دلیل وجود گلبول قرمز در ادرار

گلبول های قرمز در صورتی که ادرار به رنگ صورتی بوده و یا در حالات دیگر نیز می توانند در ادرار وجود داشته باشند. وجود گلبول قرمز در ادرار هماچوری نامیده می شود.

دو نوع هماچوری وجود دارد:

• هماچوری ناخالص که به معنای قابل مشاهده بودن خون در ادرار است.
  • هماچوری میکروسکوپی که گلبول های قرمز تنها زیر میکروسکوپ قابل مشاهده هستند.

به طور معمول در ادرار گلبول قرمز وجود ندارد و مشاهده آن ها نشانه یک مسئله پزشکی اساسی مانند عفونت یا تحریک بافت های دستگاه ادراری است.

گلبول قرمز در ادرار چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان معمولاً گلبول قرمز را از طریق آزمایش ادرار بررسی می کنند. در این آزمایش نمونه ادرار فرد بررسی می شود.

این نمونه ادرار در حالت ایده آل یک نمونه تمیز خواهد بود. برای تهیه یک نمونه تمیز ناحیه تناسلی تمیز شده و ابتدا مقدار کمی از ادرار داخل توالت تخلیه شده و بقیه آن در ظرف نمونه قرار داده می شود. از این طریق اطمینان حاصل خواهد شد که نمونه ادرار حاوی هیچگونه آلودگی نیست.

این نمونه سپس برای بررسی به آزمایشگاه ارسال خواهد شد. گاهی پزشک قبل از ارسال نمونه به آزمایشگاه برای بررسی سریع نمونه ادرار برای وجود گلبول قرمز از یک نوار استفاده می کند.

این نوار شبیه به یک تکه کاغذ اما حاوی مواد شیمیایی است که رنگ آن در صورت تماس با گلبول های قرمز تغییر می کند. این اندازه گیری دقیق نخواهد بود اما می تواند به محدود کردن تشخیص یا رد شرایط خاص کمک کند.

محدوده طبیعی گلبول های قرمز چیست؟

گلبول های قرمز معمولاً در ادرار وجود ندارند بنابراین محدوده طبیعی برای آن ها وجود ندارد.

اما در صورت تهیه نمونه در دوران قاعدگی احتمالاً در ادرار شما گلبول قرمز وجود دارد. این موضوع مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما حتماً قبل از تهیه نمونه در اینباره به پزشک خود اطلاع دهید.

تشخیص وجود گلبول قرمز در ادرار

چه عواملی باعث بوجود آمدن گلبول قرمز در ادرار می شوند؟

برخی دلایل وجود گلبول های قرمز زیاد در ادرار می تواند حاد باشد و این بدان معناست که این شرایط موقتی بوده و تنها برای یک دوره کوتاه ادامه خواهند داشت.

برخی علل حاد وجود گلبول قرمز در ادرار عبارتند از:

• عفونت ها. عفونت در مجاری ادراری، مثانه، کلیه ها یا پروستات می تواند باعث التهاب و سوزش شده و این امر منجربه ایجاد این مشکل می شود.
  • فعالیت جنسی. فعالیت جنسی می تواند باعث تحریک بافت های اطراف مجاری ادرار شود.
  • ورزش شدید. فعالیت شدید نیز می تواند باعث التهاب بافت های دستگاه ادراری شود.
  • سنگ کلیه یا مثانه. مواد معدنی موجود در ادرار متبلور شده و باعث ایجاد سنگ هایی می شوند که به کلیه یا دیواره مثانه خواهند چسبید. این سنگ ها هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند مگر اینکه شل شده و از مجاری ادراری عبور کنند که بسیار دردناک است. سوزش ناشی از سنگ می تواند باعث ایجاد خون میکروسکوپی و یا مقادیر زیاد خون در ادرار شود.

برخی بیماری های مزمن (طولانی مدت) که می توانند باعث بوجود آمدن گلبول های قرمز در ادرار شوند عبارتند از:

• هموفیلی. این مورد نوعی اختلال خونریزی است که لخته شدن خون را دشوار کرده و به راحتی موجب خونریزی می شود.
  • بیماری کلیوی پلی کیستیک. در این وضعیت بر روی کلیه ها کیست رشد می کند.
  • بیماری سیکل سل. این بیماری باعث ایجاد گلبول های قرمز بی قائده می شود.
  • هپاتیت ویروسی. عفونت های ویروسی می توانند باعث التهاب کبد و ایجاد خون در ادرار شوند.
  • سرطان مثانه یا کلیه. هر دو مورد گاهی می توانند باعث ایجاد گلبول های قرمز در ادرار شوند.

برخی داروها نیز می توانند باعث ایجاد گلبول قرمز در ادرار شوند. این داروها عبارتند از:

• رقیق کننده های خون
  • آسپرین
  • آنتی بیوتیک ها

قبل از تهیه نمونه ادرار درباره تمام داروهای مصرفی از جمله داروهای بدون نسخه به پزشک خود اطلاع دهید.

اقدامات بعدی پس از یافتن گلبول قرمز در ادرار چیست؟

پزشک احتمالاً در صورت مثبت بودن نتیجه نمونه ادرار از نظر گلبول قرمز، نتایج دیگر آزمایش را نیز بررسی می کند. به عنوان مثال وجود برخی باکتری ها یا گلبول های سفید در ادرار می تواند نشان دهنده عفونت باشد.

همچنین این احتمال وجود دارد که پزشک برای بررسی فعالیت مناسب کلیه ها آزمایش خون مانند شمارش کامل سلول های خونی یا پانل متابولیک پایه را توصیه کند.

با توجه به علائم و سوابق پزشکی دیگر ممکن است به آزمایشات تهاجمی بیشتری نیاز داشته باشید. به عنوان مثال در سیستوسکوپی یک دوربین کوچک برای بررسی بهتر مثانه وارد دستگاه ادراری می شود.

پزشک می تواند برای بررسی هرگونه علائم سرطان در مثانه یا کلیه بیوپسی بافتی انجام دهد. این عمل شامل برداشتن نمونه های کوچک بافت از اندام ها و بررسی آن ها زیر میکروسکوپ است.

نتیجه نهایی

موارد متعدد از ورزش سنگین گرفته تا اختلالات خونریزی می توانند باعث ظاهر شدن گلبول قرمز در ادرار شوند. حتماً درباره سایر علائم و همچنین داروهای تجویزی یا داروهای بدون نسخه مصرفی به پزشک اطلاع دهید.

پزشک احتمالاً در صورت مثبت بودن نتیجه نمونه ادرار از نظر گلبول قرمز برای تعیین علت اصلی چندین آزمایش اضافی انجام خواهد داد.

کلینیک اورلوژی الهام در شهرک غرب با مدیریت دکتر علی حاجب، خدمات لازم جهت تشخیص و درمان انواع بیماری های اورولوژی ارائه می دهد. برای تنظیم وقت ملاقات با شماره های زیر تماس بگیرید.

1 دیدگاه در مورد "دلیل وجود گلبول قرمز در ادرار" ثبت شده
  1. کاربر ناشناس