژن و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

ترشحات واژن اغلب یک اتفاق طبیعی و عادی به حساب می آیند. اگرچه انواعی از ترشح وجود دارند که می توانند نشان دهنده عفونت باشند.

ترشح غیرعادی ممکن است زرد یا سبز، غلیظ یا بوی نامطبوع داشته باشد.

معمولا مخمر یا یک عفونت باکتریایی باعث ترشح غیر طبیعی می شود.

اگر فرد متوجه هرگونه ترشحی شود که غیر طبیعی یا بد بو به نظر می رسد باید برای تشخیص و درمان به پزشک خود مراجعه کند.

انواع ترشحات واژن

انواع مختلفی از ترشح واژنی وجود دارد. این گونه ها بر اساس رنگ و غلظتشان طبقه بندی می شوند.

برخی از انواع ترشح، طبیعی هستند. بقیه آن ها ممکن است نشان دهنده یک عارضه زمینه ای باشند که نیاز به درمان دارد.

ترشح سفید واژن

مقدار کمی ترشح سفید، مخصوصا در آغاز یا پایان دوره قاعدگی طبیعی است.

اما اگر ترشح به همراه خارش باشد و غلظت یا ظاهری مثل پنیر دلمه شده داشته باشد، طبیعی نیست و نیاز به درمان دارد.

این نوع از ترشح ممکن است نشانه ای از عفونت مخمری باشد.

ترشح شفاف و آبکی واژن

ترشح شفاف و آبکی کاملا طبیعی است. ممکن است در هر زمانی از ماه اتفاق بیفتد. مخصوصا ممکن است پس از ورزش به میزان زیادی دیده شود.

ترشح شفاف و چسبنده واژن

زمانی که ترشح شفاف اما کشدار است و بیشتر شبیه مخاط است تا اینکه آبدار باشد، نشان می دهد که احتمالا فرد در حال تخمک گذاری است.

این یکی از انواع طبیعی ترشح است.

ترشح قهوه ای یا خون آلود واژن

ترشح قهوه ای یا خون آلود معمولا مربوط به دوران قاعدگی است، مخصوصا زمانی که در طول دوره قاعدگی یا دقیقا پس از آن اتفاق می افتد.

ترشح در پایان دوره قاعدگی می تواند به جای قرمز، قهوه ای دیده شود.

همچنین ممکن است فرد مقدار کمی ترشح خون آلود را نیز بین دوره های قاعدگی تجربه کند. این اتفاق، لکه بینی نام دارد.

اگر لکه بینی در طول دوران طبیعی قاعدگی اتفاق بیفتد و فرد اخیرا رابطه جنسی بدون حفاظت داشته باشد، می تواند نشانه ای از بارداری باشد.

لکه بینی در فاز اولیه بارداری می تواند نشانه ای از سقط باشد، بنابراین باید با متخصص بیماری های زنان در میان گذاشته شود.

در موارد نادر، ترشح قهوه ای یا خون آلود می تواند علامتی از سرطان جداره داخلی رحم یا دهانه رحم باشد.

همچنین می تواند به خاطر مشکلات دیگری مثل فیبرویید یا سایر رشد و نمو های غیر عادی نیز باشد.

به همین دلیل است که انجام تست سالانه دهانه رحم و پاپ اسمیر دارای اهمیت است.

متخصص بیماری های زنان در این روش ها ناهنجاری های دهانه رحم را بررسی می کند.

ترشح زرد یا سبز واژن

ترشح زرد یا سبز مخصوصا زمانی که غلیظ و شامل ترشحات تکه ای بوده و یا به همراه بوی ناخوشایند باشد، طبیعی نیست و ممکن است نشانه ای از عفونت تریکومونیاز باشد.

این بیماری معمولا از طریق رابطه جنسی انتشار پیدا می کند.

دلایل ترشح واژن

ترشح طبیعی واژن، یکی از فعالیت های بدنی سالم است. یکی از راه های بدن برای پاک کردن واژن و محافظت از آن است.

برای مثال، طبیعی است که ترشح با تحریک جنسی و تخمگ گذاری افزایش یابد.

ورزش، استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری و فشار احساسی نیز ممکن است منجر به ترشح شود.

ترشح غیر طبیعی واژن معمولا به خاطر عفونت اتفاق می افتد.

واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی یک عفونت باکتریایی نسبتا شایع است. این عارضه منجر به افزایش ترشح واژن می شود که بوی شدید، نامطبوع و گاهی شبیه بوی ماهی دارد، اگرچه در برخی موارد هیچ علائمی را ایجاد نمی کند.

زنانی که رابطه جنسی دهانی دارند یا کسانی که چندین شریک جنسی دارند، ریسک ابتلا به عفونت بیشتری دارند.

تریکومونیاز

تریکومونیاز گونه دیگری از عفونت است. این بیماری توسط یک تک یاخته یا ارگانیسم تک سلولی ایجاد می شود.

عفونت معمولا با تماس جنسی انتشار پیدا می کند اما می تواند با حوله یا لباس شنای مشترک نیز ایجاد شود.

این بیماری منجر به ترشح زرد یا سبز می شود که بوی نامطبوعی نیز دارد. درد، التهاب و خارش نیز از نشانه های شایع هستند، اگرچه برخی افراد هیچ علائمی را تجربه نمی کنند.

عفونت مخمری واژن

عفونت مخمری، یک عفونت قارچی است که تولید ترشحات سفید و شبیه پنیر دلمه شده می کند، علاوه بر اینکه ایجاد احساس سوزش و خارش نیز می کند.

وجود مخمر در واژن طبیعی است اما رشد آن در برخی شرایط می تواند به صورت غیر کنترل شده ای افزایش یابد.

عوامل زیر ممکن است احتمال عفونت مخمری را افزایش دهد:

• فشار
  • استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری
  • آنتی بیوتیک ها، مخصوصا استفاده به مدت بیش از 10 روز

سوزاک و کلامیدیا

سوزاک و کلامیدیا عفونت های انتقالی از طریق رابطه جنسی (STI) هستند که می توانند ترشحات غیر طبیعی تولید کنند.

این ترشحات اغلب زرد، سبز یا تیره هستند.

بیماری التهاب دهانه رحم (PID)

بیماری التهاب دهانه رحم (PID) عفونتی است که اغلب با تماس جنسی انتشار پیدا می کند.

زمانی اتفاق می افتد که باکتری در واژن و سایر اندام های تولید مثلی پخش می شود. این بیماری ممکن است ترشحاتی با بوی نامطبوع تولید کند.

پاپیلوماویروس انسانی (HPV) یا سرطان دهانه رحم

عفونت پاپیلوماویروس انسانی (HPV) از طریق تماس جنسی منتقل می شود و می تواند به سرطان دهانه رحم منتهی شود.

اگرچه ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد، این نوع از سرطان می تواند ترشحات خون آلود، قهوه ای یا آبکی با بویی ناخوشایند ایجاد کند.

سرطان دهانه رحم به آسانی می تواند به کمک پاپ اسمیر و تست HPV سالیانه مورد بررسی قرار گیرد.

زمان نیاز به کمک پزشکی

اگر فرد ترشحات غیر طبیعی را در کنار علائم دیگر داشته باشد، باید فورا با پزشک ملاقات کند.

علائمی که باید مراقب آن ها بود عبارت اند از:

• درد در شکم
  • کاهش وزن بی دلیل
  • افزایش ادرار

در ملاقات با پزشک چه انتظاری باید داشت

زمانی که فرد به علت ترشح واژنی غیر طبیعی به پزشک مراجعه می کند، یک تست شامل یک آزمایش دهانه رحم از او گرفته می شود.

پزشک از فرد سوالات متعددی در مورد علائم، دوره قاعدگی و فعالیت جنسی او نیز خواهد پرسید.

در بسیاری موارد، عفونت می تواند به کمک یا تست دهانه رحم تشخیص داده شود.

اگر پزشک نتواند مشکل را فورا تشخیص دهد، ممکن است دستور چند آزمایش را دهد.

ممکن است پزشک بخواهد یک تراشه از دهانه رحم بردارد تا برای HPV یا سرطان دهانه رحم مورد بررسی قرار دهد.

همچنین ممکن است ترشح تحت میکروسکوپ بررسی شود تا عامل عفونتی شناسایی شود.

زمانی که پزشک بتواند دلیل ترشح را پیدا کند، گزینه های درمانی به بیمار ارائه خواهد شد.

درمان خانگی ترشح واژن

برای جلوگیری از عفونت، بهداشت را رعایت کنید و لباس های زیر نخی با قابلیت نفوذ هوا بپوشید.

از فشار آب زیاد برای شستشو استفاد نکنید زیرا می تواند ترشحات را با از بین بردن باکتری های مفید، بدتر کند.

همچنین، رابطه جنسی ایمن و پیشگیری های لازم را انجام دهید تا مانع از عفونت های انتقالی از طریق رابطه جنسی (STI) شوید.

برای کاهش احتمال عفونت های مخمری هنگام استفاده از آنتی بیوتیک ها، ماست بخورید که حاوی محیط های زنده و فعال است.

اگر می دانید عفونت مخمری دارید، می توانید آن را با یک کِرِم عفونت مخمر یا شیاف بدون نسخه نیز درمان کنید.

0 دیدگاه در مورد "ترشح واژن و هر آنچه که باید درباره آن بدانید" ثبت شده