سندرم مثانه خجالتی (پارورِز) چیست؟ علائم و درمان

سندرم مثانه خجالتی

پارورز چیست ؟ پارورز یا همان سندرم مثانه خجالتی، مشکل در ادرار کردن در حضور دیگران است. بسته به شدت این سندرم، فرد نمی ‌تواند بدون حفظ حریم خصوصی کامل ادرار کند.

این مشکل از بعضی جهات مثل حبس ادرار بوده اما تفاوت اصلی این است که مثانه خجالتی به علت انسداد فیزیکی ایجاد نمی شود.

مثانه خجالتی کیفیت زندگی را از جهات مختلف تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی در موارد زیر ایجاد می کند:

• مشکل در ارائه نمونه ادرار برای تست اعتیاد
  • مسافرت طولانی مدت با هواپیما
  • موقعیت‌ های اجتماعی هر روزه

پارورز چقدر رایج است؟

در حالی که هیچ راهی برای فهمیدن تعداد افراد دارای این مشکل وجود ندارد، تحقیقات چند دهه گذشته نشان داده که از هر ۱۰۰ آمریکایی ۱ تا ۲۵ نفر دچار مثانه خجالتی هستند.

اما مشخص نیست چه مقدار از این ترس به علت مشکل در ادرار کردن بین افراد دیگر است.

علل بروز

سوالات بی‌ پاسخ بسیاری درباره علل بروز مثانه خجالتی وجود دارد. این مشکل روی کودکان در سنین قبل از دبستان، نوجوانان، میانسالان و کهنسالان تأثیر می گذارد.

در حالی که برخی افراد نمی توانند به دلیل مشخصی اشاره کنند، عده ای معتقدند که علت این مشکل اتفاقی است که در گذشته و در دوران نوجوانی رخ داده مثل:

• خجالت زده شدن توسط والدین
  • مورد تمسخر قرار گرفتن توسط خواهر و برادر یا همکلاسی ها
  • مورد آزار و اذیت جنسی یا تجاوز قرار گرفتن در سرویس بهداشتی

با اینکه افراد بسیاری از انواع مختلفی از شرم و خجالت را تجربه می کنند اما درصد کمی دچار پارورز می شوند.

تحقیقات اخیر در زمینه نورولوژی نشان می ‌دهد که این مشکل علاوه بر جنبه های روانی و احساسی جنبه فیزیکی هم دارد.

برخی مدارک حاکی از آن هستند که مثانه خجالتی احتمالا از والدین به فرزندان منتقل می ‌شود.

بیشتر بخوانید : مضرات و عوارض نگه داشتن ادرار

مضرات و عوارض نگه داشتن ادرار

علائم سندرم مثانه خجالتی

بعد از اولین تجربه ناخوشایند، انتظار می رود که حین دفع اجرا با مشکل مواجه شوید.

فشار آوردن به خود جهت ادرار کردن فایده ای ندارد. نگرانی و استرس درباره آن هم اوضاع را بدتر می کند.

باید تغییراتی مثل موارد زیر را انجام دهید:

• دفع مکرر ادرار در منزل
  • کمتر نوشیدن مایعات
  • یافتن سرویس بهداشتی های عمومیِ خالی
  • حذف روابط اجتماعی تا مجبور به استفاده از توالت های دیگر نشوید

افراد دارای پارورز از رفتار اجتنابی استفاده می‌ کنند که ترس در مورد مشکل دفع ادرار را کم خواهد کرد.

اما این کار الگوی ترس را قوی ‌تر می ‌کند. برخی افراد هر گونه احساس ترس از دفع ادرار در توالت را منکر شده و می‌ گویند فقط در شروع ادرار مشکل دارند.

اما سایرین نشانه هایی از اضطراب مثل ضربان قلب سریع، تعریق، لرز و از حال رفتن را نشان می ‌دهند.

چون گفتگو درباره این مشکل و اقرار به داشتن آن خوشایند نیست، افراد دارای این مشکل تصور می ‌کنند فقط خود آنها دچار این سندرم هستند.

آنها خجالت می کشند و در پنهان کردن آن از دوستان، همسر، خانواده و پزشک خبره می شوند.

احساس شرم و خجالت و افسردگی دردسری است که کنترل آن دشوار خواهد بود.

بیشتر بخوانید : عفونت مثانه

تشخیص و درمان سندرم مثانه خجالتی

بسیاری از افراد دارای پارورز به اورولوژیست مراجعه می کنند تا از نظر وجود مشکلات فیزیکی بررسی شوند.

نقش اورولوژیست عبارت است از:

• بررسی جهت اطمینان از عدم وجود مشکل پزشکی مرتبط
  • اطمینان دادن به بیمار از این جهت که تنها نیست
  • پیشنهاد تغییراتی هم چون برنامه ‌ریزی برای دفع ادرار و استفاده از توالت خصوصی به جای توالت های باز و سرپایی
  • آموزش سوند گذاشتن توسط خود بیمار
  • ارجاع بیمار به متخصص اختلالات اضطرابی جهت شناخت درمانی و متخصصِ مواجهه درمانی

از میان این روش ها، سوند گذاری آرامش را به فرد برگردانده و کیفیت زندگی او را بهتر خواهد کرد.

ریسک پایین استفاده از سوند در افراد سالم، بر ضرر ناشی از اختلال زندگی به علت پارورز برتری دارد.

علائم سندرم مثانه خجالتی

هیچ تحقیق کنترل شده ای درباره سندرم مثانه خجالتی منتشر نشده است. اما مواجهه درمانیِ رفتاری (مواجهه فرد با آنچه می ترسد) مفید است.

سایر روش هایی که استفاده شده اند و نتایج مختلفی داشتند عبارتند از:

• دارو درمانی
  • هیپنوتراپی
  • اقدام (قصد) متضاد (پارادوکسیکال)
  • تزریق بوتاکس به اسفنکتر (برای کنترل فعالیت عضله)
  • جراحی (ترنسیورترال با میکروویو، ترنسیورترال پروستات)

برای افراد دارای مثانه خجالتی، دارو درمانی مفید خواهد بود. برای عده‌ ای، داروهای ضد افسردگی (مثل مهارکننده ‌های بازجذب سروتونین) به کاهش نگرانی ها کمک می کنند.

بنابراین رفتار درمانی شروع به عمل خواهد کرد. لازم به ذکر است که ثابت نشده دارو درمانی برای مثانه خجالتی مفید است.

همچنین کارآمدیِ درمان استاندارد اورولوژیکی با مسدود کننده های آلفا هم اثبات نشده است.

بیشتر بخوانید : مثانه عصبی چیست + راه تشخیص و درمان

بعد از درمان

با اطمینان دادن به بیمار درباره رایج بودن این مشکل و همچنین با مراقبت های صحیح، اکثر افراد دارای مشکل مثانه خجالتی به آرامش روانی و راحتی خواهند رسید.

در حالی که این سندرم احتمال بازگشت دارد، اما با اقدامات مناسب قابل کنترل خواهد بود.

روی ۸۵ مورد از هر ۱۰۰ نفر، رفتار درمانیِ شناختی به همراه دارو درمانی به نظر موثر آمده و مثانه خجالتی را کنترل می کند.

بیشتر بخوانید: علائم، تشخیص و درمان بی اختیاری ادرار

0 دیدگاه در مورد "سندرم مثانه خجالتی (پارورِز) چیست؟ علائم و درمان" ثبت شده