سرطان بیضه

سرطان بیضه - انواع، علائم و روش های درمانی

اولین علائم سرطان بیضه ایجاد توده ای چشمگیر و بدون درد بر روی بیضه است که گاهی باعث ایجاد حساسیت یا درد می شود.

با این حال بسیاری از افراد هنوز با این بیماری آشنا نیستند و به موقع تحت درمان قرار نمی گیرند. به همین دلیل برای افزایش میزان بهبودی باید درباره این نوع سرطان اطلاعات کافی داشته باشید.

سرطان بیضه چیست

سرطان بیضه بیماری است که به دلیل رشد سلول های سرطانی در بیضه ایجاد می شود.

بیضه ها در داخل کیسه بیضه یا کیسه پوستی شل زیر آلت تناسلی قرار دارند. هر بیضه مسئول تولید اسپرم و هورمون مردانه به نام تستوسترون است.

سرطان بیضه برخلاف سایر تومورهای رایج نسبتا نادر است. اما بر اساس گفته متخصصان معمولا افراد بین ۱۵ تا ۳۵ سال به این بیماری مبتلا می شوند.

خبر خوب این است که سرطان بیضه حتی اگر به سایر قسمت های بدن سرایت کند کاملا قابل درمان است. درمان سرطان بسته به مرحله تومور متفاوت بوده و گاهی برای بیماران بیش از یک نوع درمان در نظر گرفته می شود.

تعیین بهترین روش درمانی به نوع سرطان بیضه در هر فرد بستگی دارد.

علائم سرطان بیضه

علائم سرطان بیضه به خصوص در ابتدا به سختی قابل تشخیص هستند. علائم سرطان بیضه عبارتند از:

• وجود توده بدون درد در بیضه
  • تورم بیضه
  • احساس سنگینی در بیضه ها
  • درد خفیف در بیضه، کیسه بیضه یا کشاله ران
  • حساسیت یا تغییر بافت سینه مردان

اگر در بیضه توده یا یک ناحیه سفت پیدا کردید لازم است برای تایید وجود یا عدم وجود تومور در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

سرطان بیضه کشنده است

اکثر توده های موجود در کیسه بیضه سرطانی نیستند. با این حال در صورت مشاهده هرگونه توده به پزشک اطلاع دهید.

به طور متوسط، اکثر مردان درباره علائم خود با کسی صحبت نمی کنند و پیش از مراجعه به پزشک پنج ماه یا بیشتر منتظر می مانند.

اگر صبر کنید، سرطان گسترش می یابد. بنابراین در صورت پیدا کردن توده ای که بیش از دو هفته وجود دارد، بهتر است با پزشک یا متخصص اورولوژی صحبت کنید.

متخصص اورولوژی برای بررسی رشد سرطان یا وجود مشکلات دیگر از جمله موارد زیر آزمایش تجویز می کند:

• اپیدیدیمیت : تورم اپیدیدیم که معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود.
  • پیچ خوردگی بیضه : چرخش بیضه ها که به کمک جراحی قابل درمان است.
  • فتق مغبنی : وضعیتی که بخشی از روده به قسمت ضعیف ماهیچه های معده نزدیک کشاله ران فشار می آورد. این مشکل معمولا با جراحی درمان می شود.
  • هیدروسل : این مورد که به معنای تجمع مایع در کیسه بیضه است خطرناک نیست، اما اگر ناراحت کننده باشد با جراحی قابل درمان است.

موارد زیر علائم سرطان بیضه در مراحل پایانی هستند:

• درد خفیف در ناحیه کمر و شکم
  • کمبود انرژی
  • تعریق بدون دلیل مشخص و تب
  • سرفه
  • درد قفسه سینه
  • سردرد یا گیجی

به خاطر داشته باشید که تمام توده های روی بیضه تومور نبوده و تمام تومورها نیز بدخیم (سرطانی) نیستند.

بسیاری از بیماری‌ های دیگر مانند میکرولیتیاز بیضه، کیست‌ های اپیدیدیم و آپاندیس بیضه (هیداتید مورگاگنی) باعث ایجاد درد می شوند اما غیرسرطانی هستند.

بیشتر بخوانید : ترس از ابتلا به سرطان بیضه در جوانان

علائم سرطان بیضه سمت چپ

انواع سرطان بیضه

دو نوع سرطان بیضه اصلی به نام سمینوما و غیرسمینوما وجود دارد که داخل سلول های تولید کننده اسپرم رشد می کنند.

سمینوما

سمینوما نوعی سرطان بیضه است که به آرامی گسترش یافته و معمولا مردان 30 تا 40 ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. سرطان تنها به بیضه ها محدود می شود، اما گاهی نیز به غدد لنفاوی گسترش می یابد.

غیرسمینوما

این نوع سرطان بسیار رایج بیضه نسبت به نوع سمینوما سریع ‌تر رشد می ‌کند. تومورهای غیرسمینوما از بیش از یک نوع سلول تشکیل شده و بر اساس انواع مختلف سلولی شناسایی می شوند:

• کوریوکارسینوما (نادر)
  • کارسینوم جنینی
  • تراتوم
  • تومور کیسه زرده

تومور استرومایی که معمولا در دوران کودکی ایجاد می شوند نوع نادری از تومور بیضه است که معمولا سرطانی نیست. تومورهای سلول لیدیگ و تومورهای سلولی سرتولی دو نوع اصلی تومورهای استرومایی هستند.

علائم سرطان بیضه سمت راست

علت ابتلا به سرطان بیضه

سلول‌ های سرطانی به دلیل جهش‌ DNA در سلول‌ های سالم رشد می‌ کنند.

محققان از دلیل بروز این اتفاق آگاه نیستند، اما در حال حاضر تصور می ‌شود که عوامل ژنتیکی، فیزیولوژیکی (نحوه عملکرد بدن) و عوامل محیطی در ابتلا به سرطان بیضه نقش دارند.

عوامل خطر ابتلا به سرطان بیضه

حداقل 19 جهش ژنی خاص مرتبط با سرطان بیضه توسط محققان شناسایی شده است. این بیماری بسیار ارثی بوده و از والدین به فرزندان منتقل می شود.

سابقه این بیماری در بستگان درجه یک، به خصوص پدر یا برادر، خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش می دهد. همچنین چندین عامل دیگر از جمله موارد زیر خطر ایجاد این نوع سرطان را افزایش می دهند:

• وضعیتی به نام کریپتورکیدیسم یا بیضه های نزول نکرده
  • سابقه قبلی سرطان بیضه
  • ناباروری
  • ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
  • نوعی اختلال ژنتیکی به نام سندرم کلاین فلتر
  • بلندتر بودن قد
علت سرطان بیضه چیست

درمان سرطان بیضه

انتخاب روش خاص برای درمان سرطان بیضه به نوع و مرحله بیماری بستگی داشته و احتمالا شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی خواهد بود.

پرتو درمانی

تابش مستقیم یک درمان استاندارد برای از بین بردن سلول های سرطانی است. متخصص انکولوژی پس از ارکیکتومی، به ویژه در مرحله 2 سرطان بیضه از پرتودرمانی برای هدف قرار دادن غدد لنفاوی خلفی صفاقی استفاده می کند.

اگر سرطان به قسمت ‌های دورتر مانند مغز گسترش یافته باشد نیز احتمالا از این روش درمانی استفاده خواهد شد.

شیمی درمانی

در شیمی درمانی که معمولا برای مرحله 3 سرطان بیضه در نظر گرفته می شود، بیمار طی چند ماه همراه با وقفه به طور منظم و مکرر داروهای خاص داخل وریدی دریافت می کند.

داروهای شیمی درمانی شامل ترکیبات اتوپوزاید، پلاتین (EP) و بلئومایسین و اتوپوزاید یا پلاتین (BEP) هستند.

عمل جراحی

ارکیکتومی اینگوینال رادیکال یا برداشتن تومور و بیضه آسیب دیده که برای کمک به تشخیص نیز کاربرد دارد اولین درمان سرطان بیضه است.

در صورتی که سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته باشد، به جراحی های اضافی نیاز داشته و پس از جراحی نیز برای اطمینان از عود نکردن سرطان، تحت نظارت قرار خواهید گرفت.

جراحی تومور سرطان بیضه

طب مکمل و جایگزین (CAM)

طب مکمل و جایگزین در کنار درمان های استاندارد به رفع عوارض جانبی، کاهش استرس و مقابله با سرطان بیضه کمک می کند.

لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، اما برخی از محققان معتقدند این رویکردها به درمان بیماری کمک می کنند. طب مکمل و جایگزین شامل موارد زیر است:

درمان‌ ذهن و بدن

مراقبه، تمرین‌ های تمرکز حواس، یوگا و تای چی روش‌ هایی هستند که به افزایش آرامش و کاهش استرس در طول درمان کمک می کنند.

طب سوزنی

در این روش درمانی برگرفته از طب چین باستان سوزن هایی در سطح پوست در قسمت های خاصی از بدن قرار داده می شود. برخی شواهد نشان می‌ دهند که طب سوزنی در رفع تهوع و استفراغ مرتبط با شیمی ‌درمانی نقش دارد.

بیشتر بخوانید : سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند؟

ویتامین ها و سایر مکمل ها

ویتامین ها و مکمل هایی مانند ویتامین C و کوآنزیم Q10 کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان را بهبود می بخشند. این داروها گاهی عوارض جانبی ایجاد می کنند، بنابراین قبل از مصرف هر یک از این داروها لازم است با پزشک صحبت کنید.

مکمل های گیاهی

مکمل هایی با عصاره گیاه های خاص همچون کورکومین و اسیاک و اسانس فلور به درمان سرطان، کاهش عوارض جانبی و بهبود کیفیت زندگی کمک می کنند.

شاهدانه

روشی که با قانونی شدن ماری جوانا پزشکی در ایالت های خاص محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، استفاده از شاهدانه (ماری جوانا) است که به تقویت اشتها و کاهش حالت تهوع مرتبط با درمان سرطان کمک می کند.

قبل از در نظر گرفتن این گزینه بهتر است قوانین ایالت خود را بشناسید. مصرف شاهدانه توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده و غیرقانونی است.

درمان سرطان بیضه

عوارض جانبی درمان سرطان بیضه

درمان سرطان عوارض جانبی قابل توجه و ناتوان کننده ای به همراه خواهد داشت. عوارض جانبی کوتاه مدت مرتبط با جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی عبارتند از:

• ریزش مو
  • از دست دادن اشتها
  • ایجاد زخم در دهان
  • از دست دادن توانایی انزال
  • ناباروری مردان
  • آسیب کلیه
  • از دست دادن یا کاهش توانایی شنوایی

نتیجه

سرطان بیضه یک بیماری قابل کنترل است و می توان آن را به روش های مختلف از جمله جراحی درمان کرد.

این سرطان انواع مختلفی دارد، اما با درمان‌ های خاص می توان به کاهش ناراحتی و ترویج زندگی سالم کمک کرد.

برای افزایش کیفیت زندگی و جلوگیری از مشکلات باروری در بیماران ضروری است که تومور سریعا تشخیص داده شود. در نتیجه می توان از گسترش بیماری و مشکلات مربوط به سیستم تولید مثل جلوگیری کرد.

سرطان بیضه مشکلی جدی میان مردان بوده و در حقیقت سالانه 8000 تا 10000 مرد به این بیماری مبتلا می شوند. احتمال ابتلا به سرطان بیضه 1 در 270 بوده و خوشبختانه درمان بسیار موفق و با نرخ 95 درصد است. برای تشخیص و درمان سرطان بیضه می توانید به کلینیک اورولوژی الهام مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "سرطان بیضه" ثبت شده