سوزاک در دوران بارداری

علت سوزاک در بارداری

سوزاک نوعی بیماری مقاربتی بسیار مسری است که فرد را در معرض خطر سقط جنین، عفونت، پارگی زودرس پرده ها در دوران بارداری و زایمان زودرس قرار می دهد.

اگر در حین زایمان به این ویروس آلوده شوید، این احتمال وجود دارد که عفونت به کودک سرایت کند و عواقب جدی برای چشم به همراه داشته باشد.

در صورت مبتلا شدن به این بیماری در دوران بارداری، هم خود و هم همسرتان می توانید با مصرف آنتی بیوتیک درمان شوید.

سوزاک چیست

سوزاک نوعی عفونت باکتریایی است که از طریق رابطه تناسلی، دهانی یا مقعدی منتقل شده و گاهی هنگام زایمان از مادر آلوده به نوزاد منتقل می شود.

اگر با شریک آلوده به ویروس، رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، احتمالا شما نیز به این بیماری مبتلا خواهید شد. دوره کمون (زمانی که طول می کشد تا عفونت ظاهر شود) معمولا 2 تا 10 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس است.

سوزاک در بارداری چگونه بر جنین تأثیر می گذارد

در صورتی که در دوران بارداری به بیماری سوزاک مبتلا شوید خطر بروز مشکلات زیر افزایش می یابد:

• سقط جنین
  • عفونت کیسه آب و مایع آمنیوتیک
  • پارگی زودرس کیسه آب
  • زایمان زودرس

با درمان به موقع می توان خطر بروز این مشکلات را کاهش داد. عدم درمان عفونت سوزاک بیمار را مستعد ابتلا به اچ آی وی و سایر عفونت های مقاربتی کرده و در نتیجه احتمال ابتلا به عفونت رحم پس از زایمان نیز افزایش می یابد.

اگر هنگام زایمان دچار عفونت سوزاک شوید این احتمال وجود دارد که باکتری به کودک سرایت کند. بیماری سوزاک در نوزادان بیشتر چشم ها را تحت تاثیر خواهد داد.

آکادمی اطفال و گروه ویژه خدمات پیشگیرانه به عنوان یک اقدام احتیاطی به شدت توصیه می کنند که برای درمان تمام نوزادان بلافاصله پس از تولد از قطره ها یا پمادهای دارویی استفاده شود.

بعضی از والدین به دلیل نگرانی درباره تحریک چشم یا مشکل در ارتباط با نوزاد به دلیل تاری دید، از این پمادها استفاده نمی کنند.

احتمال تحریک چشم بسیار کم بوده و بینایی کودک تازه متولد شده بسیار محدود است، در نتیجه می توانید با اطمینان از این پماد بطور ایمن استفاده کنید.

اگر می ‌دانید که هنگام زایمان دچار عفونت سوزاک شده‌ اید، یا نوزاد در بدو تولد به عفونت سوزاک چشم مبتلا شده است، می توان این مشکل را با مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ های سیستمیک درمان کرد.

سوزاک در نوزادان در صورت عدم درمان باعث کوری شده یا به قسمت ‌های دیگر بدن سرایت کرده و منجر به بروز مشکلاتی از جمله عفونت خون یا مفاصل و مننژیت می شود.

علائم سوزاک در بارداری

سوزاک در تمام موارد علائم ایجاد نمی کند، بنابراین شاید تشخیص اینکه آلوده شده اید کمی دشوار باشد. علائم با توجه به اینکه کدام قسمت از بدن آلوده شده است متفاوت خواهند بود.

اگر دهانه رحم، واژن یا مجرای ادرار آلوده شده باشد، علائمی مانند ترشحات واژینال غیر طبیعی، سوزش یا درد هنگام ادرار، لکه بینی و درد در حین مقاربت را تجربه خواهید کرد.

در صورت وجود عفونت در ناحیه مقعد، هنگام خروج مدفوع احساس خارش یا درد خواهید داشت.

چنانچه با شریک مبتلا به این بیماری رابطه جنسی دهانی داشته باشید، عفونت سوزاک در گلو یا دهان ایجاد شده و منجر به قرمزی و درد می شود.

تماس چشم ها با باکتری (با لمس اندام تناسلی عفونی و سپس مالیدن چشم ها) منجر به عفونت چشم و همچنین ترشح، خارش و قرمزی چشم می شود.

بیشتر بخوانید : درمان خانگی سوزاک

آیا همسرم نیز علائم سوزاک را خواهد داشت؟

گاهی هیچ علائمی از عفونت در زنان وجود ندارد، اما بیشتر مردان مبتلا به بیماری سوزاک علائمی از جمله سوزش یا درد هنگام ادرار کردن، ترشح از آلت تناسلی و حساسیت و تورم بیضه ‌ها را تجربه می کنند.

اگر مرد هر یک از این علائم را داشته باشد، هر دو شریک باید در سریع ترین زمان ممکن برای آزمایش و درمان به پزشک مراجعه کنند.

همچنین بهتر است از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید. اگر نتیجه آزمایش یک نفر یا هر دوی شما مثبت بود، برای برقراری رابطه جنسی هفت روز پس از اتمام درمان صبر کنید.

آیا در بارداری از نظر سوزاک آزمایش خواهم شد؟

این احتمال وجود دارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که همه زنان باردار 25 ساله و جوان تر به علاوه زنان باردار 25 ساله و بزرگتر که در معرض خطر بالای سوزاک هستند در اولین ویزیت قبل از زایمان آزمایش شوند.

عوامل خطر ابتلا به این بیماری عبارتند از:

• ابتلا به عفونت سوزاک یا نوعی عفونت مقاربتی دیگر
  • فعالیت جنسی در سنین پایین
  • داشتن شرکای جنسی جدید یا چندین شریک جنسی
  • استفاده نامرتب از کاندوم

گاهی لازم است پس از درمان عفونت سوزاک مجددا آزمایش دهید و اگر همچنان در معرض خطر باشید، دوباره در سه ماهه سوم بارداری آزمایش توصیه می شود.

اگر فکر می‌ کنید به سوزاک یا نوعی عفونت مقاربتی دیگری مبتلا هستید، برای انجام آزمایش با پزشک صحبت کنید.

همچنین اگر خود یا شریک زندگیتان علائم سوزاک را داشتید یا به عفونت مقاربتی دیگری مبتلا هستید، در هر زمانی از بارداری باید آزمایش (یا آزمایش مجدد) انجام دهید.

پزشک برای آزمایش سوزاک به کمک یک سواب از دهانه رحم نمونه گرفته و آن را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می ‌فرستد.

در صورت داشتن رابطه جنسی مقعدی یا دهانی احتمالا پزشک از گلو و راست روده نیز نمونه می گیرد. اگر جواب آزمایش مثبت باشد، بلافاصله درمان شروع می شود.

بیشتر بخوانید : کدام عفونت مقاربتی باعث خارش می شود؟

عدم درمان سوزاک چه خطراتی به همراه دارد؟

در صورت عدم درمان بیماری سوزاک، عفونت به سایر نواحی بدن سرایت کرده و منجر به بروز مشکلات جدی می شود. قبل و بعد از بارداری، سوزاک به رحم و لوله های فالوپ گسترش یافته و باعث بیماری التهابی لگن خواهد شد.

در موارد نادر، باکتری وارد جریان خون شده و باعث ایجاد یک بیماری جدی به نام عفونت منتشر گنوکوکی می شود. در این صورت احتمالا تب و لرز، زخم و درد مفاصل را تجربه خواهید کرد.

عفونت گنوکوکی در صورت عدم درمان سوزاک در تمام افراد دیده می شود، اما در زنان رایج تر است و به نظر می رسد بیشتر در دوران بارداری رخ می دهد.

پیشگیری از بیماری سوزاک در بارداری

با شریک طولانی مدتی که سوزاک ندارد و فقط با شما رابطه جنسی برقرار می کند ارتباط داشته باشید.

در غیر این صورت برای رابطه جنسی واژینال یا مقعدی از کاندوم های لاتکس و برای رابطه جنسی دهانی از محافظ دهان استفاده کنید تا خطر ابتلا به سوزاک (و سایر بیماری های مقاربتی) کاهش یابد.

(توجه داشته باشید که قرص های ضد بارداری، واکسن ها، ایمپلنت ها و دیافراگم ها از بدن در برابر سوزاک یا سایر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کنند.)

درمان سوزاک در دوران بارداری

می توان بیماری سوزاک را با مصرف آنتی بیوتیک هایی که برای زنان باردار بی خطر هستند درمان کرد.

اگر به بیش از یک نوع بیماری مقاربتی مبتلا باشید، پزشک تمام آن ها را همزمان درمان می ‌کند. (رایج است که همزمان علاوه بر عفونت سوزاک، به کلامیدیا نیز مبتلا باشید.)

توصیه می شود شریک زندگی شما نیز تحت درمان قرار بگیرد. برای جلوگیری از ابتلای مجدد به این بیماری تا زمان تکمیل درمان از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

بیماری های متعددی از جمله بیماری های مقاربتی و غیره وجود دارند که در دوران بارداری منجر به نگرانی فرد می شوند. برای تشخیص و درمان سوزاک در بارداری می توانید به کلینیک اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "سوزاک در دوران بارداری" ثبت شده