انواع مشکلات هورمونی مردان + درمان

انواع مشکلات هورمونی مردان و درمان

بسیاری از افراد با شنیدن “مشکلات هورمونی مردانه” بلافاصله فکر می کنند که این وضعیت تنها مربوط به مردان میانسال و نابارور می شوند.

متاسفانه این تصور غلط بیشتر ناشی از نداشتن اطلاعات یا آموزش مناسب درباره این موضوع بوده و دلیلی است که میلیون ها نفر علائمی که نشان دهنده عدم تعادل هورمونی هستند و بر کیفیت کلی زندگی تاثیر می گذارند را نادیده بگیرند.

اما حقیقت این است که عدم تعادل هورمونی هر فردی در هر سنی و حتی مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.

از آنجایی که عدم تعادل هورمونی در مردان معمولا با افزایش سن رخ می دهد، بسیاری بر این باورند که علائم آن ها تنها در نتیجه پیری طبیعی ظاهر شده و به ندرت علل بالقوه دیگر را در نظر می گیرند.

بسیاری از موارد مشکلات هورمونی در مردان بدون تشخیص و درمان مناسب رها شده و این وضعیت در نهایت منجر به مشکلات پزشکی جدی ‌تری می ‌شود که به طور قابل توجهی بر سلامت فرد تأثیر می‌ گذارد.

با انجام معاینات منظم می توان عدم تعادل هورمونی را در مراحل اولیه و قبل از بروز مشکلات بیشتر تشخیص داد و درمان کرد.

اگر پزشک از علائمی که تجربه می کنید آگاه باشد سریعتر بهبود خواهید یافت. درک نحوه عملکرد هورمون ها و شناخت علائم عدم تعادل هورمونی اولین قدم برای دریافت درمان مناسب و تنظیم سطح هورمون ها و بهبود کیفیت زندگی است.

درک عدم تعادل هورمونی در مردان

برای درک کامل این موضوع که عدم تعادل هورمونی چگونه بر سلامت کلی تأثیر منفی می گذارد، ابتدا باید درباره وظیفه هورمون ها و نحوه عملکرد آن ها در بدن بدانید.

هورمون چیست

در نقاط مختلف بدن هر انسان چندین اندام مختلف وجود دارد که به عنوان غدد درون ریز شناخته می شوند. این غدد به همراه یکدیگر سیستم غدد درون ریز را تشکیل داده و مسئول تولید و ترشح مواد شیمیایی مختلف به نام هورمون هستند.

هورمون ها از طریق جریان خون حرکت کرده و پیام هایی شیمیایی را به عضلات، اندام ها، پوست و سایر بافت ها منتقل می کنند که به بدن می گویند چه کاری در چه زمانی و چگونه انجام شود.

هورمون ها به عنوان بخشی از سیستم غدد درون ریز مسئول عملکردهای مختلف بدن از جمله موارد زیر هستند:

• رشد بدن
  • تولید مثل
  • متابولیسم
  • عملکرد جنسی
مشکلات هورمونی در مردان چیست

اهمیت هورمون ها در بدن

هورمون ها نقش مهمی در بدن انسان دارند و بدن بدون آن ها به درستی کار نمی کند. هورمون ها به عنوان پیام رسان بین سیستم های بدن عمل کرده و فیزیولوژی و رفتار فرد را کنترل می کنند.

سیستم هایی مانند هضم، متابولیسم، تنفس، عملکرد بافت، استرس، حرکت، رشد، خلق و خو و تولید مثل توسط هورمون ها کنترل می شوند.

در نتیجه پایین آمدن سطح هورمون مردانه تستوسترون و از تعادل خارج شدن آن بر چندین بخش از سلامت کلی تأثیر می گذارد.

علائم عدم تعادل تستوسترون به تدریج ظاهر شده و معمولا نادیده گرفته شده یا حتی اشتباه تشخیص داده می شوند.

در بسیاری از موارد، بیشتر مردان تا زمانی که علائم سبک زندگی آن ها را تغییر دهد به دنبال درمان نمی روند. عدم تعادل هورمونی در مردان صدها علامت دارد که برخی از آن ها رایج تر از سایر موارد هستند.

بیشتر بخوانید : 4 مشکل رایج پروستات در مردان چیست؟

علائم مشکلات هورمونی در مردان

• اختلال نعوظ
  • ریزش مو
  • از دست دادن توده عضلانی
  • کاهش میل جنسی
  • از دست دادن حافظه
  • افزایش وزن
مشکلات هورمونی مردان

علائم و نشانه های تستوسترون پایین

تستوسترون پایین علائم مشابه زیادی با استروژن بالا دارد که بیشتر شامل ضعف عضلانی و خستگی هستند، در نتیجه هر زمان که صحبت از عدم تعادل هورمون در میان باشد معمولا به تستوسترون پایین فکر می کنید.

• تستوسترون پایین نیز همانند استروژن بالا باعث کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ می شود.
  • ضعف عضلانی و ریکاوری آهسته پس از ورزش
  • خستگی و کمبود انرژی دلایل زیادی داشته و تستوسترون پایین یکی از آن هاست.
  • تغییرات خلقی و افسردگی
  • تستوسترون پایین با افزایش سن منجر به ضعف استخوان ها و پوکی استخوان می شود.

سه مشکل رایج هورمونی در مردان

1. طاسی الگوی مو

طاسی الگوی مو که تحت عنوان آلوپسی آندروژنیک نیز شناخته می شود به دلیل وجود آندروژن بیش از حد در چرخه هورمون مردانه به وجود آمده و بر جنبه های خاصی از رشد فیزیکی مردان مانند ریزش مو را تحت تاثیر قرار می دهد.

بالا بودن بیش از حد سطح آندروژن باعث نازک شدن مو و در نهایت ریزش آن می شود. این اتفاق در نهایت منجر به طاسی الگوی موی مردان خواهد شد.

برای پیشگیری یا کاهش این علائم لازم است از مصرف استروئیدهای آنابولیک خودداری کرده و بر یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و انجام تکنیک های مدیریت استرس تمرکز کنید.

همچنین مردان باید مصرف داروهای خوراکی خاص، درمان جایگزینی هورمون یا سایر درمان ‌های پوست سر را برای رشد مجدد موها در نظر بگیرند.

علائم مشکلات هورمونی در مردان

2. کاهش انرژی و میل جنسی

کاهش انرژی و میل جنسی دو مشکل رایج مرتبط با هورمون های مردانه است.

تستوسترون پایین رایج ترین علت بروز این مشکلات بوده و علائمی همچون کاهش انرژی، عدم تعادل هورمون های مردانه، میل جنسی کم، مشکل خواب و ناتوانی در به دست آوردن توده عضلانی به همراه خواهد داشت.

مراجعه به پزشک برای تشخیص مشکل و ارائه درمان مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. در برخی موارد، ورزش بیشتر یا کاهش وزن سطح تستوسترون را افزایش می دهد.

علاوه بر این موارد، مصرف برخی مکمل های غذایی یا گیاهی نیز مفید خواهد بود و در موارد شدید، درمان جایگزینی هورمون پیشنهاد می شود. برای ارائه مؤثرترین و ایمن ترین درمان لازم است با پزشک مشورت کنید.

3. اختلال نعوظ

اختلال نعوظ رایج ترین مشکل هورمونی مردانه و به معنای ناتوانی در رسیدن به نعوظ و حفظ آن است. عوامل مختلفی از جمله دیابت، مشکلات روانی، سبک زندگی و سطح پایین تستوسترون منجر به اختلال نعوظ می شوند.

برخی از داروها، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد اضطراب نیز در ابتلا به اختلال نعوظ نقش دارند.

داروهایی مانند مهارکننده های فسفودی استراز 5 به بازیابی عملکرد نعوظ کمک کرده و گاهی نیز پزشکان درمان‌ هایی مانند جایگزینی تستوسترون را توصیه می کنند.

همچنین افرادی که سطح تستوسترون پایینی دارند یا اختلال نعوظ آن ها ناشی از عدم تعادل هورمونی است می توانند از کرم آلپروستادیل استفاده کنند.

در نهایت، صحبت با روانشناس به مردان کمک می کند با جنبه های روانی علائم اختلال نعوظ کنار بیایند.

درمان مشکلات هورمونی در مردان

شاید گفتنش راحت تر از انجام دادن آن باشد، اما بهتر است با هورمون ها کنار بیایید. در هر حال درمان ‌های مختلفی از جمله درمان‌ های طبیعی، تغییر سبک زندگی و داروها برای رفع این مشکل وجود دارد.

درمان جایگزینی هورمون رایج ترین روش برای تولید هورمون های مصنوعی است که عملکردی شبیه هورمون های طبیعی دارند.

برخی از روش های طبیعی شامل موارد زیر هستند:

• تغذیه سالم
  • ورزش
  • الگوی خواب مناسب
  • کاهش مصرف کافئین
  • مصرف مکمل
  • مصرف اسیدهای چرب امگا 3
  • مصرف ویتامین D
  • استفاده از محصولات مراقبت از پوست طبیعی ارگانیک

بیشتر بخوانید : 4 مورد از انواع اختلالات عملکرد جنسی در مردان + مشکلات رایج

برخی از درمان های مناسب برای مشکلات هورمونی در مردان عبارتند از:

• جایگزینی هورمون با هورمون های مصنوعی
  • هومیوپاتی یا روشی برای رشد سریع هورمون ها که به عدم تعادل هورمونی کمک می کند. برای دریافت نتایج مثبت با یک متخصص خوب مشورت کنید.
  • رایحه درمانی با ایجاد یک محیط آرام با شمع و بوی شیرین منجر به رفع عدم تعادل هورمونی می شود. روغن اسطوخودوس یکی از موادی است که در این روش درمانی استفاده می شود.
  • ماساژ معجزه آسا و سبک پا و شانه استرس و افسردگی را تسکین می دهد.
  • 7 تا 9 ساعت خواب کافی برای حفظ وزن مناسب و سطح قند خون طبیعی لازم است.
  • تمرکز بر نقاط فشاری به کمک طب سوزنی، اندام ها را برای عملکرد صحیح بازسازی می کند.

نتیجه

جوان، پیر، مرد یا زن، هر فردی در دوره ای از زندگی با مشکل عدم تعادل هورمونی مواجه می شود.

آنچه بیشتر از هرچیز اهمیت دارد توانایی کنار آمدن با این مشکل و انجام اقدامات لازم است. داشتن یک سبک زندگی سالم و مصرف غذای مناسب و ورزش فرد را به روال طبیعی بازمی گرداند.

برای مشورت با پزشک اورولوژیست کلینیک اورولوژی الهام درباره انواع مشکلات هورمونی در مردان و استفاده از روش های جایگزینی برای درمان آن با شماره های زیر تماس بگیرید.

0 دیدگاه در مورد "انواع مشکلات هورمونی مردان + درمان" ثبت شده