درمان درد بیضه

بیضه ها اندام های تناسلی مردانه هستند و وظیفه تولید اسپرم و تستوسترون را بر عهده دارند.

درد بیضه به هرگونه احساس ناراحتی در یک یا هر دو بیضه اشاره داشته که از خفیف تا شدید متغیر است و گاهی نیز با تورم، حساسیت یا علائم دیگر همراه خواهد بود.

درد بیضه بسته به مدت زمان تجربه علائم در گروه حاد یا مزمن طبقه بندی می شود. درد حاد بیضه به طور ناگهانی شروع شده و برای یک دوره نسبتا کوتاه طول می کشد و معمولا نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

مشکلاتی مانند پیچ ​​خوردگی بیضه (پیچش طناب اسپرماتیک)، اپیدیدیمیت (التهاب اپیدیدیم) یا ترومای بیضه از جمله دلایل ایجاد درد حاد بیضه هستند.

از سوی دیگر، درد مزمن بیضه به درد مداوم یا عود کننده ای اشاره دارد که برای مدت طولانی و معمولا بیش از سه ماه ادامه می یابد.

این بیماری در نتیجه مشکلاتی مانند اپیدیدیمیت مزمن، میکرولیتیازیس بیضه (وجود کلسیفیکاسیون‌ های کوچک در بیضه)، واریکوسل (رگ های بزرگ در کیسه بیضه) یا عوارض پس از جراحی رخ می دهد.

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که درد بیضه را به خصوص اگر شدید باشد، به سرعت بدتر شود یا با علائمی مانند تب، تورم، ترشح یا خون در ادرار همراه باشد نباید نادیده گرفت.

درمان درد بیضه

درمان درد بیضه بسته به علت زمینه ای متفاوت خواهد بود. همانطور که قبلا ذکر شد، برخی از مشکلاتی که باعث بروز درد بیضه می شوند فوریت های پزشکی محسوب شده و نیاز به مداخله جراحی سریع دارند.

درمان اپیدیدیمیت

اپیدیدیمیت بدون عارضه به طور کلی به صورت سرپایی به کمک اقدامات زیر درمان می شود:

• مصرف آنتی بیوتیک ها (بسته به سن و سابقه جنسی بیمار متفاوت هستند)، داروهای مسکن و ضد التهاب
  • استفاده از بسته های یخ

به طور کلی اپیدیدیمیت حاد با انتخاب درمان صحیح بدون عارضه برطرف خواهد شد.

با این حال در برخی موارد که اپیدیدیمیت با علائم سیستمیک جدی یا عوارض مختلف همراه است شاید لازم باشد در بیمارستان بستری شوید. در این موارد جدی بهتر است با یک متخصص اورولوژی مشورت کنید.

درمان درد بیضه چپ

درمان پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه به طور قطعی توسط متخصص اورولوژی و از طریق جرای درمان می شود. این مشکل در حین جراحی رفع شده و بیضه در صورت سالم بودن بر روی دیواره کیسه بیضه ثابت می شود (اورکیوپکسی).

بیضه سالم برای جلوگیری از پیچ خوردگی ثابت می شود، زیرا برخی از مردان به نوعی ناهنجاری مبتلا هستند که بیضه ها آزاده در کیسه بیضه رکت می کنند.

گاهی پزشک پیچ خوردگی بیضه را بدون جراحی اورژانسی به صورت دستی باز می کند، اما این اقدام موقتی است و همچنان به ترمیم جراحی نیاز خواهید داشت.

به همین ترتیب، برخی از موارد پیچ ​​خوردگی بیضه به خودی خود برطرف می شود. در چنین مواردی لازم است متخصص در تشخیص مهارت بالایی داشته باشد تا پیچ خوردگی بیضه را برطرف کند.

هرچه پیچ خوردگی بیضه سریعتر درمان شود و خون مجدد به بیضه ها جریان یابد، شانس بیشتری برای نجات این اندام های آسیب دیده وجود دارد.

اگر ظرف 6 ساعت پس از شروع علائم تحت درمان قرار بگیرید، میزان نجات به 100 درصد نزدیک می شود. این در حالی است که میزان نجات بیضه ها بعد از 24 ساعت بین 0 تا 10 درصد خواهد بود.

درمان پیچ خوردگی بیضه یا اپیدیدیم به منظور تسکین علائم صورت گرفته و شامل اقدامات زیر است:

• استفاده از بسته های یخ

اکثر بیماران با این اقدامات درمانی در عرض 1 هفته بهبود می یابند، اما گاهی علائم مدت زمان بیشتری باقی می مانند.

در مواردی که درمان محافظه کارانه در بهبود درد بیضه موثر نباشد، برداشتن بافت آسیب دیده با جراحی در نظر گرفته می شود.

درمان درد بیضه سمت راست

درمان سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه به طور کلی به محل و اندازه سنگ و هر گونه عارضه مرتبط مانند عفونت بستگی دارد. سنگ کلیه بدون عارضه معمولا به کمک اقدامات زیر درمان می شود:

• مصرف مایعات کافی
  • مصرف داروهای مسکن
  • مصرف داروهای ضد تهوع
  • در برخی موارد مصرف داروهایی مانند تامسولوسین (فلومکس) که دفع سنگ کلیه را آسان می کنند.

سنگ شکنی (استفاده از امواج ضربه ای برای شکستن سنگ کلیه) و جراحی های تهاجمی تر روش های مختلف دیگری هستند که برای از بین بردن سنگ هایی که به خودی خود دفع نمی شوند کاربرد دارند.

برخی از بیماران با درد و استفراغ غیرقابل درمان یا علائم عفونت لازم است در بیمارستان بستری شوند. در افراد مبتلا به عفونت ادراری و انسداد دستگاه تناسلی تجویز آنتی بیوتیک و مداخلات اورولوژی فوری در نظر گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانید : ارتباط بین درد پایین کمر و درد بیضه

درمان تومور بیضه

درمان تومور بیضه به عوامل مختلفی بستگی دارد. هر گونه توده در بیضه تا زمانی که خلاف آن ثابت شود سرطان محسوب می شود.

بیماران در صورت تشخیص سرطان بیضه به یک متخصص انکولوژی ارجاع داده شده و گزینه های مختلف درمانی موجود با آن ها در میان گذاشته می شود.

درمان تروما

درمان و مدیریت ترومای بیضه به شدت آسیب بستگی دارد. موارد جزئی ترومای بیضه بدون آسیب زمینه ای جدی را می توان به صورت سرپایی از طریق اقدامات زیر درمان کرد:

• استفاده از بسته های یخ

در صورت پارگی بیضه لازم است بیمار برای حفظ عملکرد بیضه و زنده ماندن این عضو فورا تحت عمل جراحی ترمیمی قرار گیرد.

ترومای بلانت همراه با تجمع خون (هماتوسل)، ترومای نافذ و موارد خاصی از دررفتگی بیضه سایر مشکلاتی هستند که نیاز به مداخله جراحی دارند.

درمان درد بیضه در مردان

درمان فتق مغبنی

برای درمان قطعی فتق مغبنی لازم است جراحی ترمیمی سرپایی و در برخی موارد دیگر جراحی اورژانسی انجام شود. گاهی به دلیل بالا بودن میزان خطر، جراحی برای درمان فتق مغبنی حتی در صورت انتخاب بیمار انجام نمی شود.

در موارد فتق مغبنی غیرقابل درمان (نمی توان فتق را به داخل شکم برگرداند) و فتق خفه شده (اختلال در خون رسانی روده) لازم است مداخله جراحی فوری در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید : 7 دلیل درد بیضه سمت چپ

درمان اورکیت

درمان اورکیت به ارگانیسم عفونی ایجاد کننده التهاب بیضه بستگی دارد. اورکیت را می توان به کمک اقدامات زیر درمان کرد:

• استفاده از بسته های یخ

در موارد اورکیت باکتریایی و اپیدیدیم اورکیت لازم است آنتی بیوتیک مصرف کنید. در مواردی که توسط ویروس ایجاد می شوند نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نخواهد بود.

برای تشخیص علت زمینه ای بیضه درد و درمان آن می توانید به کلینیک اورولوژی الهام واقع در شهرک غرب مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "درمان درد بیضه" ثبت شده