درمان بیماری کلیه پلی کیستیک + علائم و علل آن

کلیه پلی کیستیک

بیماری کلیه پلی کیستیک یک اختلال ژنتیکی است که در آن کیست هایی داخل کلیه به وجود آمده و عملکرد کلیه را مختل می کنند. این اختلال مشکلاتی همچون فشار خون بالا و نارسایی کلیه به وجود می ‌آورد. اکثر افراد دارای کلیه پلی کیستیک در نهایت به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز پیدا می کنند.

۵۰۰ هزار نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا هستند.

بیماری کلیه پلی کیستیک چیست؟

بیماری کلیه پلی کیستیک، کیست هایی (توده های پر از مایع) در کلیه به وجود می آورد. این بیماری مشکلی ژنتیکی است یعنی باید ژن تغییر یا جهش یافته آن را برای ابتلا داشته باشید. بیماری کلیه پلی کیستیک با کیست های ساده و بی ضرر متفاوت هستند.

بیماری کلیه پلی کیستیک نوع جدی بیماری مزمن کلیوی است. این کیست ها باعث بزرگ شدن کلیه شده و مانع تصفیه مواد زائد از خون می شوند.

آیا بیماری کلیه پلی کیستیک انواع مختلفی دارد؟

دو نوع بیماری کلیه پلی کیستیک وجود دارد:

• بیماری کلیه پلی کیستیک اتوزومال غالب (ADPKD) : این نوع، رایج ترین فرم بیماری کلیه پلی کیستیک است که معمولاً در بزرگسالی و بین سنین ۳۰ تا ۵۰ تشخیص داده می شود. این مشکل گاهی اوقات در اوایل کودکی و بلوغ بروز پیدا می ‌کند.
  • بیماری کلیه پلی کیستیک اتوزومال مغلوب (ARPKD) : این نوع، شکل نادر بیماری کلیه پلی کیستیک است که به نام بیماری کلیه پلی کیستیک نوزادی هم آن را می شناسیم. این بیماری سبب شکل‌ گیری کلیه ای غیرطبیعی در جنین در داخل رحم و یا بعد از زایمان می شود.

بیماری کلیه پلی کیستیک چقدر رایج است؟

حدود ۵۰۰ هزار نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا هستند. تقریبا ۲ درصد از تمامی نارسایی ‌های کلیه به علت بیماری کلیه پلی کیستیک است.

علت کلیه پلی کیستیک

علت بروز بیماری کلیه پلی کیستیک چیست؟

جهش ژنتیکی باعث بروز این بیماری می شود. در اکثر موارد، این بیماری از والدین به فرزندان انتقال می یابد اما گاهی اوقات هم ژن ها به شکل تصادفی جهش می یابند. افراد در هر سن، نژاد و قومیت می توانند به این بیماری مبتلا شوند. درصد ابتلا در زنان و مردان یکسان است.

علائم بیماری کلیه پلی کیستیک

نشانه های بیماری کلیه پلی کیستیک اتوزومال غالب چیست؟

علائم این بیماری عبارتند از:

نشانه های بیماری کلیه پلی کیستیک مغلوب چیست؟

نشانه های جنین یا نوزاد دارای این بیماری این ها هستند:

• بزرگ شدن کلیه ها
  • کمبود وزن و عدم رشد کافی
  • کاهش مایع آمنیوتیک که یعنی نوزاد به قدر کافی ادرار در رحم تولید نکرده است

آیا علائم و نشانه ها بلافاصله ظاهر می شوند؟

خیر. این بیماری اغلب خاموش است و در حدود نیمی از موارد، بعد ها در طول زندگی فرد تشخیص داده می شود.

عوارض بیماری کلیه پلی کیستیک چیست؟

این بیماری عوارض و مشکلات جدی برای نوزادان و بزرگسالان به وجود می ‌آورد.

عوارض در بزرگسالان عبارتند از:

عوارض در نوزادان عبارتند از:

• مشکلات تنفسی به علت عدم تکمیل ریه ها
  • نارسایی کلیه
  • مشکلات کبدی

بیماری کلیه پلی کیستیک چگونه تشخیص داده می شود؟

نفرولوژیست (متخصص اختلالات و بیماری های کلیه) بیماری کلیه پلی کیستیک را تشخیص می دهد.

پزشک تست های تشخیصی زیر را برای بررسی کلیه ها تجویز می کند:

• سونوگرافی کلیه یا سونوگرافی پریناتال
  • سی تی اسکن
  • ام.آر.آی

هم چنین تست ژنتیک هم احتمالاً توصیه شود.

درمان کلیه پلی کیستیک

درمان بیماری کلیه پلی کیستیک چیست؟

رایج ترین درمان ها برای بیماری کلیه پلی کیستیک این ها هستند:

• کنترل فشار خون : پزشک با تجویز داروهای مناسب و ارائه رژیم غذایی و ورزش، فشار خون بیمار را کنترل خواهد کرد. نرمال بودن فشار خون، خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد.
  • تنفس کمکی : نوزادانی که ریه تکمیل نشده و مشکلات تنفسی دارند احتمالاً نیازمند ونتیلاتور خواهند بود.
  • دیالیز : اگر فرد دچار نارسایی کلیه شود به دیالیز نیاز پیدا خواهد کرد. همودیالیز از دستگاهی برای تصفیه خون در خارج از بدن استفاده می کند. دیالیز صفاقی (شکمی)، دیواره شکم و مایعی خاص جهت تصفیه خون را به کار می برد.
  • رشد درمانی : نوزادان کم وزن یا نارس برای رشد نیاز به کمک دارند. پزشک، تغذیه درمانی و یا هورمون رشد تجویز می کند.
  • پیوند کلیه : احتمالاً در صورت پیشرفت بیماری کلیه پلی کیستیک غالب و رسیدن به مرحله نهایی و نارسایی کلیه ها، فرد به پیوند کلیه نیاز پیدا کند. پیوند، جراحی ای است که در آن کلیه از کار افتاده با کلیه اهدایی جایگزین می شود.
  • کنترل درد : داروها درد ایجاد شده توسط عفونت، سنگ کلیه یا پارگی کیست را کنترل می کنند.

پزشک باید روی هر گونه داروی مصرفی نظارت داشته باشد چون برخی از داروها آسیب به کلیه را بدتر می کنند.

بیشتر بخوانید : درمان توده کلیه و تومورهای موضعی کلیوی

آیا بیماری کلیه پلی کیستیک قابل پیشگیری است؟

بیماری کلیه پلی کیستیک قابل پیشگیری نیست اما می توانید با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم روند بیماری را کنترل کرده و مانع از بروز نارسایی کلیه شوید.

چه مواردی در انتظار افراد دارای این بیماری است؟

افراد دارای بیماری کلیه پلی کیستیکی که کنترل می شود، زندگی نرمالی خواهند داشت.

حدود نیمی از افراد دارای بیماری کلیه پلی کیستیک اتوزومال غالب با رسیدن به سن ۷۰ سالگی و مواجهه با نارسایی کلیه به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز پیدا خواهند کرد.

آینده کودکان دارای بیماری کلیه پلی کیستیک مغلوب به این اندازه مثبت نیست. حدود یک سوم تمامی نوزادان متولد شده با این نوع از بیماری زنده نمی ‌مانند.

نوزادانی که زنده می مانند به احتمال زیاد برای باقی زندگی خود نیازمند مراقبت‌ های پزشکی هستند.

زندگی با این بیماری چگونه آسان تر می شود؟

در پیش گرفتن سبک زندگی سالم و رعایت موارد زیر از عوارض ناخواسته پیشگیری خواهد کرد:

• رژیم غذایی سالم و ورزش
  • کنترل فشارخون
  • ترک سیگار
  • کاهش استرس

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که به بیماری کلیه پلی کیستیک مبتلا هستید با مشاهده علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

• سرگیجه و پریشانی
  • ورم پا و قوزک پا
  • درد قفسه سینه
  • عدم توانایی در دفع ادرار

برای انجام آزمایش های تشخیصی مشکلات کلیوی و روده ای و درمان تحت نظر بهترین متخصصان اورولوژی در تهران به کلینیک اورولوژی الهام در شهرک غرب مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "درمان بیماری کلیه پلی کیستیک + علائم و علل آن" ثبت شده