علائم تومور یا سرطان آدرنال یا غدد فوق کلیوی + تشخیص و درمان

سرطان غدد فوق کلیوی

سرطان غدد فوق کلیوی یا سرطان آدرنال سرطانی نادر است که در یک یا هر دوی این غده های کوچک و مثلثی شکل در بالای کلیه ها آغاز می شود.

غدد آدرنال هورمون هایی تولید می کنند که به همه اندام ها و بافت های بدن دستورالعمل ‌هایی می دهند.

سرطان غدد فوق کلیوی که به نام سرطان آدرنوکورتیکال هم معروف است در هر سنی ممکن است رخ دهد. اما کودکان زیر ۵ سال و افراد بین ۴۰ تا ۵۰ سال بیشتر مستعد ابتلا هستند.

وقتی سرطان غده های آدرنال زود تشخیص داده شود شانس درمان زیاد خواهد بود. اما اگر سرطان به نقاط دیگری به غیر از غدد فوق کلیوی برسد، فرصت کمی برای درمان باقی می ‌ماند.

درمان جهت به تاخیر انداختن پیشرفت سرطان و بازگشت دوباره آن صورت می پذیرد. اکثر غدد سرطانی شکل گرفته در غده های آدرنال خوش خیم هستند.

تومورهای خوش خیمی مثل آدنوما یا فئوکروموسیتوما هم در غدد آدرنال ایجاد می شوند.

علائم سرطان غدد فوق کلیوی

علائم و نشانه های این سرطان عبارتند از:

• افزایش وزن
  • ضعف عضلات
  • خطوط صورتی یا بنفش روی پوست
  • تغییرات هورمونی در زنان که منجر به بروز موی زائد صورت، ریزش موی سر و قاعدگی های نامنظم می شود
  • تغییرات هورمونی در مردان که سبب افزایش سایز سینه ها و کوچک شدن بیضه ها می شود
  • تهوع، استفراغ، نفخ شکم، کمر درد، تب، بی اشتهایی، کاهش بی دلیل وزن

علل بروز سرطان غدد فوق کلیوی

علت بروز این سرطان اصلا مشخص نیست. سرطان غده های آدرنال وقتی رخ می ‌دهد که جهشی در DNA یکی از سلول های غده های آدرنال رخ دهد.

DNA یک سلول، حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گویند چه کار کند.

جهش هم به سلول می گوید به صورت غیر قابل کنترلی چند برابر شده و با وجود مرگ سلول‌ های سالم هم به زندگی خود ادامه دهد.

وقتی این اتفاق می ‌افتد، سلول ‌های غیرطبیعی جمع شده و تومور را به وجود می آورند. سلول های این تومور قابلیت تکثیر و گسترش (متاستاز) به سایر اندام ها را دارند.

عوامل خطر ساز سرطان غدد فوق کلیوی

سرطان غدد فوق کلیوی بیشتر در افرادی که سندرم های ژنتیکی دارند رخ می دهد که همین امر ریسک بروز برخی سرطان ها را افزایش خواهد داد.

این سندرم های ژنتیکی عبارتند از:

• سندرم بکویت – ویدمن
  • سندرم کمپلکس کارنی
  • سندرم لی فرامنی
  • سندرم لینچ
  • سندرم نئوپلازی اندوکرین چند گانه، نوع ۱ (MEN1)

تشخیص سرطان غده های فوق کلیوی

آزمایش ها و فرآیندهای استفاده شده جهت تشخیص سرطان غدد فوق کلیوی شامل موارد زیر است:

تست ادرار و خون : تست های آزمایشگاهی خون و ادرار سطوح غیر طبیعی هورمون های تولیدی توسط غدد فوق کلیوی را مشخص می‌ کنند مثل کورتیزول، آلدوسترون و آندروژن ها.

تصویربرداری : پزشک احتمالاً سی تی اسکن و ام آر آی یا پت اسکن تجویز کند تا هرگونه رشد غیرطبیعی روی غدد آدرنال را بررسی کرده و گسترش احتمالی سرطان به سایر نقاط بدن مثل ریه ها یا کبد را چک کند.

تحلیل های آزمایشگاهی غده های آدرنال

اگر پزشک به وجود سرطان غدد فوق کلیوی مشکوک است، توصیه به برداشتن غده آدرنال مورد نظر می‌ کند.

این غده در آزمایشگاه و توسط پاتولوژیست آنالیز می شود. نتایج این بررسی احتمال وجود سرطان و تشخیص نوع دقیق سلول های درگیر شده را تایید می کند.

بیشتر بخوانید : سندرم کان یا آلدسترونیسم اولیه + علائم و درمان

درمان سرطان غدد فوق کلیوی

درمان این نوع سرطان شامل جراحی جهت برداشتن تمامی غدد سرطانی می شود. سایر درمان ها برای پیشگیری از بازگشت دوباره سرطان استفاده خواهند شد.

جراحی

هدف از جراحی، حذف کامل غده های آدرنال سرطانی شده است. برای نیل به این هدف، پزشک باید تمامی بخش های درگیر شده غده های آدرنال را بردارد.

اگر جراح مدرکی دال بر گسترش سرطان به اندام‌ های دیگر بیابد، مثل کبد و کلیه ها، بخشی یا تمامی این اندام ها باید در طول عمل برداشته شوند.

دارو درمانی جهت کاهش ریسک بازگشت دوباره سرطان

دارویی قدیمی که برای درمان سرطان پیشرفته غدد فوق کلیوی استفاده می شود، تاخیر در بازگشت دوباره سرطان بعد از عمل را نشان داده است.

داروی میتوتان (لیزودرن) احتمالاً برای بعد از عمل جراحی و برای افرادی با ریسک بالای بازگشت سرطان توصیه می شود.

هنوز هم تحقیقات در مورد این دارو ادامه دارد.

بیشتر بخوانید : سندرم کوشینگ + علائم و درمان

پرتو درمانی

در پرتو درمانی از اشعه ای با قدرت بالا همچون اشعه ایکس و پروتون برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود.

گاهی اوقات پرتو درمانی بعد از جراحی به کار می رود تا هرگونه سلول سرطانی باقی مانده از بین برود.

همچنین به کاهش درد و سایر علائم سرطان که به بقیه بخش‌ های بدن گسترش یافته (مثل استخوان ها) کمک خواهد کرد.

درمان سرطان غدد فوق کلیوی

شیمی درمانی

شیمی درمانی، درمانی دارویی است که در آن از مواد شیمیایی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود.

برای سرطان غدد فوق کلیوی که در آن جراحی نتیجه بخش نیست و یا بعد از درمان های اولیه بازگشت دارد، شیمی درمانی گزینه خوبی برای کاهش پیشرفت سرطان است.

مواجهه با سرطان و دریافت حمایت

با گذر زمان فرد متوجه می شود از چه طریق با استرس و فشار حاصل از سرطان کنار بیاید. تا آن زمان موارد زیر کمک کننده خواهند بود:

درباره سرطان غدد فوق کلیوی بیاموزید تا تصمیم های درستی بگیرید.

از پزشک درباره این سرطان، نتایج آزمایشات، گزینه های درمانی و پیشرفت بیماری هر سوالی دارید بپرسید.

هرچه بیشتر در این باره بدانید در تصمیم گیری های صحیح درمانی مطمئن تر می شوید.

به دوستان و خانواده نزدیک‌ تر شوید

حفظ روابط دوستانه و قوی تر ساختن این رابطه ها به مواجهه با سرطان کمک می‌ کند.

دوستان و خانواده حمایت های مفیدی ارائه خواهند کرد از جمله کمک در مورد کارهای منزل در صورتی که در بیمارستان هستید.

حمایت عاطفی آنها دلگرمی بزرگی در زمان ناامیدی است.

بیشتر بخوانید : راه های جلوگیری از نارسایی کلیه

فردی را برای گفتگو پیدا کنید.

شنونده خوبی که مشتاق گوش فرادادن است پیدا کنید تا درباره بیم ‌ها و امید های خود با او صحبتی داشته باشید.

این فرد می ‌تواند یکی از دوستان یا یکی از اعضای خانواده باشد. درک و دغدغه های یک مشاور، مددکار اجتماعی پزشکی، فردی روحانی یا گروه های حمایت از افراد سرطانی مفید است.

آمادگی برای ملاقات با پزشک : در صورت مشاهده هرگونه علائم و نشانه هایی که شما را نگران می ‌کنند با پزشک صحبت کنید.

علائم سرطان آدرنال

در روز ملاقات با پزشک چه باید کرد؟

از پزشک بپرسید برای روز ملاقات چه کاری باید از قبل انجام دهید، مثل ناشتا بودن. لیستی از موارد زیر هم تهیه کنید:

• علائمی که دارید از جمله آنهایی که به نظر غیر مرتبط می آیند
  • اطلاعات مهم و اصلی پزشکی خود را مثل استرس های زندگی، تغییراتی که اخیراً در زندگی داشته اید، سابقه پزشکی
  • همه داروها ویتامین ها و مکمل ها

سوالاتی که باید از پزشک بپرسید:

• چه عواملی باعث بروز این علائم در من شده است؟
  • به چه آزمایش هایی نیاز دارم؟
  • بهترین راهکار چیست؟
  • روش های جایگزین روش اولیه ‌ای که پیشنهاد دادید کدام ها هستند؟
  • من بیماری های دیگری هم دارم چگونه می توانم همه را با هم مدیریت کنم؟
  • چه محدودیت هایی برای من وجود دارد؟
  • آیا باید با متخصص صحبت کنم؟
  • آیا بروشور یا راهنمایی برای من موجود است؟ چه وب سایتی پیشنهاد می کنید؟

چه انتظاری باید از پزشک داشته باشید؟

پزشک احتمالا سوالات زیر را بپرسد:

• علائم چه زمانی آغاز شدند؟
  • آیا علائم مدام ادامه دارند و یا گاه و بیگاه هستند؟
  • علائم چقدر شدید هستند؟
  • چه مواردی علائم را بهبود می بخشند؟
  • چه عواملی علائم را بدتر می کنند؟

سرطان غدد فوق کلیوی سرطانی نادر است که غده های کوچک و مثلثی شکل در بالای کلیه ها است. نشانه های این سرطان شامل ضعف عضلات، افزایش وزن، تغییرات هورمونی تهوع، استفراغ و… است. برای تشخیص و درمان سرطان غدد فوق کلیوی به کلینیک تخصصی اورولوژی الهام مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "علائم تومور یا سرطان آدرنال یا غدد فوق کلیوی + تشخیص و درمان" ثبت شده