تریکومونیازیس و آنچه باید بدانید + علائم و درمان

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی است. شخص مبتلا می تواند این عفونت را از طریق تماس جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی انتقال دهد.

انگلی با نام علمی تریکوموناس واژینالیس (تک‌تارچه مهبل) باعث بیماری تریکومونیازیس یا تریک می شود.

اگر بیمار به موقع به دنبال درمان این بیماری باشد، عفونت تا حد بسیار زیادی قابل درمان است.

با این حال، بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تنها حدود 30 درصد بیماران مبتلا به تریک دچار علائم می شوند.

بدون درمان، تریک می تواند منجر به عوارض متعدد شود. این بیماری قادر است بر حاملگی تاثیر بگذارد. همین طور به نظر می رسد خطر ابتلا و انتقال HIV را افزایش می دهد.

تریکومونیازیس یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی (STI) است. بر اساس تخمین CDC، حدود 7/3 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند. این عفونت، شایع ترین عفونت مقاربتی قابل درمان است.

علل و شیوع تریکومونیازیس

تریکوموناس واژینالیس یعنی انگلی که باعث بیماری تریک می شود هنگام تماس جنسی از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد.

این بیماری هنگام رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژینال یا از طریق تماس اندام های تناسلی منتقل می شود.

در زنان، بیماری تریک معمولاً بر مجاری ادراری تحتانی تاثیر می گذارد. در مردان، این عفونت، پیشاب راه را درگیر می کند که لوله ای برای خروج ادرار از بدن است.

دیگر بخش های بدن مثل مقعد، دست ها یا دهان معمولاً مبتلا نمی شوند. احتمال ابتلا به تریک در افراد زیر بالاتر است:

• زنان
  • افرادی که بیش از یک شریک جنسی دارند
  • کسانی که سابقه ابتلا به تریک یا دیگر عفونت های مقاربتی دارند
  • افرادی که رابطه جنسی  بدون محفاظت برقرار می کنند

هنگامی که تعداد شرکای جنسی شخص افزایش می یابد، احتمال ابتلا به تریک هم بیشتر می شود.

عللائم تریکومونیازیس

علائم تریکومونیازیس

احتمال دارد علائم 5 تا 28 روز بعد از ابتلا ظاهر شوند. همچنین، گاهی علائم بعداً ظاهر شده یا اصلاً ظاهر نمی شوند.

هنگامی که علائم به وجود می آیند، معمولاً تاثیر متفاوتی بر مردان و زنان دارند. یکی از علائم جزئی، سوزش است، ولی بیماری شدیدتر می تواند باعث التهاب همراه با ترشح مایع شود.

علائم احتمالی در زنان شامل موارد زیر است:

• مایع واژینال کف مانند با بوی بسیار بد که شفاف، سفید، خاکستری، زرد یا سبز است.
  • ترشح مایع از واژن همراه با خون
  • سوزش ناحیه تناسلی
  • ناراحتی هنگام برقراری رابطه جنسی یا ادرار
  • تورم در کشاله ران
  • تکرار ادرار
  • در موارد نادر، درد در قسمت تحتانی شکم

علائم در مردان شامل موارد زیر است:

• خروج مایع از پیشاب راه یا آلت تناسلی
  • خارش آلت تناسلی
  • حس سوزش بعد از انزال یا ادرار
  • تکرار ادرار
  • درد هنگام ادرار

بیشتر بخوانید : بیماری های مقاربتی

عوارض

تریکومونیازیس می تواند منجر به عوارض شدیدی شود که تعدادی از آن ها در ادامه آورده شده اند.

مشکلات حین حاملگی

متخصصین نشان داده اند که تریکومونیازیس با عوارض حین حاملگی از قبیل موارد زیر ارتباط دارد:

• وضع حمل زودتر از موعد
  • پاره شدن زود هنگام غشا
  • وزن پایین نوزاد
  • ناباروری

گاهی زنان می توانند عفونت را هنگام وضع حمل به نوزاد منتقل کنند. البته این اتفاق بسیار نادر است. درمان با مترونیدازول هنگام حاملگی مشکلی ایجاد نمی کند.

مشکلات تریکومونیازیس

دیگر مشکلات

تریک می تواند باعث افزایش ریسک عفونت های مجاری تناسلی شود. مطالعه ای نشان داد که رابطه ای بین تریک و ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) وجود دارد که باعث سرطان دهانه رحم می شود.

با این حال، تحقیقات بیشتری نیاز است تا این رابطه با دقت بیشتری بررسی شود.

بیشتر بخوانید : ویروس اچ پی وی چیست؟

خطر ایدز (HIV)

عفونت تریک می تواند خطر ابتلا به ایدز یا سایر عفونت های مقاربتی را علی الخصوص در زنان افزایش دهد.

نظر دانشمندان این است که افزایش خطر ابتلا به این عفونت ها احتمالاً ناشی از موارد زیر است:

• التهاب
  • تضعیف واکنش ایمنی بدن
  • تغییرات در تعادل باکتری های واژینال در زنان

این عوامل باعث کاهش حفاظت طبیعی شخص در برابر ویروس می شوند.

آزمایش و تشخیص تریکومونیازیس

به منظور تشخیص عفونت تریکومونیازیس، پزشک موارد زیر را انجام خواهد داد:

• معاینه لگن
  • نمونه برداری از مایع ترشح شده از واژن یا آلت برای بررسی زیر میکروسکوپ
  • سواب واژینال برای کشت ارگانیسم ها در آزمایشگاه

نتایج آزمایش حدود یک هفته بعد آماده می شوند.

آماده شدن برای مراجعه به پزشک

زنان باید هنگامی به پزشک مراجعه کنند که پریود نباشند. قبل از مراجعه به پزشک، زنان نباید از خوشبو کننده در محل واژن استفاده کنند؛ چون بوی واژن را مخفی کرده یا باعث سوزش می شود.

احتمال دارد پزشک توصیه کند از رابطه واژینال یا قرار دادن اجسام در واژن از قبیل پد بهداشتی به مدت 24 تا 48 ساعت قبل از مراجعه خودداری شود.

آزمایش پاپ اسمیر (نمونه برداری از سلول های دهانه رحم) برای بررسی تریک استفاده نمی شود.

حتی اگر پاپ اسمیر شخص عاری از مشکل باشد، احتمال ابتلا به تریک یا یک عفونت مقاربتی دیگر همچنان وجود دارد.

به این دلیل که تریک باعث افزایش خطر انتقال HIV می شود، افراد مبتلا به HIV باید حداقل سالی یک بار آزمایش تریک بدهند.

بیشتر بخوانید : سریع‌ ترین راه از بین بردن زگیل‌ تناسلی

نتیجه مثبت آزمایش

اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، پزشک درمان مشخصی تجویز کرده و مراحل بعدی را شرح می دهد.

بیمار باید موارد زیر را انجام دهد:

• اطلاع رسانی به تمام شرکای جنسی برای انجام آزمایش
  • مصرف یک دوز یا دوره کامل درمان برای جلوگیری از بازگشت عفونت
  • پرهیز از تماس جنسی تا زمان کامل شدن درمان
  • مشورت با پزشک در صورت باقی ماندن علائم تا چند روز بعد از کامل کردن دوره مصرف آنتی بیوتیک

همچنین، احتمال دارد پزشک آزمایش هایی برای دیگر عفونت های مقاربتی تجویز کند.

درمان تریکومونیازیس

درمان تریک در مردان و زنان و حتی طی حاملگی به سادگی انجام می شود. این درمان معمولاً شامل مصرف یک دوز آنتی بیوتیک خوراکی است.

پزشک می تواند شیاف واژینال یا کرم واژینال برای مصرف موضعی نیز تجویز کند. داروهای آنتی بیوتیکی که انگل ها را می کشند شامل مترونیدازول و تینیدازول هستند.

هنگام مصرف مترونیدازول، شخص نباید الکل مصرف کند چون احتمال وجود واکنش منفی و در نتیجه درد شکمی، حالت تهوع، سردرد و گرگرفتگی وجود دارد.

در صورت ادامه یافتن علائم بعد از مصرف دارو، بیمار باید دوباره به پزشک مراجعه کند.

شیر دادن به نوزاد بعد از درمان

هنگام شیر دادن، مادر نباید تینیدازول مصرف کند. استفاده از مترونیدازول منعی ندارد ولی احتمالاً پزشک توصیه می کند تا 12 تا 24 ساعت بعد از مصرف مترونیدازول، مادر از شیر دادن به نوزاد خودداری کند.

پیشگیری

به منظور پیشگری از عفونت یا بازگشت آن، شریک یا شرکای جنسی شخص هم باید تحت درمان قرار گیرند.

شیوه های جلوگیری از عفونت یا بازگشت عفونت شامل موارد زیر است:

• کاهش تعداد شرکای جنسی
  • پرهیز از تماس جنسی به مدت 7 تا 10 روز بعد از درمان تریک
  • عدم استفاده از دوش به دلیل تاثیر منفی بر باکتری های مفید واژن
  • محدود کردن یا پرهیز از داروهای مخدر و الکل به دلیل افزایش خطر رابطه جنسی غیر ایمن
  • استفاده از کاندوم برای محافظت حین رابطه جنسی

کاندوم می تواند تا حدودی مانع انتقال تریک شود، ولی نمی توان به طور کامل به کاندوم اعتماد کرد چون انگل می تواند از محل پوشانده نشده توسط کاندوم منتقل شود.

هر کسی که دچار علائم بوده یا فکر می کند با فرد مبتلا به تریک رابطه داشته باید به پزشک مراجعه کند.

نتیجه گیری

تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی است که به سادگی منتقل شده و می تواند باعث عوارض شود.

با این حال، درمان موثر برای این بیماری وجود دارد. درمان می تواند مانع عوارض و همین طور انتقال تریک به فرد دیگر شود.

تریکومونیازیس یکی دیگر از بیماری های مقاربتی است که تنها از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی منتقل می شود. برای درمان و تشخیص هر چه بهتر این بیماری به کلینیک تخصصی اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "تریکومونیازیس و آنچه باید بدانید + علائم و درمان" ثبت شده