15 روش برای جلوگیری از بارداری

کسانی که فعالیت جنسی داشته و می‌ خواهند از بارداری جلوگیری کنند باید گزینه‌ های مختلف پیشگیری از بارداری را بشناسند. روش‌ های مختلف پیشگیری از بارداری در دسترس هستند.

 با این ‌حال، تنها روش دارای اطمینان صد درصدی در پیشگیری از بارداری همان روش اجتناب از رابطه‌ جنسی است.

سازمان برنامه‌ریزی خانوادگی (FPA) بریتانیا ادعا می ‌کند که حدود 90 درصد زنانی که رابطه‌ جنسی دارند، در صورت عدم استفاده از روش‌های پیشگیری، طی 12 ماه حامله خواهند شد.

 هر بار که فرد رابطه‌ جنسی بدون لوازم پیشگیری انجام می ‌دهد؛ درواقع ریسک حاملگی را به جان می‌ خرد، حتی همان اولین باری که چنین رابطه ‌ای دارد.

بعضی از روش ‌های پیشگیری نیازی به تجویز پزشک ندارند؛ ولی اغلب روش ‌ها نیازمند نسخه‌ پزشک هستند. هر کدام از شیوه ‌های جلوگیری از بارداری دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است. در ادامه انواع مختلف روش ‌های پیشگیری از بارداری توضیح داده شده ‌اند.

روش های جلوگیری از بارداری

روش ‌های ایجاد مانع باعث می ‌شوند اسپرم نتواند به تخمک برسد.  این روش ‌ها شامل موارد زیر است:

1- کاندوم‌ های مردانه

علاوه بر جلوگیری از بارداری، کاندوم مانع انتقال بیماری ‌های مقاربتی (STI) نیز می‌ شود.

روش های جلوگیری از بارداری

کاندوم ‌های مردانه و زنانه تنها شیوه‌ جلوگیری از بارداری هستند که مانع انتقال بیماری ‌های مقاربتی (STI) هم می ‌شوند.

بر اساس آمارهای مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ‌ها (CDC)، در صورت استفاده‌ درست، کاندوم ‌های مردانه دارای تأثیر بیش از 80 درصد در جلوگیری از بارداری هستند.

بیشتر بخوانید : در مورد بیماری‌های مقاربتی و انواع آن بیشتر بخوانید

روش درست استفاده‌ از کاندوم مردانه:

  1. سایز درست را انتخاب کنید.
  2. کاندوم را روی سر آلت در حال نعوظ قرار دهید. در صورتی‌که فرد ختنه نشده است، ابتدا باید پوست ختنه ‌گاه را به عقب بکشید.
  3. سر کاندوم را فشار دهید تا هوای داخل آن خالی شود.
  4. کاندوم را روی آلت به سمت پایین باز کنید. دقت کنید که کاندوم پاره نشود.
  5. بعد از اتمام رابطه جنسی، انتهای کاندوم را با دست نگه دارید و سپس آلت را از واژن خارج کنید.
  6. کاندوم را در آورده و آن را دور بیندازید. هیچ‌ گاه دو بار از یک کاندوم استفاده نکنید.

اغلب کاندوم ‌های مردانه از لاتکس ساخته شده ‌اند؛ ولی کاندوم ‌های از جنس‌ های دیگر برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند وجود دارد.

اگر از روان کننده استفاده می ‌کنید، مطمئن شوید که روان کننده با نوع کاندومی که استفاده می‌کنید، سازگار باشد. برای مثال، کاندوم‌ های از جنس لاتکس را تنها می ‌توانید با روان کننده‌ های مبتنی بر آب استفاده کنید.

کاندوم به‌ صورت بدون نسخه (OTC) از سوپرمارکت‌ ها، داروخانه‌ ها یا به‌ صورت آنلاین قابل‌ خرید است. کاندوم ‌های بدون لاتکس را هم می ‌توانید به‌ صورت آنلاین بخرید.

2- کاندوم‌ های زنانه

کاندوم ‌های زنانه هم بدون نسخه‌ پزشک در دسترس هستند. این کاندوم‌ ها را می‌توان به‌ جای کاندوم ‌های مردانه استفاده کرد؛ ولی هیچ ‌گاه نباید به‌ طور هم‌ زمان از هر دو نوع کاندوم استفاده کرد.

بر اساس آمارهای CDC، کاندوم ‌های زنانه حدود 79 درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر هستند.

در حال حاضر بسیاری از داروخانه‌ ها، کاندوم‌ های زنانه می ‌فروشند؛ ولی اگر فروشگاه ‌های نزدیک شما چنین کاندوم‌ هایی نداشتند، می ‌توانید آن ‌ها را به‌ صورت آنلاین خریداری کنید.

3- تاثیر دیافراگم در جلوگیری از بارداری

دیافراگم یک روش ایجاد مانع برای پیشگیری از بارداری است که درون واژن فرد قرار می‌گیرد. باید توجه نمود که قبل از هر بار استفاده از دیافراگم، اسپرم کش را باید روی آن اعمال کرد.

بر اساس تخمین CDC، هنگام استفاده از دیافراگم به همراه اسپرم کش، تأثیر آن حدود 90 درصد خواهد بود.

فرد باید دیافراگم را چند ساعت قبل از انجام رابطه در واژن قرار دهد تا 6 ساعت بعد از سکس آن را داخل واژن نگه دارد و بعد از 24 ساعت آن را درآورد. دیافراگم باعث پیشگیری از STI نمی ‌شود.

4- کلاه سرویکس

کلاه سرویکس (که در آمریکا با نام FemCap به فروش می ‌رسد) یک کلاهک نرم سیلیکونی است که در عمق واژن قرار می‌گیرد. این کلاهک، دهانه رحم را می ‌پوشاند و مانع رسیدن اسپرم به تخمک می ‌شود.

اثربخشی کلاه سرویکس در منابع مختلف، متفاوت است ولی سازمان Planned Parenthood تخمین می‌ زند که اثربخشی آن از 70 تا 85 درصد متغیر است.

این شیوه هم محافظتی در برابر بیماری‌های مقاربتی ارائه نمی‌کند. کلاه سرویکس را می‌توانید از داروخانه‌ها و به‌ صورت آنلاین خریداری کنید.

5- اسفنج در جلوگیری از بارداری

اسفنج پیشگیری از بارداری را می‌ توانید بدون نسخه‌ پزشک تهیه کنید. این اسفنج از فوم پلی اورتان ساخته شده و حاوی مواد کشنده اسپرم است.

این اسفنج در عمق واژن قرار می ‌گیرد و مسیر ورود به رحم را مسدود می ‌کند.

در صورت استفاده از اسفنج به‌ تنهایی، تأثیر آن برابر با 76 تا 88 درصد است ولی استفاده از آن همراه با کاندوم باعث کاهش قابل ‌توجهی در ریسک بارداری و بیماری‌ های مقاربتی می ‌شود.

اسفنج ‌های پیشگیری از بارداری را می ‌توانید به‌ صورت آنلاین خریداری کنید.

6- از بین برنده اسپرم

اسپرم کش ماده ‌ای شیمیایی است که اسپرم را غیرفعال می ‌کند. این ماده را می‌ توانید بدون نسخه خریداری کرده و همراه با روش‌ های پیشگیری ایجاد مانع از قبیل کاندوم استفاده کنید.

 این ماده را نمی ‌توانید همراه با اسفنج پیشگیری استفاده کنید. در صورت استفاده از اسپرم کش به‌تنهایی، این ماده باید حداقل 10 دقیقه قبل از رابطه جنسی در داخل دهانه‌ رحم قرار گیرد.

 اثربخشی این ماده که حدود 71 درصد است تا 60 دقیقه باقی می ‌ماند.

ژل‌ های اسپرم کش را می‌ توانید از داروخانه یا به‌ صورت آنلاین خریداری کنید. در مورد بهترین روش‌ های استفاده از اسپرم کش به ‌عنوان روش پیشگیری از بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

روش ‌های هورمونی در جلوگیری از بارداری

روش ‌های هورمونی در جلوگیری از بارداری

شیوه‌ های هورمونی پیشگیری از بارداری از طریق توقف تخمک‌ گذاری (که رها شدن تخمک از تخمدان ‌ها است) عمل می‌ کنند. این نوع روش پیشگیری مانع انتقال بیماری ‌های مقاربتی نمی ‌شود.

اغلب روش ‌های پیشگیری هورمونی تنها از طریق نسخه‌ پزشک در دسترس هستند و به‌ غیر از استفاده‌ اورژانسی، معمولاً به‌ صورت آنلاین در دسترس نیستند.

بیشتر بخوانید : 5 نکته‌ای که مردان باید در مورد عمل وازکتومی بدانند

7- قرص ‌های جلوگیری از بارداری

دو نوع قرص پیشگیری از بارداری وجود دارد. یک نوع باعث توقف قاعدگی می‌ شود ولی نوع دیگر این‌طور نیست. قرص‌های پیشگیری از بارداری یکی از معمول ‌ترین روش ‌های جلوگیری در ایالات ‌متحده هستند.

برندهای مختلفی برای این قرص ‌ها وجود دارد و بر اساس آمار سرویس سلامت همگانی (NHS) در بریتانیا، در صورت مصرف بر اساس تجویز پزشک، این قرص‌ ها دارای اثربخشی 99 درصدی هستند.

با این ‌حال، هنگام استفاده به ‌صورت عادی، اثربخشی آن‌ ها تقریباً برابر با 95 درصد است.

دو نوع قرص وجود دارد:

قرص ترکیبی : که حاوی استروژن و پروژستین است. این قرص ها باید به ‌صورت روزانه و بر اساس دستور پزشک مصرف شوند.

بسته‌ قرص شامل تعدادی قرص بدون هورمون است. هنگام مصرف این قرص ‌ها، فرد دارای پریود ماهانه خواهد بود.

قرص مینی : که تنها شامل پروژستین است. فرد باید این قرص را هر روز سر ساعت مشخص بدون هیچ توقفی مصرف کند.

شخصی که قرص مینی مصرف می ‌کند ممکن است دارای پریود منظم نباشد.

8- وصله ها

بر اساس آمار NHS، وصله های پیشگیری از بارداری در صورت استفاده‌ صحیح دارای اثربخشی 99 درصدی خواهند بود. در صورت استفاده‌ عادی، اثربخشی آن‌ ها تقریباً 90 درصد است.

فرد می‌ تواند پچ پیشگیری از بارداری را در نواحی زیر بچسباند:

  • پشت
  • نشیمنگاه
  • شکم
  • بازو

هر پچ را باید به مدت سه هفته در محل قرار دهید. بعد از برداشتن، یک هفته صبر کنید تا دوره‌ی قاعدگی تمام شود. هنگام استفاده از این پچ‌ ها، احتمال اندک تحریک پوستی وجود دارد.

9- تزریق در جلوگیری از بارداری

تزریق پیشگیری از بارداری (Depo-Provera) معمولاً هر 12 هفته توسط پزشک انجام می ‌شود.

 بر اساس آمارهای CDC، در صورت استفاده‌ درست و با این فرض که فرد تزریق را به ‌موقع دریافت کند، اثربخشی آن در جلوگیری از بارداری بیش از 90 درصد است.

بر اساس آمار موسسه‌ی Planned Parenthood، بعد از توقف دریافت تزریق پیشگیری، ممکن است ده ماه یا بیشتر طول بکشد تا باروری به حالت عادی برگردد.

10- حلقه‌ واژن

بر اساس گفته‌ های NHS، حلقه پیشگیری از بارداری که با نام NuvaRing شناخته می ‌شود. در صورت استفاده‌ صحیح دارای اثربخشی بیش از 99 درصد است. ولی به دلیل خطای انسانی، اثربخشی آن معمولاً کمتر از 95 درصد است.

این حلقه کوچک پلاستیکی به مدت سه هفته داخل واژن قرار می ‌گیرد. این حلقه هورمون ‌هایی را وارد بدن می‌ کند تا از بارداری پیشگیری کند.

حلقه باید به مدت هفت روز بیرون آورده شود تا دوره‌ قاعدگی تمام شود. سپس، یک حلقه‌ جدید باید در واژن قرار گیرد.

دستگاه ‌های داخل رحمی و ایمپلنت ‌ها

دستگاه‌ های داخل رحمی (IUD ها) و ایمپلنت‌ ها، دستگاه‌ های پیشگیری طولانی ‌مدت هستند.

 NHS بیان می ‌کند که اثربخشی این دستگاه‌ ها در جلوگیری از بارداری بیش از 99 درصد است چرا که امکان خطای انسانی در رابطه با آن ‌ها بسیار اندک است.  با این‌حال، این دستگاه ‌ها مانع انتقال بیماری ‌های مقاربتی نمی ‌شوند.

11- IUD ها

IUD یک دستگاه کوچک است که پزشک داخل رحم قرار می‌دهد. دو نوع IUD وجود دارد:

تغییرات هورمونی در جلوگیری از بارداری

بعد از نصب، IUD حداقل 5 سال دوام می ‌آورد و بعد باید آن را تعویض کرد.

 IUD باعث توقف کامل تخمک‌ گذاری نمی ‌شود؛ بلکه با غلیظ کردن مخاط رحمی برای جلوگیری از ورود اسپرم به رحم و همین ‌طور دیگر تغییرات هورمونی، به‌ عنوان روش پیشگیری از بارداری عمل می‌ کند.

برندهای IUD شامل میرنا، کایلینا، لیلتا و اسکایلا هستند.

IUD مسی در جلوگیری از بارداری

این IUD بدون هورمون که با نام ParaGard فروخته می ‌شود با سیم مسی پوشانده شده است که اسپرم‌ هایی را که تلاش می ‌کنند وارد رحم شوند، نابود می‌ کند. یک IUD مسی می ‌تواند به مدت تقریباً 10 سال مانع حاملگی شود.

واکنش ‌های منفی به IUD شامل دیدن خون بین دوره‌ های قاعدگی، پریود نامنظم و درد قاعدگی می‌ شود.

12- ایمپلنت‌ ها

ایمپلنت ‌ها یکی دیگر از شیوه ‌های پیشگیری هورمونی هستند. یک میله به‌ اندازه‌ یک چوب‌ کبریت توسط پرستار یا پزشک داخل بازوی فرد قرار می‌ گیرد تا مانع بارداری وی شود.

ایمپلنت‌ ها با رهاسازی هورمون پروژستین درون بدن کار می ‌کنند که مانع تخمک ‌گذاری می ‌شود.

 CDC تخمین می ‌زند که ایمپلنت ‌ها دارای اثربخشی بیش از 99 درصد در جلوگیری از بارداری هستند. ایمپلنت ‌ها باید هر سه سال یک ‌بار تعویض شوند.

روش‌ها جلوگیری از بارداری

دیگر روش‌ها جلوگیری از بارداری

13- برنامه ‌ریزی خانوادگی طبیعی

برنامه ‌ریزی خانوادگی طبیعی بر اساس ثبت چرخه ‌های قاعدگی است. روش طبیعی پیشگیری شامل توجه به چرخه‌ های قاعدگی و اجتناب از رابطه طی مرحله‌ باروری چرخه‌ قاعدگی است.

پنجره باروری فرد در حدود 6 تا 9 روز در ماه طول می‌ کشد و منطبق با مرحله‌ تخمک‌ گذاری است که همان رها سازی تخمک‌ ها از تخمدان است. چندین روش برای برنامه ‌ریزی خانوادگی طبیعی وجود دارد.

بسیاری از افراد از نشانه‌ های زیر برای مشخص کردن این امر استفاده می‌ کنند که آیا در پنجره‌ باروری خود در حال تخمک ‌گذاری هستند یا خیر:

  • اندازه‌ گیری دمای پایه‌ بدن
  • توجه به کیفیت و کمیت مخاط دهانه‌ رحم
  • ثبت زمان آغاز و پایان چرخه‌ های قاعدگی و جزئیات آن‌ ها به مدت چندین ماه.

پنجره باروری هر شخصی، متفاوت است بنابراین فرد باید به نشانه‌ های بدنی خود توجه کند.

بر اساس گفته‌ های CDC، روش ‌های برنامه ‌ریزی خانوادگی طبیعی هنگامی ‌که به درستی اجرا شوند دارای اثربخشی تقریباً 76 درصدی خواهند بود.

بیشتر بخوانید : آزواسپرمی ، تشخیص ، درمان و پیشگیری

14- پیشگیری اورژانسی

در صورت انجام رابطه‌ بدون محافظت یا شکست روش‌ های پیش‌گیری مثل پاره شدن کاندوم یا فراموشی مصرف قرص پیشگیری، می‌توان از روش‌ های پیشگیری اورژانسی برای کاهش ریسک بارداری استفاده کرد.

پیشگیری اورژانسی نباید به ‌عنوان جایگزین روش‌ های عادی پیشگیری از بارداری در نظر گرفته شود.

دو نوع پیشگیری اورژانسی وجود دارد:

قرص پیشگیری اورژانسی

فرد باید یک قرص هورمونی را طی سه روز از رابطه مصرف کند. هر چه زودتر این قرص مصرف شود، اثربخشی آن بیشتر است.

بنابراین، بهتر است به ‌محض امکان بعد از برقراری رابطه، این قرص مصرف شود. این قرص معمولاً شامل ماده‌ شیمیایی لوونورژسترول است.

این قرص ‌ها را می ‌توانید از پزشک یا داروخانه دریافت کنید.

IUD مسی در جلوگیری از بارداری

IUD با نام ParaGard را می ‌توان تا پنج روز بعد از رابطه در محل قرار داد تا از بارداری پیشگیری شود.

 بر اساس آمار موسسه‌ Planned Pregnancy، اثربخشی این روش در صورت استفاده طی پنج روز از رابطه تا 9/99 درصد خواهد بود.

15- جراحی

هم زنان و هم مردان می‌ توانند عمل ‌های جراحی را برای کاهش باروری خود به‌ صورت دائمی انجام دهند. NHS بیان می‌ کند که این اعمال جراحی معمولاً بیش از 99 درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر هستند؛ ولی محافظتی در برابر بیماری‌ های مقاربتی ایجاد نمی ‌کنند.

مردان می ‌توانند عمل وازکتومی انجام دهند که شامل قطع کردن لوله‌ های حامل اسپرم است. این عمل یک عمل جراحی کوچک است که نیازمند بستری شدن نیست.

بازگشت وازکتومی در بعضی موارد امکان‌پذیر است. بااین‌حال، باروری بعد از عمل بازگشتی ممکن است به ‌صورت کامل بازیابی نشود. زنان می ‌توانند یک عمل عقیم ‌سازی را برای بستن لوله ‌های رحمی انجام دهند.

 این عمل شامل مسدود کردن یا بستن لوله‌ های فالوپ است. اثرات این عمل معمولاً دائمی هستند. در موارد نادر، لوله ‌ها ممکن است دوباره وصل شده و منجر به حاملگی شوند.

بیشتر بخوانید : وازکتومی چیست؟ و عمل وازکتومی در مردان چگونه است؟

چه زمانی آزمایش بارداری بدهیم؟

زنان می‌ توانند در صورت شک به حاملگی، تست بارداری انجام دهند علی‌الخصوص اگر اخیراً شیوه ‌های معمول جلوگیری از بارداری با مشکل مواجه شده باشند.

نشانه ‌های حاملگی شامل موارد زیر است:

  • نداشتن یا تأخیر پریود
  • بزرگ شدن یا حساس شدن سینه‌ها
  • خستگی
  • افزایش ادرار
  • سرگیجه
  • استفراغ

تست‌ های بارداری خانگی هم ارزان بوده و هم در داروخانه ها و سایت ‌های آنلاین در دسترس هستند. بهتر است نتیجه این تست‌ ها توسط یک پزشک تائید شود.

بیشتر بخوانید : واریکوسل و باروری مردان

جمع‌ بندی

گزینه‌ های پیشگیری متعددی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد که شامل روش ‌های ایجاد مانع، قرص ‌های هورمونی، پچ ها و IUD ها می‌ شود.

روش‌ های مختلف ممکن است تأثیر بهتری برای افراد مختلف داشته باشند و فرد ممکن است چندین گزینه را امتحان کرده و در نهایت استراتژی‌ های پیشگیری مناسب خود را انتخاب نماید.

روش‌ های پیشگیری دارای تفاوت در میزان اثربخشی خود هستند. افرادی که دارای فعالیت جنسی هستند باید با پزشک خود در مورد گزینه ‌های در دسترس صحبت کنند تا بتوانند بهترین روش ممکن را انتخاب کنند.

درنهایت، به یاد داشته باشید که کاندوم ‌های زنانه و مردانه تنها شیوه‌ های پیشگیری از بارداری هستند که مانع انتقال بیماری های مقاربتی نیز می‌شوند.

روش های مختلفی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد که باید بر اساس موقعیت خود و استقامت بدنتان یکی از آنها را انتخاب کنید. بهتر است که انجام هر یک از روش های پیشگیری زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد. ما در کلینیک اورولوژی الهام مشاوره های تخصصی و پزشکی لازم را ارائه می دهیم.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "15 روش برای جلوگیری از بارداری" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍