ارتباط بین فشار خون بالا و بیماری کلیه : 10 علائم

فشار خون بالا و بیماری کلیه

حدود ۵۰ درصد از بزرگسالان در آمریکا فشار خون بالا دارند. از هر هفت نفر هم یک مورد به بیماری مزمن کلیوی مبتلا است. با چنین درصد های بالایی، احتمال اینکه شما یا اطرافیانتان به یک یا هر دو این بیماری ها مبتلا باشند زیاد خواهد بود. در واقع فشار خون بالا و بیماری کلیه بسیار به یکدیگر مرتبط هستند. داشتن هر یک از این دو می‌ تواند منجر به بروز دیگری شود.

فشار خون بالا به رگ ها و اندام های بدن در سرتاسر بدن آسیب می زند از جمله به کلیه ها.

از طرف دیگر اگر بیماری کلیوی دارید، مایع اضافی و سموم به علت تصفیه نادرست در بدن باقی می مانند و فشار خون بالا می رود.

در مراحل اولیه فشار خون بالا یا بیماری ‌های کلیوی، شاید علائمی نداشته باشید. با پیشرفت بیماری و شدید تر شدن آن، علائم ظهور پیدا می ‌کنند.

ارتباط بین فشار خون بالا و بیماری کلیه

علائم فشار خون بالا و بیماری های کلیوی متنوع بوده اما ده علامت شایع عبارتند از:

۱. اِدِم در پاها، مچ پا، دست ها و صورت

ورم یا ادم به علت عدم توانایی دفع مایع اضافی و سموم توسط کلیه مشکل دار ایجاد می‌ شود. ادم بیشتر در پاها، مچ پا، مچ به پایین رخ می دهد. در دست ها و صورت هم دیده شده است.

۲. گرفتگی (کرمپ) عضلات

احتمالا به علت عدم توازن مایع و الکترولیت به علت تصفیه نادرست کلیه ها دچار گرفتگی عضلات شوید. مشکلات ناشی از جریان خون سبب می شود افراد دارای فشار خون بالا و بیماری های کلیوی دچار گرفتگی عضلات شوند.

۳. از دست دادن اشتها

وقتی کلیه ها به درستی کار نکنند ترکیبات اضافی در بدن جمع شده و فرد احساس سیری می کند. در این صورت اشتهایی برای خوردن غذا وجود ندارد و حس چشایی هم تا حدودی از دست می ‌رود.

۴. تهوع و استفراغ

چون کلیه های آسیب دیده سبب تجمع مواد زائد در بدن می شوند احساس تهوع و استفراغ ایجاد می شود.

۵. سردرد و ناتوانی در تمرکز

با پیشرفت فشار خون بالا، احتمالاً فشار بیشتری در رگ ها حس کنید که منجر به سردرد می شود. علاوه بر آن، با تجمع سموم در بدن مغز تحت تاثیر قرار گرفته و گیجی به وجود می آید.

۶. بالاتر رفتن فشار خون

فشار خون بالا و بیماری های کلیوی چرخه ای را آغاز می‌ کنند که در آن پیشرفت یک بیماری باعث پیشرفت آن بیماری دیگر می شود.

فشار خونی که از قبل بالاتر از حد نرمال بود و عدم کارکرد صحیح کلیه ها و سموم در بدن باعث بالاتر رفتن فشار می شود.

۷. دفع بیشتر ادرار

افزایش نیاز به دفع ادرار (مخصوصا شب ها) می تواند نشانه شکل گیری بیماری کلیوی باشد. با پیشرفت بیماری های کلیه، ممکن است کمتر به سرویس بهداشتی مراجعه کنید چون کلیه ها مایعات و مواد زائد کمتری از بدن دفع می کنند.

۸. گیجی و مشکلات خواب

بیماری مزمن کلیوی با افزایش احتمال بروز آپنه خواب و سایر اختلالات خواب در ارتباط است. آپنه خواب باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا می شود. سطح زیاد سموم در خون خوابیدن را دشوار می ‌کند.

۹. خارش همراه با پوست خشک و تیره

با تجمع سموم در بدن بیشتر احساس خارش کرده و بثورات پوستی ایجاد می ‌شود. عدم توازن مواد معدنی و مغذی در خون باعث تغییر رنگ پوست خواهد شد.

۱۰. درد قفسه سینه و تنگی نفس

افزایش مایع اضافی در بدن باعث تجمع آن در ریه ‌ها می ‌شود. بنابراین نفس کشیدن سخت شده و درد قفسه سینه ایجاد خواهد شد.

علاوه بر آن، فشار خون بالا باعث کاهش اتساع رگ ها شده و در نتیجه آنژین (ورم گلو) به وجود می آید.

بیشتر بخوانید : 15 علائم بیماری کلیه که باید جدی گرفته شود

علائم و درمان ها متفاوت هستند

فراموش نکنید علائم ذکر شده در افراد مختلف متفاوت هستند. شاید هیچ یک از این علائم را تجربه نکنید اما در مواردی بیش از یک مورد از آنها را داشته باشید.

همه این ها روی انتخاب گزینه ‌های درمانی تأثیرگذار هستند.

درمان علائم فشار خون بالا و بیماری های کلیوی

فشار خون بالا و بیماری های کلیوی تا حدودی تحت تاثیر تغییرات سبک زندگی و داروها هستند.

برخی تغییرات سبک زندگی که پزشک توصیه می کند عبارتند از:

• کاهش مصرف یا حذف الکل
  • ترک سیگار
  • افزایش فعالیت ‌های فیزیکی
  • حفظ وزن مناسب
  • رژیم غذایی دوست دار قلب که سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل است
  • کاهش استرس در زندگی

بسته به شدت بیماری ها، پزشک ترکیبی از داروهای زیر را تجویز خواهد کرد:

• مسدود کنندگان بتا
  • دیورتیک ها (ادرار آور)
  • بازدارندگان آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)
  • مسدود کنندگان گیرنده‌های آنژیوتانسین ۲ (ARBs)
  • مسدود کنندگان کانال کلسیم
  • آگونیست های آلفا۲

بیشتر بخوانید : هیپرتانسیون یا فشار خون کلیه + علل، تشخیص و درمان

فشار خون بالا و بیماری کلیه

آیا ارتباطی بین داروهای فشار خون و نارسایی کلیه وجود دارد؟

پزشکان معتقدند داروهای مصرفی جهت کاهش فشار خون، پیشرفت بیماری های مزمن کلیوی را کند می ‌کنند.

بازدارندگان ACE و ARBs پیشرفت نارسایی کلیه را با پیشگیری از باریک و سفت شدن رگ ها کم کرده و دیورتیک ها هم به کلیه در هر حذف سدیم و مایعات خون کمک می کنند.

داروهای فشار خون برای کلیه ها تا حدودی خطر دارند. مثلاً تحقیقات نشان داده ‌اند ترکیبی از ایبوپروفن، دیورتیک ها و بازدارندگان سیستم رنین آنژیوتانسین (RAS) خطر آسیب حاد کلیوی را افزایش می دهد.

تحقیقات بیشتری درباره نقش استفاده طولانی مدت از بازدارندگان ACE در نارسایی کلیه باید انجام شود.

همچنین طبق توصیه پزشکان، بیمار باید مسدود کنندگان ACE تجویز شده را مصرف کند چرا که نقش مهمی در درمان فشار خون دارند.

اما تحقیقات بیشتری درباره تاثیرات بلند مدت مصرف این دارو ها روی کلیه ها نیاز است.

اگر هرگونه نگرانی در مورد کلیه های خود دارید، در مراجعه به پزشک تردید نکنید. همین حالا می توانید با کلینیک اورولوژی الهام تماس بگیرید تا با پزشکان متخصص و فوق تخصص اورولوژی ما قرار ملاقاتی را تنظیم کرده و یا مشاوره های لازم را دریافت کنید.

0 دیدگاه در مورد "ارتباط بین فشار خون بالا و بیماری کلیه : 10 علائم" ثبت شده