مشکلات کلیوی و ورم پا

آیا ورم پا ارتباطی با بیماری کلیوی دارد

ورم پاها به دلیل حبس مایع اضافی در بافت ‌های بدن در نتیجه عملکرد ناکافی کلیه‌ ها رخ می دهد.

تورم گاهی نیز بر روی دست و مچ پا مشاهده می شود که از دلایل مصرف داروها، بارداری، بیماری کلیوی یا سیروز است.

به طور کلی، تورم پا یکی از علائم بیماری کلیوی است و در صورت مشاهده تورم در چندین قسمت از بدن احتمالا به نوعی بیماری کلیوی مبتلا هستید.

تورم همچنین باعث افزایش اندازه شکم می شود. در صورت بروز تورم، حساسیت یا بلند شدن لایه رویی پوست در اسرع وقت برای درمان بیماری های کلیه به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. ورم پاها نشان دهنده شروع مشکلات کلیوی است.

تورم پاها و نارسایی کلیه

ورم پاها، مچ پا، دست ها و صورت که ادم نیز نام دارد معمولا در مبتلایان به مشکلات کلیوی دیده شده و در شرایط جدی بر اندام های داخلی تاثیر می گذارد و حتی باعث نارسایی ریوی یا نارسایی احتقانی قلب می شود.

بروز بیماری ها همراه با ورم ساق پا

در صورت تجربه هر یک از مشکلات ذکر شده زیر، رژیم غذایی خود را اصلاح کرده و سبک زندگی را در اسرع وقت تغییر دهید.

• مشکلات تنفسی
  • درد قفسه سینه به دلیل احتباس مایعات

ورم پا به غیر از مشکلات کلیوی، دلایل دیگری نیز دارد. نشستن برای مدت طولانی و در نتیجه تورم پا و درد ساق پا نشان دهنده لخته شدن خون در عمق رگ هاست. برخی دیگر از علل بروز ادم عبارتند از:

• مصرف بیش از حد سدیم
  • علائم قبل از قاعدگی
  • مصرف داروهای فشار خون بالا
  • مصرف داروهای استروئیدی
  • استروژن
مشکل کلیه و ورم پا

علت ورم پاها

کلیه ‌های سالم مایعات و الکترولیت ‌های اضافی بدن را دفع کرده و میزان آب، الکترولیت ‌ها و اسید و باز را متعادل نگه می دارند. در صورت آسیب دیدگی کلیه ها، آب به جای تخلیه شدن در بدن بیمار جمع می شود.

همچنین نارسایی کلیه معمولا منجر به پروتئینوری و آلبومین سرم پایین شده و علاوه بر کاهش فشار اسمزی کلوئیدی پلاسما باعث فیلتر شدن مایعات بیشتر به رگ های خونی می شود.

درمان ورم پاها و نارسایی کلیه

• داروها : دیورتیک ها داروهایی هستند که معمولا با افزایش ادرار و دفع مایعات اضافی بدن باعث بهبود تورم می شوند.
  • دیالیز : اگر تورم پاها به حدی شدید باشد که نتوان مشکل را با دارو کنترل کرد و فرد به بیماری های شدید دیگری مانند کراتینین بسیار بالا، پتاسیم خون بالا، ادم ریوی و نارسایی قلبی نیز مبتلا باشد لازم است دیالیز انجام شود. دیالیز همانند یک کلیه مصنوعی عمل کرده و مایعات اضافی، الکترولیت ها، مواد زائد متابولیک و سموم را از بدن خارج می کند.
  • داروهای چینی یا داروهای طب سنتی

بیشتر بخوانید : 15 علائم بیماری کلیه که باید جدی گرفته شود

پیش بینی در مورد شرایط تورم پاها و مچ پاها

پیش بینی در مورد وضعیت اکثر افراد دارای تورم پا و مچ پا خوب تا عالی است، زیرا تورم معمولا قابل درمان است و هیچ عارضه ماندگاری ایجاد نمی کند.

با این حال، تعداد قابل توجهی از بیماران با مشکلات زمینه ‌ای مزمن که نسبت به درمان مقاوم هستند، بسته به میزان پاسخ به تغییرات سبک زندگی و داروها، ممکن است پیش بینی شرایطی متفاوتی داشته باشند.

مراحل مشکلات کلیوی و ورم پا

مراحل بیماری کلیوی که منجر به تورم پا می شود عبارتند از:

تورم یکی از نشانه های بیماری کلیوی است، اما در مراحل اولیه بیماری ظاهر نمی شود. بیماری مزمن کلیه شامل پنج مرحله است که در هر کدام درمان ورم پاها وجود دارد.

1. معمولا هیچ علامت یا نشانه ای وجود نداشته و عملکرد کلیه هنوز هم بیشتر از 90 درصد است.
  2. این مرحله باعث بروز علائمی مانند خستگی، بی خوابی، ضعف و بی اشتهایی شده و حدود 60 تا 89 درصد کلیه ها به درستی کار می کنند.
  3. در این مرحله احتمالا “ادم یا خیر اولیه” رخ داده و فرد علاوه بر تورم پاها و دست ها، در قسمت پایین کمر نیز درد داشته و در ادرار کردن مشکل خواهد داشت. در این مرحله بین 30 تا 69 درصد کلیه ها کار می کنند.
  4. کلیه ها بین 15 تا 29 درصد فعالیت داشته و انقباضات عضلانی، کاهش ظرفیت ذهنی، درد قفسه سینه، حالت تهوع و تنگی نفس تنها برخی از علائم این مرحله از بیماری هستند.
  5. عملکرد کلیه کمتر از 15 درصد بوده یا فرد به نارسایی کلیه مبتلا شده است.
بیماری کلیه و ورم پا

گزینه های درمانی برای تورم پاها

تورم پاها از جمله علائم اولیه بیماری کلیوی محسوب می شود. کلیه ها مسئول حفظ سلامت و عملکرد بدن و حذف مایعات اضافی، دفع مواد زائد و توزیع گلبول های قرمز غنی از اکسیژن هستند.

ابتلا به یک بیماری یا اختلال در کلیه ها به سرعت این تعادل را از بین می برد. تورم پاها یکی از علائم اولیه و رایج اختلال کلیه است. کلینیک ما به این بیماران در بهبود درد و تورم پاها کمک خواهد کرد.

موارد زیر از دیگر علائم بیماری کلیوی محسوب می شوند:

• تورم پاها، دست ها یا صورت
  • خارش پوست
  • گیجی

در صورت تجربه این علائم لازم است برای انجام آزمایش خون و ادرار به پزشک مراجعه کنید. این آزمایشات دقیق ترین راه برای تشخیص بیماری کلیوی هستند.

بیماری کلیوی بدون درمان منجر به نارسایی کلیه و مرگ خواهد شد. دیالیز و مصرف دارو به حذف مواد زائد و تجمع مایعات از بدن کمک می کند، اما درمان سایر علائم به روش های مدیریتی دیگری نیاز خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : 7 علامت زودهنگام بیماری کلیه در زنان

احتمال ابتلا به بیماری کلیوی

بیماری کلیوی در سراسر بدن مشکلات زیادی از جمله ورم پاها را ایجاد می کند. هر فرد دو کلیه دارد و در صورتی که یکی از آن ها از کار بیافتد، دیگری به کار خود ادامه خواهد داد و علائم بلافاصله ظاهر نمی شوند.

در نتیجه اشخاصی از جمله افراد بالای 60 سال و کسانی که سابقه خانوادگی مشکلات کلیوی دارند به دلیل بالا بودن احتمال ابتلا به نارسایی کلیه باید به طور مکرر تحت معاینه قرار بگیرند.

• مصرف برخی داروها

برای تشخیص و درمان انواع مشکلات و نارسایی های کلیوی می توانید به کلینیک اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "مشکلات کلیوی و ورم پا" ثبت شده