داروهایی که باعث کاهش اسپرم در مردان می شود

تاثیر داروها بر کاهش اسپرم در مردان

بسیاری از داروهای تجویزی و مواد مخدر روی تعداد اسپرم تاثیر منفی می گذارند. اگر رویای فرزند دار شدن دارید باید بدانید برخی داروهای خاص (چه قانونی و چه غیر قانونی) روی قدرت باروری تاثیر منفی دارند و باعث کاهش اسپرم در مردان می شوند.

داروها و مواد مخدر چه تاثیری روی ناباروری و کاهش اسپرم در مردان دارد؟

داروها و مواد مخدر روی توانایی باروری افراد تاثیر گذار هستند. در اکثر موارد، این تاثیرات موقتی بوده و با توقف مصرف، تاثیر آنها از بین می رود.

اما همیشه وضع به این منوال نیست و برخی از این داروها منجر به ناباروری دائم مردان می شوند. اگر قصد فرزندآوری دارید با پزشک درباره داروها و موادی که استفاده می کنید صحبت کنید.

تاثیر مواد مخدر روی سلامت روانی و فیزیکی بسیار زیاد است و سلامت فرد را به شیوه های مختلفی تحت تاثیر قرار می دهد. درمان نه تنها برای سلامتی مفید است بلکه محیط را برای فرزند آینده ایمن تر و با ثبات تر می سازد.

دارو ها و کاهش اسپرم در مردان

داروهای تاثیر گذار روی باروری و کاهش اسپرم در مردان

اگر داروهای شما در این لیست باشد چه؟ اصلا نترسید. در اکثر موارد تاثیر منفی آنها روی باروری قابل بازگشت است. بنابراین با پزشک درباره گزینه ‌های مختلف دارویی صحبت کنید. اگر دارویی با عوارض غیرقابل ‌پیش‌ بینی تجویز شده (عوارضی مثل مشکلات مربوط به باروری) پس داروی خود را عوض کنید.

لیست داروها و مواد تاثیر گذار عبارتند از:

مسدود کنندگان آلفا

از مسدود کنندگان آلفا برای درمان علائم ادراری با علت پروستات بزرگ شده استفاده می شود. انواع محدودی از این داروها وجود دارد که همگی روی باروری به شیوه های مختلفی تاثیر می گذارند.

داروی سیلودوسین و تامسولوسین (راپافلو و فلومکس) هر دو در حجم انزال کاهش شدید ایجاد می کنند.

گاهی اوقات هم انزال را کاملا متوقف خواهند کرد. اگر یکی از این داروها را مصرف می ‌کنید با اورولوژیست درباره تاثیر احتمالی آن روی باروری و گزینه ‌های درمانی صحبتی داشته باشید.

ضد افسردگی ها

سلامت روان بسیار مهم است اما اگر قصد والد شدن دارید، ضد افسردگی ‌ها شانس بارداری را کاهش می دهند. مهارکنندگان انتخابی سروتونین از شایع ‌ترین داروهای تجویزی برای افسردگی و اضطراب هستند.

اما این داروها سبب اختلال جنسی و تاخیر در انزال می شوند. خوشبختانه این داروها تنها درمان برای افسردگی و اضطراب نیستند.

داروها و تعداد اسپرم

داروهای شیمی درمانی

ابتلا به سرطان به خودی خود سخت بوده و دیگر جایی برای نگرانی درباره باروری باقی نمی ماند. متاسفانه تمامی داروهای شیمی درمانی مورد استفاده برای درمان سرطان به طرز چشمگیری تولید اسپرم را کاهش داده یا متوقف می کنند.

بسته به نوع شیمی درمانی و طول مدت درمان، تولید اسپرم طی دو سال برخواهد گشت. اما در بسیاری از افراد تولید اسپرم هرگز برنگشته و در نتیجه ناباروری رخ می دهد.

اگر قصد شیمی درمانی دارید با پزشک درباره فریز کردن اسپرم ها قبل از شروع درمان صحبت کنید.

اپیوئید ها (نارکوتیک ها)

اپیوئید ها که با سلول های عصبی جهت کاهش درد سر و کار دارند، چه نوع خیابانی و غیر قانونی آنها و چه شکل دارویی و تجویزی شان روی باروری تاثیر منفی می گذارند.

استفاده طولانی مدت از اپیوئید ها سیگنال ‌های تولید تستسترون را مختل کرده و سبب کاهش تستوسترون و کیفیت و کمیت اسپرم می شوند. دوره تاثیرگذاری اپیوئید ها بستگی به این دارد که کدام را مصرف می‌ کنید و با چه دوزی.

استفاده کوتاه مدت، تاثیر منفی شاخصی روی باروری نمی گذارد مثل استفاده کوتاه مدت از اپیوئید ها برای کنترل درد بعد از جراحی یا شکستگی های استخوان.

اما اپیوئید ها به شدت اعتیادآور هستند بنابراین با پزشک درباره هرگونه نگرانی در مورد عوارض استفاده کوتاه مدت این داروها یا اعتیاد به آن در گذشته صحبت کنید.

تستسترون

تستسترون جایگزین یا همان مکمل های تستسترون تاثیر قوی منفی روی تولید اسپرم دارند.

محتمل ترین پیامدهای این مکمل‌ها و داروها، کاهش تعداد اسپرم و یا عدم وجود اسپرم در مایع منی است. با مصرف تستسترون، سیگنال های هورمونی مخابره شده به بیضه ها جهت تولید تستسترون و بیضه مسدود می شوند.

در این صورت تولید طبیعی تستسترون متوقف شده و بنابراین سطح تستسترون در بیضه ها به شدت کاهش می یابد به حدی که برای تولید اسپرم مناسب نیست.

در اکثر افراد، این تاثیر منفی موقتی بوده و ۶ تا ۱۲ ماه طول می کشد تا تولید نرمال اسپرم به حالت قبل برگردد.

کتوکونازول

از این دارو به صورت کرم یا پودر برای رفع عفونت های قارچی استفاده می ‌شود. احتمالا مالیدن آن به پوست تاثیری روی باروری نداشته باشد اما وقتی به صورت قرص مصرف شود، روی تولید تستسترون تاثیر گذاشته و اسپرم را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید : آزواسپرمی ، تشخیص ، درمان و پیشگیری

تاثیر دارو بر کاهش اسپرم و باروری

بازدارندگان ردوکتاز آلفای ۵

این داروها (مثل پروپسیا و اوودارت) برای درمان ریزش مو و بزرگ شدن پروستات به کار می ‌روند.

تاثیر این داروها روی باروری معمولاً خفیف بوده و به محض توقف مصرف، عوارض قطع می ‌شوند اما حین مصرف، باروری با مشکل مواجه خواهد شد و در شخص علائم کاهش اسپرم مشاهده می شود.

اگر از این داروها برای درمان ریزش موی سر استفاده می ‌کنید تولید اسپرم مختل می‌ شود. اما استفاده از آن برای درمان پروستات بزرگ شده سبب کاهش حجم مایع منی و تعداد اسپرم در منی شده و بنابراین باروری مشکل خواهد شد.

تا ۵ درصد از افرادی که این دارو را به هر دلیلی مصرف می کنند شاهد کاهش تعداد اسپرم می شوند.

بنابراین اگر در بارداری مشکل دارید حتماً با پزشک مشورت کنید. به علاوه این داروها میل جنسی را کاهش می دهند. اما در اکثر موارد، این مسئله هم با توقف مصرف دارو رفع خواهد شد.

سایر داروها

برخی دیگر از داروها مشکل باروری ایجاد می ‌کنند اما همه آنها برگشت پذیر هستند مثل:

  • داروهای صرع مثل کاربامازپایین، اوکسکاربازپایین، والپروت
  • ضد ویروس ها جهت توقف گسترش اچ آی وی
  • برخی آنتی بیوتیک ها جهت مقابله با عفونت های باکتریایی
  • داروهای ضد فشار خون مثل نیفدیپین و اسپیرونولاکتون
  • سایمتیدین ها برای درمان رفلاکس اسید معده و زخم های گوارشی
  • سولفاسالازین برای درمان کولیت اولسراتیو و آرتریت روماتوئید

اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید و در بارداری دچار مشکل شده اید آزمایش منی و اسپرم داده تا در صورت کاهش اقدامات لازم را انجام دهید.

بیشتر بخوانید : آزمایش اسپرم و نتایج آن

کاهش اسپرم در مردان

تاثیر مواد مخدر روی باروری و کاهش اسپرم در مردان

انواع مواد مخدر، الکل و تنباکو روی باروری تاثیر منفی دارند.

الکل

مصرف کم الکل به نظر روی باروری تاثیر نمی گذارد که خبری خوب است. مصرف افراطی الکل (از ۱۰ تا ۱۴ نوشیدنی در هفته یا بیشتر) باعث بروز مشکلات زیر می ‌شود:

  • کاهش تولید تستسترون
  • افزایش سرعت خروج تستسترون از خون
  • افزایش سطح استروژن

همه این موارد باعث کاهش تستسترون شده که روی تولید اسپرم تاثیر منفی می گذارد.

استروئیدهای آنابولیک

ورزشکاران و بدنسازان گاهی ‌اوقات استروئید های آنابولیک مصرف می کنند تا عملکرد بهتری داشته و شکل ظاهری بدن شان تغییر کند.

اما این داروها بسیار نا ایمن هستند. استروئیدهای آنابولیک برای باروری مردان مضر بوده و در سیگنال دهی هورمون های مسئول تولید اسپرم اختلال ایجاد می کنند.

میزان آسیب وارده به باروری بستگی به نوع داروی مصرفی، مقدار استفاده و طول مدت مصرف دارد. در برخی افراد، ۶ تا ۱۲ ماه بعد از قطع مصرف، تولید اسپرم به حالت طبیعی بر می گردد.

اما تاثیرات این مصرف بعد از توقف هم جدی بوده و بنابراین نباید در کل از آن استفاده کنید مگر با تجویز پزشک و برای مصارف درمانی.

در مصرف مکمل های بدنسازی و عضله ساز دقت کنید. خرید این محصولات از منابع نا معتبر باعث مصرف ناخودآگاه استروئیدهای آنابولیک می شود چون تولیدکنندگان، مواد تشکیل دهنده آنها را پنهان می‌ کنند.

بیشتر بخوانید : 7 نکته برای اسپرم سالم و قوی

کاهش اسپرم در مردان

ماریجوانا

به علت تاثیر منفی تتراهیدروکانابینول (THC محرک عصبی اصلی موجود در ماریجوانا) روی بدن، باروری هم دچار مشکل می ‌شود.

بنابراین در زمان اقدام برای بارداری مصرف آن را متوقف کنید. THC تولید اسپرم را کم کرده و میل جنسی را می کاهد چون در تولید تستسترون اختلال ایجاد می شود.

همچنین تحرک اسپرم ها را هم محدود می ‌کند. البته خطرات دیگری هم وجود دارد.

ماریجوانا گاهی اوقات با فلزات سنگین همچون سرب و یا کوکائین همراه می ‌شود تا وزنش بیشتر شود. هر دوی این ها برای سلامت کلی بدن و باروری مضر هستند.

تنباکو

مصرف تنباکو و مخصوصاً سیگار باعث مشکلات بسیاری در بدن می شود. ناباروری هم یکی از این مشکلات است.

سیگار روی تولید اسپرم و حرکت آن تاثیر می گذارد. ترک سیگار سخت است اما دلایل بسیاری برای ترک آن وجود دارد از جمله فرزند آوری.

متامفتامین

داروی متامفتامین به شدت اعتیاد آور بوده و محرکی شیمیایی است که به شیوه های مختلف روی بدن تاثیر می گذارد. مفتامین فشار خون و ضربان قلب و تنفس را افزایش داده و باعث نوسانات خلقی و روانی و سرانجام مرگ می‌ شود.

هنوز تحقیقات درباره نحوه تاثیرگذاری متامفتامین روی باروری تکمیل نشده است اما می دانیم که تحرک اسپرم ها را کاهش می‌ دهد.

مراقب مکمل های مردانه باشید

مراقب مکمل هایی که ادعای افزایش میل جنسی و عملکرد جنسی دارند باشید. اکثر آنها تاییدیه FDA ندارند و آسیب زا هستند.

اگر در بارداری مشکل دارید با مصرف انواع داروها دچار کاهش اسپرم شده اید، به پزشک و متخصص اورولوژی برای معاینه بالینی کامل مراجعه کنید. احتمالاً برای معاینات و آزمایشات دقیق تر اسپرم، به اورولوژیست ارجاع داده شوید. آزمایش تحلیل اسپرم اولین قدم در تشخیص مشکل باروری مردان است.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "داروهایی که باعث کاهش اسپرم در مردان می شود" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍