تشخیص و درمان پیوری (Pyuria)

پیوری (Pyuria) بیماری ای است که در آن گلبول های سفید بیشتر از حد معمول در ادرار مشاهده می ‌شوند.

علائم پیوری

در بیماری پیوری تغییرات قابل مشاهده ای در ادرار دیده می ‌شود از جمله ادرار کف آلود، غلیظ یا کدر. گاهی اوقات این ها تنها علائم Pyuria هستند. پیوری اغلب به علت عفونت دستگاه ادراری ایجاد می ‌شود

و این عفونت سبب بروز تکرر ادرار، سوزش ادرار، نیاز سریع به دفع ادرار خواهد شد.

پیوری می تواند نشانه ای از سپسیس باشد که واکنشی مهلک به عفونت خون است و تب، تغییر در فشار خون، ضربان ضعیف و مشکل در تنفس ایجاد می کند.

عفونت دستگاه ادراری

علت بروز پیوری

عفونت مجرای ادرار شایع ‌ترین علت پیوری است. با اینکه اکثر موارد عفونت دستگاه ادراری جدی نیستند اما با قدری درد همراه هستند. تقریباً نیمی از تمامی زنان در طول زندگی خود حداقل یک بار به عفونت دستگاه ادراری مبتلا می ‌شوند.

اکثر موارد عفونت دستگاه ادراری بعد از رفع، عود مجدد دارد. شایع ترین علت عفونت دستگاه ادراری باکتری روده است که به مجرای ادرار می رسد.

زنان بیشتر مستعد ابتلا به این عفونت هستند چون میزراهی کوتاه تر و نزدیک تر به مقعد دارند. میزراه در مردان بلند تر بوده بنابراین عفونت باید مسیر بیشتری را طی کند تا به مثانه برسد.

چون مردان کمتر به عفونت ‌های ادراری مبتلا می ‌شوند، در صورت ابتلا باید کاملاً جدی گرفته شود. علل عفونت در مردان عبارت است از پروستاتیت، بزرگ شدگی پروستات، خالی نشدن کامل مثانه، سنگ مثانه یا کلیه.

پیوری استریل

پیوری می تواند غیر استریل (باکتری آن را ایجاد کند) یا استریل (باکتری آن را ایجاد نکند) باشد. در پیوری استریل ادرار حاوی گلبول های سفید خون است اما استریل به نظر می رسد یعنی در کشت، باکتری و سایر میکروارگانیسم ها رشد نمی کند.

علل بروز پیوری استیل این ها هستند:

• پیوری استریل معمولا به علت بیماری های آمیزشی مثل سوزاک یا ویروس ها ایجاد می شود
  • پیوری استریل در نتیجه واکنش به داروهایی همچون استامینوفن یا سایر بیماری ها مثل بیماری کاوازاکی یا سل تناسلی می تواند به وجود بیاید
  • انگل ‌ها، سنگ کلیه، تومورها، کیست ‌ها و سیستیت بینابینی (سندرم مثانه دردناک) هم می توانند منجر به بروز پیوری استریل شوند.
تشخیص پیوری

هم پیوری استریل و هم غیر استریل با آزمایش تحلیل ادرار تشخیص داده می شوند. ادرار برای ارزیابی های میکروسکوپی به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد. وقتی ۱۰ گلبول سفید در هر میلی متر مکعب ادرار وجود داشته باشد پیوری تشخیص داده می شود.

آزمایش ادرار هر گونه باکتری دیگر را هم مشخص می کند. اگر پیوری به علت عفونت باکتریایی نباشد، آزمایش های بیشتری برای تعیین علت آن نیاز است.

پزشک آزمایش خون یا تصویربرداری برای بررسی سایر مشکلات احتمالی مثل سنگ کلیه تجویز می ‌کند. اگر داروهای ایجاد کننده Pyuria مصرف می کنید، پزشک دستور توقف مصرف می دهد.

درمان پیوری

درمان این مشکل به علت بروز آن بستگی دارد. اکثر موارد به دلیل عفونت های دستگاه اداری ایجاد می ‌شوند که با آنتی بیوتیک درمان پذیر خواهند بود.

درمان با آنتی ‌بیوتیک علائم عفونت ادراری را از بین می برد. باید همه داروهای تجویزی را طبق دستور مصرف کنید در غیر این صورت عفونت عود مجدد خواهد داشت. بعد از اتمام داروها باید دوباره به پزشک مراجعه کنید تا از رفع کامل بیماری اطمینان حاصل شود.

بیشتر بخوانید : هر آنچه باید در مورد آزمایش ادرار بدانید

پیشگیری از بروز پیوری

رعایت بهداشت به پیشگیری از بروز عفونت دستگاه ادراری کمک می کند. بعد از دفع ادرار و مدفوع دستمال را از جلو به عقب کشید و دستمال را به آرامی از روی واژن و مقعد عبور دهید. شستشوی ناحیه تناسلی قبل و بعد از رابطه جنسی خطر بروز عفونت دستگاه ادراری را می‌ کاهد.

همیشه از کاندوم استفاده کنید تا خطر بیماری های مقاربتی کاهش یابد. مصرف آب کافی و هیدراته ماندن بدن به پیشگیری از سنگ کلیه و عفونت دستگاه ادراری کمک می کند.

برای تشخیص و درمان بیماری پیوری و دیگر مشکلات اورولوژی به کلینیک الهام در شهرک غرب مراجعه کنید. ما در کلینیک الهام با جذب بهترین متخصصان اورولوژی و ارائه خدمات آزمایشگاهی سعی داریم بهترین خدمات را در زمینه بیماری های اورولوژی ارائه دهیم.

0 دیدگاه در مورد "تشخیص و درمان پیوری (Pyuria)" ثبت شده