مراقبت های بعد از جراحی وازکتومی

مراقبت های بعد از عمل جراحی وازکتومی

وازکتومی یکی از ساده‌ ترین جراحی های کنترل بارداری دائمی است و برای بهبودی سریع تر آن مراقبت هایی لازم است. در ادامه به بایدها و نبایدهای بعد از جراحی وازکتومی، مدت زمان بهبودی و مراقبت های بعد از جراحی اشاره می کنیم.

بعد از جراحی وازکتومی

بلافاصله بعد از وازکتومی کمی احساس ناراحتی خواهید داشت. با این حال، شدیدترین درد باید طی چند روز برطرف شود. انتظاراتی که باید بعد از این عمل داشته باشید در ادامه آورده شده است.

• درد و تورم خفیف در بالای شکم یا پایین پاها با پوشیدن لباس‌ های حمایتی، ۲۰ دقیقه قرار دادن بسته‌ های یخ روی کیسه بیضه در 48 ساعت اول و مصرف تایلنول (استامینوفن) تسکین می یابد.
  • مقداری ترشح یا خونریزی از محل برش طبیعی است و در صورت نیاز از یک باند کوچک استفاده شود.
  • یک یا دو روز اول بعد از جراحی استراحت کرده و فعالیت بدنی را محدود کنید.
  • دوش گرفتن یک روز بعد از جراحی مانعی ندارد، اما باید تا چند هفته از استحمام یا شنا خودداری کنید. حتما بعد از دوش گرفتن ناحیه جراحی را خشک کنید و روی آن را نمالید.
  • بعد از جراحی حداقل یک هفته یا طبق مدت زمان توصیه شده پزشک از ورزش، کار فیزیکی شدید و فعالیت جنسی خودداری کنید.

در صورت تجربه علائم زیر باید با پزشک تماس بگیرید:

• تب بالای 100.4 درجه فارنهایت
  • افزایش درد، تورم یا ترشحات
  • مشکل در ادرار کردن
  • احساس یک توده در کیسه بیضه

بیشتر بخوانید : نکاتی که مردان باید در مورد عمل وازکتومی بدانند

مدت زمان بهبودی و مراقبت بعد از جراحی وازکتومی

می توانید در عرض یک هفته بعد از وازکتومی به فعالیت های طبیعی بازگردید، اما شرایطی وجود دارد که بهبودی را به تاخیر می اندازند یا طولانی می کنند. در حدود 1 تا 2 درصد از وازکتومی ها عوارضی از جمله هماتوم یا عفونت رخ می دهد.

تقریبا 1 تا 2 درصد از مردان بعد از وازکتومی درد مزمن کیسه بیضه را تجربه می کنند (سندرم درد بعد از وازکتومی). در صورتی که درد ادامه یابد به درمان پزشکی یا در موارد نادر به یک جراحی دیگر نیاز خواهید داشت.

گاهی بعد از وازکتومی در داخل و اطراف بیضه مایع تجمع می کند. این عوارض منجر به تورم یا درد غیرعادی می شود که هنگام انزال افزایش می یابد.

در نتیجه بر اثر نشت اسپرم به داخل کیسه بیضه از انتهای بریده شده مجرای وازدفران، بیمار نوعی التهاب را احساس خواهد کرد.

این التهاب گرانولوم اسپرم نامیده شده و بعد از وازکتومی در ۱۵ تا ۴۰ درصد مردان اتفاق می افتد. این مشکل معمولا با مصرف مسکن‌ های خفیف قابل درمان است، اما در موارد شدید احتمالا به جراحی نیاز خواهید داشت.

بیمار در برخی موارد اسپرماتوسل را تجربه می کند. در این وضعیت یک کیسه یا کیست غیرطبیعی در اپیدیدیم یا لوله کوچک در قسمت فوقانی بیضه که اسپرم را حمل می کند شکل می گیرد.

این مشکل معمولا به خودی خود برطرف می شود، اما در موارد شدید لازم است عمل جراحی انجام شود.

اقدامات بعد از عمل جراحی وازکتومی

وازکتومی چقدر دردناک است

در بهترین حالت بعد از جراحی وازکتومی هیچ دردی نخواهید داشت. در طی جراحی در حالی که بیمار بیدار است، بیضه به صورت موضعی بی حس می شود.

برای بیهوشی از بی حس کننده های موضعی رایج استفاده می شود. استفاده از سوزن ناراحت کننده است و فشار و سوزشی که هنگام تزریق داروی بیهوشی ایجاد می شود را احساس می کنید.

با این حال پس از جراحی در ناحیه برش و بریدگی مجرای وازدفران نباید درد قابل توجهی داشته باشید، اما پس از کاهش اثرات بی حس کننده شاید در محل برش های کوچک اسکالپل، تورم بیضه و دردی خفیف را احساس کنید.

این درد همانند درد یک زخم طبیعی است و معمولا باید قابل تحمل باشد، زیرا زخم های بعد از جراحی وازکتومی بسیار کوچک هستند.

بیشتر بخوانید : فواید و عوارض عمل وازکتومی

تسکین درد بعد از جراحی وازکتومی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، پاراستامول یا نووالژین مؤثرترین داروهای مسکن عادی هستند که بعد از عمل تجویز می شوند.

می توان این داروها را زمانی که درد کم است یا در سه روز اول بعد از عمل به طور دائم برای جلوگیری از درد هنگام صبح، ظهر و عصر با دوز ثابت مصرف کرد. مصرف مسکن‌ های قوی ‌تر معمولا ضرورتی ندارد.

همچنین می توان بیضه را بعد از عمل خنک کرد. برای این کار می توان از کمپرس سرد استفاده کرد اما باید دقت داشت که کمپرس خیلی سرد نباشد، زیرا در غیر این صورت کمپرس منجمد پوست حساس بیضه را می سوزاند.

تا زمانی که بیمار ناراحتی ندارد و درد تسکین می یابد می توان بیضه را خنک کرد، اما هر بار بیشتر از 20 دقیقه نباید روی بیضه کیسه سرد قرار داد.

پانسمان نباید در چند روز اول بعد از وازکتومی خیس شود تا زخم تمیز بماند. اجتناب از ورزش بعد از وازکتومی نیز به جلوگیری از افزایش درد کمک می کند.

استعمال دخانیات و مصرف الکل در بهبود زخم اختلال ایجاد می کند، بنابراین در صورت امکان در چند روز اول از مصرف این مواد خودداری کنید.

بایدها و نبایدهای بعد از عمل جراحی وازکتومی

بایدها و نبایدها بعد از جراحی وازکتومی

برای مراقبت و تسریع بهبودی بعد از جراحی وازکتومی لطفا دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید. برخی از نکات مهم در ادامه آورده شده اند:

• یک هفته قبل از جراحی و 24 ساعت بعد از عمل هیچ گونه داروی ضد التهابی غیر استروئیدی یا آسپرین مصرف نکنید. استفاده از پاراستامول مشکلی ندارد.
  • 48 ساعت قبل و بعد از عمل از مصرف الکل خودداری کنید.
  • در روز جراحی لباس های گشاد بپوشید.
  • برای جراحی به جای باکسر، لباس زیر با پشتیبانی مناسب بپوشید.
  • برای چند روز آینده حتی هنگام خواب لباس زیر حمایتی بپوشید.
  • تا یک هفته بعد از عمل هیچ فعالیت شدیدی مانند بلند کردن اجسام سنگین، دوچرخه سواری، رفتن به باشگاه و خم شدن انجام ندهید.
  • بعد از جراحی به خانه بروید، بنشینید یا دراز بکشید، کمپرس سرد را روی کیسه بیضه قرار دهید و در مواقع لزوم پاراستامول مصرف کنید.
  • برای دوش گرفتن 24 ساعت صبر کنید. به مدت یک هفته از حمام کردن، رفتن به جکوزی و استخرهای شنا خودداری کنید تا سوراخ کوچکی که در حین جراحی در کیسه بیضه ایجاد می شود بسته شود. این کار به جلوگیری از عفونت در ناحیه جراحی کمک می کند و سوراخ ایجاد شده بهبود می یابد.
  • به مدت یک هفته رابطه جنسی یا انزال نداشته باشید.
  • بعد از وازکتومی باید به خانه بروید و بقیه روز را استراحت کنید و هر نوع فعالیتی را به حداقل برسانید.

برخی از مردان بعد از جراحی وازکتومی اصلا درد را تجربه نمی کنند و بسیاری دیگر در کشاله ران احساس درد خواهند داشت.

بیضه ها از شکم منشا گرفته و اعصاب مشابهی دارند. هر دردی در کیسه بیضه احتمالا در شکم نیز احساس می شود.

لطفا برای دو روز اول بعد از عمل وازکتومی مراقبت و استراحت کنید. حتی اگر احساس می کنید حالتان برای راه رفتن خوب است، بهتر است برای بازگشت سریع به روال معمول و تسریع روند بهبودی، استراحت کنید.

توصیه های بعد از عمل وازکتومی

پیگیری بعد از گذشت 5 ماه از عمل وازکتومی

در روز عمل یک ظرف نمونه گیری همراه با مشخصات و دستورالعمل هایی درباره نحوه ارائه نمونه تحویل می گیرید.

20 هفته بعد از عمل نیز یک ایمیل یادآوری برای گرفتن نمونه دریافت خواهید کرد، اما بهتر است در روز عمل این تاریخ را در دفتر خود یادداشت کنید.

باید با استفاده از دستورالعمل های ارائه شده نمونه را تهیه کرده و به آزمایشگاه برگردانید. نمونه بررسی شده و نتایج بعد از 3 هفته از طریق ایمیل یا تماس تلفنی در اختیار شما قرار می گیرند.

اگر نمونه فاقد اسپرم باشد می توان تمام روش های پیشگیری از بارداری را متوقف کرد. تقریبا در 5 تا 10 درصد موارد در نمونه اسپرم دیده می شود و شاید لازم باشد نمونه های بیشتری تهیه کنید.

لطفا تا زمانی که نمونه فاقد اسپرم باشد و تاییدیه دریافت کنید، از روش های جایگزین پیشگیری از بارداری خودداری کنید.

قبل از جراحی وازکتومی می توانید با متخصصان ما در کلینیک الهام واقع در شهرک غرب تهران، درباره اینکه چرا می خواهید وازکتومی انجام دهید، خطرات یا عوارض احتمالی، روند بهبودی و مراقبت بعد از عمل صحبت کنید.

0 دیدگاه در مورد "مراقبت های بعد از جراحی وازکتومی" ثبت شده