سوزش ادرار

سوزش ادرار اصطلاح گسترده ای است که ناراحتی هنگام ادرار کردن را توصیف می کند. این درد می تواند در مثانه، مجرای ادرار یا پرینه باشد.

مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را به خارج از بدن منتقل می کند. در مردان ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد و در زنان ناحیه بین مقعد و ورودی واژن به عنوان پرینه شناخته می شود.

سوزش ادرار بسیار شایع است. درد و سوزش می تواند نشان دهنده شرایط پزشکی متعددی باشد.

چه عواملی منجر به سوزش ادرار می شود؟

سوزش ادرار و عفونت مثانه

سوزش ادرار علامت شایع عفونت مجاری ادراری است. عفونت مجاری ادراری می تواند نتیجه یک عفونت باکتریایی  و همچنین به دلیل التهاب مجاری ادراری باشد.

دستگاه ادراری از مجرای ادرار، مثانه، مجرای ادرار و کلیه ها تشکیل شده است. مجاری ادرار لوله هایی هستند که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند.

التهاب در هر یک از این اندام ها می تواند منجر به درد هنگام ادرار شود.

براساس گزارشات کلینیک مایو احتمال ابتلا به عفونت ادراری در زنان بیشتر از مردان است و دلیل آن کوتاه تر بودن مجرای ادرار زنان نسبت به مردان است.

مجرای ادرار کوتاه تر بدان معناست که باکتری ها برای رسیدن به مثانه مسافت کمتری را طی می کنند. خطر ابتلا به عفونت ادراری در زنان باردار یا یائسه نیز افزایش می یابد.

سایر شرایط پزشکی نیز می تواند منجر به سوزش ادرار در زنان و مردان شود.

شاید مردان به دلیل پروستاتیت که التهاب غده پروستات است سوزش ادرار را تجربه کنند. این بیماری یکی از دلایل اصلی سوزش و ناراحتی هنگام ادرار است.

در صورت داشتن عفونت مقاربتی جنسی شاید هنگام ادرار کردن احساس درد داشته باشید. تبخال دستگاه تناسلی، سوزاک و کلامیدیا برخی از عفونت های مقاربتی جنسی هستند که منجر به سوزش ادرار می شوند.

غربالگری برای این عفونت ها به ویژه به این دلیل که آن ها همیشه علائمی ندارند از اهمیت برخوردار است.

برخی اعمال جنسی مانند رابطه جنسی بدون کاندوم یا رابطه جنسی با چندین شریک شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی جنسی قرار می دهد.

تمام افرادی که از نظر جنسی فعال هستند باید آزمایش عفونت های مقاربتی جنسی انجام دهند.

سیستیت یا التهاب پوشش مثانه یکی دیگر از دلایل سوزش ادرار است. سیستیت بینابینی تحت عنوان سندرم سوزش مثانه نیز شناخته شده و از رایج ترین انواع سیستیت است.

علائم سیستیت بینابینی شامل درد و حساسیت در ناحیه مثانه و لگن است.

براساس اطلاعات موسسه ملی دیابت و گوارش و بیماری های کلیوی پزشکان نمی دانند چه عواملی باعث ایجاد این بیماری می شود.

در برخی موارد پرتودرمانی می تواند منجر به درد مثانه و سوزش ادرار شود که این مورد تحت عنوان سیستیت ناشی از تشعشعات شناخته می شود.

احتمالاً در صورت داشتن سنگ کلیه نیز در ادرار کردن مشکل خواهید داشت. سنگ های کلیه مواد سخت شده موجود در کلیه ها هستند.

گاهی اوقات عفونت دلیل سوزش ادرار نبوده و این مشکل می تواند ناشی از محصولاتی باشد که در نواحی دستگاه تناسلی استفاده می کنید.

صابون ها، لوسیون ها و حمام های حباب می توانند بافت های واژن را تحریک کنند. رنگ های موجود در مواد شوینده لباسشویی و سایر محصولات بهداشتی نیز می توانند باعث سوزش و درد هنگام ادرار شوند.

درمان سوزش ادرار

گزینه های درمانی برای سوزش ادرار چیست؟

پزشک احتمالاً برای معالجه سوزش ادرار دارو تجویز خواهد کرد.

آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت های مجاری ادراری، پروستاتیت باکتریایی و برخی عفونت های مقاربتی را درمان کنند. همچنین پزشک برای آرام کردن مثانه تحریک شده دارو تجویز خواهد کرد.

داروهای مورد استفاده برای درمان سیستیت بینابینی شامل ضد افسردگی های سه حلقه ای، پنتوزان پلی سولفات سدیم (المیرون) و استامینوفن (تایلنول) با کدئین است.

سوزش ادرار ناشی از عفونت باکتریایی معمولاً بعد از شروع مصرف دارو به سرعت بهبود می یابد. همیشه برای دریافت بهترین نتیجه داروها را دقیقاً مطابق تجویز پزشک مصرف کنید.

درمان درد حاصل از سیستیت بینابینی چالش برانگیزتر بوده و نتایج دارو درمانی کندتر خواهد بود. گاهی لازم است تا چهار ماه دارو مصرف کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

پیشگیری

برای کمک به تسکین علائم می توانید در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. برای کاهش خطر تحریک از مواد شوینده و لوازم آرایشی و تمیز کننده های لباس استفاده نکنید.

برای محافظت در برابر عفونت مقاربتی جنسی هنگام انجام فعالیت جنسی از کاندوم استفاده کنید. رژیم غذایی خود را اصلاح کرده و از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی هایی که مثانه را تحریک می کنند خودداری کنید.

بر اساس گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های کلیوی و گوارشی ایالات متحده شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی غذاها احتمالاً مثانه را تحریک می کنند.

باید از مصرف این مواد تحریک کننده مانند الکل، کافئین، غذاهای پرادویه، مرکبات و آب میوه ها، محصولات گوجه فرنگی و شیرین کننده های مصنوعی خودداری کرد.

همچنین برای بهبود مثانه لازم است از مصرف غذاهای بسیار اسیدی خودداری کنید. سعی کنید در طول زمان درمان به مدت چند هفته یک رژیم سالم را دنبال کنید.

شما می توانید برای دریافت نوبت ملاقات با دکتر علی حاجب، پزشک اورولوژیست، جهت مشاوره و درمان مشکلات مثانه و مجاری ادراری و انجام تست نوار مثانه با کلینیک الهام تماس بگیرید.

جهت دریافت نوبت از متخصصین اورولوژی ما هم اکنون با کلینک الهام تماس بگیرید.

کلینیک اورولوژی در تهران

0 دیدگاه در مورد "سوزش ادرار" ثبت شده