عوارض عمل واریکوسل چیست

عوارض عمل واریکوسل چیست

جراحی واریکوسل چیست

جراحی واریکوسل که واریکوسلکتومی نیز نامیده می شود معمولا به صورت سرپایی انجام شده و شامل سه تکنیک جراحی مختلف است. هم مردان و هم پسران کاندیدای این جراحی هستند.

هدف جراحی واریکوسل بازگرداندن جریان خون طبیعی به بیضه ها از طریق انسداد یا برداشتن رگ های بزرگ شده است.

با بازگشت جریان خون طبیعی به بیضه ها، محیط بهتری برای تولید تستوسترون و هورمون های دیگر فراهم می شود. تکنیک های جراحی واریکوسل عبارتند از:

  • واریکوسلکتومی باز : در این روش یک برش در ناحیه اینگوینال یا کشاله ران ایجاد شده و جراح رگ های گشاد شده را پیدا کرده و آن ها را می بندد.
  • واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی : در طول این عمل چندین برش در شکم برای قرار دادن تجهیزات مانند اسکوپ تخصصی ایجاد می شود. سیاهرگ های بزرگ شده به کمک اسکوپ، شناسایی و سپس بسته خواهند شد.
  • واریکوسلکتومی میکروسرجری : در این روش نیز همانند واریکوسلکتومی باز ابتدا برش ایجاد می شود، اما جراح برای تعیین محل رگ ها و بستن آن ها از میکروسکوپ استفاده می کند. این روش نسبت به سایر روش ها زمان بیشتری می برد.

با استفاده از مواد شیمیایی یا سیم های فلزی ریز، رگ ها مسدود شده و جریان خون به رگ های طبیعی باز می گردد.

واریکوسلکتومی میکروسرجری با ایجاد یک برش در قسمت پایینی کشاله ران بهترین نتایج را به همراه دارد و به این دلیل جراح معمولا برای درمان واریکوسل این روش را انتخاب می کند.

تمام جراحی ها توسط متخصص اورولوژی و آمبولیزاسیون از طریق پوست توسط متخصص رادیولوژی انجام می شود.

موارد منع عمل واریکوسل

به طور کلی به جز برخی موارد خاص (مانند عفونت فعلی، واکنش های بیهوشی نا مطلوب، یا سوء تغذیه شدید) موارد منع مطلق کمی برای جراحی واریکوسل وجود دارد.

تمام موارد واریکوسل نیاز به جراحی ندارند. اکثر واریکوسل های درجه پایین هیچ علائمی نداشته یا مشکلاتی در باروری یا سطح هورمون ایجاد نمی کنند. تحقیقات نشان داده است که ترمیم واریکوسل با درجه بالاتر مزایای بیشتری برای بیمار دارد.

بر اساس توصیه انجمن پزشکی و باروری آمریکا در سال 2014 بهتر است مردان مبتلا به واریکوسل درجه پایین (واریکوسل قابل مشاهده در سونوگرافی که علائم ظاهری ندارد) یا دارای علائم اما تعداد اسپرم طبیعی، از جراحی خودداری کنند.

در چنین مواردی هیچ مدرک واضحی که نشان دهد جراحی کیفیت یا کمیت اسپرم را بهبود می بخشد وجود ندارد.

به طور مشابه، به مردان مبتلا به واریکوسل دو طرفه شدید (واریکوسل در هر دو بیضه) به دلیل نارسایی بسیار بالا توصیه می شود از آمبولیزاسیون خودداری کنند.

موارد منع عمل واریکوسل چیست

مهمترین عوارض عمل واریکوسل که باید از آن ها آگاه باشیم

آیا جزو 15 درصد از مردان مبتلا به وارکوسل هستید؟ در این صورت شاید بخواهید بدانید که آیا تنها گزینه درمانی مناسب جراحی است یا خیر.

واریکوسل به معنای گشاد شدن گروهی از رگ های خونی در کیسه بیضه و اطراف بیضه ها است. برخی از مردان مبتلا به این بیماری ترجیح می دهند برای درمان ناباروری و یا تسکین درد جراحی کنند.

واریکوسل در 40 درصد از زوج های نابارور با عامل مردانه که پس از 12 ماه رابطه جنسی محافظت نشده موفق به بارداری نشده اند نقش دارد.

اگر قصد جراحی برای درمان واریکوسل را دارید، باید از خطرات آن آگاه باشید. همچنین باید بدانید که یک روش جایگزین کم تهاجمی به نام آمبولیزاسیون واریکوسل نیز وجود دارد.

در آمبولیزاسیون واریکوسل از طریق تصویربرداری با اشعه ایکس مکان انسداد مشخص شده و سپس جریان خونی که منجر به واریکوسل شده است مسدود می شود.

آمبولیزاسیون روشی غیرجراحی است و نرخ موفقیت مشابهی با جراحی دارد، بنابراین قبل از تصمیم گیری با گزینه های موجود آشنا شوید و درباره جراحی های مناسب تر و خطرات مرتبط تحقیق کنید.

عوارض جراحی واریکوسل چیست

عوارض و خطرات جراحی واریکوسل

در تمام جراحی ها خطر عفونت یا خونریزی وجود دارد، اما موارد زیر مهمترین خطرات جراحی واریکوسل هستند که باید در مورد آن ها بدانید.

هیدروسل

  • هیدروسل به معنای تجمع مایع در داخل یا اطراف کیسه بیضه است و به دلیل مختل شدن جریان لنفاوی در طول جراحی رخ می دهد.
  • هیدروسل گاهی بزرگ شده و در موارد نادر پاره می شود.
  • باعث احساس فشار یا درد در کیسه بیضه می شود.
  • در برخی موارد برای تسکین هیدروسل به جراحی اضافی نیاز است.
  • خطر هیدروسل در روش باز تا 9 درصد باشد و با استفاده از میکروسکوپ احتمال بروز آن کمتر است.

بیشتر بخوانید : علائم واریکوسل + راه های درمان آن

آسیب دیدگی شریان

  • خون حاوی اکسیژن و مواد مغذی از طریق شریان ها به اندام های مختلف از جمله بیضه ها می رود. شریان ها و سیاهرگ ها در بدن بسیار نزدیک به یکدیگر هستند و گاهی در طی جراحی واریکوسل یک شریان آسیب می بیند.
  • شريان بيضه در جراحی واريكوسل بيشترين آسيب را می بيند و این اتفاق منجر به آسيب دیدن بيضه می شود.
  • این مشکل در 12 تا 24 درصد مواقع در جراحی های باز رخ می دهد.
  • استفاده از میکروسکوپ مشاهده رگ های خونی را آسان کرده و در روش جراحی میکروسکوپی شریان ها کمتر از 1 درصد مواقع آسیب می بینند.

عوارض بیهوشی

عمل واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی تحت بیهوشی عمومی انجام شده و نیاز به دستگاه تنفس است، زیرا بیمار پس از دریافت داروهای مصرفی کاملا بیهوش می شود. گیجی و حالت تهوع همراه با استفراغ بعد از جراحی بسیار محتمل است.

واریکوسلکتومی باز و میکروسرجری را می توان تحت بیهوشی عمومی انجام داد، اما گاهی نیز داروهای بی حس کننده مستقیما بر روی پوست قرار گرفته یا برای بی حس کردن اعصاب به کمر تزریق می شوند. در این صورت یک مسکن نیز دریافت خواهید کرد.

عوارض بعد از عمل جراحی واریکوسل چیست

عوارض احتمالی عمل واریکوسل

در جراحی واریکوسل نیز مانند تمام جراحی های دیگر خطر آسیب دیدگی و عوارض وجود دارد. رایج ترین عوارض عمل واریکوسل عبارتند از:

  • هیدروسل (تجمع مایع در اطراف بیضه)
  • عفونت بعد از عمل
  • سوراخ شدن عروق
  • آسیب دیدگی روده (بیشتر در واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی)
  • بی حس شدن اسکروتوم (ناشی از آسیب عصبی)
  • ترومبوفلبیت (تشکیل لخته خون در رگ های سطحی)
  • عود واریکوسل

خطرات جراحی میکروسرجری و باز که رگ ها با دقت بیشتری انتخاب می شوند نسبت به جراحی لاپاراسکوپی یا آمبولیزاسیون از راه پوست به ‌طور قابل ‌توجهی کمتر است.

بیشتر بخوانید : سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی با هم دارند؟

هدف از عمل واریکوسل

واریکوسل نوعی بیماری رایج است که در 15 تا 20 درصد از مردان و 40 درصد از مردان مبتلا به ناباروری دیده می شود. این بیماری دردناک گاهی باعث ابتلا به آزواسپرمی (عدم وجود اسپرم متحرک) و آتروفی بیضه (کوچک شدن) خواهد شد.

دلیل ابتلا به واریکوسل کاملا مشخص نیست، اما برخی معتقدند که وریدهای بیضه‌ در برخی از مردان احتمالا از زمان تولد اندازه یا شکل درستی ندارد.

این مشکل گاهی نیز به دلیل نارسایی شبکه پامپینیفرم که مسئول جلوگیری از بازگشت خون است اتفاق می افتد. شبکه پامپینیفرم مسئول تنظیم دمای بیضه ها بوده و آن ها را 5 درجه پایین تر از سایر قسمت های بدن نگه می دارد.

هنگامی که رگ ها مسدود می شوند، جریان خون برگشتی باعث افزایش دما شده و تولید و تعداد اسپرم کاهش می یابد.

به دلیل جهت جریان خون در کیسه بیضه، بیضه سمت چپ بیشتر از بیضه سمت راست تحت تاثیر قرار می گیرد. واریکوسل دو طرفه بسیار نادر است اما احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.

عوارض و خطرات احتمالی عمل جراحی واریکوسل چیست

چشم انداز عمل واریکوسل

عمل واریکوسل به طور کلی برای مردان و پسران خطرناک نیست و علاوه بر تکسن درد چشمگیر، عوارض جانبی نسبتا کمی نیز دارد. جراحی واریکوسل در مردان نابارور در صورتی که به طور صحیح انجام شود احتمال بارداری را از 13.9 درصد به 32.9 درصد یعنی سه برابر افزایش می دهد.

حتی اگر تعداد اسپرم کاملا به حالت طبیعی بازنگردد، واریکوسلکتومی تا حد زیادی باعث بهبود نتایج لقاح خارج از رحم و سایر تکنیک های کمک باروری می شود.

برای دریافت نوبت جهت مشاوره با پزشک اورولوژیست درباره عمل جراحی واریکوسل و انتخاب بهترین راه درمان مشکلات ناباروری ناشی از آن می توانید به کلینیک الهام در تهران مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "عوارض عمل واریکوسل چیست" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍