اختلال نعوظ در مردان

علت اختلال نعوظ در مردان چیست

اختلال نعوظ در مردان مشکلی رایج است. متخصصان اورولوژی معمولا مردانی را در اوایل دهه 20 و حتی 80 سالگی با مشکلات جنسی می بینند. معمولا مردان شکایت دارند که:

• نمی توانم به طور مداوم نعوظ داشته باشم.
  • آلت تناسلی سفت می شود اما نعوظ به اندازه کافی طول نمی کشد و به سرعت از بین می رود.
  • نعوظ ضعیفی دارم و رابطه جنسی به اندازه کافی سخت نیست.
  • من همسرم را از دست داده‌ ام زیرا نتوانستم او را در رختخواب راضی کنم. نعوظ من به اندازه کافی خوب نیست.

دلایل زیادی برای ناتوانی جنسی در مردان وجود دارد که در جوانان و افراد مسن متفاوت است، اما برخی از مردان جوان به بیماری های جدی مبتل هستند که زمینه اختلال نعوظ است.

مردان جوان تر معمولا با مشکلاتی مانند فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا مواجه هستند.

چه زمانی باید در مورد نگرانی های ED خود با پزشک خود صحبت کنید؟ این یک موقعیت بالقوه شرم آور برای مردان است، اما به خاطر داشته باشید که میلیون ها مرد در مورد این موضوع با یک پزشک صحبت کرده اند و پزشکان به طور حرفه ای وضعیت منحصر به فرد و سابقه پزشکی شما را ارزیابی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید : درمان اختلال نعوظ و معرفی انواع روش‌های درمانی

تفاوت اختلال نعوظ و انزال زودرس

تشخیص علائم اختلال نعوظ و انزال زودرس بسیار مهم است. برخی از مردانی که مشکلات جنسی دارند، اختلال نعوظ ندارند، بلکه مشکل جنسی به نام «انزال زودرس» دارند.

انزال زودرس وضعیتی است که مرد در مدت کوتاهی پس از دخول واژینال یا حتی قبل از آن، انزال می‌ کند و نعوظ را از دست می ‌دهد.

در برخی از مردان این مشکل مادام العمر است و در برخی دیگر دلیل مشخصی ندارد. انزال زودرس با اختلال نعوظ متفاوت است.

در اختلال نعوظ، مردان قبل از انزال نعوظ را از دست می دهند یا اصلا نمی توانند نعوظ داشته باشند. در انزال زودرس، مردان ابتدا انزال می کنند و بعد نعوظ از بین می رود.

اختلال نعوظ در مردان یعنی چه

علت اصلی اختلال نعوظ در مردان

به طور کلی 4 نوع علت برای اختلال نعوظ در مردان وجود دارد.

• اختلال عملکرد سیستم عصبی: این مورد شامل اضطراب، استرس، اختلال نعوظ موقعیتی، نوروپاتی، کمردرد یا سیاتیک، افسردگی، سکته، مالتیپل اسکلروزیس و بیماری های مشابه است.
  • اختلال عملکرد عروق خونی بیمار : فشار خون بالا، کلسترول، چاقی، سیگار کشیدن از جمله علل رایج بروز این مشکل هستند.
  • نارسایی انسداد وریدی : خون در آلت تناسلی نمی ماند. این مشکل به احتمال زیاد به آسیب آلت تناسلی، مشکلات هورمونی یا یک ناهنجاری آناتومیک مربوط می شود.
  • عوارض جانبی دارو : بسیاری از داروها منجر به اختلال نعوظ می شوند. معمولا بیماری ها و داروهایی که برای درمان آنها استفاده می شود باعث ED شود. در نتیجه مشخص نیست که آیا مشکلات نعوظ ناشی از بیماری (فشار خون بالا، افسردگی) یا داروهای مورد استفاده برای درمان آنها (لابتالول یا SSRI مانند پروزاک و لکساپرو) است.

درک این نکته مهم است که یک بیماری باعث مشکلات متعددی شود که منجر به اختلال نعوظ می شود. به عنوان مثال، دیابت باعث اختلال در عملکرد سیستم عصبی (نوروپاتی دیابتی) و همچنین اختلال عملکرد عروقی می شود.

اختلال نعوظ معمولا در مردان مبتلا به بیماری های زیر دیده می شود:

• پروستات بزرگ‌شده
  • مالتیپل اسکلروزیس (MS)
  • تستوسترون پایین
  • کم کاری تیروئید
  • بیماری پارکینسون
  • COPD
  • نارسایی قلبی
  • بیماری عروق کرونر
  • سکته
  • سرطان پروستات
  • اضطراب یا استرس
علت اصلی اختلال نعوظ در مردان چیست

علل اختلال نعوظ در مردان

اختلال نعوظ توسط عوامل فیزیکی، روانی یا گاهی هر دو ایجاد می شود. عملکرد نعوظ فرآیند پیچیده ای است که بسیاری از قسمت های بدن از جمله مغز را درگیر می کند، بنابراین وقتی چیزی نامتعادل می شود می تواند منجر به ناتوانی جنسی نسبی یا کامل شود.

گاهی یک بیماری ناشناخته علت ED باشد، اما دلایل زیادی از جمله موارد زیر برای تجربه این مشکل ناراحت کننده وجود دارد:

استرس روانی

استرس بیش از حد زندگی مربوط به کار، روابط، مالی یا هر چیز دیگری تأثیر منفی بر مغز می گذارد. مغز بخش مهمی از عملکرد نعوظ است، بنابراین استرس مداوم یکی از علل شایع اختلال نعوظ است.

قلبی عروقی

بیماری قلبی، تصلب شرایین، فشار خون بالا و کلسترول بالا همگی از عوامل خطر ابتلا به اختلال نعوظ در مردان هستند.

بیماری‌ ها یا اختلالات مرتبط با عروق بر میزان خونی که به آلت تناسلی می‌رسد و مدت زمانی که در آنجا بماند تأثیر بگذارد، که تأثیر مستقیمی بر کیفیت نعوظ دارد.

برخی از استروئیدهای آنابولیک خطر افزایش فشار خون، کلسترول یا هر دو را دارند. در این موارد بسیار مهم است که سطوح خود را به طور مرتب کنترل کنید نه تنها برای جلوگیری از ED، بلکه برای سلامت عمومی.

تاثیر چاقی و بیماری های عروقی بر اختلال نعوظ

دیابت

سطح تستوسترون معمولا در مردان مبتلا به دیابت کاهش می یابد، اما این عامل اصلی اختلال نعوظ در مردان دیابتی نیست.

افراد مبتلا به این بیماری خون رسانی غیرطبیعی به آلت تناسلی داشته باشند و در نتیجه نعوظ را به دست آورند یا حفظ کنند.

هنگامی که سطح قند خون توسط یک مرد دیابتی به درستی مدیریت نمی شود، منجر به تولید کمتر اکسید نیتریک می شود و بیشتر به اختلال نعوظ کمک می کند.

چاقی

اضافه وزن بسیار زیاد مشکلات سلامتی را به همراه دارد، بنابراین اختلال نعوظ گاهی پیامد مستقیم یا غیرمستقیم چاقی است.

مردان چاق بیشتر در معرض ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و سایر بیماری هایی که باعث اختلال نعوظ می شوند هستند.

چاق بودن باعث آسیب رگ های خونی، کاهش تستوسترون و تسلیم شدن بدن در برابر افزایش التهاب شده و همه این موارد با ناتوانی جنسی مرتبط هستند.

افسردگی و اضطراب

عملکرد طبیعی آلت تناسلی به همان اندازه که جسمی است روانی است و مردانی که از افسردگی، اضطراب یا استرس خفیف تا متوسط ​​رنج می برند، دچار اختلال نعوظ شوند.

مشاوره و سایر درمان‌های روان‌شناختی اغلب به تسکین اختلال نعوظ که صرفاً توسط اضطراب و سایر مشکلات روانی ایجاد می‌شود، کمک کند.

علائم اختلال نعوظ در مردان چیست

داروها

بسیاری از داروهای بدون نسخه، تجویزی و تفریحی یا غیرقانونی به طور بالقوه منجر به اختلال نعوظ می شوند.

بسیاری از داروها دارای عوارض جانبی هستند که بر گردش خون، عملکرد هورمون، سیستم عصبی یا سلامت روان تأثیر بگذارد. همه به طور بالقوه منجر به مشکلات نعوظ می شوند.

فهرست داروهایی که منجر به اختلال نعوظ می شوند گسترده است، اما شامل بسیاری از داروهای فشار خون، دیورتیک‌ها، داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی، آنتی هیستامین‌ها، NSAID و داروهای درمان سرطان می‌شود.

استروئیدهای آنابولیک

اینها به روش های مختلفی مانع عملکرد نعوظ شوند. می دانیم که برخی از استروئیدهای آنابولیک باعث فشار خون و کلسترول بالا شوند، و این دو عامل می توانند باعث ED شوند، به خصوص در مردانی که قبلاً کلسترول یا فشار خون بالا داشته باشند اما از آن آگاه نبودند.

بسته به علت اختلال نعوظ، اقداماتی وجود دارد که هر مردی می تواند خطر یا شدت اختلال نعوظ را کاهش دهد، مشروط بر اینکه یک بیماری زمینه ای جدی نداشته باشد.

ترک سیگار، ورزش منظم و داشتن یک سبک زندگی سالم همگی خطر ابتلا به اختلال نعوظ را کاهش می دهند، همچنین محدود کردن مصرف الکل و کاهش استرس.

نگه داشتن فشار خون، قند خون و سطح کلسترول در سطح سالم شاید مهم ترین بخش اجتناب از ED برای بدنسازان باشد، زیرا این جنبه هایی هستند که تحت تأثیر منفی تعدادی از محبوب ترین استروئیدهای مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر بخوانید : علت نعوظ صبحگاهی در مردان چیست؟

اختلالات خواب

کاهش کیفیت خواب بر تمام بخش های زندگی از جمله عملکرد جنسی تأثیر می گذارد.

علاوه بر خستگی مزمن ناشی از کمبود خواب، اختلالات خواب مانند آپنه خواب بر سطح تستوسترون و حتی سطح اکسیژن تأثیر منفی می گذارد.

مطالعات نشان داده اند که مردان مبتلا به آپنه انسدادی خواب بیشتر دچار اختلال نعوظ می شوند و مردان مبتلا به این وضعیت خواب بیشتر از مردان بدون آپنه خواب از ED رنج می برند.

اختلالات نعوظ در مردان چیست

علائم اختلال نعوظ در مردان

واضح ترین علامت اختلال نعوظ ناتوانی در نعوظ است. این می تواند شامل عدم توانایی در نعوظ یا عدم توانایی در حفظ نعوظ برای مدت کافی باشد. کاهش میل جنسی یکی دیگر از علائم شناخته شده ناتوانی جنسی است.

در حالی که هر یک از این علائم اگر هر چند وقت یکبار اتفاق بیفتند، دلیلی نگران کننده نیستند، زمانی که شما ناتوانی مداوم در ایجاد یا حفظ نعوظ را تجربه می کنید، ED به یک نگرانی پزشکی تبدیل می شود.

متخصصان پزشکی سه ماه مشکل نعوظ را به عنوان یک دوره زمانی مناسب در نظر می گیرند تا آن را به عنوان یک وضعیت پزشکی تشخیص دهند.

برخی از مردان مبتلا به ED متوجه می شوند که این به معنای واقعی کلمه یک شبه اتفاق افتاده است.

در حالی که برای برخی دیگر می تواند یک روند بسیار تدریجی باشد، با افزایش دشواری نعوظ به مرور زمان تا زمانی که در نهایت به نقطه ای می رسد که دیگر نمی تواند نعوظ داشته باشد.

وقتی ED عمدتاً به دلایل روانشناختی مانند استرس یا اضطراب عملکرد ایجاد می شود، ممکن است متوجه شوید که می آید و می رود و ممکن است خود به خود بهتر شود.

مهم است بدانید که علائم ED بسته به علت ایجاد مشکل می تواند متفاوت باشد. ناتوانی جنسی مزمن – زمانی که معمولاً به تدریج شروع می‌شود و در طول زمان بدون بهبودی بدتر می‌شود – تقریباً همیشه نشانه‌ای از وجود یک علت فیزیکی زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی عروقی است.

ED مرتبط با روانشناختی پراکنده‌تر است، با دوره‌های عملکرد طبیعی همراه با زمان‌های دیگر که در آن برای نعوظ تلاش می‌کنید. در برخی از مردان، این ترکیبی از هر دو است و فقط پزشک شما می تواند علت واقعی اختلال نعوظ شما را تشخیص دهد.

اگر ED شما باعث اضطراب و استرس به رابطه شما می شود، مراجعه به پزشک و بحث در مورد گزینه های درمانی بهترین راه برای حل مشکل است. برای درمان اختلال نعوظ می توانید به کلینیک اورولوژی الهام در تهران مراجعه کنید.

0 دیدگاه در مورد "اختلال نعوظ در مردان" ثبت شده