سوزش ادرار بعد از انزال در مردان | ارضا شدن و سوزش ادرار

سوزش ادرار بعد از انزال

انزال همیشه با لذت و رضایت همراه است. اما گاهی اوقات برخی مردان بعد از انزال با دفع ادرار دچار سوزش می شوند. سوزش ادرار بعد از انزال سخت بوده و به شکل های مختلفی روی خلق و خو و کیفیت زندگی فرد تاثیر می گذارد.

سوزش ادرار بعد از انزال چیست؟

سوزش ادرار بعد از انزال یعنی درد، ناراحتی و سوزش حین ادرار بعد از انزال. اصطلاح علمی این مشکل دیسوریا است. در واقع سوزش ادرار بعد از انزال به تنهایی یک بیماری نیست و از علائم بیماری دیگری به حساب می آید.

هم مردان و هم زنان می توانند دچار این مشکل بعد از رابطه جنسی شوند. مردان زیاد مشتاق صحبت در این رابطه نبوده و به دنبال کمک های پزشکی نمی روند.

خبر خوب این است که سوزش ادرار بعد از انزال قابل کنترل است و برخی اوقات به هیچ دارویی احتیاج نیست.

علت سوزش ادرار بعد از انزال چیست؟

اگر ادرار بعد از انزال با سوزش همراه است، می تواند علل مختلفی داشته باشد یعنی هم علل داخلی و هم خارجی.

علل خارجی سوزش در زمان ادرار بعد از انزال عبارت است از:

سکس خشن و طولانی مدت (یا خود ارضایی خشن)

این امر به پوست آسیب می زند و سبب سوزش حین دفع ادرار می شود.

حساسیت به لاتکس کاندوم

حساسیت دارویی یا شیمیایی

پوست آلت تناسلی ممکن است به لاتکس کاندوم حساسیت نشان داده و ملتهب شود. در نتیجه سوزش حین ادرار به وجود می آید.

برخی داروها هم باعث ورم مثانه شده و در نتیجه دفع ادرار با سوزش همراه می‌ شود. این داروها شامل داروهای سنگ کلیه، شیمی درمانی و پرتو درمانی می شوند.

بیماری های پوستی و التهابات

برخی مشکلات پوستی روی آلت تناسلی تاثیر گذاشته و منجر به سوزش حین دفع ادرار می شوند. این بیماری های پوستی اگزما، لیکن پلان و بالانیتیس هستند. بالانیتیس التهاب اطراف آلت تناسلی به علت سایش حین رابطه جنسی یا دلایل دیگر است.

علل داخلی دفع ادرار با سوزش بعد از انزال عبارتند از:

عفونت دستگاه ادراری

از رایج ‌ترین علل سوزش ادرار و درد بعد از انزال عفونت دستگاه ادراری است. این عفونت وقتی رخ می دهد که باکتری از درون میزراه عبور کرده و به دستگاه ادراری برسد.

با این که زنان بیشتر درگیر این عفونت می شوند مردان هم می توانند به آن مبتلا شوند. در واقع عفونت دستگاه ادراری روی پروستات، اپیدیدیم (لوله پشت بیضه ها) و بیضه ها تاثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید : عفونت مجاری ادراری

پروستاتیت

مشکل پروستات

در بسیاری از موارد، مشکلات این غده، دفع ادرار بعد از انزال را با سوزش همراه می کنند. یکی از این مشکلات پروستاتیت است یعنی التهاب غده پروستات. چهار نوع پروستاتیت وجود دارد:

پروستاتیت حاد، پروستاتیت باکتریال مزمن، سندرم مزمن درد لگن و پروستاتیت بدون علامت (Asymptomatic). یکی از رایج ترین علائم این بیماری دیسوریا است یعنی درد و سوزش حین ادرار کردن. مردان هم مثل زنان دچار درد لگن می شوند.

به غیر از پروستاتیت، سایر عوامل ایجاد کننده این مشکل شامل سنگ پروستات، هیپرپلازی خوش خیم پروستات (بزرگ شدگی پروستات)، عفونت پروستات، سرطان پروستات و سایر موارد هستند.

بیماری های مقاربتی

گاهی اوقات سوزش ادرار علامت بیماری آمیزشی مثل کلامیدیا، تبخال تناسلی و سوزاک است.

عفونت دستگاه تناسلی

درست مثل زنان، مردان هم دچار قارچ می ‌شوند، یعنی عفونتی که منجر به سوزش ادرار بعد از انزال خواهد شد.

سوزش ادرار بعد از انزال چقدر دوام دارد؟

این مشکل در هر فرد با دیگری متفاوت است به همین علت هیچ دوره مشخصی نمی ‌توان برای آن تعیین کرد.

در بعضی موارد طی چند روز حل می ‌شود اما گاهی اوقات بیشتر طول می کشد.

همه این ها بستگی به علت بروز این مشکل دارند. در مواقعی که علت، بیماری خاصی است، درمان آن مدتی طول می کشد. پزشک ابتدا باید درمان را مشخص کند تا بیماری زمینه ‌ای رفع شود.

زمان مراجعه به پزشک

در اکثر موارد سوزش ادرار بعد از انزال مشکل جدی ای نیست. اگر این مشکل یک یا دو بار رخ داد و دلیل آن معلوم شد، در منزل قابل کنترل است. اگر ماندگار بود بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به بیان دیگر با بدتر شدن سوزش و عدم رفع آن طی دو روز، ملاقات با پزشک ضروری است.

سایر دلایل مراجعه به پزشک به علت این بیماری عبارتند از داروهای تجویزی، شک به وجود بیماری های مقاربتی و تجربه علائم پروستاتیت.

در حالی که مردان اکثرا مایل به مراجعه به پزشک جهت رفع مشکلات ناحیه تناسلی نیستند اما این رویه نباید مانع از نادیده گرفتن مشکلات شود. بعد از بررسی ها، پزشک بهترین نوع درمان برای کاهش درد را تجویز می ‌کند.

بیشتر بخوانید : دلیل درد انزال یا انزال دردناک

درمان سوزش ادرار بعد از انزال

درمان سوزش ادرار بعد از انزال

گاهی اوقات این مشکل در منزل قابل رفع نبوده و نیازمند درمان های پزشکی است. در صورتی که علت بروز آن مشکلات زیر باشد درمان صورت می گیرد:

مشکلات پروستات

گزینه های درمانی بستگی به نوع مشکل دارند. مثلاً درمان پروستاتیت بر پایه نوع بیماری است.

مسکن ها و آنتی بیوتیک ها، پروستاتیت باکتریایی حاد را درمان می کنند. درمان پروستاتیت مزمن معمولا لاکساتیو ها، مسکن ها و داروهای شل کننده عضلات مثانه و پروستات هستند.

درمان سرطان پروستات جراحی بوده و پروستات بزرگ شده اغلب با داروها و جراحی رفع می‌ شود. اما گاهی اوقات داروهای گیاهی و طبیعی هم کمک کننده اند.

حساسیت ها

اگر علت اصلی سوزش دردناک ادرار حساسیت به کاندوم از جنس لاتکس و سایر مشکلات است باید جایگزینی ایمن پیدا کنید.

داروها

اگر فکر می کنید دارویی مشکل ‌ساز شده با پزشک درباره تنظیم دوز یا داروی جایگزین صحبت کنید. سرخود دارو را قطع نکرده و دوز آن را کم نکنید.

بیماری ها یا التهابات پوستی

 تمیز نگه داشتن پوست ختنه گاه و آلت تناسلی بسیار مهم است. پزشک احتمالا کرم استروئید، آنتی ‌بیوتیک‌ یا داروهای ضد قارچ برای درمان بالانیتیس تجویز کند.

کرم های موضعی هم برای درمان اگزما بسیار مفید هستند.

عفونت دستگاه ادراری

با اینکه چنین مشکلاتی طی چند روز رفع می ‌شوند اما بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرده و نکته های خود مراقبتی ارائه می ‌کند. باید آب کافی بنوشید و تا بهبودی کامل از رابطه جنسی اجتناب کنید.

بیماری های مقاربتی

آنتی بیوتیک ها از رایج ترین درمان های بیماری های مقاربتی هستند.

آیا انزال مشکلات ادراری ایجاد می ‌کند؟

انزال و مشکلات ادراری به نظر به هم مرتبط نیستند اما واقعیت چیز دیگری است. انزال می تواند در مردان باعث مشکلات ادراری شود. در حالی که انزال باعث افزایش جریان ادرار می شود، پرهیز از انزال آن را کم می کند.

از نظر دانشمندان، انزال نقش مهمی در علائم مشکل اداری در بخش تحتانی دستگاه ادراری مردان دارد. مدارک دیگر نشان می دهند ارتباطی بین علائم ادراری بخش تحتانی دستگاه ادراری و اختلالات انزال وجود دارد.

گاهی اوقات مشکلات ادراری می توانند منجر به انزال دردناک شوند. رابطه متعدد جنسی یا خود ارضایی مداوم حساسیت مجرای ادرار را افزایش داده و منجر به مشکلات ادراری در مردان می شود.

با مراجعه به پزشک می توانید علت سوزش ادرار بعد از انزال را پیدا کرده و زندگی جنسی خود را بهبود دهید. برای انجام آزمایش های لازم جهت تشخیص علت سوزش ادرار و درمان آن به کلینیک تخصصی اورولوژی الهام در غرب تهران مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "سوزش ادرار بعد از انزال در مردان | ارضا شدن و سوزش ادرار" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍