مقاربت دردناک (دیسپارونی) چیست؟ علائم و سوالات متداول

مقاربت دردناک-دیسپارونی

مقاربت دردناک (دیسپارونی)، درد حین رابطه جنسی یا بعد از آن است. مقاربت دردناک در بخش خارجی اندام تناسلی (روی فرج) یا درون واژن، رحم یا لگن حس می شود.

فاکتورهایی همچون بیماری های نهفته یا عفونت سبب بروز مقاربت دردناک می شود.

این مشکل معمولا با شناسایی علت درد حل خواهد شد.

مقاربت دردناک چیست؟

درد حین مقاربت، دردی ثابت یا عود کننده درست قبل، حین یا بعد از رابطه جنسی است. این درد در ناحیه تناسلی حس می شود.

زن می تواند درد را در بخش خارجی ناحیه تناسلی (لابیا یا ورودی واژن) حس کند. برخی افراد در داخل بدن درد را حس می کنند یعنی دهانه رحم، رحم یا پایین شکم.

مقاربت دردناک بیماری ای رایج است که می تواند تاثیر منفی احساسی و روانی روی فرد داشته باشد.

علاوه بر درد فیزیکی، رابطه عاطفی بین زوج کم شده و دچار تنش می شوند. پزشک درمان مناسب را بر پایه علائم توصیه کرده و علت نهفته آن را مشخص خواهد کرد.

دیسپارونی

چه کسی بیشتر مستعد ابتلا به مقاربت دردناک است؟

درد حین مقاربت در زنان رایج تر است. این مشکل هم در مردان و هم زنان در هر گروه سنی را درگیر می کند. درد غالبا به علت فاکتور های فیزیکی یا مشکلات و بیماری ها است اما گاهی علت روانی هم دارد.

مقاربت دردناک چقدر رایج است؟

درد حین مقاربت یکی از رایج ترین مشکلات در حوزه بیماری های زنان است که پزشک می تواند درمان کند.

این مشکل روی ۱۰ تا ۲۰ درصد از افراد در آمریکا در مقطعی از زندگیشان تاثیر می گذارد.

آیا مقاربت دردناک انواع مختلفی دارد؟

محل بروز درد به تعیین نوع مشکلی که دارید کمک می کند:

• درد در ورودی واژن (مقاربت دردناک سطحی یا Intraorbital) : این درد در ورودی واژن حین دخول رخ می دهد. برخی فاکتورهای مرتبط با درد ورودی واژن عبارتند از فقدان لغزندگی، آسیب ها، جراحات و یا عفونت
  • درد عمیق (Collision Dyspareunia) : این درد وقتی رخ می دهد که آلت کامل داخل شده و در برخی پوزیشن ها عمیق تر حس می شود. فرد این درد را در دهانه رحم و پایین شکم حس می کند. بیماری ها یا جراحی های پیشین معمولا درد عمیق حین مقاربت به وجود می آورند.

درد حین مقاربت هم به شکل اولیه، ثانویه، کامل یا دوره ای توصیف می شود:

• درد ثانویه دردی است که بعد از تجربه دوره ای از رابطه جنسی بدون درد، حس می کنید
  • درد کامل یعنی هر بار حین مقاربت به آن دچار می شوید
  • درد دوره ای وقتی است که فقط در مواقع خاص ایجاد می شود
دلیل درد هنگام رابطه

علل بروز مقاربت دردناک چیست؟

در بسیاری از موارد، اگر واژن به قدر کافی لغزنده نباشد حین مقاربت درد ایجاد خواهد شد.

با پیشنوازی کافی قبل از دخول، ریلکس تر شدن و استفاده از لوبریکانت ها، درد برطرف خواهد شد.

اگر یکی از مشکلات زیر را داشته باشید، مقاربت دردناک خواهد شد:

• اتروفی واژینال : دیواره واژن رطوبت و ضخامت طبیعی خود را از دست داده و خشک، نازک و ملتهب می شود. این مشکل به دلیل مصرف برخی داروها، یائسگی یا سایر تغییرات هورمونی ایجاد می شود.
  • واژینیسموس : ترس از آسیب دیدن یا تجربه آسیب های قبلی که سبب اسپاسم عضلات واژن می شود.
  • عفونت واژن : این بیماری رایج بوده و شامل عفونت قارچی واژن می شود.
  • مشکل در دهانه رحم : آلت تناسلی با دخول کامل و عمیق به دهانه رحم می رسد. بنابراین مشکل در دهانه رحم (مثل عفونت) سبب ایجاد درد حین مقاربت عمیق می شود.
  • مشکل در رحم : مشکلاتی مثل فیبروم که درد عمیق حین مقاربت ایجاد می کند.
  • آندومتریوز : بیماری ای که در آن اندومتریوم (بافت دیواره رحم) در خارج از رحم رشد می کند.
  • مشکل تخمدان : مشکلاتی مثل کیست تخمدان که سبب بروز درد می شود.
  • بیماری التهاب لگن : بافت های داخل عمق واژن به شدت ملتهب می شوند و فشار دخول، درد ایجاد خواهد کرد.
  • بارداری خارج از رحم : بارداری ای که در آن تخمک بارور شده خارج از رحم رشد می کند.
  • رابطه جنسی زود هنگام بلافاصله بعد از جراحی یا زایمان
  • بیماری های آمیزشی : بیماری هایی مثل زگیل تناسلی، تبخال تناسلی یا سایر بیماری های آمیزشی
  • ولوودینیا : درد مزمن در اندام تناسلی خارجی
  • آسیب به ناحیه تناسلی یا واژن : این آسیب ها شامل پارگی حاصل از زایمان یا برش پرینه است.
  • اختلالات پوستی که روی اندام تناسلی تاثیر می گذارند.
  • مشکلات روانی : اضطراب، افسردگی و کاهش حرمت نفس مانع برانگیختگی جنسی می شوند.

اگر قربانی تجاوز یا تعرض جنسی بوده اید، درد حین مقاربت از عوارض آن خواهد بود. مردان هم مثل زنان ممکن است به علت عدم لغزندگی کافی حین رابطه احساس درد کنند.

بیشتر بخوانید : غلبه بر اضطراب عملکرد جنسی

رابطه جنسی دردناک در مردان

این مشکل با استفاده از لوبریکانت حل می شود. در مردان رابطه جنسی دردناک به علت برخی اختلالات خاص هم ممکن است رخ دهد از جمله:

• آسیب به پیش پوست آلت تناسلی که با سایش یا پارگی منجر به درد خواهد شد.
  • بیماری های آمیزشی : عفونت های مخمری یا عفونت های زیر پوست اضافی سر آلت تناسلی علاوه بر عفونت های رایج آمیزشی مثل هرپس تناسلی یا سوزاک، مقاربت را هم دردناک خواهد کرد.
  • بد شکلی های آلت تناسلی : بیماری پیرونی یا سایر بدشکلی های آلت تناسلی مقاربت دردناک به وجود می آورند.
  • نعوظ دردناک : بیماری ای مثل پریاپیسم منجر به نعوظ ماندگار و دردناکی خواهد شد.

علائم مقاربت دردناک

اگر در زمان رابطه جنسی درد دارید، موارد زیر را تجربه خواهید کرد:

• دردی تیز حین دخول و ورود به واژن
  • دردی عمیق حین فرو بردن آلت
  • درد نبض دار بعد از اتمام رابطه
  • درد همراه با سوزش
  • کرمپ لگن
  • سفتی و اسپاسم عضلات

مقاربت دردناک چه حسی دارد؟

شایع ترین علامت، درد حین مقاربت است که ورودی واژن یا کمی عمیق تر حس می شود. می تواند دردی مجزا در یک نقطه باشد و یا اینکه کل اندام تناسلی را درگیر کند.

همواره احساس سوزش، ذق ذق کردن و ناراحتی وجود دارد.

آیا مقاربت دردناک با خونریزی همراه است؟

مقاربت دردناک لزوما خونریزی ایجاد نمی کند. هر نوع خونریزی که حین رابطه جنسی ایجاد شود علت نهفته پزشکی دارد. گاهی اوقات هم علت، همان دلیل مقاربت دردناک است.

چگونه با پزشک در باره این مشکل صحبت کنیم؟

بدون خجالت با پزشک درباره هرگونه درد حین رابطه جنسی صحبت کنید. برخی سوالاتی که پزشک از شما می پرسد عبارتند از:

• درد در کدام قسمت است؟
  • درد هر چند وقت یکبار اتفاق می افتد؟
  • چه مدت است که این درد را دارید؟
  • این درد چه حسی دارد؟
  • چه داروهایی استفاده می کنید؟
  • آیا قبلا در این نقطه جراحی داشته اید؟
  • آیا برای بیماری های مرتبط با واژن قبلا تحت درمان بوده اید؟

بیشتر بخوانید : درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی

رابطه جنسی دردناک

مقاربت دردناک چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک این مشکل را با گرفتن سابقه کامل پزشکی و معاینه بالینی تشخیص می دهد. معاینه بالینی شامل بررسی لگن، شکم، واژن و رحم می شود.

چه آزمایش هایی برای تشخیص مقاربت دردناک تجویز می شود؟

برای مشخص کردن منبع درد و تشخیص هرگونه بیماری، پزشک موارد زیر را اجرا می کند:

• معاینه بالینی : این بررسی شامل معاینه لگن، مقعد و تست پاپ اسمیر است. همچنین پزشک نمونه ای از ترشحات واژن و ادرار را برای بررسی عفونت از بیمار می گیرد.
  • سونوگرافی : سونوگرافی واژینال تصویر بهتری از دستگاه تولید مثل زنان ارائه می کند.
  • لاپاراسکوپی : در موارد نادر، لاپاروسکوپی تجویز می شود.

درمان مقاربت دردناک به چه شکل است؟

برخی درمان ها برای مقاربت دردناک به مداخلات پزشکی نیاز ندارند. مثلا برای رفع درد حین مقاربت و بعد از بارداری باید حداقل شش هفته صبر کرد. رابطه جنسی را حتما با حرکات آرام و صبوری کامل آغاز کرده و اگر خشکی واژن دارید از لوبریکانت های بر پایه آب استفاده کنید.

برخی درمان ها نیازمند داروهای نسخه دار هستند. اگر دلیل خشکی واژن یائسگی است، از پزشک درباره کرم های استروژن، قرص، حلقه یا سایر داروها مشاوره بگیرید.

سایر علل مقاربت دردناک هم شاید به داروهای تجویزی نیاز داشته باشند. در مواردی که هیچ علت پزشکی ای وجود ندارد، سکس تراپیست کمک کننده خواهد بود.

برخی افراد نیاز به رفع احساس گناه، درگیری های ذهنی مرتبط با رابطه جنسی یا احساسات مرتبط با تجاوز و تعرض هایی که قبلا صورت گرفته دارند.

درمان طبیعی مقاربت دردناک چیست؟

استفاده از لوبریکانت بر پایه آب در واژن، فرج و لابیا برای برخی از زنان که از خشکی واژن رنج می برند مفید است.

گاهی اوقات قطع مصرف عطرهای واژینال، پد های بهداشتی معطر یا دستمال توالت هم به رفع درد کمک می کند.

چه داروهایی برای رفع مقاربت دردناک استفاده می شوند؟

داروهایی برای رفع این مشکل در بازار وجود دارند. اگر علت خشکی واژن کمبود استروژن باشد، استروژن های موضعی به واژن زده خواهند شد.

FDA دارویی به نام اوسپمیفن را برای مقاربت دردناکی که علت آن یائسگی است تایید کرد.

این دارو خوراکی بوده و همچنین داروهایی هم برای رفع عفونتی که درد حین مقاربت ایجاد می کنند وجود دارد.

کنترل علایم مقاربت دردناک به چه شکل است؟

یک سری اقدامات برای کنترل درد در زمان انجام رابطه یا بعد از آن برای رفع درد مفید است از جمله:

• استفاده از لوبریکانت بر پایه آب یا سیلیکون برای رفع خشکی واژن
  • فعالیت های جنسی و پوزیشن هایی که دردناک نیستند
  • استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه قبل از رابطه جنسی
  • اختصاص زمانی به ریلکس کردن و استرس زدایی قبل از رابطه
  • قرار دادن کیسه یخ روی آلت تناسلی بعد از رابطه جنسی

دوران نقاهت چقدر طول می کشد؟

مدت زمان مورد نیاز جهت بهبودی بستگی به علت این مشکل دارد. خبر خوب قطعی بودن بهبودی و درمان است.

داروها، مشاوره، جراحی یا لوبریکانت ها همگی راه های درمانی موثری برای رهایی از مشکل مقاربت دردناک هستند.

بیشتر بخوانید : انزال دردناک چیست؟ (درد در هنگام انزال چیست)

چه اقداماتی به کاهش خطر مقاربت دردناک کمک می کنند؟

معمولا کار زیادی برای کاهش خطر مقاربت دردناک نمی شود کرد چون روی این مشکل کنترل زیادی ندارید.

برخی از فاکتورهایی که در کنترل فرد قرار دارند عبارتند از رابطه ایمن و محافظت شده و حفظ بهداشت.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائمی مثل درد جدید یا شدیدتر شدن آن حین رابطه جنسی، خونریزی، ترشحات غیرعادی، پریود های غیر طبیعی یا انقباضات غیرعادی واژن داشتید به پزشک مراجعه کنید.

برای دردی که هیچ علت پزشکی زمینه ای ندارد، به سکس تراپیست یا مشاور ارجاع داده خواهید شد.

چه سوالاتی باید از پزشک پرسید؟

مقاربت دردناک هم از نظر فیزیکی و هم عاطفی مشکل است. برخی از سوالاتی که می توانید از پزشک بپرسید این ها هستند:

• علت بروز این درد چیست؟
  • چه درمان هایی در دسترس هستند؟
  • برای کاهش درد چه کنم؟
  • چه مدت طول می کشد احساس بهتری پیدا کنم؟

بسیاری از افرادی که مشکل مقاربت دردناک دارند با همکاری پزشک متخصص می توانند برای بهبود علائم و افزایش تجربیات مثبت جنسی یک درمان مناسب پیدا کنند. برای مشاوره با پزشک متخصص اورولوژی در تهران به کلینیک الهام در شهرک غرب مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "مقاربت دردناک (دیسپارونی) چیست؟ علائم و سوالات متداول" ثبت شده