عدم یا نداشتن نعوظ صبحگاهی و بیماری‌های احتمالی

نداشتن نعوظ صبحگاهی نشانه چیست

نداشتن نعوظ صبحگاهی برای مردان امری طبیعی است. در واقع، بسیاری از ما نعوظ صبحگاهی (که به طور رسمی تومسانس پنیسی شبانه نامیده می شود) را بدیهی می دانیم و به این دلیل اگر یک روز بدون نعوظ از خواب بیدار شویم برایمان تعجب آور خواهد بود.

تومِسانس پنیسی شبانه کاملا طبیعی بوده و در مردان در تمام سنین رخ می دهد. نعوظ صبحگاهی در نوجوانان، جوانان و بزرگسالان نسبت به افراد مسن بیشتر است.

این امر بخشی از فرآیندهای آرامش مغز تا تغییرات در سطح هورمون جنسی هنگام خواب است.

همچنین نعوظ صبحگاهی یک شاخص مهم و مفید برای سلامت جنسی عمومی و نشانگر عملکرد صحیح سیستم عروقی و عصبی در نظر گرفته می شود. از سوی دیگر، عدم نعوظ صبحگاهی نیز در برخی موارد نشان ‌دهنده اختلال نعوظ است.

در این راهنما، نحوه بروز نعوظ صبحگاهی و معنای آن برای سلامت عمومی و جنسی را بررسی می کنیم. همچنین به بررسی اینکه عدم نعوظ صبحگاهی چه معنایی برای سلامت کلی مردان دارد خواهیم پرداخت.

اگر نعوظ صبحگاهی متوقف شود یا هرگز نعوظ نداشته باشم به چه معناست؟

بیدار شدن از خواب بدون نعوظ لزوما غیر طبیعی نیست و شاید از خواب REM بیدار نشده باشید. این احتمال نیز وجود دارد که نعوظ قبل از بیدار شدن کامل از بین رفته باشد.

به طور کلی، نعوظ شبانه با بیشتر شدن سن کاهش می یابد، اما اگر گاهی اوقات با نعوظ از خواب بیدار نمی شوید، زمان آن رسیده است که برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

نداشتن نعوظ صبحگاهی گاهی نشان دهنده مشکل در عروق خونی یا اعصاب و همچنین علامت اختلال نعوظ یا وضعیت رایجی است که فرد نمی تواند نعوظ را به اندازه کافی برای مقاربت جنسی رضایت بخش حفظ کند. در چنین مواردی بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

پزشک سوابق فرد را به طور کامل بررسی کرده و احتمالات دیگر مانند آپنه انسدادی خواب را که فقط یکی از شرایطی است که بر نعوظ تأثیر می گذارد را رد می کند.

در برخی موارد نیز یک مطالعه تشخیصی خواب به نام پلی سومنوگرافی توصیه می شود.

علت عدم یا نداشتن نعوظ صبحگاهی

علت از بین نرفتن نعوظ صبحگاهی

نعوظ مداوم در شرایطی به نام پریاپیسم رخ می دهد. در این وضعیت غیر معمول، جریان خون در آلت تناسلی طبیعی نیست (پریاپیسم غیرایسکمیک یا با جریان بالا) و یا خون پس از نعوظ در آلت تناسلی گیر می افتد (پریاپیسم ایسکمیک یا با جریان پایین).

پریاپیسم منجر به نعوظ هایی می شود که ساعت ها طول می کشند. در موارد غیرایسکمیک، ساقه آلت تناسلی سفتی خود را از دست داده و احتمالا دردی نخواهید داشت.

در پریاپیسم ایسکمیک، ساقه آلت تناسلی سفت و نوک آن نرم است و دردی را تجربه می کنید که با گذشت زمان بدتر می شود.

کمی منتظر بمانید تا نعوظ برطرف شود و اگر از بین رفت، اما مجدد نعوظ طولانی مدت و یا دردناک داشتید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر نعوظ بیش از چهار ساعت طول بکشد لازم است به اورژانس مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : روش های درمان اختلال نعوظ

علل نداشتن نعوظ صبحگاهی

کاملا طبیعی است که گاهی بدون نعوظ از خواب بیدار شوید. اکثر افراد در طول خواب یک تا چهار بار نعوظ دارند.

گاهی در لحظه “اشتباهی” و بدون نعوظ صبحگاهی از خواب بیدار می شوید. آن لحظه اشتباه به معنای زمان خارج شدن از مراحل خواب بدون حرکت تند چشم است.

همچنین گاهی در خواب REM (حرکت سریع چشم ها) نیز نعوظ نخواهید داشت. بنابراین اساسا تا زمانی که نعوظ گاه به گاه باشد مشکلی پیش نخواهد آمد.

برخی تحقیقات نشان می دهند که کیفیت خواب افراد نیز نقش مهمی در دفعات نعوظ دارد. اگر خواب خوبی نداشته باشید و وارد چرخه REM نشوید، احتمالا نعوظ نخواهید داشت.

تحقیقات روی 61 مرد مبتلا به آپنه انسدادی خواب و اختلال نعوظ نشان داده است که داشتن خواب با کیفیت بهتر منجر به افزایش دفعات نعوظ می شود.

شرکت ‌کنندگانی که از دستگاه‌ های فشار جریان هوای همواره مثبت استفاده کردند نسبت به سایر افراد نعوظ بیشتری داشتند.

عوامل هورمونی مانند سطح پایین تستوسترون نیز منجر به عدم نعوظ صبحگاهی می شوند.

یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که تستوسترون درمانی در مردان مبتلا به هیپوگنادیسم یا وضعیتی که از عملکرد ناقص اندام ‌های جنسی جلوگیری می ‌کند، منجر به افزایش دفعات نعوظ صبحگاهی خواهد شد.

علل نداشتن نعوظ صبحگاهی

بیماری هایی که بر نعوظ صبحگاهی اثر می گذارند

برخی دیگر از بیماری های فیزیکی و روانی که بر نعوظ صبحگاهی تأثیر می گذارد عبارتند از:

  • چاقی
  • فشار خون بالا
  • دیابت شیرین
  • مشکلات قلبی
  • کلسترول بالا
  • اضطراب
  • افسردگی
  • بیماری های نخاعی

یکی دیگر از عوامل مشخص کننده دفعات نعوظ صبحگاهی سن است. به عنوان مثال، مردان در دهه 60 و 70 سالگی نسبت به جوانان احتمالا نعوظ صبحگاهی کمتری دارند.

در نهایت، برخی از داروها نیز بر نعوظ صبحگاهی تأثیر می گذارند. برخی از داروهای مهم در این زمینه عبارتند از:

  • داروهای مسکن
  • داروهای ضد افسردگی

در صورت مصرف این داروها احتمال ایجاد تداخل در توانایی رسیدن به نعوظ وجود دارد.

بیشتر بخوانید : رعایت 6 قانون برای اختلال نعوظ

آیا نداشتن نعوظ صبحگاهی به معنای اختلال در نعوظ است

اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی به این معناست که مرد قادر به نعوظ نیست یا نعوظ قدرت کافی برای دخول را ندارد.

اختلال نعوظ دلایل زیادی از جمله اختلال در فرآیندهای فیزیولوژیکی یا روانی دارد. نداشتن نعوظ صبحگاهی به تمایز بین این دو مشکل کمک می کند.

علل فیزیولوژیکی اختلال نعوظ مربوط به ناتوانی اساسی در خونرسانی کامل به آلت تناسلی برای سفت شدن و رسیدن به نعوظ است.

بیماری های عروق خونی نیز گاهی زمینه ساز این مشکل هستند. همانطور که در بالا گفته شد، مصرف داروهای ضد افسردگی نیز نقش مهمی در عدم نعوظ دارند.

علاوه بر این موارد، اختلال نعوظ در مردان با کاهش سطح تستوسترون بیشتر می شود. در نتیجه مردان با وجود علل فیزیولوژیکی، نعوظ صبحگاهی نخواهند داشت.

از سوی دیگر، برخی افراد به دلیل مشکلات روانی قادر به نعوظ نیستند. فقدان برانگیختگی جنسی گاهی منجر به اختلال نعوظ می شود و اضطراب عمومی یا موقعیتی نیز در بروز این مشکل نقش دارد.

اضطراب گاهی نیز منجر به اختلال عملکرد جنسی موقعیتی می شود.

مردان با وجود علل روانی اختلال نعوظ، هنوز هم می توانند نعوظ صبحگاهی را تجربه کنند، زیرا از نظر جسمی قادر به انجام این کار هستند. عدم نعوظ صبحگاهی لزوما نشان دهنده مشکل نیست.

عدم داشتن نعوظ صبحگاهی چیست

خلاصه

تصور می شود تغییرات هورمونی در طول خواب یا پر بودن مثانه و وارد شدن فشار به اعصاب، دلیل نعوظ صبحگاهی هستند.

عدم نعوظ صبحگاهی در برخی موارد نیز معنایی ندارد، اما اگر علت فیزیولوژیکی مانند مشکلات عصبی یا عروق خونی داشته باشد، احتمالا به اختلال نعوظ مبتلا هستید.

اگر نعوظ صبحگاهی ندارید یا در رسیدن به نعوظ و حفظ آن مشکل دارید، حتما با پزشک صحبت کنید. همچنین می ‌توانید از پزشک بخواهید شما را به یک متخصص اورولوژی که در زمینه مشکلات دستگاه ادراری و باروری مردان تخصص دارد ارجاع دهد.

اختلال نعوظ در نهایت نشانه یک بیماری جدی تر مانند سرطان پروستات است و نیاز به درمان فوری دارد.

اگر جوان هستید و علائم رایج اختلال نعوظ یا نشانه های غیرعادی دیگر را دارید، بسیار مهم است که با متخصص اورولوژی در میان بگذارید. برای درمان بیماری های مربوط به نعوظ به کلینیک اورورلوژی الهام واقع در شهرک غرب تهران مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری برای درمان زائده های پوستی، با شماره تلفن های : ۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶ و یا از طریق تماس تلفنی و یا واتساپ با شماره ۰۹۳۳۷۸۳۶۸۲۰ در تماس باشید.
سایر شماره تماس های کلینک : 02188591523 و 02188591358
آدرس ما را در صفحه تماس با ما مشاهده کنید.

دریافت مشاوره و یا نوبت حضوری
امکان برقرار تماس از طریق شماره موبایل 09304182098

به صورت تلفنی و یا ارسال پیام واتساپ و تلگرام در هر ساعتی از شبانه روز

دیدگاه خود را بنویسید

0 دیدگاه در مورد "عدم یا نداشتن نعوظ صبحگاهی و بیماری‌های احتمالی" ثبت شده
    اولین دیدگاه و یا پرسش را از طریق فرم بالا ثبت کنید 👆😍