تاثیر بیماری کرونا بر باروری مردان، اسپرم و رابطه جنسی

بیماری کرونا و باروری مردان

بعد از گذشت دو سال از همه گیری بیماری کرونا، متخصصین هنوز هم در حال گره گشایی تاثیرات پنهانی این ویروس روی تقریباً همه بخش های بدن مثل قلب، ریه ها، مغز، چشم ها، پوست و دستگاه تولید مثل هستند. اگرچه اکثر مطالعات درباره تاثیر بیماری کرونا روی باروری زنان تمرکز دارد، تحقیق درباره مردان نشان می ‌دهد که بیماری کرونا ممکن است منجر به ناباروری موقت و ناتوانی جنسی شود.

در مطالعات انجام شده، مردانی که بیماری کرونا داشتند سه برابر بیشتر دچار اختلال نعوظ شدند. در واقع این مشکل فقط روی ۵ درصد از افراد تاثیر گذار است.

طبق تحقیقات، کشف ویروس کرونا در آلت تناسلی و بیضه ها سوال های بسیاری به وجود آورد که به جواب نیاز داشتند.

یافتن ویروس در این بافت ها سبب شد پزشکان به برخی از نقاط بدن دقت بیشتری پیدا کنند.

آیا بیماری کرونا منجر به اختلال نعوظ می شود؟

فرضیه ای وجود دارد که طبق آن چون بیماری کرونا منجر به انسداد رگ های خونی اطراف قلب می شود، ممکن است روی توانایی فرد در نعوظ تاثیر بگذارد.

برای یک نعوظ مناسب، باید جریان خون کافی به آلت تناسلی برسد و اگر جریان خون دچار مشکل شود، اختلال نعوظ ایجاد خواهد شد.

سابقه پزشکی میلیون ها بیمار در آمریکا جمع ‌آوری شد که طبق آن، ۲۳۰ هزار مرد با ابتلا به بیماری کرونا با نوعی از اختلال نعوظ مواجه شدند.

نعوظ مشکلی نیست که صرفاً بیولوژیکی باشد. فاکتورهای روانی هم در آن دخیل هستند.

شرایط روانی و استرس حاصل از ابتلا به بیماری کرونا در بروز این اختلال موثر است.

استرس میل جنسی و عملکرد جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد اما تحقیق درباره شیوه تاثیر استرس بر زندگی جنسی افراد نتایج مختلفی را نشان می دهد.

طی مطالعه ای که ۲۵۰۰ زن و ۳۸۰۰ مرد را مورد بررسی قرار داد، ارتباطی بین بیماری کرونا و کاهش فعالیت جنسی مشخص شد مخصوصا در زنان.

همچنین ترس از انتقال ویروس به طرف مقابل هم بیشترین تاثیر را روی عملکرد جنسی داشت.

اما تحقیقی کوچک که شامل ۷۶ مرد با مصرف شاهدانه بود، نشان داد بیماری کرونا روی عملکرد جنسی تاثیر نداشت. در واقع فعالیت جنسی افزایش یافت.

تاثیر بیماری کرونا روی باروری مردان

بیشتر بخوانید : ویروس کرونا : آسیب کلیه در اثر کووید 19

آیا بیماری کرونا روی باروری مردان تاثیر دارد؟

تحقیق درباره نحوه تاثیر بیماری کرونا روی باروری تقریبا جدید است. اما طبق بسیاری از مدارک،کرونا می تواند تاثیر منفی، حداقل در کوتاه مدت داشته باشد.

تحقیقی روی ۱۲۰ مرد نشان داد ۶۰ درصد از آنهایی که بیماری کرونا را تجربه کردند دچار کاهش تحرک اسپرم ماه ها بعد از بیماری شدند، حتی با اینکه ویروسی در اسپرم یافت نشد.

چون این تحقیق هنوز جدید است، مشخص نیست این کاهش در باروری چقدر ادامه پیدا کند. برخی محققان آن را حدود ۳ ماه تخمین می زنند.

مطالعه ای دیگر شامل ۲۱۰۰ زوج بود و دانشمندان یافتند بیماری کرونا در زنان روی توانایی باروری آنها تاثیر نگذاشته ولی در مردان به نظر می‌ رسد روی باروری تاثیر منفی داشت.

مردانی که به بیماری کرونا مبتلا شده بودند در مقایسه با آنهایی که طی ۶۰ روز گذشته سالم بودند حدود ۲۰ درصد کمتر احتمال باروری نسبت به سایرین داشتند.

در واقع این تاثیرات دائمی نیستند اما به طور قطع نمی توان در این مورد نظر داد. تمامی ویروس ها، گیرنده ها یا پروتئین های مختلفی را هدف قرار می‌ دهند تا وارد سلول ها شوند.

ویروس کرونا دو پروتئین را هدف می گیرد یعنی ACE2 و TMPRSS2

این فرضیه وجود دارد که اندام های حاوی هر دو این پروتئین ها بیشتر مستعد ابتلا به عفونت کرونا هستند.

سلول های سرتولی (نوعی سلول در بیضه) این پروتئین را دارند. این سلول ها سدی فیزیکی ایجاد می کند که رگ های خونی را از بیضه ها جدا کرده و به آنها سد خونی بیضه می گویند.

وقتی ویروس به این پروتئین ها وارد می شود، عملکرد سلول های سرتولی از جهات مختلف مختل می‌ شود. اگر سلول های سرتولی خراب شوند توانایی اسپرم سازی از بین می رود.

بیشتر بخوانید : 7 نکته برای اسپرم سالم و قوی

تاثیر واکسن کرونا روی باروری مردان

آیا واکسن بیماری کرونا مردان را نابارور می کند؟

یکی از واکسن های کرونا باروری مردان را کم می ‌کند. این واکسن ناباروری ایجاد نمی‌ کند اما خود ویروس این توانایی را دارد. تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۲۲ هیچ تفاوتی در باروری زنان و مردانی که واکسن فایزر- بیونتک، مادرنا، جانسون اَند جانسون زدند و به کرونا مبتلا نشده بودند، و افرادی که واکسن استفاده نکردند وجود نداشت.

این مطالعه جدید، از تحقیقات قبلی در مورد واکسن های Mrna حمایت می ‌کند. تحقیقی که ۴۵ مرد با دریافت واکسن کرونا MRNA را بررسی کرد نشان داد این واکسن باعث کاهش تعداد اسپرم نشد.

در واقع تعداد اسپرم افزایش هم یافت یعنی از متوسط ۲۶ میلیون در هر میلی لیتر به ۳۰ میلیون در هر میلی لیتر به بعد از تزریق نوبت دوم واکسن رسید.

دریافت واکسن کرونا راهی مهم برای مردان جهت حفاظت از باروری آنها است.

حتی موارد خفیف کرونا هم می تواند منجر به کاهش تعداد اسپرم، کاهش حرکت و افزایش گسیختگی DNA در اسپرم شود.

پیش بینی شده واکسن جلوی این آسیب را بگیرد.

بیشتر بخوانید : 25 علامت تستوسترون پایین در مردان

در صورت وجود هر گونه مشکل در باروری، اولین قدم مراجعه  به یک پزشک متخصص است که می تواند پاسخ سوال های شما درباره تاثیر بیماری کرونا بر باروری مردان را بدهد و ارزیابی تعداد اسپرم و سالم بودن آنها و سایر عوامل باروری را انجام دهد. برای انجام بررسی های لازم در کلینیک اورولوژی الهام واقع در شهرک غرب با شماره های زیر تماس بگیرید.

2 دیدگاه در مورد "تاثیر بیماری کرونا بر باروری مردان، اسپرم و رابطه جنسی" ثبت شده
  1. کاربر ناشناس

سلام من 48 سالمه فروردین 1400 کرونا گرفتم
    بعد ازآن مشکل نعوظ پیدا کردم
    آیا مشکل نعوظ واقعا از کرونا و واکس کرونا است ؟
    دوم اینکه چه راهکاری برای درمان دارید ؟

1. کاربر ناشناس

درود‌.در مبتلایان به کورونای شدید اختلال جنسی زیاد مشاهده میگردد. چکاپ الزامی است و پس از آن درمان رو شروع میکنیم.