ویروس کرونا : آسیب کلیه در اثر کووید 19

ویروس کرونا: آسیب کلیه در اثر کووید 19

.

مشخص شده است که کووید 19 که بیماری ناشی از ویروس فراگیر جهانی کرونا است به ریه ها آسیب می رساند. با آلوده شدن افراد بیشتر لازم است درباره این بیماری نیز اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

پزشکان و محققان دریافته اند که ویروس کرونا می تواند باعث آسیب شدید و پایدار سایر اندام ها از جمله قلب و کلیه ها شود.

جان اسپراتی، پزشک ارشد علوم پزشکی و متخصص در سلامت کلیه است. وی درباره چگونگی تأثیر ویروس کرونا بر عملکرد کلیه طی پیشرفت بیماری و پس از بهبودی فرد صحبت می کند.

آسیب کلیه ناشی از ویروس کرونا : عارضه احتمالی

علائم آسیب کلیوی در برخی افراد مبتلا به موارد شدید کووید 19 نشان داده شده است. این مسئله حتی در افرادی که قبل از آلوده شدن به ویروس کرونا هیچ مشکل کلیوی اساسی نداشته اند نیز دیده شدا است.

بر اساس گزارش های اولیه حداکثر 30 درصد بیماران مبتلا به ویروس کرونا بستری در چین و نیویورک دچار آسیب کلیوی متوسط ​​یا شدید شده اند. این درصد طبق گزارش پزشکان در نیویورک می تواند بیشتر باشد.

علائم مشکلات کلیوی در بیماران مبتلا به ویروس کرونا شامل مقادیر بالای پروتئین در ادرار و عملکرد غیر طبیعی خون است.

آسیب کلیوی در برخی موارد آنقدر شدید است که فرد نیاز به دیالیز دارد. گزارش شده است که برخی از بیمارستان ها با افزایش موجی از بیماران کووید 19 با کمبود دستگاه و مایعات استریل مورد نیاز برای انجام دیالیز کلیوی مواجه شده اند.

اسپراتی می گوید: “بسیاری از بیماران مبتلا به کووید 19 شدید کسانی هستند که همزمان بیماری های مزمن از جمله فشار خون بالا و دیابت دارند. این دو مشکل خطر بیماری کلیوی را افزایش می دهند”.

اما اسپراتي و پزشكان ديگر آسيب كليوی را در افرادي كه قبل از ابتلا به این ويروس مشكل كليوی نداشته اند نیز مشاهده کرده اند.

بیشتر بخوانید: مرحله دوم بیماری کلیه

ویروس کرونا چگونه به کلیه ها آسیب می رساند؟

تأثیر بیماری کرونا بر کلیه ها هنوز مشخص نیست. در اینجا برخی از احتمالات پزشکان و محققان آورده شده است:

ویروس کرونا احتمالاً سلول های کلیه را هدف قرار می دهد

این ویروس سلول های کلیه را آلوده می کند. سلول های کلیه دارای گیرنده های خاص هستند. این گیرنده ها به ویروس کرونا اجازه می دهند به آنها متصل شود. به این ترتیب حمله را آغاز شده و ویروس از خود نسخه های دیگری تولید می کند. ویروی به این ترتیب به بافت ها آسیب می رساند.

در سلول های ریه و قلب نیز گیرنده هایی مشابه یافت می شود. در موارد جدید ویروس کرونا باعث ایجاد آسیب در این اندام ها نیز شده است.

آسیب کلیه در اثر کووید 19

اکسیژن کم می تواند منجر به اختلال در عملکرد کلیه ها شود

احتمال دیگر این است که مشکلات کلیوی در بیماران مبتلا به ویروس کرونا به دلیل سطح غیر طبیعی اکسیژن خون ناشی از ذات الریه باشد. این مورد معمولاً در موارد شدید بیماری دیده می شود.

طوفان سیتوکین می تواند بافت کلیه را از بین ببرد

واکنش بدن به عفونت نیز می تواند دلیل این بروز این مشکل باشد. پاسخ ایمنی بدن به ویروس کرونا در برخی افراد شدید بوده و منجر به طوفان سیتوکین می شود.

زمانی که این اتفاق می افتد سیستم ایمنی سیتوکاین ها را در بدن پخش می کند. سیتوکین ها پروتئین های کوچکی هستند که هنگام مبارزه سیستم ایمنی بدن با عفونت به سلول ها برای برقراری ارتباط کمک می کنند.

هجوم ناگهانی و گسترده سیتوکین ها می تواند باعث التهاب شدید شود. این واکنش التهابی در تلاش برای از بین بردن ویروس مهاجم می تواند بافت سالم از جمله کلیه ها را نیز از بین ببرد.

کووید 19 باعث لخته شدن خون شده و احتمالاً کلیه ها را مسدود می کند

کلیه ها همانند فیلترهایی هستند که سموم، آب اضافی و مواد زائد را از بدن خارج می کنند.

ویروس کرونا گاهی باعث ایجاد لخته های ریز در جریان خون می شود. این اتفاق می توانند ریزترین رگ های خونی را مسدود و عملکرد آن را مختل کنند.

بیشتر بخوانید: آسیب کلیه ها : موارد قابل توجهی که باعث آن می شوند

آسیب کلیوی ویروس کرونا: یک علامت جدی

عملکرد سیستم هایی مانند قلب، ریه ها، کبد و کلیه ها به یکدیگر وابسته است. این سیستم ها از یکدیگر پشتیبانی می کنند. بنابراین زمانی که ویروس کرونا باعث آسیب به یک ناحیه شود اندام های دیگر نیز در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

عملکردهای اساسی کلیه بر قلب، ریه ها و سیستم های دیگر تأثیر می گذارد.

شاید به همین دلیل باشد که پزشکان می گویند آسیب کلیوی در بیماران مبتلا به ویروس کرونا هشدار احتمالی از روند جدی و حتی کشنده بیماری است.

آسیب کلیه در اثر ویروس کرونا

آیا کلیه ها می توانند پس از ابتلا به ویروس کرونا بهبود یابند؟

بر اساس گفته اسپیراتی هنوز چگونگی بازیابی عملکرد کلیه در بسیاری از افراد مبتلا به آسیب کلیوی مربوط به کووید 19 مشخص نیست.

وی می گوید: “بیمارانی که به علت ویروس کرونا آسیب حاد کلیوی داشته و نیازی به دیالیز ندارند نسبت به بیماران دیالیزی نتیجه بهتری خواهند داشت و در جان هاپکینز بیمارانی را دیده ایم که عملکرد کلیه آن ها بهبود داشته است.

ما حتی در ICU بیمارانی با آسیب کلیوی حاد داشته ایم که به دیالیز احتیاج داشته اند. این بیماران متعاقباً عملکرد کلیه خود را بازیافته اند.

تعداد دفعاتی که بیمار به دیالیز احتیاج دارد همچنان مشخص نیست. اما بدون شک این موضوع یکی از نگرانی های ما در ارتباط با بیماران مبتلا به کووید 19 است.”

آیا باید به مصرف داروی فشار خون بالا ادامه دهم؟

فشار خون بالا یکی از دلایل عمده مشکلات کلیوی است. فشار خون بالا به عروق خونی کلیه ها آسیب رسانده و بر توانایی آن ها در تصفیه خون تأثیر می گذارد.

کلیه ها به تنظیم فشار خون نیز کمک می کنند بنابراین آسیب کلیوی می تواند فشار خون را افزایش دهد. با گذشت زمان فشار خون بالا می تواند منجر به نارسایی کلیوی شود.

اگر فشار خون بالا دارید بهتر است برای این مشکل دارو مصرف کنید.

شاید برخی گزارش های خبری را دیده باشید که ایمنی مصرف برخی داروهای تجویز شده مانند مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین برای کنترل این وضعیت را مورد سوال قرار داده اند.

اسپراتي مي گويد كه بيماران بايد به مصرف داروهاي خود ادامه دهند و درباره مشكلات با پزشكان مشورت كنند.

در حال حاضر در ارتباط با این موضوع دو بحث متفاوت وجود دارد. در اولین مورد بر اساس مطالعات حیوانی این داروها احتمالاً مضر بوده و خطر عفونت را افزایش می دهند.

بر اساس مورد دیگر این داروها از ریه در برابر آسیب و سایر مشکلات مرتبط با ویروس کرونا محافظت می کنند.

وی افزود: “تمام جوامع حرفه ای مقالاتی را منتشر كرده اند كه توصیه می كند داروهای خود را تغییر ندهید.

ادامه مصرف داروها با توجه به نسخه می تواند خطر آسیب قلبی و کلیوی ناشی از فشار خون کنترل نشده را کاهش دهد.”

اسپراتی توصیه می کند که بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی از مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن اجتناب کنند.

این داروها می توانند فشار خون و حجم مایعات بدن را افزایش دهند. این موضوع کلیه ها را تحت فشار قرار خواهد داد.

 آسیب های مرتبط با SARS-CoV-2

تحقیقات اطلاعات بیشتری درباره آسیب کلیوی مرتبط با SARS-CoV-2 ارائه داده اند

دلیل آسیب کلیوی در کووید 19 همچنان به خوبی مشخص نشده است. اما اطلاعات بیشتر نحوه بروز این مشکل را نشان خواهد داد.

اسپراتی که تحقیقاتی در زمینه بیماری های کلیوی نیز انجام داده است می گوید بخش نفرولوژی جان هاپکینز به طور دقیق در حال بررسی تأثیر SARS-CoV-2  بر سلامت کلیه و واکنش بدن نسبت به این موضوع است.

وی می گوید بیماران مبتلا به آسیب کلیوی مربوط به کووید 19 باید برای بازگشت عملکرد کلیه به حالت طبیعی توصیه های پزشکان را دنبال کنند.

آسیب طولانی مدت کلیه حتی پس از بهبودی از ویروس کرونا به دیالیز یا سایر روش های درمانی احتیاج خواهد داشت.

اسپراتی بیش از هر چیز بر اهمیت رعایت دستورالعمل های مربوط به فاصله فیزیکی، شستن دست ها و اصول پیشگیری تأکید می کند.

وی می گوید: “جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا برای همه و به ویژه افراد مبتلا به بیماری های مزمن زمینه ای تا حد ممکن امری حیاتی است.”

“در حال حاضر هیچ درمان یا واکسنی برای این بیماری وجود ندارد. هر چقدر فرد بتواند بیشتر از آلوده شدن دوری کند احتمال بهره مندی از درمان در آینده بیشتر خواهد بود.”

بیشتر بخوانید: انواع بیماری کلیه ، علائم و درمان

کلینیک اورولوژی الهام در بلوار فرحزادی تمام خدمات لازم جهت درمان انواع بیماری های اورولوژی از جمله بیماری های کلیوی را ارائه می دهد. برای دریافت نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید.

تلفن ثابت

۰۲۱۸۸۵۹۱۵۲۳

۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶

۰۲۱۸۸۵۹۱۳۵۸

تلفن همراه

۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰

آدرس:

تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، دویست متر بالاتر از بلوار دادمان، کوچه ناخدا محتاج، انتهای بن بست، پلاک یک، طبقه یک

کلینیک اورولوژی در غرب تهران

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "ویروس کرونا : آسیب کلیه در اثر کووید 19" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍