4 مشکل رایج پروستات در مردان چیست؟

مشکلات رایج پروستات در مردان

بیماری های مربوط به پروستات در مردان در تمامی سنین رایج است مخصوصاً در افراد مسن. این مشکلات متنوع اند، از یک التهاب ساده گرفته تا سرطان. با افزایش سن، پروستات بزرگ شده و احتمال بروز مشکلات مرتبط با آن هم افزایش می یابد.

اگر فکر می ‌کنید پروستات شما دچار مشکل شده با پزشک صحبت کنید. تشخیص درست با آزمایش خون و تصویربرداری دیجیتال آغاز می ‌شود.

۱. هیپرپلازی خوش خیم پروستات در مردان (BPH)

هیپرپلازی خوش خیم پروستات اصطلاح علمی پروستات بزرگ شده است.

BPH علائمی مشابه سرطان پروستات دارد. در واقع این بیماری افزایش غیر سرطانی سایز و تعداد سلول های پروستات است.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات در مسن ترها بیشتر دیده می شود چرا که پروستات با افزایش سن بزرگتر خواهد شد.

آناتومی اندام تناسلی مردان

۲. سرطان پروستات در مردان

خطرناک ترین مشکل پروستات که علائمی مشابه سایر بیماری ‌های این عضو را دارد سرطان پروستات است.

به لطف غربالگری های زود هنگام، سرطان پروستات اغلب قبل از بروز هر علائمی تشخیص داده می شود.

سرطان پروستات در همین عضو شکل می گیرد. پروستات غده ‌ای است که مایع منی تولید کرده و یکی از رایج ترین انواع سرطان در مردان به شمار می آید.

سرطان پروستات به مرور ایجاد شده و در ابتدا در همان غده پروستات باقی می ماند. در این مرحله احتمال کمی در بروز مشکلات جدی وجود دارد.

در حالی که برخی از انواع سرطان پروستات به مرور گسترش می یابند و به درمان نیاز ندارند، سایر انواع سرطان مهاجم بوده و به سرعت گسترش می یابند.

تشخیص زود هنگام سرطان پروستات به درمان موفق بهتر پاسخ می دهد.

علائم سرطان پروستات در مردان

سرطان پروستات پیشرفته علائم و نشانه های زیر را دارا است:

• مشکل در دفع ادرار
  • کاهش فشار ادرار
  • خون در مایع منی
  • ناراحتی و درد ناحیه لگن
  • درد استخوان
  • اختلال نعوظ

بیشتر بخوانید : درمان بزرگی پروستات

سرطان پروستات در مردان

عوامل خطرساز سرطان پروستات

عواملی که باعث افزایش ریسک سرطان پروستات می شوند عبارتند از:

• افزایش سن : خطر ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن بیشتر می شود.
  • نژاد : مردان سیاه پوست بیشتر از سایر نژاد ها دچار سرطان پروستات می شوند. در مردان سیاه پوست سرطان پروستات مهاجم تر و پیشرفته تر است.
  • سابقه خانوادگی سرطان پروستات و سرطان سینه : اگر مردان خانواده سرطان پروستات داشته باشند احتمال ابتلا در سایر مردان خانواده بیشتر خواهد بود. همچنین اگر سابقه سرطان سینه دارید، احتمال بروز سرطان پروستات در مردان خانواده افزایش می‌ یابد
  • اضافه وزن : مردان چاق با سرطان پروستات، بیشتر از سایرین به نوع مهاجم، پیشرفته و مقاوم به درمان مبتلا می شوند.

عوارض و مشکلات سرطان پروستات در مردان

عوارض سرطان پروستات و درمان های آن عبارتند از:

• سرطان پیشرونده : سرطان پروستات از طریق خون و سیستم لنفاوی به استخوان و اندام های مجاور گسترش یافته و به اصطلاح متاستاز می شود. اگر سرطان پروستات به سایر نقاط بدن برسد قابل کنترل است اما درمان نمی شود.
  • بی اختیاری ادرار : هم سرطان پروستات و هم درمان آن باعث بی اختیاری ادرار می شود. گزینه های درمانی شامل داروها، سوند و جراحی است.
  • اختلال نعوظ : اختلال نعوظ از عوارض سرطان پروستات و درمان آن است مثل جراحی، پرتو درمانی یا درمان های هورمونی.

داروها، دستگاه وکیوم برای ایجاد نعوظ و جراحی برای درمان اختلال نعوظ در دسترس هستند.

۳. پروستاتیت حاد

پروستاتیت (التهاب پروستات) به سرعت گسترش یافته و علائم شدیدی مثل مشکل در دفع ادرار و لگن، درد ناحیه تناسلی و علائمی همچون آنفلوانزا دارد.

اگر علت پروستاتیت عفونت باکتریایی است پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. در غیر این صورت به حال خود رها می ‌شود تا بهبود یابد.

بیشتر بخوانید : پروستاتیت باکتریایی + تشخیص و درمان آن

۴. پروستاتیت مزمن

ممکن است پروستاتیت ماندگار شده و علائم متناوب ایجاد کند. درمان این نوع پروستاتیت که پروستاتیت مزمن است شاید چالش برانگیز باشد.

احتمال بروز پروستاتیت مثل سایر بیماری های پروستات با افزایش سن بیشتر می شود.

در صورتی که درد لگن دارید یا ادرار کردن برایتان دشوار یا دردناک شده است یا هنگام انزال درد دارید به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. اگر در تهران هستید با ما تماس بگیرید تا نوبت ملاقاتی را با یکی از متخصصین اورولوژی کلینیک اورولوژی الهام ترتیب دهیم.

0 دیدگاه در مورد "4 مشکل رایج پروستات در مردان چیست؟" ثبت شده