علت و درمان شکستگی آلت تناسلی مردان

درمان شکستگی دستگاه تناسلی مردان

شکستگی آلت تناسلی در مردان وضعیتی اورژانسی در نظر گرفته شده و تاخیر در دریافت درمان منجر به اختلال عملکرد جنسی دائمی خواهد شد.

برای درمان شکستگی دستگاه تناسلی در مردان می توانید به کلینیک اورولوژی الهام در شهرک غرب مراجعه کنید.

شکستگی آلت تناسلی چیست

تونیکا آلبوژینه غلافی لاستیکی از جنس بافت بوده که درست زیر پوست قرار گرفته است. افزایش جریان خون در این غلاف لاستیکی باعث افزایش طول آلت تناسلی هنگام نعوظ می شود.

پارگی این غلاف لاستیکی را شکستگی آلت تناسلی می نامند. جسم غاری غلاف دیگری است که زیر تونیکا آلبوژینه قرار دارد. گاهی همزمان با شکستگی آلت تناسلی، پارگی جسم غاری نیز رخ می دهد.

علائم شکستگی آلت تناسلی

شکستگی آلت تناسلی و ترکیدن رگ خونی در آلت تناسلی علائم فوری و قابل توجهی از جمله موارد زیر به همراه خواهند داشت:

• درد ناگهانی و شدید در آلت تناسلی
  • صدای ترکیدن یا ترک خوردن که نشانه شکستگی است
  • تورم ناشی از ترکیدن رگ خونی در آلت تناسلی که باعث می شود آلت تناسلی همانند بادمجان بزرگ شود.
  • از دست دادن سریع نعوظ
  • تغییر رنگ آلت تناسلی به دلیل خونریزی داخلی. در بسیاری از موارد آلت تناسلی به رنگ بنفش تغییر می کند.
  • وجود بالقوه خون در دهانه مجرای ادرار که ناشی از خونریزی داخلی و آسیب دیدگی مجرای ادرار است.

احتمال شکستگی آلت تناسلی در صورت بروز هر یک از این علائم زیاد است. به خاطر داشته باشید این علائم معمولا بلافاصله پس از شکستگی آلت تناسلی ایجاد می ‌شوند و بدین ترتیب تشخیص ارتباط بین علائم و آسیب احتمالی آسان خواهد بود.

درد ناحیه تناسلی مردان به علت شکستگی

علل شکستگی آلت تناسلی مردان

آلت تناسلی دارای فضایی متشکل از بافتی استوانه ای است که جسم غاری نامیده شده و هنگام نعوظ، خون در این قسمت از آلت تناسلی جمع می شود.

در برخی موارد آلت تناسلی در حالت نعوظ در یکی از دو سمت جسم غاری دچار شکستگی می شود.

شکستگی آلت تناسلی معمولا زمانی اتفاق میافتد که آلت تناسلی در حالت نعوظ باشد و در حالت طبیعی به این دلیل که جسم غاری به اندازه زمانی که آلت تناسلی در حالت نعوظ کشیده نیست ترک نمی‌ خورد.

شکستن آلت تناسلی نشان دهنده این نیست که مردان یک رابطه جنسی ناراحت کننده دارند، بلکه بدین معناست که در موقعیتی قرار دارند که آلت تناسلی به یک استخوان برخورد می کند.

این مشکل زمانی رخ می دهد که آسیب یا پیچ خوردگی غیرمنتظره آلت تناسلی باعث پارگی تونیکا آلبوژینه و بافت زیرین آن شود. این دو بافت‌ سبک معمولا هنگام فعالیت جنسی پر از خون شده و باعث ایجاد نعوظ می شوند.

شکستگی همچنین به مجرای ادرار که کانالی در داخل آلت تناسلی برای عبور ادرار است آسیب می رساند. برخی از علل رایج شکستگی آلت تناسلی عبارتند از:

• پیچ خوردگی شدید آلت تناسلی در حین مقاربت واژینال
  • وارد شدن ضربه شدید به آلت تناسلی در حالت نعوظ هنگام افتادن، تصادف رانندگی، یا سایر بلایا
  • خودارضایی بسیار دردناک
علت شکستگی دستگاه تناسلی در مردان

عوامل خطرزای شکستگی دستگاه تناسلی مردان

این واقعیت که شکستگی آلت تناسلی در اثر آسیب دیدگی هنگام انجام فعالیت های جنسی رخ می دهد صحیح است.

موقعیتی که زن در بالا قرار دارد برای مردان دگرجنسگرا خطرناک است و هنگامی که آلت تناسلی در مسیر ورود به واژن قرار می گیرد، وزن کامل زن باعث خمیدگی نعوظ می شود.

به همین ترتیب، گاهی شریک زن بیش از حد به جلو یا عقب تکان خورده و ساقه آلت تناسلی را خم می کند.

قرار گرفتن در موقعیت پشت نیز به همین ترتیب با آسیب های آلت تناسلی مرتبط است و باعث می شود برخی مردان در جوامع خاورمیانه خم کردن آلت تناسلی در حالت نعوظ را انجام می دهند.

برای انجام این کار یک دست روی ساقه آلت تناسلی در حالت نعوظ قرار گرفته و قسمت بالایی آن تا زمان شنیدن صدای کلیکی قابل تشخیص خم می شود. مردان این کار را به دلایل مختلف از جمله موارد زیر انجام می دهند:

• از بین بردن یک نعوظ نامطلوب
  • تلاش برای بزرگ کردن یا اصلاح شکل آلت تناسلی
  • بدون فکر کردن، مانند شکستن بند انگشتان دست

بیشتر بخوانید : درمان انحراف آلت تناسلی

استفاده از تصویربرداری در تشخیص شکستگی آلت تناسلی مردان

پارگی شریان های پشتی یا رباط های معلق مشکلات متفاوت و مهمی هستند که باید در نظر گرفت. با این حال معمولا در هر دو مورد فرد پارگی را احساس نخواهد کرد.

شکستگی آلت تناسلی عمدتا یک تشخیص بالینی است، در نتیجه معمولا تصویربرداری توصیه نمی شود زیرا این کار منجر به تاخیر غیرضروری در تشخیص و افزایش عوارض خواهد شد.

این موضوع به خصوص در مواقع خارج از ساعات کاری از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا امروزه گزارش رادیولوژی از راه دور یا توسط مراکز خارجی تهیه شده و به ندرت می توان در طول شب یک متخصص رادیولوژی را در محل پیدا کرد.

با این حال موارد نادری نیز وجود دارد که تصویربرداری مفید خواهد بود. در بیمارانی که علائم آن ها با تاخیر ظاهر شده و یا شرح حال و معاینه آن ها مبهم بوده و منجر به تشخیص نامشخص شده است انجام آزمایشات تصویربرداری توصیه می شود.

هدف اصلی تصویربرداری تایید یا رد شکستگی آلت تناسلی است. به کمک آزمایشات می توان محل شکستگی را تشخیص داد و برش جراحی را دقیقا بر روی محل مورد نظر ایجاد کرد تا نیازی به برداشتن کامل آلت تناسلی نباشد.

بر اساس تحقیقات فعلی اولین قدم برای بررسی شکستگی آلت تناسلی، آزمایش سونوگرافی است. این آزمایش سریع، ارزان و در دسترس بوده و به کمک متخصصان مجرب می توان شکستگی آلت تناسلی را به طور قطعی تشخیص داد.

آلت تناسلی به بهترین شکل به صورت طولی تصویربرداری شده و تونیکا آلبوژینه معمولا همانند یک ساختار هایپواکو اطراف جسم غاری و اسفنجی ظاهر می شود.

در صورت وجود آسیب، شکستگی هایپواکو در تونیکا آلبوژینه با هماتوم یا ادم همراه خواهد بود.

مراجعه به پزشک متخصص

روش های تصویر برداری از شکستگی آلت تناسلی مردان

سونوگرافی

سونوگرافی اورژانسی معمولا به عنوان اولین آزمایش تصویربرداری انجام می شود، اما از آنجایی که آلت تناسلی به طور قابل توجهی متورم و دردناک است احتمالا انجام این آزمایش تاثیری نخواهد داشت.

تونیکا آلبوژینه در آلت تناسلی معمولا به صورت یک نوار خطی هایپواکو دیده می شود که جسم غاری و جسم اسفنجی را می پوشاند.

گاهی یک شکاف هایپواکو در این نوار بافت فیبری به خصوص در امتداد محور طولی آلت تناسلی و همچنین هماتوم مرتبط در کنار شکاف دیده می شود.

ام آر آی

ام آر آی آلت تناسلی مفیدترین آزمایش برای تعیین شدت آسیب دیدگی است. اورتروگرافی رتروگراد نیز پس از عمل و به ویژه در صورت درگیری مجرای ادرار مفید خواهد بود.

تونیکا آلبوژینه نواری است که روی توالی ها سفیدتر نشان داده می شود و می توان پارگی را به عنوان شکستگی شدید T2 مشاهده کرد. ام آر آی به طور دقیق جهت عرضی یا طولی شکستگی را تعیین کرده و عمق و شدت پارگی را نیز نشان می دهد.

کاورنوسوگرافی

این روش مداخله ‌ای تهاجمی معمولا توصیه نمی شود، اما این آزمایش گاهی پارگی در جسم غاری را به خوبی نشان می دهد.

اورتروگرافی رتروگراد

پارگی مجرای ادرار یا تنگی پس از ضربه از طریق این تصویربرداری قابل مشاهده است.

تصویر ام آر آی شکستگی آلت تناسلی

درمان شکستگی دستگاه تناسلی مردان

پزشک پس از مراجعه بیمار و نگرانی در مورد شکستگی آلت تناسلی، از سونوگرافی یا اشعه ایکس برای ارزیابی و تشخیص آسیب استفاده می کند.

در صورت تشخیص شکستگی آلت تناسلی توسط پزشک احتمالا برای ترمیم ساختار آلت تناسلی باید تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

جراح قسمت های شکسته یا آسیب دیده در آلت تناسلی را بخیه زده و بیمار پس از جراحی با روش هایی تدریجی برای بهبودی روبرو خواهد شد.

شاید از شما خواسته شود برای کنترل میزان بهبودی چند روز در بیمارستان بمانید و احتمالا برای اطمینان از اینکه آلت تناسلی به درستی بهبود می ‌یابد لازم است در آینده مجددا معاینه شوید.

بهبودی پس از شکستگی آلت تناسلی در اکثر موارد یک دوره مراقبتی 4 تا 6 هفته ای بوده و یا در صورت بروز عوارض یا مشکلات درمانی مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.

همچنین پزشک برای جلوگیری از تشدید آسیب در حین بهبودی احتمالا از شما می خواهد از نعوظ اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید : برجستگی روی آلت تناسلی نشانه چیست؟

چه زمانی برای آسیب دیدگی آلت تناسلی به دنبال کمک پزشکی باشید

در صورت مشاهده علائم شکستگی آلت تناسلی یا مشکوک بودن به آسیب لازم است فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

برای درمان شکستگی دستگاه تناسلی مردان لازم است تحت عمل جراحی قرار بگیرید و تاخیر در انجام این کار سلامت آلت تناسلی را در آینده به خطر می اندازد.

به تعویق انداختن یا اجتناب از مراقبت های پزشکی عوارضی طولانی مدت مانند اختلال نعوظ در آینده، انحنای آلت تناسلی یا نعوظ های دردناک به همراه خواهد داشت.

بعید است که شکستگی آلت تناسلی به خودی خود بهبود یابد و فرد دردی طاقت فرسا را تجربه خواهد کرد. همزمان با جستجو برای یک گزینه جراحی می توانید برای مدیریت درد شدیدی که تجربه کنید، کمک پزشکی دریافت کنید.

نتیجه گیری

شکستگی آلت تناسلی که بیشتر در مردان میانسال بین سی تا پنجاه سال دیده می شود آسیبی نادر اما شدید است که عدم درمان آن بر فعالیت جنسی تاثیر می گذارد و منجر به بروز عوارض می شود.

آلت تناسلی حتی در حالت عدم نعوظ نیز به دلیل نیروهای وارد شده هنگام مقاربت جنسی دچار شکستگی می شود. درمان انتخابی برای رفع این مشکل جراحی و سپس مشاوره و پیگیری بعد از عمل است.

شکستگی آلت تناسلی وضعیتی نادر است، اما اگر مشکوک به این آسیب هستید نباید آن را نادیده بگیرید. برای دریافت نوبت جهت درمان شکستگی دستگاه تناسلی در مردان می توانید با کلینیک اورولوژی الهام در شهرک غرب تماس بگیرید.

0 دیدگاه در مورد "علت و درمان شکستگی آلت تناسلی مردان" ثبت شده