علت خونریزی دستگاه تناسلی مردان

علت خونریزی دستگاه تناسلی مردان

علت خونریزی از دستگاه تناسلی مردان معمولاََ آسیب دیدگی، عفونت یا بیماری های خاص است. مصرف دارو یا عدم فعالیت جنسی طولانی مدت نیز باعث ظاهر شدن خون در اسپرم می شود.

این مشکل همیشه دلیل برای نگرانی نیست، اما برخی از علل نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارند.

در بسیاری از موارد، از دست دادن مقدار کمی خون از آلت تناسلی خطرناک نیست و خونریزی به خودی خود متوقف می شود.

با این حال، خونریزی شدید یا مزمن از آلت تناسلی نشانه مشکل جدی تری است که نیاز به درمان فوری پزشکی دارد.

در این مقاله به شرح علت احتمالی خونریزی از دستگاه تناسلی در مردان می پردازیم. همچنین درباره برخی از گزینه های درمانی بالقوه و توصیه هایی درباره زمان مراجعه به پزشک صحبت خواهیم کرد.

علت خونریزی از دستگاه تناسلی در مردان

1. عفونت مقاربتی

این عفونت ها در اکثر موارد از طریق رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی پخش شده و خروج خون یا ترشحات آلت تناسلی نشانه عفونت های مقاربتی از جمله سوزاک، تبخال تناسلی و کلامیدیا هستند.

اگر علائم شامل ادرار دردناک یا سوزش و ترشح غیرمعمول از آلت تناسلی باشد یا منجر به عواقب جدی شود، لازم است برای معاینه به یک کلینیک سلامت جنسی مراجعه کنید.

هرگز علائم عفونت مقاربتی احتمالی را نادیده نگیرید زیرا عدم درمان منجر به بروز عوارض طولانی مدت بالقوه مانند ناباروری یا گسترش عفونت به سایر نواحی بدن می شود.

2. تروما

مشاهده خون در ادرار یا مایع مایعی گاهی به دلیل آسیب دیدگی آلت تناسلی رخ می دهد.

اگر متوجه هر گونه کبودی یا علائم ناآشنا در آلت تناسلی خود شدید که به دلیل آسیب ورزشی، رابطه جنسی شدید یا خشن یا تصادف ایجاد شده است، فورا به پزشک عمومی مراجعه کنید.

3. عوارض جراحی

اگر اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته و تجربه خروج خون از آلت تناسلی را داشته ‌اید، برای معاینه به جراح یا پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

این مشکل در اکثر موارد بدون درمان برطرف می شود، اما همیشه لازم است معاینه انجام شود.

علت خونریزی آلت تناسلی مردان

4. بیماری های سیستمیک

فشار خون بالا و کنترل نشده شدید، اختلالات خونریزی مانند هموفیلی، لنفوم، لوسمی و عفونت های مزمن مانند سل و شیستوزومیازیس باعث ایجاد خون در مایع منی و ادرار می شوند.

اگر زیر 40 سال سن دارید و به هیچ بیماری زمینه ای مبتلا نیستید، خون در مایع منی به خودی خود رفع می شود، بنابراین نترسید. مردان بالای 40 سال بهتر است یک قرار اضطراری با پزشک عمومی تعیین کنند.

5. بیماری پروستاتیت

وجود خون در مایع منی به دلیل پروستاتیت حاد یا مزمن، هیپرپلازی خوش خیم پروستات، سنگ پروستات یا غیر طبیعی بودن رگ های خونی پروستات اتفاق افتاده و همچنین یکی از علائم رایج همواسپرمی یا هماچوری است.

با بالا رفتن سن مردان، طبیعی است که اندازه غده پروستات به تدریج افزایش یابد و علائمی مانند تکرر ادرار، مشکل در ادرار کردن با جریان ضعیف، قطره قطره شدن جریان ادرار یا توقف شروع ادرار را تجربه کنند.

اما گاهی مقدار ناچیزی خون در ادرار وجود دارد که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما می توان آن را در آزمایش ادرار تشخیص داد.

بیشتر بخوانید : آنچه باید درباره وجود خون در مایع منی بدانید

6. اورکیت بیضه یا اپیدیدیمیت

علائمی همچون تورم و درد بیضه ها نشانه اپیدیدیمیت هستند و معمولا به دلیل عفونت ایجاد شده و به راحتی با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان می شوند.

اپیدیدیمیت، التهاب اپیدیدیم یا لوله پشت بیضه است که اسپرم را از بیضه ها خارج می کند.

اورکیت شبیه به اپیدیدیمیت است، اما علائم شامل افزایش دمای بدن، حالت تهوع، تورم دردناک یک یا هر دو بیضه و گاهی خون در ادرار یا مایع منی است.

این بیماری معمولا از یک عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود و اگر باکتریایی باشد با مصرف آنتی بیوتیک و مسکن و در صورت ویروسی بودن با مصرف مسکن قابل درمان است.

7. پرهیز طولانی مدت

عدم انزال طولانی مدت معمولا بیش از سه ماه منجر به ایجاد خون در مایع منی می شود. این وضعیت بی خطر نیازی به درمان خاصی نداشته و در آینده در انزال خونی مشاهده نخواهید کرد.

8. سرطان های اورولوژی

برخی از سرطان‌ های اورولوژی مانند سرطان ‌های پروستات، مثانه، مجرای ادرار، بیضه یا اپیدیدیم و وزیکول منی باعث ایجاد خون در مایع منی می شوند.

سرطان مثانه باعث خونریزی متناوب شده و در ابتدا تنها علامت این بیماری است، اما به مرور زمان درد یا مشکل در دفع ادرار نیز به وجود خواهد آمد.

سرطان پروستات معمولا ابتدا هیچ علائمی نداشته و سپس خون در ادرار یا مایع منی، مشکلات نعوظ، انزال دردناک و درد یا سوزش هنگام ادرار به وجود می آید.

علت خونریزی ناحیه تناسلی مردان

9. عفونت ادراری

وجود خون در مایع منی یا ادرار و تجربه علائمی همچون احساس سوزش هنگام ادرار و قوی بودن بوی ادرار نشانه عفونت دستگاه ادراری است.

عفونت هر بخشی از دستگاه ادراری از جمله مجاری ادراری، حالب، مثانه و کلیه ها را درگیر می کند، اما معمولا مثانه یا مجرای ادرار را تحت تاثیر قرار می دهد.

عفونت ادراری در مردان کمتر از زنان بوده و همیشه مهم است که فرد توسط پزشک معاینه شود. در صورت تایید بیماری یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت تجویز خواهد شد.

10. ورزش شدید

ورزش شدید به دلیل هماچوری یا کم آبی بدن باعث ایجاد خون در ادرار می شود. دوچرخه سواری نیز به دلیل نشستن طولانی مدت روی یک زین سفت منجر خونریزی دستگاه تناسلی خواهد شد.

این وضعیت معمولا موقتی است و کمتر از 2 تا 3 روز طول می کشد، اما لازم است در صورت ادامه داشتن علائم به پزشک عمومی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : علت خون در ادرار بعد از ورزش شدید

11. فعالیت جنسی

فعالیت جنسی یا رابطه جنسی شدید و خشن اقداماتی هستند که باعث ایجاد خون در ادرار می شوند. علائم معمولا پس از مدت کوتاهی از بین می‌ روند، اما در صورت ادامه داشتن علائم بهتر است به یک کلینیک سلامت جنسی مراجعه کنید.

12. آسیب دیدگی آلت تناسلی

آسیب دیدگی آلت تناسلی باعث ایجاد خون در ادرار می شود. اگر متوجه هر گونه کبودی یا علائم ناآشنا بر روی آلت تناسلی خود شدید که ناشی از آسیب ورزشی، رابطه جنسی یا تصادف است، فورا با پزشک عمومی تماس بگیرید.

علت خونریزی از اندام تناسلی مردان

13. بیماری کلیوی

کیست‌ های کلیه، تومورها، سرطان، نفریت و سنگ ‌ها همگی باعث ایجاد خون در ادرار می شوند و سنگ‌ های کلیه معمولا رایج ترین عامل بروز این اتفاق هستند.

سنگ ها رسوبات سخت کوچک متشکل از مواد معدنی هستند که در کلیه ها تشکیل می شوند و سپس در لوله بین کلیه ها و مثانه (حالب) حرکت کرده و باعث ایجاد درد می شوند.

درد هنگام دفع ادرار و تغییر رنگ یا قرمزی ادرار سایر علائم این بیماری هستند که در صورت بروز آن ها باید فورا با پزشک صحبت کنید.

14. سرطان مثانه

اولین نشانه این بیماری بدون درد معمولا ظاهر شدن خون قرمز روشن در ادرار است. برخی از علائم بیماران مبتلا به این نوع سرطان شبیه علائم بیماری پروستات است، بنابراین در صورت مشاهده خون در ادرار با پزشک صحبت کنید.

15. مواد غذایی

آیا چغندر خام یا پرتقال خونی خورده اید؟ قرمزی ادرار به دلیل مصرف مواد غذایی رنگی غیر طبیعی نیست. ریواس و شاه توت میوه های دیگری هستند که باعث قرمز شدن ادرار می شوند.

16. داروهای ضد انعقاد

برای بیمارانی که داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین یا داروهای جدیدتر به نام آنتی‌ کوآگولانت‌ های مستقیم خوراکی مصرف می ‌کنند، دفع خون به معنای بالاتر بودن سطح مورد نیاز دارو و لزوم تغییر دوز آن است.

مصرف بیش از حد از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و سرکوب کننده های ایمنی عوامل دیگری هستند که بر ادرار تاثیر می گذارند.

17. بیماری پروستات

وجود خون در ادرار گاهی نشانه بزرگ شدن خوش خیم پروستات، عفونت پروستات (پروستاتیت) و سرطان پروستات است.

جریان ضعیف یا کند ادرار، بیدار شدن مکرر در شب برای ادرار کردن و مشکل در شروع ادرار از جمله علائم کلاسیک این بیماری هستند.

علت خونریزی از دستگاه تناسلی مردان

پیشگیری از خونریزی آلت تناسلی مردان

همیشه نمی توان از علت خاص خونریزی دستگاه تناسلی مردان جلوگیری کرد، اما به کمک اقدامات خودمراقبتی زیر می توان خطر آسیب دیدگی آلت تناسلی یا خونریزی را کاهش داد:

  • پوشیدن لباس محافظ هنگام ورزش
  • ادرار کردن به محض نیاز به ادرار
  • نوشیدن آب زیاد، برای کاهش خطر عفونت دستگاه ادراری
  • استفاده از کاندوم هنگام برقراری رابطه جنسی برای جلوگیری از ابتلا به عفونت های ایجاد کننده پروستاتیت
  • صحبت با پزشک درباره درد مزمن در آلت تناسلی یا رکتوم

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

خونریزی از آلت تناسلی معمولا وضعیتی اورژانسی نیست. با این حال لازم است مردان در صورت تجربه هر یک از موارد زیر فورا به پزشک مراجعه کنند:

  • ناتوانی در توقف خونریزی
  • درد شدید و غیر قابل تحمل
  • حالت تهوع و تب بالا

در صورت تجربه هر یک از موارد زیر باید ظرف 24 ساعت با پزشک تماس بگیرید:

  • وجود خون در ادرار
  • بریدگی که شروع به عفونت می کند
  • علائم پروستاتیت یا عفونت دستگاه ادراری

مردانی که به طور ناگهانی در مایع منی مقداری خون مشاهده می کنند بهتر است چند روز صبر کنند و مطمئن شوند علائم مجدد ظاهر می شوند یا خیر. در این صورت لازم است به پزشک مراجعه کنید.

درمان خونریزی از ناحیه تناسلی مردان

خلاصه

خونریزی دستگاه تناسلی علامت هشدار دهنده اختلالات تولید مثل یا دفع هستند که اکثر آن ها در صورت درمان موقع به کمک روش های خانگی یا داروها بهبود می یابند.

اکثر این بیماری ها به دلیل عفونت میکروبی ایجاد شده و برای درمان آن ها آنتی بیوتیک و داروهای ضد ویروسی مناسب تجوی می شود.

خونریزی از آلت تناسلی نگران کننده است، اما معمولا یک وضعیت اورژانسی نیست. حتی زمانی که علت خونریزی دستگاه تناسلی در مردان جدی است، دریافت سریع درمان مناسب به رفع مشکل زمینه ای کمک می کند.

برای تشخیص علت خونریزی دستگاه تناسلی مردان و دریافت درمان مناسب می توانید به کلینیک اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "علت خونریزی دستگاه تناسلی مردان" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍