نیترات در ادرار : علل، علائم و درمان

نیترات در ادرار: علل، علائم و درمان

وجود نیترات در ادرار اغلب علامتی برای تشخیص عفونت مجاری ادراری در نظر گرفته می شود. ابتلا به عفونت های مجاری ادراری در خانم ها به دلیل کوتاهتر بودن مجرای ادرار در مقایسه با مردان بیشتر است.

کوتاه بودن مجرای ادرار حرکت باکتری ها به سیستم مجاری ادراری و ایجاد عفونت را آسان تر می کند.

عفونت های مجاری ادراری به طور بالقوه می توانند منجر به التهاب و تحریک دیواره مجرای ادرار، کلیه ها و حالب ها و در نتیجه ناراحتی بیمار شوند.

وجود نیترات در ادرار به چه معناست؟

نیترات موجود در ادرار پس از انجام آزمایش و تجزیه و تحلیل نمونه ادرار تشخیص داده خواهد شد.

این آزمایش معمولاً پس از اطلاع دادن علائمی مانند سوزش هنگام ادرار، تغییر رنگ یا بوی بد ادرار و یا هر مسئله مرتبط با دستگاه ادراری به پزشک انجام می شود.

با این حال معمولاً قبل از بروز هرگونه علائم از زنان باردار خواسته می شود این آزمایش را انجام دهند. چراکه عفونت های مجاری ادراری در مراحل اولیه هیچ علامتی نخواهند داشت.

آزمایش ادرار تشخیصات پزشکی دقیق و اطلاعات تشخیصی بسیاری در ارتباط با سلامت کلیه ها فراهم می کند. از این طریق سلامت کلی فرد نیز قابل ارزیابی خواهد بود.

در ادرار سرنخ هایی مربوط به بیماری های مختلف مانند دیابت و بیماری های کلیوی می شود. این یافته ها به تحقیقات بیشتر درباره بیماری ها کمک خواهد کرد.

وجود نیترات در ادرار نشان دهنده عفونت باکتریایی است.

در آزمایش بصری ادرار تیره تر از حد معمول و احتمالاً به رنگ چای به نظر می رسد. اما رنگ ادرار شاخص مناسبی برای عفونت نیست.

لازم است توجه داشته باشید که هیچ آزمایش تشخیصی کامل نیست و احتمال نادرست بودن جواب منفی نیز وجود دارد.

این بدان معناست که نتیجه منفی است اما همچنان عفونت وجود دارد.

این مشکل در مواردی مانند بالا بودن سطح ادرار در وزن مخصوص اوروبیلینوژن و در مواردی که باکتری ها فاقد آنزیم برای تبدیل نیترات ها به نیتریت هستند اتفاق می افتد.

چنین شرایطی به ندرت اتفاق می افتد اما در صورت مشکوک بودن آزمایشات دیگری برای ارزیابی بیشتر تشخیص احتمالی عفونت مجاری ادرار وجود دارد.

بیشتر بخوانید : سوزش ادرار و راه کارهای تشخیص و درمان

در برخی موارد نیز احتمالاً بدلیل آلودگی واژن هنگام تهیه نمونه ادرار و یا حتی مصرف نوعی داروی مسکن به نام فنازوپیریدین جواب به اشتباه مثبت خواهد بود.

شایع ترین علت عفونت مجاری ادراری E. coli است اما باکتری های احتمالی دیگری مانند کلبسیلا، پروتئوس، سودوموناس و بسیاری موارد دیگر وجود دارد که عامل ایجاد این عفونت هستند.

E. coli و سایر باکتری های گرم منفی حاوی آنزیمی به نام اوره آز هستند.

این آنزیم ادرار را اسیدی کرده و منجر به ایجاد نیترات می شود.

باکتری هایی مانند E. Coli معمولاً محیط های اسیدی را ترجیح می دهند.

علائم وجود نیترات در ادرار

عفونت های دستگاه ادراری اغلب در ابتدا علائمی مانند سوزش هنگام ادرار ایجاد خواهند کرد.

گاهی بیمار هنگام ادرار کردن متوجه می شود که رنگ ادرار او تغییر کرده، خون آلود است و یا حتی بوی خاصی دارد که باعث نگرانی می شود.

در صورت عدم درمان عفونت مجاری ادراری در اوایل بروز بیماری احتمال گسترش آن به حالب، مثانه و حتی کلیه وجود دارد و منجر به عوارض شدید خواهد شد.

بیماری گاهی با علائمی از جمله کمردرد، شکم درد یا درد پهلو همراه است و در برخی مواقع تب و لرز را نیز تجربه خواهید کرد.

بیشتر یخوانید: 9 دلیل وجود ذرات سفید در ادرار

درمان نیترات در ادرار

در صورت تشخیص عفونت مجاری ادراری برای درمان یک دوره مصرف آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.

برای رفع کامل عفونت و جلوگیری از عود مجدد لازم است داروها را طبق دستورالعمل بطور کامل مصرف کنید.

مصرف آنتی بیوتیک بهترین روش درمانی در نظر گرفته شده است اما اقدامات مختلفی وجود دارد که می توان برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت مجاری ادراری انجام داد.

این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

هیدراته بمانید

روزانه با نوشیدن آب کافی می توانید باکتری های موجود در سیستم ادراری را از بین ببرید.

برخی معتقدند افزودن یک قاشق چای خوری جوش شیرین به هشت اونس آب و نوشیدن این محلول سه بار در روز مفید خواهد بود.

آب زغال اخته

یک نوشیدنی رایج برای کمک به درمان علائم عفونت مجاری ادراری است.

برای دریافت بهترین نتیجه توصیه می شود بجای مخلوط آب زغال اخته با محصولات دیگر از آب زغال اخته خالص استفاده کنید.

علائم عفونت با مصرف منظم احتمالاً طی دو تا پنج روز کاهش خواهد یافت.

سرکه سیب

به بنظر میرسد سرکه سیب همانگونه که به بدن در مقابله با عفونت های دیگر کمک می کند در بین بردن عفونت های مجاری ادراری نیز مؤثر خواهد بود.

سه قاشق چای خوری سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و به مدت سه روز از مخلوط استفاده کنید.

این کار به از بین بردن میکروب های بدن کمک خواهد کرد.

داروهای بدون نسخه

استفاده از داروهای مسکن می تواند برای تسکین درد مفید باشد.

هرچند مشورت با پزشک و مصرف برخی آنتی بیوتیک ها بهترین روش برای رفع کامل علائم عفونت مجاری ادراری خواهد بود.

بیشتر بخوانید: عفونت مثانه را بیشتر بشناسید

0 دیدگاه در مورد "نیترات در ادرار : علل، علائم و درمان" ثبت شده