فیستول مثانه چیست؟ + علائم و درمان

فیستول مثانه

فیستول مثانه زمانی رخ می دهد که روزنه ای بین مثانه و یک اندام دیگر بدن یا پوست شخص ایجاد می شود. در اغلب موارد، مثانه به سمت روده (فیستول انترووزیکال) یا واژن (فیستول وزیکوواژینال) باز می شود.

مثانه چگونه کار می کند؟

مثانه یک اندام بادکنکی شکل است که ادرار تولید شده در کلیه ها را در خود ذخیره می کند.

این عضو از بدن توسط ماهیچه های لگنی در بخش پایینی شکم نگه داشته می شود. وقتی مثانه پر نباشد شل شده و فشرده نخواهد بود.

سیگنال های عصبی در مغز، پر شدن مثانه را به شما اطلاع می دهند.

در این حالت، نیاز به ادرار کردن را حس می کنید.

در واقع، در این حالت مغز به ماهیچه های مثانه می گوید که فشرده (یا منقبض) شوند.

بیشتر بخوانید : مضرات و عوارض نگه داشتن ادرار

دلایل فیستول مثانه

فیستول مثانه به پوست بسیار نادر است ولی می تواند هنگام انسداد خروجی مثانه و صدمه دیدن مثانه ایجاد شود.

این امر می تواند ناشی از آسیب یا جراحی قبلی باشد. فیستول وزیکوواژینال ممکن است بعد از جراحی اورولوژی یا جراحی زنان دیده شود.

این فسیتول ها همچنین می توانند مربوط به سرطان های زنان باشند.

فیستول به روده معمولاً ناشی از بیماری هایی مثل بیماری کوهن یا ديورتيكول‌ است که باعث التهاب می شوند. تقریباً دو مورد از هر ده مورد فیستول روده ای ناشی از سرطان روده هستند.

همچنین، فیستول به واژن و روده ممکن است در نتیجه پرتودرمانی به وجود آیند.

علائم فیستول مثانه

در صورت مشاهده عفونت های شدید مجاری ادراری، پزشک می تواند به وجود فیستول مثانه شک کند. یکی دیگر از علائم این است که ادرار دارای بو یا شکل مدفوع باشد یا هنگام ادرار کردن، از مجرای ادرار گاز خارج شود.

بیشتر بخوانید : عفونت مثانه

تشخیص

فیستول مثانه از طریق اشعه ایکس تشخیص داده می شود. نوع اشعه ایکس استفاده شده می تواند سی تی اسکن یا اشعه ایکس لگن باشد.

رنگی که به خوبی در اشعه ایکس مشخص باشد (با نام «کنتراست») از طریق رگ یا سوند به درون مثانه ریخته می شود. پزشک می تواند با سیستوسکوپ که یک تلسکوپ دراز و باریک با لامپی در انتها است داخل مثانه را نگاه کند.

در بعضی موارد، بررسی اشعه ایکس با کنتراست را می توان روی دیگر اندام ها (مثلا روده) نیز انجام داد.

درمان فیستول مثانه

فیستول مثانه معمولاً از طریق جراحی برای حذف بخش صدمه دیده مثانه، درمان می شود. به منظور انسداد روزنه، مقداری بافت سالم بین مثانه و اندام دیگر قرار داده می شود.

اگر فیستول ناشی از بیماری هایی مثل سرطان روده بزرگ یا بیماری های التهابی باشد، هنگام جراحی برای درمان آن بیماری، فیستول نیز درمان می شود.

بعد از درمان

موفقیت جراحی به توانایی جراح برای حذف بیماری اصلی بستگی دارد. در این حالت، بافت سالم باید برای بستن فیستول وجود داشته باشد.

اگر شخص دچار سرطانی باشد که نتوان آن را برداشت یا دارای بافتی باشد که به دلیل پرتودرمانی جریان خون ضعیفی دارد، آنگاه احتمال دارد جراحی نتیجه دلخواه را به دست ندهد.

بعد از جراحی، بیمار به مدت چند هفته باید از سوند استفاده کند.

برای درمان فیستول مثانه بهتر است زیر نظر متخصص دوره درمان خود را شروع کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. در کلینیک اورولوژی الهام می توانید از مشاوره های تخصصی و پزشکی لازم در این زمینه استفاده کنید.

0 دیدگاه در مورد "فیستول مثانه چیست؟ + علائم و درمان" ثبت شده