تفاوت متخصص نفرولوژی و اورولوژی چیست

تفاوت متخصص نفرولوژی و اورولوژی چیست؟ هر یک از این متخصصان چگونه به حل مشکل کمک می کنند؟ این موضوع بستگی به علائم بیمار دارد.

زمانی که صحبت از تخصص های پزشکی به میان می آید شاید تشخیص تفاوت فعالیت پزشکان گیج کننده باشد. دو تخصصی که اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند نفرولوژی و اورولوژی هستند.

هر دو متخصص نفرولوژی و اورولوژی مشکلات مربوط به سیستم ادراری را درمان می کنند، اما از نظر تمرکز و تخصص تفاوت های مشخصی وجود دارد.

بگذارید ابتدا این موضوع را روشن کنیم. کلمه مورد استفاده رایج برای متخصص نفرولوژی، نفرولوژیست و برای متخصص اورولوژی، اورولوژیست است.

متخصصان نفرولوژی در وهله اول با کلیه ها و عملکرد آن ها سر و کار داشته و متخصصان اورولوژی بر کل سیستم ادراری از جمله کلیه ها، مثانه، مجرای ادرار و اندام های تولید مثل تمرکز می کنند.

این متخصصان به طور خاص مسئول تشخیص و درمان بیماری ها و مشکلات کلیه مانند سنگ کلیه، بیماری مزمن و نارسایی کلیه هستند. بیمارانی که پیوند کلیه داشته اند نیز توسط آن ها تحت نظارت و کنترل قرار می گیرند.

از سوی دیگر متخصصان اورولوژی افراد با بیماری های متفاوت تری از جمله عفونت های دستگاه ادراری، مشکل کنترل مثانه، سرطان پروستات و ناباروری را درمان می کنند.

این دو تخصص نقاط مشترک زیادی دارند، اما درک تفاوت ها برای دریافت مراقبت های مناسب از اهمیت برخوردار است.

در بخش ‌های بعدی به نقش‌ های متخصص نفرولوژی و اورولوژی، آموزش و صلاحیت آن ها و بیماری هایی که معمولا درمان می‌ کنند نگاهی دقیق ‌تر خواهیم انداخت.

متخصص نفرولوژی کیست

نفرولوژیست متخصصی است که در زمینه تشخیص، درمان و مدیریت بیماری های مرتبط با کلیه ها آموزش دیده است.

تمرکز این متخصصان بر روی آناتومی، فیزیولوژی و عملکرد کلیه ها و سیستم ادراری و همچنین اختلالات و بیماری های بسیاری است که بر این اندام های حیاتی تأثیر می گذارند.

متخصصان نفرولوژی مسئول درمان بیماری های بسیاری از جمله سنگ کلیه، بیماری مزمن کلیه، گلومرولونفریت و بیماری کلیه پلی کیستیک هستند و برای ارائه مراقبت های جامع به افراد مبتلا به بیماری های کلیوی با سایر متخصصان مانند اورولوژیست ها و پزشکان مراقبت های اولیه همکاری نزدیک دارند.

اقداماتی که متخصص نفرولوژی انجام می دهد

همانطور که در بالا ذکر شد، متخصصان نفرولوژی آزمایش خون انجام می دهند. برای مثال بدن هنگام ورزش بیش از حد و زمانی که بدن دچار آسیب عضلانی می شود کراتینین تولید می کند.

سطوح بالای کراتینین در خون گاهی نشان دهنده بیماری کلیوی است. کراتینین سرم تنها آزمایش خونی نیست که متخصص نفرولوژی تجویز می کند، اما یکی از رایج ترین آن هاست.

علاوه بر آزمایش خون، گاهی آزمایش ادرار نیز توصیه می شود. نمونه ادرار از نظر وجود هر گونه ناهنجاری مانند چرک، باکتری یا خون زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد.

همچنین گاهی از شما خواسته می شود نمونه ادرار 24 ساعته تهیه کنید. این نمونه میزان نشت پروتئین و الکترولیت در طول روز را نشان می دهد.

متخصصان نفرولوژی علاوه بر آزمایش های پزشکی معمول، سی تی اسکن، سونوگرافی و بیوپسی نیز انجام می دهند.

چه زمانی به متخصص نفرولوژی مراجعه کنیم

در صورت تجربه علائم شدید بیماری کلیوی باید از پزشک بخواهید شما را به یک متخصص نفرولوژی ارجاع دهد. برخی از این علائم عبارتند از:

  • سردرد
  • تورم مچ پا و پاها
  • حالت تهوع
  • خارش
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن سریع
  • کاهش ادرار
  • خستگی در طول روز
  • بیخوابی
  • مشکل فشار خون
  • سفتی مفاصل
  • مشکل حافظه

حتی اگر این علائم را ندارید، در صورت داشتن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، فشار خون بالا یا دیابت، پزشک توصیه می کند که به یک متخصص نفرولوژی مراجعه کنید.

چه زمانی لازم است کودکان به متخصص نفرولوژی مراجعه کنند

کودکان در شرایط خاص از جمله موارد زیر نیاز به کمک یک متخصص نفرولوژی دارند:

متخصص اورولوژی کیست؟

متخصص اورولوژی در تشخیص و درمان مشکلات و بیماری‌ هایی که بر دستگاه ادراری و دستگاه تناسلی مردان تأثیر می ‌گذارند تخصص دارد.

این متخصصان به طور گسترده در زمینه آناتومی، فیزیولوژی و عملکرد سیستم ادراری و همچنین بسیاری از اختلالات و بیماری‌ هایی که بر این سیستم تأثیر می گذارند آموزش دیده اند.

متخصصان اورولوژی مسئول درمان بیماری های بسیاری از جمله عفونت های دستگاه ادراری، سنگ های مثانه و کلیه، سرطان پروستات و اختلال نعوظ هستند.

اورولوژیست ها برای ارائه مراقبت های جامع به بیماران از نزدیک با سایر متخصصان مانند نفرولوژیست ها و پزشکان مراقبت های اولیه همکاری می کنند.

گاهی بین تخصص ‌های نفرولوژی و اورولوژی شباهت هایی وجود دارد، اما این دو رشته‌ متفاوت بوده و بر روی حوزه‌ های مختلف متمرکز هستند.

اقداماتی که متخصصان اورولوژی انجام می دهند

متخصصان اورولوژی آزمایش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن، ام آر آی و سونوگرافی تجویز کرده و سرعت جریان ادرار و حجم مثانه را بررسی می کنند.

آن ها همچنین نمونه ادرار را از نظر وجود باکتری و ناهنجاری های دیگر مورد ارزیابی قرار می دهند.

این متخصصان برای انجام پیوند کلیه، باز کردن انسداد، ترمیم آسیب، وازکتومی، روش هایی برای حمایت از مجاری ادراری و جلوگیری از بی اختیاری، پروستاتکتومی، برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری، اورتروسکوپی و موارد دیگر آموزش دیده اند.

دلایل مراجعه به متخصص اورولوژی

دلایل زیادی از جمله ناباروری، نشت ادرار هنگام عطسه، درد شدید لگن، مشکل در حفظ نعوظ، ادرار خونی یا کدر و سنگینی در ناحیه واژن وجود دارد که پزشک شما را به یک متخصص اورولوژی ارجاع می دهد.

تفاوت متخصص نفرولوژی و اورولوژی چیست

همانطور که می بینید، تفاوت اصلی بین متخصص نفرولوژی و اورولوژی مربوط به تخصص آن هاست. اگر فقط مشکلات کلیوی داشته باشید، به احتمال زیاد پزشک شما را به یک متخصص نفرولوژی باتجربه ارجاع می دهد.

حوزه تخصص متخصصان اورولوژی بسیار فراتر از بیماری های کلیوی است و هر گونه مشکل مربوط به سیستم ادراری و تولید مثل را نیز در بر می گیرد.

مدیریت بیماری ها وظیفه متخصصان نفرولوژی است. آن ها جراح نیستند و اگر تنها گزینه درمان بیماری جراحی باشد، باید از یک متخصص اورولوژی وقت بگیرید.

بیشتر بخوانید : کلینیک اورولوژی در شهرک غرب

نتیجه

تفاوت قابل توجهی بین متخصص نفرولوژی و اورولوژی وجود دارد. هر دو تخصص با سیستم ادراری سروکار دارند، اما متخصصان نفرولوژی بر کلیه ها و عملکرد آن ها تمرکز می کنند و متخصصان اورولوژی مشکلات کل دستگاه ادراری از جمله کلیه ها، مثانه و مجاری ادراری را درمان می کنند.

درک این تفاوت ها برای یافتن مراقبت های پزشکی و حل مشکلات ادراری از اهمیت برخوردار است. اگر علائم مرتبط با عملکرد کلیه، مانند فشار خون بالا یا سنگ کلیه را تجربه می کنید، متخصص نفرولوژی بهترین انتخاب است.

از طرف دیگر، در صورت تجربه علائم مربوط به دستگاه ادراری مانند مشکل در ادرار کردن یا بی اختیاری ادرار، متخصص اورولوژی گزینه بهتری خواهد بود.

همیشه توصیه می شود قبل از مراجعه به متخصص با پزشک مراقبت های اولیه مشورت کنید، آن ها می توانند شما را در انتخاب بهترین متخصص متناسب با نیازهای شما راهنمایی کنند.

بیشتر بخوانید : متخصص کلیه و مجاری ادرای

اگر به طور کلی مشکل در سیستم ادراری و تناسلی دارید و لازم است تحت عمل جراحی قرار بگیرید، می توانید به کلینیک اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "تفاوت متخصص نفرولوژی و اورولوژی چیست" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍