واریکوسل گرید 2 + تشخیص و درمان

واریکوسل گرید 2

واریکوسل گرید 2 به طور بالقوه منجر به کاهش باروری در مردان شده و معمولا باعث بروز تغییرات پاتولوژیک مایع منی می شود. این ارتباط مهم نقش موثری در افزایش علاقه به کسب آگاهی در زمینه جنبه های اپیدمیولوژیک واریکوسل دارد.

با توجه به مطالعات اخیر این فرض وجود دارد که سابقه خانوادگی، قرار گرفتن در محیط های خاص و عوامل ژنتیکی بر پاتوفیزیولوژی تاثیر می گذارند.

پارامترهای فیزیکی همچون قد و چاقی نیز عوامل اصلی مرتبط با واریکوسل هستند و مردان جوان، قد بلند و لاغر با شاخص توده بدنی پایین بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

ارتباط مهمی میان فعالیت بدنی، ایجاد واریکوسل و در نتیجه تغییرات مایع منی وجود دارد. در حقیقت انجام تمرینات ورزشی احتمال ابتلا به واریکوسل بالینی قابل لمس را افزایش می دهد.

به ویژه برخی از ورزش ‌هایی که نیاز به انجام حرکات بر خلاف جاذبه دارند منجر به ایجاد واریکوسل می شوند. تسریع جهش رشد و بلوغ نیز از دیگر عناصر اساسی مرتبط با ایجاد واریکوسل هستند.

نقش آنالیز مایع منی در نوجوانان همچنان موضوعی مورد بحث است. مطالعات اخیر نشان داده اند که وجود واریکوسل در دوران نوجوانی تاثیری بر باروری ندارد.

تجزیه و تحلیل کیفیت مایع منی تنها در بیماران مرحله تانر V ضروری است، زیرا بهبود پارامترهای مایع منی در طول پیگیری یا بعد از جراحی گاهی نشان دهنده بلوغ رشدی است.

مطمئنا اختلال عملکرد بیضه در بیماران مبتلا به واریکوسل بسیار زودتر از عدم تقارن بیضه ها رخ می دهد. به همین دلیل، اختلال عملکرد بیضه احتمالا قبل از توقف رشد بیضه قابل تشخیص خواهد بود.

واریکوسل گرید 2 چیست

واریکوسل رگ های واریسی یا گروهی از رگ های ملتهب و متورم هستند که به دلیل اختلال جریان خون در رگ های کیسه بیضه ایجاد می شوند.

جریان خون غیرطبیعی باعث تجمع خون در رگ ها شده و در نهایت رگ ها به واریس تبدیل می شوند.

واریکوسل گرید 2 قابل مشاهده و قابل لمس بوده و بیمار می تواند تورم را در ناحیه کیسه بیضه احساس کند و در برخی موارد نیز حتی آن ها را به طور طبیعی ببیند.

رگ های واریسی در طول معاینه فیزیکی طی مانور والسالوا تشخیص داده می شوند. واریکوسل گرید 2 درد قابل توجهی برای بیمار ایجاد کرده و در این مرحله، باروری نیز به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می گیرد.

همچنین این وضعیت منجر به کاهش نسبت اسپرم در مایع منی بیمار شده و در موارد شدید، باعث آسیب دیدگی دائمی بیضه ها می شود که به آتروفی بیضه نیز معروف است.

واریکوسل گرید 2 چیست

تشخیص واریکوسل گرید 2

واریکوسل قابل مشاهده نیست، اما بدون مانور والسالوا نیز می توان رگ های ملتهب را احساس کرد. پزشک گاهی واریکوسل را زمانی که بیمار ایستاده است لمس می کند.

برای ارزیابی عملکرد سلول های تولید مثل، تجزیه و تحلیل مایع منی از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه این بیماری تحرک اسپرم را 2 درجه کاهش می دهد.

چه زمانی لازم است واریکوسل گرید 2 درمان شود

واریکوسل گرید 2 وضعیتی است که بیماری در واقع شروع به قابل توجه شدن می کند و علائم شدید ظاهر می شوند.

اکثر افراد مبتلا به این بیماری درمان محافظه کارانه علائم را ترجیح می دهند، اما در موارد شدید احتمالا فرد به عمل جراحی نیاز خواهد داشت.

درمان جراحی واریکوسل گرید 2 در موارد زیر توصیه می شود:

• بیمار دارای تعداد کم اسپرم یا اسپرم بی کیفیت است که منجر به ناباروری می شود.
  • واریکوسل باعث ایجاد درد و ناراحتی شدید برای بیمار می شود.
  • احتمال تشدید واریکوسل و ایجاد آتروفی بیضه وجود دارد.

عدم درمان واریکوسل منجر به کاهش تستوسترون و عوارض مرتبط مانند سندرم متابولیک، دیابت و پوکی استخوان خواهد شد.

بیشتر بخوانید : انواع گریدهای واریکوسل

واریکوسل گرید 2 و بارداری

درمان واریکوسل گرید 2

در صورتی که بیمار درد خفیف تا متوسط ​​داشته باشد یا باروری تحت تاثیر قرار نگیرد، تنها به درمان محافظه کارانه علائم نیاز خواهید داشت.

این اقدامات شامل استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم، مصرف داروهای مسکن بدون نسخه برای تسکین درد و پوشیدن لباس زیر تنگ برای جلوگیری از جریان خون نامنظم و تجمع خون هستند.

در مواردی که لازم است واریکوسل برداشته شود می توان اقدامات زیر را در نظر گرفت:

آمبولیزاسیون از راه پوست

در این روش غیر جراحی، جراح جریان خون به رگ های واریسی را متوقف می کند.

در تکنیک آمبولیزاسیون از راه پوست، یک سیم یا محلول از ناحیه کشاله ران وارد شده و با ایجاد اسکار در دهانه رگ های واریسی، این رگ های ملتهب مسدود می شوند.

واریکوسلکتومی باز

جراح در روش واریکوسلکتومی باز، برشی را مستقیما بر روی کیسه بیضه، کشاله ران یا زیر شکم ایجاد کرده و رگ های واریسی را از طریق برش تعیین کرده و سپس می بندد.

دوره نقاهت این عمل طولانی بوده و جای اسکار باقی می ماند، در نتیجه امروزه این روش به طور کلی برای درمان واریکوسل ترجیح داده نمی شود.

بیشتر بخوانید : واریکوسل گرید 3 چیست + تشخیص و درمان

واریکوسلکتومی میکروسکوپی

در این روش کم تهاجمی یک برش میکروسکوپی (کمتر از 1 میلی متر) روی کیسه بیضه ایجاد شده و سپس جراح از میکروسکوپ برای تعیین محل مورد نظر و برداشتن رگ ها استفاده می کند.

از آنجایی که برش کوچک است، جای زخم بسیار کوچکی ایجاد شده و بیمار دوره بهبودی سریع‌ تری خواهد داشت.

واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی

در این تکنیک، جراح یک برش کوچک روی شکم ایجاد کرده و از لاپاراسکوپ و سایر ابزارهای جراحی برای مشاهده و درمان تمام رگ های واریسی به طور جداگانه استفاده می کند.

از آنجایی که این عمل نیز یک روش کم تهاجمی است، نسبت به واریکوسلکتومی باز ترجیح داده می شود.

درمان واریکوسل گرید 2

پس از درمان واریکوسل گرید 2 چه انتظاری باید داشت

واریکوسل گرید 2 را می توان به کمک روش های پزشکی مدیریت کرد، اما اگر درد بیش از حد باشد یا باروری تحت تاثیر قرار بگیرد، بیمار به مداخله جراحی نیاز خواهد داشت. دوره بهبودی در هر دو مورد بسیار متفاوت است.

در درمان محافظه کارانه می توان درد را مدیریت کرد. اما در درمان جراحی، بیمار به مدت 2 تا 3 ساعت در اتاق ریکاوری بستری شده و سپس در همان روز ترخیص می شود.

به خصوص اگر پشت میز می نشینید می توانید چند روز پس از جراحی به سر کار بازگردید. پس از عمل به مدت 3 تا 4 هفته در ناحیه کشاله ران احساس درد و تورم خفیف خواهید داشت.

می توان درد و ناراحتی را با داروهای مسکن بدون نسخه کنترل کرد. بهبودی کامل پس از واریکوسلکتومی با حداقل تهاجم حدود 3 تا 6 هفته طول خواهد کشید.

مزایای درمان واریکوسل گرید 2

درمان واریکوسل گرید 2 مزایای مختلفی از جمله موارد زیر به همراه دارد:

• درد و ناراحتی طولانی مدت ناشی از واریکوسل تسکین می یابد.
  • از آتروفی بیضه جلوگیری شده و عوارضی مانند کاهش تستوسترون، مشکل در برقراری رابطه جنسی و غیره از بین می رود.
  • سطح تستوسترون متعادل شده و میزان باروری بیمار افزایش می یابد.
درمان واریکوسل گرید 2 سمت چپ

چشم انداز

مردانی که اقدام به درمان واریکوسل می کنند نتایج نسبتا خوبی دریافت خواهند کرد. در سال 2014 مطالعه‌ ای بر روی مردان مبتلا به واریکوسل که تعداد اسپرم‌ کمی داشتند انجام شد.

بر اساس این مطالعه، جراحی تعداد اسپرم‌ این مردان را به طور متوسط ​​از 2.4 به 11.6 میلیون در میلی‌ لیتر افزایش می ‌دهد.

با این حال در این مطالعه، نرخ باروری نسبتا پایین بوده و از 102 شرکت کننده تنها 17 زوج به طور طبیعی باردار شدند. این موضوع نشان می دهد که درمان میزان باروری را افزایش می دهد، اما ناباروری را در تمام مردان درمان نمی کند.

مردانی که سابقه ابتلا به واریکوسل و ناباروری دارند باید با پزشک درباره خطرات و مزایای درمان صحبت کنند. در برخی موارد، جراحی ایمن ترین گزینه برای افزایش باروری است.

در موارد دیگر، یک زوج با تکنیک‌ های کمکی مانند لقاح داخل رحمی و لقاح آزمایشگاهی نتایج بهتری دریافت خواهند کرد.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه واریکوسل به طور اجتناب ناپذیری منجر به ناباروری مردان می شود وجود ندارد. همچنین این بیماری در 10 تا 20 درصد از مردان پس از جراحی مجددا عود خواهد کرد.

مشاهده رگ‌ های متورم به معنای مشکلات باروری نیست، اما شاید مردان بخواهند درباره این خطر با پزشک صحبت کنند.

واریکوسل گرید 2 در مردان نابارور رایج تر است. در نتیجه متوجه می شویم که میان واریکوسل و ناباروری ارتباطی وجود دارد. برای درمان واریکوسل می توانید به کلینیک اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "واریکوسل گرید 2 + تشخیص و درمان" ثبت شده