متخصص جراحی واریکوسل

متخصص جراحی واریکوسل

واریکوسل چیست

واریکوسل به معنای بزرگ شدن رگ های بیضه (شبکه پامپینی فرم) یا واریسی شدن رگ ها است. همانند پاها، رگ های واریسی در سیاهرگ های بیضه نیز ایجاد می شوند.

این اتفاق بیشتر در سمت چپ رخ می دهد، اما گاهی در هر دو بیضه دیده می شود. دلیل بروز این بیماری هنوز کاملا شناخته نشده است.

دلایلی مانند نارسایی دریچه های ورید بیضه چپ، باز شدن ورید بیضه چپ با زاویه قائم به سیاهرگ کلیوی و پیمودن مسیر طولانی از جمله دلایلی هستند که در بروز بیماری نقش دارند.

در نتیجه انبساط سیاهرگ ها به دلیل واریکوسل، خون کثیف برای مدت طولانی در بیضه ها جمع شده و باعث آسیب دیدگی بیضه می شود.

با گذشت زمان، بیضه کوچک شده، تولید اسپرم و هورمون مردانه (تستوسترون) کاهش یافته و در نتیجه مردان دچار ناباروری می شوند. با کاهش سطح تستوسترون مشکلات جنسی نیز ظاهر خواهند شد.

جراحی واریکوسل چه زمانی موثر است؟

نظرات پزشکان و افراد متخصص درباره جراحی واریکوسل (واریس بیضه) بسیار متفاوت بوده و دلیل آن این است که اطلاعات مختلفی وجود دارد و متخصصان تجربیات متفاوتی در درمان بیماران خود داشته اند.

گروه بزرگی از پزشکان متخصص به طور کلی از جراحی واریکوسل خودداری می کنند و گروه دیگر (معمولا جراحان) توصیه می کنند که هر چه سریعتر این کار را انجام دهید.

در نهایت، بدون اطلاعات کافی درباره علل و عوامل خطر واریکوسل، موافقت یا مخالفت با جراحی بر عهده بیمار است.

به ندرت توضیح داده می شود که چگونه می توان این عوامل خطر را به حداقل رساند و مسیر درمانی طبیعی و جایگزین نیز در دسترس نیست.

واریکوسل به معنای پارگی رگ واریسی در شبکه وریدی متشکل از بیضه ها و اپیدیدیم است و در 75 تا 90 درصد موارد در سمت چپ رخ می دهد.

اکثر پزشکان متخصص ارولوژی معتقدند که واریکوسل تا زمانی که بیمار درد حاد یا مداوم را تجربه نکند نیازی به درمان جراحی ندارد. بر اساس کتاب اورولوژی، 4 تا 11 درصد از مردان به واریکوسل مبتلا هستند.

فرض بر این است که تعداد موارد گزارش نشده بسیار بیشتر باشد، زیرا بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل حتی به متخصص اورولوژی مراجعه نمی کنند.

این ارقام نشان می دهند که 15 تا 20 درصد کل مردان به واریکوسل مبتلا هستند و افراد بین 18 تا 25 سال به طور خاص تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرند.

تنها افراد مسن زمانی که واریکوسل به مراحل پیشرفته رسیده باشد این بیماری را به عنوان یک مشکل در نظر گرفته و با متخصص اورولوژی مشورت می کنند.

به دلیل تجمع خون در واریکوسل و عدم بازگشت صحیح خون به قلب (نارسایی دریچه وریدی)، رگ ها در طناب اسپرماتیک (شبکه‌ پامپینی ‌فرم) منبسط می شوند.

در نتیجه دیواره رگ ها و همچنین بیضه ها آسیب می بینند. احتقان خون ناشی از واریکوسل باعث ایجاد گرمای غیر طبیعی در اطراف بیضه ها می شود.

بیضه ها برای عملکرد مطلوب به دمای 2 تا 3 درجه سانتیگراد کمتر از دمای طبیعی بدن که 36.5 درجه سانتیگراد است نیاز دارند.

سموم موجود در جریان خون و برگشت خون نیز خطرات بیشتری برای بیضه ها ایجاد می کند. این سموم به دلیل ایجاد اختلال در گردش خون در رگ ها جمع شده و بر بیضه ها و عملکرد آن ها تأثیر منفی می گذارند.

تشکیل رگ های واریسی در شبکه‌ پامپینی‌ فرم در تامین مواد مغذی، باروری و ترشح هورمون بیضه ها اختلال ایجاد می کند.

نکات مفید و اقدامات موثری برای عادی سازی دمای بیضه در طول روز و کاهش قابل توجه مقدار سموم در خون وجود دارد.

بیشتر بخوانید : عمل جراحی واریکوسل و انتظاری که می توان داشت

متخصص عمل واریکوسل

روش های مختلف جراحی واریکوسل

جراحی موثرترین روش برای درمان بیماری است و یک برش 2 تا 3 سانتی متری در کشاله ران ایجاد می شود. تکنیک های جراحی واریکوسل عبارتند از:

جراحی باز واریکوسل

در جراحی کلاسیک واریکوسل که رایج ترین روش درمانی است، رگ های بزرگ شده بیضه از طریق یک برش 2 تا 3 سانتی متری در کشاله ران پیدا شده و بسته می شوند.

جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری

در این روش رگ های بزرگ شده بیضه از طریق برشی 2 تا 3 سانتی متری در کشاله ران بسته می شوند.

پس از این عمل احتمال عود بیماری وجود ندارد و یا بسیار کم (1 تا 3 درصد) است، زیرا رگ های بسیار کوچک با میکروسکوپ دیده و بسته خواهند شد.

شریان بیضه و عروق لنفاوی دست نخورده باقی می مانند، بنابراین آسیب دیدگی بیضه و ایجاد هیدروسل در این جراحی وجود ندارد.

امروزه این روش نسبت به سایر روش های درمانی ترجیح داده شده و 20 سال است که بیماران با موفقیت به کمک این روش درمان می شوند.

جراحی واریکوسل لاپاراسکوپی یا رباتیک

یک روش آزمایش شده امروزه کاربرد زیادی ندارد.

میزان موفقیت این روش کمتر از میکروسرجری و احتمال عود بیماری بسیار زیاد است. جراحی واریکوسل با روش رباتیک نیز انجام نمی شود.

آمبولیزاسیون (روش رادیولوژیک)

روشی بسیار قدیمی که رگ های واریسی بیضه با مواد خاص بسته می شوند.

میزان عود بیماری پس از این عمل بسیار بالاست و به همین دلیل امروزه آمولیزاسیون کاربرد زیادی ندارد و به بیماران توصیه نمی شود.

جراحی واریکوسل

آمادگی برای جراحی واریکوسل

بهتر است علاوه بر تمام توصیه های متخصص جراحی واریکوسل، موارد زیر را نیز به خاطر داشته باشید:

  1. 10 ساعت قبل از جراحی چیزی نخورید و ننوشید و 4 ساعت قبل از عمل چیزی ننوشید.
  2. درباره تمام داروهای مصرفی با پزشک صحبت کنید.
  3. یک هفته قبل از عمل، داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین مصرف نکنید.
  4. ناحیه جراحی را تمیز و خشک نگه دارید.
  5. هر گونه حساسیت را به پزشک اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید : عوارض عمل واریکوسل چیست

جراحی واریکوسل (واریکوسلکتومی)

هدف از جراحی واریکوسل بستن رگ های بزرگ شده کیسه بیضه که عملکرد درستی ندارند و هدایت خون به رگ های سالم است. پس از انجام این کار، بیضه به اندازه طبیعی بازگشته و مشکلات دیگر نیز برطرف خواهند شد.

جراحی واریکوسل یک روش کم تهاجمی و ساده است و همان روزی که بستری می شوید انجام می شود. جراحی تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی انجام انجام می شود تا در طول عمل دردی نداشته باشید.

جراح برای نزدیک شدن به واریکوسل یا سیاهرگ‌ های متسع و پیچ خورده، برش ‌های کوچکی در اطراف کشاله ایجاد می ‌کند. هدف از جراحی هدایت مجدد خون از دریچه معیوب به قسمت داخلی کشاله ران و ران است.

همچنین جراح برای کاهش هرگونه آسیب اضافی به بافت‌ های اطراف، در طول عمل از میکروسکوپ استفاده می کند.

فوق تخصص جراحی واریکوسل

بهبودی پس از جراحی واریکوسل

 بهبودی متوسط ​​از واریکوسل 1 ماه طول می کشد. در این زمان وضعیت بیمار باید به دقت تحت کنترل قرار بگیرد و لازم است بیمار در صورت وجود هرگونه شک و مشکل به پزشک مراجعه کند.

نکته بسیار مهم در دوره توانبخشی بعد از جراحی واریکوسل تغذیه مناسب است. بیمار باید از یبوست و سایر اختلالات گوارشی و مصرف غذاهایی که باعث تحریک معده و روده می شوند اجتناب کند.

باید غذاهای چرب و سرخ شده، شیرینی ها، گوشت های دودی و ترشیجات، گوشت های چرب، سس های تند و چاشنی ها را از رژیم غذایی حذف کرد.

همچنین لازم است مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین که باعث احتباس مایعات در بدن می شوند را کاهش داد. بهتر است به جای چای و قهوه پررنگ از آبمیوه های خانگی، چای سبز با شیر سویا و آب بدون گاز استفاده کنید.

در طول دوره نقاهت ترجیحا روزانه 4 یا 5 وعده غذایی کوچک داشته باشید. غذا باید تازه مصرف شود و خیلی داغ نباشد.

توصیه می شود سبزیجات و میوه های آب پز، غذاهای خورشتی و تازه، محصولات لبنی، غلات کامل با مقدار کمی روغن نباتی، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی را به رژیم غذایی اضافه کنید.

مهم است که بیشتر از میزان کالری توصیه شده مصرف نکنید. همچنین غذاها باید مغذی باشند و به راحتی جذب شوند.

نوشیدن الکل بعد از جراحی واریکوسل اکیدا ممنوع است. در طول دوره بهبودی، از مصرف هرگونه نوشیدنی الکلی همچون کوکتل های انرژی زا و آبجو خودداری کنید.

پس از اتمام موفقیت آمیز دوره بهبودی مجاز هستید دوزهای کوچک الکل (بیش از 2 وعده در هفته) مصرف کنید.

بهترین گزینه این است که الکل را به طور کامل کنار بگذارید. اتیل الکل باعث اتساع شدید رگ های خونی و عود واریکوسل بعد از جراحی می شود.

افراد سیگاری نیز در معرض خطر هستند. نیکوتین و قطران موجود در سیگار و سایر دخانیات در جریان خون اختلال ایجاد کرده، دیواره رگ ها را از بین برده و آن ها را آسیب پذیر می کند و باعث عود بیماری ها می شود.

با ترک کامل سیگار، بدن در عرض یک سال بهبود یافته و خطر بزرگ شدن مجدد رگ ها به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.

دکتر متخصص جراحی واریکوسل

بعد از جراحی واریکوسل چه کارهایی را نمی توان انجام داد؟

بهتر است تا یک ماه پس از جراحی از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید. در صورت عدم وجود عوارض و استفاده از تکنیک های کم تهاجمی، این دوره را می توان به 3 هفته کاهش داد.

تمام این موارد به شرایط فردی بیمار بستگی دارد. با وجود میل جنسی طبیعی محدودیتی برای توانایی های بدنی بیمار وجود ندارد، با این حال خودارضایی در طول دوره نقاهت پس از جراحی واریکوسل توصیه نمی شود.

بهترین گزینه پس از پایان دوره توانبخشی، رابطه جنسی کلاسیک واژینال با یک شریک ثابت پس از صحبت درباره مشکلات احتمالی است.

متخصص جراحی واریکوسل در تهران

آیا بعد از جراحی واریکوسل می توان ورزش کرد؟

فعالیت های حرکتی و شدت آن ها باید به تدریج افزایش یابد. در ماه اول تنها پیاده روی با سرعت متوسط، ورزش صبحگاهی، یوگا و تمرینات تنفسی مجاز است.

در آینده می توانید برای شنا، دویدن، هنرهای رزمی و سایر فعالیت های ورزشی به باشگاه بروید.

هرچند در طول سال باید از انجام ورزش های سنگین مانند وزنه برداری، تمرینات طاقت فرسا، بازی های تیمی با خطر آسیب بالا خودداری کرد.

محدودیت ها پس از پایان دوره بهبودی برداشته می شوند، اما لازم است به خاطر داشته باشید که حمام های گرم و فعالیت هایی که باعث افزایش دمای بدن می شوند در عود بیماری نقش دارند.

با آگاهی از اقداماتی که می توان پس از جراحی واریکوسل انجام داد به پاراگراف بعدی مقاله می رویم.

نتیجه گیری

تحقیقات نشان می دهند که 6 تا 10 ماه پس از واریکوسل، تجزیه و تحلیل اسپرم در 75 درصد از مردان نتایج عادی دارد.

در کوتاه ترین زمان پس از درمان امکان بارداری طبیعی وجود دارد. رعایت قوانین مشخص شده توسط متخصص جراحی واریکوسل، پیروی از تمام دستورالعمل ها و اجتناب از فعالیت های فیزیکی شدید در طول دوره بهبوی از اهمیت برخوردار است.

بزرگ شدن بیضه و احساس درد شدید در این ناحیه در طول دوره بهبودی پس از جراحی واریکوسل یک خطر جدی است، در صورت مشاهده چنین علائمی باید سریعا به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. برای انجام جراحی واریکوسل می توانید به کلینیک اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "متخصص جراحی واریکوسل" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍