کلینیک ناباروری مردان و درمان آن

کلینیک ناباروری مردان

ناباروری مردان چیست

ناباروری وضعیتی پزشکی است که پدر شدن طبیعی برای مردان دشوار و در برخی موارد نیز غیرممکن است. تولید کم اسپرم، انسدادی که از مانع از حرکت اسپرم می شود و بیماری های مزمن از جمله علل رایج ناباروری مردان هستند.

اگر بدنساز یا ورزشکار هستید و قصد دارید صاحب فرزند شوید، منتظر کمک های حرفه ای نباشید. برخی داروها از جمله استروئیدهای آنابولیک عوارض جانبی غیرمنتظره ای داشته و باروری را تحت تاثیر قرار می دهند.

 استروئیدها چگونه باعث ناباروری مردان می شوند

استروئیدهای آنابولیک داروهایی مصنوعی هستند که به منظور عضله سازی و کاهش چربی اضافی بدن مصرف می شوند.

تعداد زیادی از ورزشکاران و بدنسازان برای بهبود عملکرد و کاهش آسیب دیدگی استروئید مصرف می کنند. هرچند استروئیدها معمولا عوارض جانبی غیرمنتظره ای ایجاد می کنند.

استروئیدها پس از مصرف مستقیما در تولید هورمون ها تداخل ایجاد کرده و به خصوص سیگنال‌ های هورمونی مسئول تولید اسپرم سالم را مسدود می‌ کنند. احتمال ناباروری با مصرف استروئیدها برای مدت طولانی بیشتر می شود.

علت ناباروری مردان

مشکلات باروری تاثیر مستقیمی بر تولید اسپرم دارند. برخی از رایج ترین مشکلات مرتبط با اسپرم ها عبارتند از:

  • تحرک کم
  • شکل عجیب
  • عدم رشد و بلوغ کامل
  • کم بودن تعداد
  • عدم وجود اسپرم

برخی از مردان با بیماری هایی متولد می شوند که بر تولید اسپرم تأثیر منفی می گذارند و بعضی دیگر با توجه به عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و حتی برخی داروها با مشکلاتی مواجه می شوند.

واریکوسل یا بزرگ و ملتهب شدن رگ های بیضه که مانع از تخلیه خون می شود یکی دیگر از علل ناباروری مردان است.

برخی از مردان نیز با مشکل انزال رتروگراد مواجه هستند که مایع منی به مثانه بازمی گردد. حتی گاهی سیستم ایمنی به اشتباه به اسپرم حمله می کند و منجر به ناباروری می شود.

کلینیک درمان ناباروری مردان

تشخیص ناباروری مردان

در کلینیک اورولوژی الهام پزشک متخصص با استفاده از چندین ابزار تشخیصی علت ناباروری مردان را تعیین می کند. یک معاینه فیزیکی کامل و بررسی سوابق پزشکی بیمار به پزشک در تشخیص ضرورت غربالگری کمک خواهد کرد.

مرحله بعدی تجزیه و تحلیل مایع منی است که یک نمای کلی از کمیت و کیفیت اسپرم و همچنین حجم، غلظت، تحرک، ساختار و تعداد اسپرم را نشان می دهد.

سونوگرافی ترانس رکتال ابزار تشخیصی دیگری است که با استفاده از امواج صوتی تصاویری از مجاری انزالی و وزیکول‌ های منی برای بررسی انسداد فراهم می کند.

در برخی موارد نیز برای کسب اطلاعات درباره وضعیت باروری بیوپسی بیضه انجام می شود.

تست ناباروری مردان

مهمترین مرحله ارزیابی، آنالیز مایع منی است. تجزیه و تحلیل مایع منی به پزشک در تشخیص مشکلاتی که باید برای به حداکثر رساندن کیفیت مایع منی مورد بررسی قرار گیرد کمک خواهد کرد.

این آزمایش نیاز به مداخلات پیچیده تر برای شریک زن را از بین برده و به رد مشکلات قابل توجهی که منجر به نتایج منفی شده اند کمک می کند.

بیشتر بخوانید : واریکوسل و باروری مردان

تجزیه و تحلیل مایع منی

در مایع منی مردانی که قادر به باردار کردن همسرشان هستند تعداد اسپرم معین و خاصی وجود ندارد و برخی از این مردان با نتایج بسیار ضعیف تجزیه و تحلیل مایع منی به راحتی می توانند شریک خود را باردار کنند.

بر خلاف مورد فوق، برخی از مردان با نتایج عالی تجزیه و تحلیل مایع منی دچار مشکل می شوند.

با این حال، مردانی که نتایج آنالیز مایع منی آن ها خوب است با نرخ‌ قابل‌ توجهی بالاتر از موارد ضعیف موفق به باردار کردن همسر خود خواهند شد.

تجزیه و تحلیل مایع منی به تعیین اینکه یک عامل مردانه در ناباروری زوجین دخیل است یا خیر کمک می کند.

در چنین مواردی ارزیابی کامل توصیه می شود. برخی از یافته ها مشکلات بالقوه خاص مانند افزایش تعداد گلبول های سفید خون که به معنای عفونت یا التهاب است را نشان می دهند.

با این حال سایر ناهنجاری ها در بسیاری از پارامترهای اصلی مورد توجه قرار نمی گیرند. به عنوان مثال دلایل مختلفی برای کاهش تعداد یا حرکت اسپرم وجود دارد.

برخی از این علل پیامدهای پزشکی جدی به همراه داشته و برخی دیگر منجر به بروز مشکل نمی شوند. ارزیابی کامل به تعیین علت غیرطبیعی بودن تجزیه و تحلیل مایع منی کمک می کند.

کلینیک ناباروری مردان در تهران

تجزیه و تحلیل استاندارد مایع منی

تقریبا تمام آزمایشگاه‌ ها بر اساس مقادیر توصیه شده توسط بهداشت جهانی آزمایش‌ هایی را انجام می ‌دهند که به شرح زیر است:

غلظت (گاهی نیز شمارش نامیده می شود)

در این آزمایش که ثابت شده است نتایج دقیق تری دارد، چند میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع به کمک تکنیک های مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد.

میانگین غلظت اسپرم بیش از 60 میلیون در میلی لیتر (بیشتر از 60 میلیون در سی سی) بوده و تعداد کمتر از 20 میلیون در میلی لیتر (بیشتر از 20 میلیون در سی سی) کم در نظر گرفته می شود.

بیشتر بخوانید : علائم ناباروری ، دلایل و تشخیص آن

تست استاندارد مایع منی

رنگ، ویسکوزیته (غلظت مایع منی) و مدت زمان مایع شدن نمونه نیز اندازه گیری می شود.

ناهنجاری در مایع منی بر اسپرم تأثیر منفی می گذارد، برای مثال اگر مایع منی بسیار غلیظ باشد، حرکت اسپرم و وارد شدن آن به دستگاه تناسلی زن دشوار خواهد بود.

این آزمایش نحوه حرکت اسپرم ها را نشان می دهد. تنها زمانی که تحرک (درصد حرکت) با پیشرفت رو به جلو همراه باشد تصویر دقیقی از حرکت اسپرم به دست می آید.

متاسفانه این آزمایش معمولا توسط آزمایشگاه های تجاری انجام نمی شود. در مواردی که تحرک اسپرم طبیعی باشد و حرکت رو به جلو بصورت جداگانه ثبت نشود، این واقعیت که اسپرم حرکت آهسته دارد یا اصلا حرکت نمی کند نادیده گرفته می شود.

کلینیک فوق تخصصی ناباروری مردان در تهران

مورفولوژی کروگر

در این آزمایش دقیق، اسپرم به صورت میکروسکوپی و تحت بزرگنمایی با قدرت بالا مورد ارزیابی قرار می گیرد. اسپرم طبیعی باید دارای مجموعه ای از معیارهای دقیق شکل و اندازه سر، قسمت میانی و دم باشد.

آزمایش مورفولوژی کروگر به تعیین اینکه کدام یک از تکنیک های کمک باروری برای فرد مناسب تر و موفق تر هستند کمک می کند.

استخراج گسترده اسپرم و میکروفریز (ESSM)

در 44 درصد مواردی که هیچ اسپرمی پیدا نشود، این روش حتی یک اسپرم را از طریق تکنیک های پردازش پیشرفته پیدا کرده و از آن ها در لقاح آزمایشگاهی در تکنیک تزریق اسپرم به داخل سیتوپلاسم تخمک (ICSI) استفاده می شود.

یک متخصص آندرولوژی آموزش دیده طی این آزمایش نمونه را پردازش کرده و مقادیر را بر دقیقه تقسیم می کند. سپس چندین ساعت صرف بررسی نمونه منی برای یافتن اسپرم متحرک می شود.

متخصص پس از یافتن اسپرم، آن ها را روی یک دستگاه تخصصی گذاشته و در مقدار کمی مایع منجمد می کند تا در صورت لزوم برای قرار دادن در تخمک به راحتی پیدا شوند.

نیازهای آزمایشگاهی

آزمایش مایع منی فرایندی پیچیده و فنی است. انجام نادرست یا ناقص این آزمایش در کلینیک های اورولوژی باعث نادیده گرفتن مشکلات جدی شده و درمان ناباروری مردان را به تاخیر می اندازد.

برخلاف بسیاری از آزمایش‌ های دیگر که مکانیزه هستند، آنالیز مایع منی کاملا به تخصص فردی که آن را انجام می‌ دهد بستگی دارد.

در نتیجه مطمئن شوید که آزمایشگاه دارای پروتکل های تخصصی و تکنسین های متخصص و آموزش دیده است.

برای به دست آوردن نتایج دقیق لازم است نمونه طی یک ساعت پس از جمع آوری مورد ارزیابی قرار بگیرد. در غیر این صورت نتایج میزان حرکت اسپرم صحیح نخواهد بود.

کلینیک تشخیص ناباروری مردان و درمان آن

آیا ناباروری مردان قابل درمان است

شاید ندانید که در 60 درصد موارد یک عامل مردانه در ناباروری زوجین نقش دارد. به همین دلیل زمانی که زن و شوهری با مشکل ناباروری مواجه هستند، منطقی است که مرد و همچنین زن آزمایش انجام دهند.

تولید و بلوغ اسپرم سه ماه طول کشیده و بین زمان شروع درمان و مشاهده تغییرات در اسپرم چهار تا شش ماه تاخیر وجود دارد.

از آنجایی که ارزیابی زنان نیز چندین ماه طول می کشد، ما در کلینیک الهام توصیه می کنیم به محض شروع درمان ناباروری مردان، آنالیز جامع مایع منی نیز انجام شود. در صورت لزوم، شریک مرد نیز بلافاصله درمان را آغاز خواهد کرد.

زمانی که درمان هر دو شریک به طور همزمان انجام شود، تاخیر غیر ضروری و اضافی در بهبودی وجود نخواهد داشت.

درمان ناباروری در مردان

روش های درمانی ایمن و موثر زیادی برای ناباروری مردان وجود دارد که بر بهبود کیفیت و کمیت اسپرم و میزان باروری متمرکز هستند.

بیشتر بخوانید : درمان ناباروری مردان و انواع روش های قطعی آن

اگر انسداد در انزال مشکل ایجاد کند یا مایع منی حاوی اسپرم کافی برای باروری نباشد، متخصص ناباروری اسپرم را از طریق تکنیک میکروسرجری بازیابی می کند.

در این روش اسپرم سالم استخراج شده و تخمک از طریق تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم یا لقاح آزمایشگاهی بارور می شود.

واریکوسل یا بزرگ شدن رگ های بیضه یکی دیگر از دلایل رایج ناباروری است.

پزشکان متخصص در کلینیک الهام، ناباروری ناشی از واریکوسل در مردان را نیز با استفاده از تکنیک های میکروسرجری کم تهاجمی برطرف می کند.

در برخی موارد مشکل اصلی کیفیت یا کمیت اسپرم نیست، بلکه وضعیتی است که مستقیما در رابطه جنسی تداخل ایجاد می کند.

اختلال نعوظ یا بیماری پیرونی که وضعیتی ناشی از تجمع بافت اسکار است هر دو قابل تشخیص بوده و می توان آن ها را به طور کامل درمان کرد.

هر چه زودتر علت اصلی ناباروری را یافته و برطرف کنید، سریعتر بهبود خواهید یافت. برای تشخیص و درمان ناباروری در مردان می توانید به کلینیک اورولوژی الهام مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "کلینیک ناباروری مردان و درمان آن" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍