سونوگرافی بیضه : کاربردها و انتظارات

سونوگرافی بیضه

تست سونوگرافی بیضه روشی کم خطر برای تشخیص انواع مشکلات این عضو همچون تورشن (پیچش) بیضه، سرطان بیضه و اپیدیدیمیت است.

سونوگرافی بیضه چیست؟

تست سونوگرافی روشی تشخیصی است که در آن از امواج صوتی برای خلق تصاویر از داخل بدن استفاده می کند. این تصاویر به پزشک در تشخیص بیماری یا آسیب ها کمک می کنند. سونوگرافی بیضه یا تصویربرداری اولتراسوند کیسه بیضه، به این عضو به شیوه تخصصی می‌ نگرد.

بیضه ها بخشی از سیستم تولید مثل مردان هستند. هدف اصلی آنها تولید اسپرم و هورمون ها است.

بیضه ها درون کیسه ای به نام کیسه بیضه قرار گرفته اند. سونوگرافی شیوه ا‌ی ایمن با ریسک پایین و غیرتهاجمی است که انجام آن کاملاً روی بدن صورت می گیرد.

سونوگرافی چه زمانی استفاده می شود؟

تست سونوگرافی بیضه برای بررسی انواع مشکلات مربوط به بیضه، کیسه بیضه و اپیدیدیم به کار می رود. پزشک، سونوگرافی بیضه را در صورتی تجویز می کند که فرد دچار آسیب، درد یا ورم در رو یا داخل بیضه شده باشد.

موارد خاص سونوگرافی بیضه عبارتند از:

بررسی توده های بیضه

توده های بیضه سرطان بیضه

اگر پزشک مشکوک به وجود سرطان بیضه است سونوگرافی بیضه یکی از موارد تشخیصی خواهد بود.

در این صورت هر گونه توده موجود در بیضه ها مشخص می ‌شود. تصاویر سونوگرافی به پزشک در مشاهده سایز و مکان توده کمک می ‌کند.

این تصاویر وجود مایع در توده، سفتی توده و یا سرطانی بودن آن را نشان می دهند.

تورشن بیضه

پیچش یا تورشن بیضه بیماری ای جدی و بسیار دردناک است که به توجه اورژانسی پزشکی نیاز دارد.

تورشن وقتی رخ می دهد که بند بیضه که تامین کننده خون بیضه است می پیچد.

اگر تورشن بیضه درمان نشود خون رسانی قطع شده و بافت بیضه از بین می رود. اغلب جراحی جهت پیشگیری از بروز آسیب بیشتر به بیضه انجام می شود.

اگر درد شدید و تیز بیضه بدون هیچ علت خاصی دارید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

اپیدیدیمیت

التهاب اپیدیدیم، اپیدیدیمیت نام دارد. اپیدیدیم لوله ای است که پشت بیضه قرار گرفته و ذخیره و انتقال اسپرم بر عهده آن است.

التهاب اپیدیدیم باعث تجمع مایع اطراف بیضه ها شده در نتیجه ورم ایجاد می ‌شود. علت اپیدیدیمیت اغلب عفونت است.

بیشتر بخوانید : ارکیت یا ورم و التهاب بیضه چیست؟

ناباروری

بیضه ها اسپرم تولید وذخیره می کنند. مشکلات تاثیر گذار روی بیضه ها گاهی اوقات باعث ناباروری در مردان می شود.

مشکلات احتمالی عبارتند از عفونت، آسیب ها، جراحی های پیشین و یا بیماری ها.

بیضه های پایین نیامده

پایین نیامدن بیضه ها مشکلی رایج است که کودکان را درگیر می کند. در زمان رشد جنین، بیضه ها باید طبیعتا از داخل شکم پایین بیایند تا در نهایت در خارج از بدن و در کیسه بیضه قرار بگیرند.

این مشکل معمولاً قبل از تولد رخ می ‌دهد اما تا ۶ ماهگی هم ممکن است ایجاد شود.

اگر بیضه ها تا ۶ ماهگی نوزاد پایین نیامدند با یک متخصص مشورت کنید. گاهی اوقات جراحی نیاز خواهد شد.

عمل معمولاً ساده بوده و شامل پایین آوردن بیضه ها می شود.

بیشتر بخوانید : عدم نزول بیضه، نهان بیضگی یا کریپتورکیدیسم چیست؟ + علائم و درمان

آمادگی برای سونوگرافی بیضه

برای انجام سونوگرافی بیضه به آمادگی خاصی مثل ناشتا بودن نیازی نیست. قبل از سونوگرافی باید لباس های پایین تنه را کامل در بیاورید.

همچنین باید حین سونو کاملاً بی حرکت ماند تا تصاویر واضح از بیضه‌ها خلق شود.

رادیولوژیست یا اورولوژیست قبل از شروع، مراحل کار را برای بیمار توضیح می ‌دهند.

سونوگرافی بیضه حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد. قبل از شروع، فرد به پشت روی تخت می خوابد و بعد احتمالاً نیاز به خوابیدن به پهلو ها باشد.

سونوگرافی بیضه ها در خارج از بدن صورت می گیرد. وسیله کوچکی به نام مبدل روی بیضه ها کشیده شده و تصاویری را خلق می کند.

پزشک ژلی روان کننده بر پایه آب روی بیضه ها می ریزد تا تماس بهتری بین پوست و مبدل برقرار شود.

همچنین این ژل به حرکت روان تر مبدل کمک می کند. این ژل قدری خنک است. پزشک مبدل را به عقب و جلو روی کیسه بیضه حرکت داده و تصاویر را می گیرد.

فشار مبدل کم است اما احتمالا در صورت وجود جراحات یا ورم بیضه برای فرد درد ایجاد کند. با اتمام سونوگرافی ژل پاک می شود.

بیشتر بخوانید : بزرگی پروستات چیست؟ علائم و نشانه ها

نتایج سونوگرافی

تصاویر سونوگرافی معمولاً به سرعت آماده می ‌شوند. نتایج به صورت مکتوب در اختیار بیمار قرار گرفته و رادیولوژیست نظر خود را اعلام می دارد.

در جلسات بعدی ویزیت با پزشک نتیجه سونوگرافی کاملاً تفسیر خواهد شد و طبق نتایج سونوگرافی پزشک آزمایش های بیشتری را تجویز می ‌کند.

خطرات

سونوگرافی بیضه فرایندی کم خطر است. گاهی اوقات ممکن است درد و ناراحتی به وجود بیاید که آن هم به علت آسیب ها، جراحات و ورم بیضه ها است.

در برخی اسکن های پزشکی از اشعه استفاده می کنند اما در سونوگرافی این گونه نیست. همین امر خطر این روش را از سایر روش ها کمتر می کند.

برای دریافت نوبت پزشک متخصص اورولوژی در کلینیک الهام جهت معاینه، تشخیص و انجام آزمایشات لازم مربوط به مشکلات بیضه از جمله التهاب بیضه و دیگر بیماری های مردان با شماره های زیر تماس بگیرید.

0 دیدگاه در مورد "سونوگرافی بیضه : کاربردها و انتظارات" ثبت شده